Gå til innhold

Chondroitinsulfat

brummegutt1365380727

Anbefalte innlegg

brummegutt1365380727

Jeg er 55år og hjerteoperert for snart 3 år siden, og bruker nå bare blodfortynnende Plavix og kolesteroldempende Zocor. Først etter operasjonen har jeg prøvd å bevege meg en del, sykler 100-200 mil pr. år og går 75 mil pr. år, mye bakker, og svømmer 2-4km i uken når jeg har adgang til vann, men så har jeg kommet så langt at knærne svikter, det kjennes som om det går en strikkepinne gjennom det når jeg går fort eller jogger i nedoverbakke. Det er antydet "jumper's knee" og jeg har fått friksjonert det hos kiropraktor utallige ganger, og også fått en sprøyte med kortison i det mest plagede kneet uten at det har hjulpet noe. Jeg har brukt støttebandasjer av ymse slag uten hell. Nå er jeg blitt anbefalt Glucosaminsulfat og Chondroitinsulfat, og har importert dette fra utlandet. Først når jeg får boksen med sistnevnte i hende står det at dette ikke bør brukes av folk som tar blodfortynnende midler.

Sørsmålene er: 1) Hvorfor skal man ikke ikke ta Chondroitinsulfat når man spiser blodfortynnende? Er det fordi effekten forsterkes eller reduseres, eller er det andre komplikasjoner?

2) Er det noen grunn til å tro at Chondroitinsulfat og/eller Glucosaminsulfat og/eller MSM, eventuelt også grønnleppet muslingekstrakt vil hjelpe på mine plager?

3) Hvilke indikasjoner har man på å eventuelt kunne slutte med Plavix, eventuelt permanent eller for en periode mens man reparerer knærne?

4) Kan jeg få en utfyllende beskrivelse av de 4 preparatene, og en vurdering om de har noen virkning?

5) Hvor lange bør man i så fall ta dem? Over 300 kroner måneden resten av livet vil gi dyre knær...

6) Er det noe annet fornuftig jeg kan gjøre for å bli kvitt kneproblemene, bortsett fra å slutte å gå? Kiropraktoren anbefaler å scanne dem for å se tilstanden, mens primærlegen mente det i hvert fall ikke ville gjøre knærne bedre, synes vel det er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-brummegutt.

Når det gjelder artrose i knærne, dvs. først og fremst slitte bruskflater i leddet, er det nå ganske godt dokumentert effekt av Glucosamin. Dette gjelder ikke kondroitin. Hva med ett preparat bestående av bare glucosamin? Men før dette gjøres, bør det gjøres rtg. suplert evt. med MR rtg. for å se hvor utbredt slitasje skaden evt. er.

Å bruke medikamenter som forstyrrer den antikoagulerende effekt av Plavix, går selvsagt ikke. Om denne behandlingen skal være livslang for deg, er helt avhengig av operasjonen for 3 år siden osv.

Også til virkningen av Glucosamin. Det er vist at dette stoffet bringer væske tilbake til slitt bruskvev. Dette vitaliserer brusken og glidflatene blir glattere.

Når det gjelder den totale vurdering om hva du til slutt skal gjøre, snakk med indremedisineren din.

Men uansett, ditt treningsprogram har vært imponerende. For fremtiden er nok svømming og sykling det mest skånsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...