Gå til innhold

Gir dere blod?

Anbefalte innlegg

tommy's tiger
Skrevet

Hvorfor eller hvorfor ikke gjør dere det?

Hvilke positive og negative sider ser du ved det på din egen helse/kropp?

Selv blir jeg veldig slapp en uke etterpå, merker liksom at det ikke er noe kraft i mukslene mine. Men det går seg jo til.

Men det er jo fint å kunne bidra med noe da:)

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tommy's tiger

10

• petter smart

5

• Matthea

4

• Lurveline

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest papirtiger
Skrevet

Ja, jeg er blodgiver.

Synes det er viktig å bidra til fellesskapet, og dette er en ypperlig måte å gjøre det på.

Jeg merker ingenting etter at jeg har gitt blod. Mistenker at du drikker for lite væske hvis du blir slapp.

Gjest Grumpy
Skrevet

Gir ikke blod. Har ikke noe prinsipielt i mot det men tanken på å legge seg ned å bli tappet for blod frister ikke spesielt. Dessuten bruker jeg medisiner så jeg hadde vel ikke fått lov om jeg hadde villet heller (heldigvis). Men den dagen jeg blir overkjørt av trikken og trenger overføring er jeg selvsagt glad for at noen gir :)

tommy's tiger
Skrevet

Ja, jeg er blodgiver.

Synes det er viktig å bidra til fellesskapet, og dette er en ypperlig måte å gjøre det på.

Jeg merker ingenting etter at jeg har gitt blod. Mistenker at du drikker for lite væske hvis du blir slapp.

Kanskje jeg drikker litt lite ja. Har en tendens til å drikke litt lite fra før så..

Men det mest tydelige er at jeg får syre i låra med en gang jeg går opp en trapp eller noe, å sykle eller jogge kan jeg bare glemme før det har gått noen dager. Kanskje jeg ikke egner meg som giver da?

Skrevet

Nei jeg gir ikke blod av den enkle grunn at jeg er født i feil land så de vil ikke ha det.

Gjest papirtiger
Skrevet

Kanskje jeg drikker litt lite ja. Har en tendens til å drikke litt lite fra før så..

Men det mest tydelige er at jeg får syre i låra med en gang jeg går opp en trapp eller noe, å sykle eller jogge kan jeg bare glemme før det har gått noen dager. Kanskje jeg ikke egner meg som giver da?

Utholdenheten går bittelitt ned når du gir blod, men det skal ikke være så veldig merkbart.

Drikk mer vann heller.

tommy's tiger
Skrevet

Utholdenheten går bittelitt ned når du gir blod, men det skal ikke være så veldig merkbart.

Drikk mer vann heller.

Det jeg reagerte på sist var at dama som tappet meg mente jeg ikke skulle drikke vann. Bare juice og sånn, men det er begrenset hvor mange liter juice jeg greier drikke per dag da. Blir mer "mett" av det. Vann må da være vel og bra det?

Gjest papirtiger
Skrevet

Det jeg reagerte på sist var at dama som tappet meg mente jeg ikke skulle drikke vann. Bare juice og sånn, men det er begrenset hvor mange liter juice jeg greier drikke per dag da. Blir mer "mett" av det. Vann må da være vel og bra det?

Etter at du har gitt blod skal du drikke juice, fordi du trenger både væske og næring.

Til vanlig burde du drikke ca 1.5 liter vann daglig. Spesielt hvis du trener.

Gjest gift med utlending
Skrevet

Jeg har altså fast seksualpartner, men han er født i et land utenfor Europa, og da vil de ikke ha blodet mitt!

De har en masse "gode" forklaringer om mikrober, antistoffer og andre saker og ting i blodet - også slikt man ikke kan finne ennå med dagens måleinstrumenter.

Derfor er det (alltid?) best å få norsk blod, når man trenger blodoverføring.

Høres jo "greit" og typisk norskt ut, det da:

Siden man ikke har oversikt over alt som kan finnes i asiatisk eller afrikansk blod, bruker man det ikke. (er det malaria, hiv, hepatitt, og alt det man ennå ikke vet om, altså, de tenker på da, tro? Fantasien vil vel ingen ende ta - når det gjelder å frykte hva _andre_ (les: fremmede) kan ta med seg av uhumskheter!)

Så langt er jo forklaringen vel og bra. Det er konklusjonen jeg stusser på - det virker som om de tror at _alle_ selvsagt har godt av norsk blod - mens blod fra andre deler av verden ikke er fullt så godt - men for hvem da?

Dersom de _virkelig_ sto for den meningen at blod fra f.eks. en pakistaner ikke er det beste blodet for en nordmann, må jo det omvendte også gjelde: Norsk blod er ikke optimalt for pakistanere! Tenk på alle de mikrobene og antistoffene som kan finnes i _vårt_ blod, etter vår livsstil, våre matvaner og våre uvaner, men som kanskje ikke ennå kan måles? Vi har jo mange eksempler på at "den hvite mann" tok med seg sykdommer ut i jungelen som drepte tusenvis av mennesker før i tida - kan det ikke skje om igjen?

Og er det mer selvsagt at mennesker fra andre deler av verden ønsker eller bør få norsk blod tilført, enn at vi ønsker pakistansk blod?

Jeg mener at en _vitenskaplig_ konsekvens av et slikt syn på blod må bli at de straks oppretter ny merking av alt blod!

Jeg ser for meg framtidas blodbank fylt av poser merket blodtype og etnisitet - for eksempel blodtype 0, pakistansk, blodtype 0 norsk, eller kanskje trøndersk? - blodtype A, nigeriansk. Så kan trengende med pakistansk opprinnelse få best mulig blod, og trøndere mest mulig blod og... skjønner?

Men så lenge det eneste salige er norsk blod for alle, får ikke jeg gi, fordi jeg lever med en mann - som ikke er europeisk nok. Og det ergrer meg!

tommy's tiger
Skrevet

Jeg har altså fast seksualpartner, men han er født i et land utenfor Europa, og da vil de ikke ha blodet mitt!

De har en masse "gode" forklaringer om mikrober, antistoffer og andre saker og ting i blodet - også slikt man ikke kan finne ennå med dagens måleinstrumenter.

Siden man ikke har oversikt over alt som kan finnes i asiatisk eller afrikansk blod, bruker man det ikke. (er det malaria, hiv, hepatitt, og alt det man ennå ikke vet om, altså, de tenker på da, tro? Fantasien vil vel ingen ende ta - når det gjelder å frykte hva _andre_ (les: fremmede) kan ta med seg av uhumskheter!)

Så langt er jo forklaringen vel og bra. Det er konklusjonen jeg stusser på - det virker som om de tror at _alle_ selvsagt har godt av norsk blod - mens blod fra andre deler av verden ikke er fullt så godt - men for hvem da?

Dersom de _virkelig_ sto for den meningen at blod fra f.eks. en pakistaner ikke er det beste blodet for en nordmann, må jo det omvendte også gjelde: Norsk blod er ikke optimalt for pakistanere! Tenk på alle de mikrobene og antistoffene som kan finnes i _vårt_ blod, etter vår livsstil, våre matvaner og våre uvaner, men som kanskje ikke ennå kan måles? Vi har jo mange eksempler på at "den hvite mann" tok med seg sykdommer ut i jungelen som drepte tusenvis av mennesker før i tida - kan det ikke skje om igjen?

Og er det mer selvsagt at mennesker fra andre deler av verden ønsker eller bør få norsk blod tilført, enn at vi ønsker pakistansk blod?

Jeg mener at en _vitenskaplig_ konsekvens av et slikt syn på blod må bli at de straks oppretter ny merking av alt blod!

Jeg ser for meg framtidas blodbank fylt av poser merket blodtype og etnisitet - for eksempel blodtype 0, pakistansk, blodtype 0 norsk, eller kanskje trøndersk? - blodtype A, nigeriansk. Så kan trengende med pakistansk opprinnelse få best mulig blod, og trøndere mest mulig blod og... skjønner?

Men så lenge det eneste salige er norsk blod for alle, får ikke jeg gi, fordi jeg lever med en mann - som ikke er europeisk nok. Og det ergrer meg!

Skjønner hvor du vil hen. De er nok litt "for" strenge på hvem som kan gi blod.

Men samtidig skjønner jeg at folk som er født og oppvoskt i land som ikke er så godt utviklet som her i den vestlige del av verden, kanskje kan ha "ulumskheter" i blodet som vi ikke kan påvise, og som ikke er bra for oss.

Det er også slik at feks HIV kan ta litt tid før man kan påvise fra blod selv om man har smitten, og folk fra feks Afrika har MYE større risiko for å bære slik smitte.

Og det med at feks en pakistaner kanskje ikke har godt av norsk blod er vel mulig, selv om det nok er størst sjanse for ting i blodet han siden han kom fra et ikke-vestlig land. Altså at det er farligst for oss norskættede å få pakistansk blod enn omvendt.

Dessuten er det jo nå engang slik at vi befinner oss i Norge, og her er det tross alt foreløpig flest norskættede nordmenn og dermed også naturlig at det er norskt blod som prioriteres i blodbankene.

Skrevet

Nei, får ikke gi fordi jeg er homo. Har hatt samme type i over 5 år nå, så jeg fortstår de godt. Har heller ikke hatt mer enn en partner hele livet, så jå jeg har full respekt for at jeg ikke får gi fordi jeg kan jo ha HIV.

Skrevet

Nei, jeg kan ikke gi blod fordi jeg går på medisiner.

tommy's tiger
Skrevet

Nei, får ikke gi fordi jeg er homo. Har hatt samme type i over 5 år nå, så jeg fortstår de godt. Har heller ikke hatt mer enn en partner hele livet, så jå jeg har full respekt for at jeg ikke får gi fordi jeg kan jo ha HIV.

Ja, den regelen blir jo skikkelig dum da med din situasjon. De burde kunne se litt ann hver enkelt, men har vel ikke kapasitet..

petter smart
Skrevet

Det var mange som fikk HIV via blodoverføring på 80-tallet. Fordi reglene i mange land ikke er strenge nok.

Ingen alvorlige sykdommer har oppstått i Norge og det tar som regel en del tid før de kommer hit. Altså er sannsynligheten for at blod fra etniske nordmenn har en sykdom vi ikke kjenner til, veldig liten. Mens sannsynligheten for at blod fra personer fra andre land har ukjente sykdommer er større.

Du kunne jo kanskje gått rundt og trøstet og forklart situasjonen til de som fikk uhelbredelige sykdommer (som HIV) fordi alle skulle få gi blod?

Skrevet

Hei

Ja, jeg gir blod. Synes det er fint å kunne bidra.... :-)

Av og til blir jeg slapp en dag eller to etterpå, men stort sett går det fint.

mvh

Skrevet

De vil ikke ha blodet mitt, fordi jeg har bodd i utlandet og attpåtil bruker allergimedisiner fra tid til annen.

Synd, for jeg har en attraktiv blodtype: selveste O-

Skrevet

Min mann gjør,ikke jeg, da jeg ikke er særlig "glad i" nålestikk.

petter smart
Skrevet

Alle regler gir situasjoner som er absurde. Men fordi det er enklere med klare regler som følges slavisk enn å bruke skjønn i hvert enkelt tilfelle så foretrekkes dette. Skal en bruke skjønn kommer jo også muligheten for at noen føler seg diskriminert.

Skrevet

Ble godkjent, men de fikk ikke blod ut av meg fordi jeg har for tynne årer. Da hjelper det ikke stort da! :)

Skrevet

Nei, men jeg er morsmelkgiver! :o) Vurderer å begynne å gi blod, men er ikke så glad i å bli stukket i...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...