Gå til innhold

fravær, hvor mye har det å si?

Anbefalte innlegg

Gjest fravær i praksis
Skrevet

Fravær på VGS, hvor mye har det å si for framtidige studier, jobb ect.?

Enn hvis man har dokumentert fraværet pga sykdom, vil det da være "mindre" negativt?

Har du mye fravær?

Har det påvirket dine jobbmuligheter ect?

Fortsetter under...

Gjest papirtiger
Skrevet

Det spørs veldig på videre utdannelse.. Jeg tviler _sterkt_ på at mine fremtidige arbeidsgivere vil se på vgs-karakterer...ikke etter en 5-årig utdannelse.

Generelt tviler jeg på at arbeidsgivere ser på vgs-vitnemål i det hele tatt. Noen gjør det kanskje, men de må være i mindretall.

Gjest Grumpy
Skrevet

Hvis du går rett ut i jobb etter VGS vil det nok ha noe å si, hvis det ikker er godt begrunnet. Men hvis du etter VGS fullfører studier og har sommerjobber og annet i mellomtiden uten at "fraværstendensen" fortsetter trenger det ikke bety så mye...

Skrevet
  papirtiger skrev (På 2.8.2004 den 16.33):

Det spørs veldig på videre utdannelse.. Jeg tviler _sterkt_ på at mine fremtidige arbeidsgivere vil se på vgs-karakterer...ikke etter en 5-årig utdannelse.

Generelt tviler jeg på at arbeidsgivere ser på vgs-vitnemål i det hele tatt. Noen gjør det kanskje, men de må være i mindretall.

Jeg opplevde faktisk at de sjekket karakterer osv fra vgs da jeg søkte på jobb med bakgrunn i en 6-årig profesjonsutdanning...

Gjest papirtiger
Skrevet
  Nikki skrev (På 2.8.2004 den 16.37):

Jeg opplevde faktisk at de sjekket karakterer osv fra vgs da jeg søkte på jobb med bakgrunn i en 6-årig profesjonsutdanning...

Oj..hva slags utdannelse har du? Og har du jobbet lite før endt utdannelse?

Gjest Grumpy
Skrevet
  Nikki skrev (På 2.8.2004 den 16.37):

Hvis du har "halvgode" karakterer fra videre utdanning går de sikkert bakover for å se om tendensen er den samme der. Har du toppkarakterer virker det litt rart...

Annonse

Gjest fravær i praksis
Skrevet
  Grumpy skrev (På 2.8.2004 den 16.34):

Hvis du går rett ut i jobb etter VGS vil det nok ha noe å si, hvis det ikker er godt begrunnet. Men hvis du etter VGS fullfører studier og har sommerjobber og annet i mellomtiden uten at "fraværstendensen" fortsetter trenger det ikke bety så mye...

Har gode karakterer. Og blir nok å ta høyere utdannelse etter vgs. Så det vil ikke ødelegge hvis man har noe fravær?

Lærerne maser og maser om hvor viktig det er med lite fravær og at det teller nesten mer enn karakterene.

Skrevet
  papirtiger skrev (På 2.8.2004 den 16.55):

Oj..hva slags utdannelse har du? Og har du jobbet lite før endt utdannelse?

Jurist - eller nesten da, har 3 måneder igjen. Jobber som saksbehandler for et advokatfirma nå, har jobberfaring og gode karakterer fra studiet. Likevel gikk de så langt tilbake på intervjuet. Syns det var litt rart jeg.

Skrevet
  Grumpy skrev (På 2.8.2004 den 16.59):

Hvis du har "halvgode" karakterer fra videre utdanning går de sikkert bakover for å se om tendensen er den samme der. Har du toppkarakterer virker det litt rart...

Det spørs vel på definisjonen på toppkarakterer det da, men regnes vel for å ha gode karakterer.

Gjest Granger
Skrevet

Dersom du kan dokumentere med legeerklæring at du har en alvorlig kronisk lidelse som medfører mye fravær har du krav på å få slettet 14 dager fravær pr. skoleår fra vitnemålet ditt.

Det må gå klart frem av erklæringen at legen mener at du er kronisk syk. Det holder ikke å komme med en erklæring der det står at en i ettertid har fortalt at en feks. har hvert deprimert.

Karakterene teller selvfølgelig mest når du skal søke utdanning. Det er jo de du skal søke med.

Fraværet teller mest dersom du skal søke arbeid.

Ettersom du sier at du skal søke videre utdanning bør du prioritere karakterer foran fravær.

Når du senere skal søke arbeid vil ikke en arbeidsgiver være interessert i fravær og karakterer fra videregående. De vil være opptatt av hva du har klart å prestere de siste årene.

Sats på karakterene er mitt råd. Kanskje umoralsk, og fy fy. Men det er det som lønner seg i ditt tilfelle, og du skal tenke på hva som lønner seg for deg.

Gjest papirtiger
Skrevet
  fravær i praksis skrev (På 2.8.2004 den 17.03):

Har gode karakterer. Og blir nok å ta høyere utdannelse etter vgs. Så det vil ikke ødelegge hvis man har noe fravær?

Lærerne maser og maser om hvor viktig det er med lite fravær og at det teller nesten mer enn karakterene.

Det er nok bare propaganda, men hva skal de si "fravær har ingenting å si"? ;)

En annen ting er nok at du får dårligere karakterer om du er mye borte..også fordi lærere ikke liker skulkere.

Skrevet

Jeg fikk masse fravær da moren min døde, men norsklæreren tok meg til side og avslørte at fraværet hadde ikke så mye å si. Jeg var dødsfortvila, fordi vi alltid har blitt fora med at fravær er forferdelig, men hun beroliget meg.

Skrevet

Da jeg søkte på lærlingplasser var jeg på 4 intervjuer (hadde søkt to plasser), og de 3 første fikk jeg ikke, kun med begrunnelse for mye fravær.

Når man tar høyere utdanning etter vgs har det vel mindre og mindre å si ettersom åra går, men jeg ville alltid tatt en kikk og spurt hva som var grunnen hvis det var høyt fravær.

Annonse

Gjest syk i hodet
Skrevet
  Åsemor skrev (På 2.8.2004 den 20.46):

Da jeg søkte på lærlingplasser var jeg på 4 intervjuer (hadde søkt to plasser), og de 3 første fikk jeg ikke, kun med begrunnelse for mye fravær.

Når man tar høyere utdanning etter vgs har det vel mindre og mindre å si ettersom åra går, men jeg ville alltid tatt en kikk og spurt hva som var grunnen hvis det var høyt fravær.

Så spørr de hva grunnen er, og man svarer schizoaffektiv lidelse. Ikke rart en blir uføretrygda istedet.

Skrevet

Jeg har også ganske mye fravær fra videregående. Årsaken til det er at jeg var nødt til å være hjemme for å få lært det jeg skulle. Lærerne mine var elendige og jeg lærte så å si ingen ting på skolen. Gikk ut med svært gode karakterer og skal nå begynne å studere juss. Gleder meg til skole uten fraværsjag:)

Skrevet
  Lett skrev (På 3.8.2004 den 5.54):

Jeg har også ganske mye fravær fra videregående. Årsaken til det er at jeg var nødt til å være hjemme for å få lært det jeg skulle. Lærerne mine var elendige og jeg lærte så å si ingen ting på skolen. Gikk ut med svært gode karakterer og skal nå begynne å studere juss. Gleder meg til skole uten fraværsjag:)

Da håper jeg du ikke starter på juss i Bergen, for der har de nå innført krav til oppmøte ;) Lykke til med jussen - det er et kjempespennende fag!

Gjest også jurist
Skrevet
  Nikki skrev (På 2.8.2004 den 17.19):

Jurist - eller nesten da, har 3 måneder igjen. Jobber som saksbehandler for et advokatfirma nå, har jobberfaring og gode karakterer fra studiet. Likevel gikk de så langt tilbake på intervjuet. Syns det var litt rart jeg.

Etter at jeg tok juridisk embedseksamen har jeg aldri opplevd at noen har vært det minste interessert i eksamen fra VGS. Enn si tidligere sommerjobberfaring! ;-)

petter smart
Skrevet

Dersom du tar en lang utdannelse er sjansen liten for at de spør etter vitnemålet fra VGS. Fravær har ingen relevans for opptak til høyere utdanning.

Dersom du skal jobbe rett etter VGS må de spørre etter vitnemålet da de har lite annet å gå etter. Stort fravær er meget negativt, mer enn litt dårlige karakterer. Dersom du kan dokumentere at dette skyldtes enn sykdom du hadde da og er frisk fra nå (f.eks. at du brakk ryggen) så vil det ha lite å si. Dersom grunnen var f.eks. ryggplager eller psykiske plager så vil det nok fortsatt telle negativt, da dette gjerne er ting som du vil ha problemer med også i framtiden.

Skrevet

Jeg har høyere utdanning og har aldri opplevd at noen arbeidsgivere har spurt etter verken videregående-karakterer eller fravær; ikke for sommerjobber i studietiden, engang.

Skrevet
  Nikki skrev (På 3.8.2004 den 7.23):

Da håper jeg du ikke starter på juss i Bergen, for der har de nå innført krav til oppmøte ;) Lykke til med jussen - det er et kjempespennende fag!

Skal begynne i oslo, men jeg ser det ikke som noe problem dersom de har innført krav til oppmøte. Juss er spennende, i motsetning til kroppsøvning og religion:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...