Gå til innhold

Overvekt pga. prednisolon (kortison)

Anbefalte innlegg

Gjest Noe overvektig!
Skrevet

Har gått på store doser kortison i snart 10 uker pga. sykdom. Har vært veldig forsiktig med inntaket av mat, men vekten går sakte, men sikkert oppover. Magen er blitt så stor at jeg både ser gravid ut og har kjempevondt i ribbeina.

Er det noen som har opplevd det samme? Blir det bedre når dosene blir mindre.

Gjest mor i juni
Skrevet

Dette er desverre en bivirkning av langvarig bruk av Kortison. Når kroppen selv prodeuserer for mye kortison (kroppens eget stoff heter kortisol) får man en sykdom som heter Cushing. Dette blir noe lignende.. Det blir nok bedre når dosene bli mindre ja. Snakk med legen din.

Gjest mor i juni
Skrevet

Forresten, ved å spise mindre går jo forbrenningen din ned, og du legger lettere på deg. Du bør vel spise normalt, for å ta best vare på kroppen din mens du går på medisiner?

Skrevet

Ja, jeg opplever det samme, med den "gravide" magen. men jeg har klart å unngå selve vektøkningen da.. men det er nok bare fordi kortisonen sørget for å "spise opp" nesten alle musklene i beina mine med det samme...(Begynte på 1000 mg inravenøst i mai, er nede i 20 mg nå)

Og ja, det blir bedre etterhvert som dosene blir mindre. Men det tar en tid før kroppen normaliserer seg da...

Men magen forsvinner igjen, som sagt!

Gjest Noe overvektig!
Skrevet

Ja, jeg opplever det samme, med den "gravide" magen. men jeg har klart å unngå selve vektøkningen da.. men det er nok bare fordi kortisonen sørget for å "spise opp" nesten alle musklene i beina mine med det samme...(Begynte på 1000 mg inravenøst i mai, er nede i 20 mg nå)

Og ja, det blir bedre etterhvert som dosene blir mindre. Men det tar en tid før kroppen normaliserer seg da...

Men magen forsvinner igjen, som sagt!

1000 mg det var mye. Jeg går på 60 mg doser, jeg gikk faktisk opp ca. 5 - 6 kg de første ukene, men har klart å holde det stabilt siden, men selv om jeg spiser bare frukt, grønnsaker og magert kjøtt (Fedon) klarer jeg ikke å gå ned noe.

Det er forferdelig fortvilende siden jeg nok skal gå på denne medisinen i årevis.

Jeg har egentlig aldri vært veldig forfengelig heldigvis, men nå syns jeg ikke det er gøy å treffe folk, kjenner ikke meg selv igjen.

Gjest Noe overvektig!
Skrevet

Forresten, ved å spise mindre går jo forbrenningen din ned, og du legger lettere på deg. Du bør vel spise normalt, for å ta best vare på kroppen din mens du går på medisiner?

Spiser ikke noe særlig mindre, men veldig sunt. Legene ser at jeg har blitt rar i ansiktet og magen, men sa at det var ikke noe å gjøre med.

Skal selvfølgelig kutte dosen etterhvert og det var det eneste som hjalp sa legen, men fortvilende er det.

Skrevet

1000 mg det var mye. Jeg går på 60 mg doser, jeg gikk faktisk opp ca. 5 - 6 kg de første ukene, men har klart å holde det stabilt siden, men selv om jeg spiser bare frukt, grønnsaker og magert kjøtt (Fedon) klarer jeg ikke å gå ned noe.

Det er forferdelig fortvilende siden jeg nok skal gå på denne medisinen i årevis.

Jeg har egentlig aldri vært veldig forfengelig heldigvis, men nå syns jeg ikke det er gøy å treffe folk, kjenner ikke meg selv igjen.

Det er flott at du klarer å holde vekten nå da! Mange går opp _vanvittig_ mye når de bruker så store doser prednisolon. Tror dessverre du må si deg fornøyd om du klarer å holde vekten.

Jeg har heller aldri vært av den forfengelige typen, men det -er- rart med det - når man titter i speilet og ikke gjenkjenner den som titter tilbake, da dukker det opp mange rare tanker. Men så har jeg b.la vært veldig plaget av hevelse i ansiktet også da. Synes egentlig "gravidmagen" er et av de mindre problemene denne medisinen har skapt..

Jeg er veldig glad for at den tøffeste delen av kuren er overstått for min del, for jeg vet ikke om jeg hadde orket en gang til...

Du skal vel sannsynligvis ikke bruke 60 mg/ døgn i årevis - få jeg vil anta at bivirkningene vil avta en del for deg også... og når det gjelder det utseendemessige, så blir man vel kanskje vant til sitt nye jeg etterhvert :-/

Men noen drømmesituasjon er det selvsagt ikke...

mvh

Gjest Noe overvektig!
Skrevet

Det er flott at du klarer å holde vekten nå da! Mange går opp _vanvittig_ mye når de bruker så store doser prednisolon. Tror dessverre du må si deg fornøyd om du klarer å holde vekten.

Jeg har heller aldri vært av den forfengelige typen, men det -er- rart med det - når man titter i speilet og ikke gjenkjenner den som titter tilbake, da dukker det opp mange rare tanker. Men så har jeg b.la vært veldig plaget av hevelse i ansiktet også da. Synes egentlig "gravidmagen" er et av de mindre problemene denne medisinen har skapt..

Jeg er veldig glad for at den tøffeste delen av kuren er overstått for min del, for jeg vet ikke om jeg hadde orket en gang til...

Du skal vel sannsynligvis ikke bruke 60 mg/ døgn i årevis - få jeg vil anta at bivirkningene vil avta en del for deg også... og når det gjelder det utseendemessige, så blir man vel kanskje vant til sitt nye jeg etterhvert :-/

Men noen drømmesituasjon er det selvsagt ikke...

mvh

Tusen takk for svar. Selv om jeg vet det ikke er så mye å gjøre med så er det trøst i felles skjebne.

Jeg syns også det pløsete ansiktet mitt er verst, men magen blir så stor at den trykker på ribbeina slik at jeg nesten ikke får puste.

Skal selvfølgelig gå ned på dosene etterhvert, men det kommer nok til å gå rimelig tregt. Har prøvd å gå ned til dose annenhver dag med det resultat at jeg er kjempesyk den dagen jeg ikke tar medisinen.

Lykke til med din videre behandling, håper du blir helt frisk og kan kaste medisinen.

Jeg elsker og hater den!

Norske jomfruers Hovedkontor
Skrevet

Jeg gikk på kjempedoser fra 1995 t.o.m juli 1998 og var da enorm, for og si det mildt. (Jeg er 155 og veide da 122 kg!!)

Men etterhvert når jeg trappet ned og sluttet helt, gikk vekta bort også. Så ikke ta det så tungt, spis sunt og mosjoner som normalt, så vil det ordne seg når du er ferdig. :)

God bedring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...