Gå til innhold

Gir dere blod?

Anbefalte innlegg

tommy's tiger
Skrevet

Nei, men jeg er morsmelkgiver! :o) Vurderer å begynne å gi blod, men er ikke så glad i å bli stukket i...

Liker ikke så godt å bli stukket selv jeg, blir litt småsvimmel når de tar ut nåla, men det går fort over da.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tommy's tiger

10

• petter smart

5

• Matthea

4

• Lurveline

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fikk ikke lov. Var for det første så vidt over vektgransen deres og for det andre hadde jeg tatt narkotisk stoff (hasj). 5 år etter siste gangen kanjeg gi blod.

Vil være blodgiver, har AB+ og ikke så altfor mange som har den typen... De på sykehuset var selv fortvila pga de nye reglene (var i 2000 tror jeg).

Gjest Bård (også homo, med 0+)
Skrevet

Alle regler gir situasjoner som er absurde. Men fordi det er enklere med klare regler som følges slavisk enn å bruke skjønn i hvert enkelt tilfelle så foretrekkes dette. Skal en bruke skjønn kommer jo også muligheten for at noen føler seg diskriminert.

Det er tydeligvis enklere med reglen "Ingen homoer, men en hvilken som helst rundbrenner" enn med "Personer som bare har sex innenfor et stabilt forhold som har vart i minst 6 måneder" (eller hvor lang tid man trenger for sikkert å kunne påvise HIV-smitte).

Kan ikke skjønne annet enn at begge spørsmål må være like enkle å stille, og at man uansett bare må stole på at den som svarer er ærlig.

Skrevet

Har tenkt på det flere ganger, men ikke kommet så langt.

Står disse kriteriene noen plasser på nett tro?

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Jeg har altså fast seksualpartner, men han er født i et land utenfor Europa, og da vil de ikke ha blodet mitt!

De har en masse "gode" forklaringer om mikrober, antistoffer og andre saker og ting i blodet - også slikt man ikke kan finne ennå med dagens måleinstrumenter.

Derfor er det (alltid?) best å få norsk blod, når man trenger blodoverføring.

Høres jo "greit" og typisk norskt ut, det da:

Siden man ikke har oversikt over alt som kan finnes i asiatisk eller afrikansk blod, bruker man det ikke. (er det malaria, hiv, hepatitt, og alt det man ennå ikke vet om, altså, de tenker på da, tro? Fantasien vil vel ingen ende ta - når det gjelder å frykte hva _andre_ (les: fremmede) kan ta med seg av uhumskheter!)

Så langt er jo forklaringen vel og bra. Det er konklusjonen jeg stusser på - det virker som om de tror at _alle_ selvsagt har godt av norsk blod - mens blod fra andre deler av verden ikke er fullt så godt - men for hvem da?

Dersom de _virkelig_ sto for den meningen at blod fra f.eks. en pakistaner ikke er det beste blodet for en nordmann, må jo det omvendte også gjelde: Norsk blod er ikke optimalt for pakistanere! Tenk på alle de mikrobene og antistoffene som kan finnes i _vårt_ blod, etter vår livsstil, våre matvaner og våre uvaner, men som kanskje ikke ennå kan måles? Vi har jo mange eksempler på at "den hvite mann" tok med seg sykdommer ut i jungelen som drepte tusenvis av mennesker før i tida - kan det ikke skje om igjen?

Og er det mer selvsagt at mennesker fra andre deler av verden ønsker eller bør få norsk blod tilført, enn at vi ønsker pakistansk blod?

Jeg mener at en _vitenskaplig_ konsekvens av et slikt syn på blod må bli at de straks oppretter ny merking av alt blod!

Jeg ser for meg framtidas blodbank fylt av poser merket blodtype og etnisitet - for eksempel blodtype 0, pakistansk, blodtype 0 norsk, eller kanskje trøndersk? - blodtype A, nigeriansk. Så kan trengende med pakistansk opprinnelse få best mulig blod, og trøndere mest mulig blod og... skjønner?

Men så lenge det eneste salige er norsk blod for alle, får ikke jeg gi, fordi jeg lever med en mann - som ikke er europeisk nok. Og det ergrer meg!

Det er noe som heter "bedre føre var...".

Det skader ikke å være på den sikre siden. De tenker vel at det er bedre å være for streng enn det motsatte.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Jeg har registrert meg som blodgiver, men har ikke gitt ennå. Skal gjøre det snart. Litt skummelt med nåler, men jeg tror jeg skal takle det :0

Skrevet

Jeg har vært blodgiver, ja. Skulle bare mangle. Det er noe alle friske bør være.

Jeg fikk ingen fysiske reaksjoner etter tappingen.

Gjest gift med utlending
Skrevet

Nei, får ikke gi fordi jeg er homo. Har hatt samme type i over 5 år nå, så jeg fortstår de godt. Har heller ikke hatt mer enn en partner hele livet, så jå jeg har full respekt for at jeg ikke får gi fordi jeg kan jo ha HIV.

Ja, jeg skjønner jo også godt at du ikke kan gi blod, ja - regler er regler, vet du - og ...det hadde nok vært mye greiere (for andre) om vi var mer gjennomsnitts.

Gjest gift med utlending
Skrevet

Det er noe som heter "bedre føre var...".

Det skader ikke å være på den sikre siden. De tenker vel at det er bedre å være for streng enn det motsatte.

På den sikre siden, fru Blom...

Som en sier her oppe - bedre med en skikkelig rundbrenner, da?

Det er jo nettopp dette "best å være på den sikre siden" som avslører at man forventer det er større fare ved å tappe blod fra homoer og folk i stabile forhold til utlendiger - enn å tappe fra "vanlige nordmenn".

Som vi alle vet - i Norge har vi ikke all den fæligheta som de har andre steder. Og blant heteroer har man ikke all den fælighete som finnes blant homoer...

Akk ja.

Gjest gift med utlending
Skrevet

Det var mange som fikk HIV via blodoverføring på 80-tallet. Fordi reglene i mange land ikke er strenge nok.

Ingen alvorlige sykdommer har oppstått i Norge og det tar som regel en del tid før de kommer hit. Altså er sannsynligheten for at blod fra etniske nordmenn har en sykdom vi ikke kjenner til, veldig liten. Mens sannsynligheten for at blod fra personer fra andre land har ukjente sykdommer er større.

Du kunne jo kanskje gått rundt og trøstet og forklart situasjonen til de som fikk uhelbredelige sykdommer (som HIV) fordi alle skulle få gi blod?

21 norske blødere fikk HIV-smitte via infiserte blodprodukter her i landet, før man testet.

Det er blåøyd å tro at norsk blod er så mye bedre enn andres, eller at homoblod ikke er like ok som hetero.

Faren ligger ikke hos dem som sier - jeg er utlending, jeg er homo - faren ligger hos alle de andre som ikke sier noe.

Jeg vet også hva endel nordmenn foretar seg og som er høyrisikoatferd. Jeg tviler på om alle de - som bak partnerens rygg fører et liv som utsetter deres nærmeste for mulig smittefare - er så ærlige at de trekker seg som blodgivere.

Skrevet

Ja jeg gir blod, men med en god porsjon anstrengelse. Blir raskt uvel og er nær besvimelse hver gang. En forferdelig følelse. Men jeg har oppdaget at det ikke skjer i like stor grad dersom bioingeniøren/tapperen er en skravlete person som tar all min oppmerksomhet bort fra selve tappingen.

Huff, jeg blir svimmel bare av tanken på tapping...

Skrevet

Det er tydeligvis enklere med reglen "Ingen homoer, men en hvilken som helst rundbrenner" enn med "Personer som bare har sex innenfor et stabilt forhold som har vart i minst 6 måneder" (eller hvor lang tid man trenger for sikkert å kunne påvise HIV-smitte).

Kan ikke skjønne annet enn at begge spørsmål må være like enkle å stille, og at man uansett bare må stole på at den som svarer er ærlig.

Jeg tror ikke man får gi blod hvis man har byttet sexpartner i løpet av den siste tiden. 6 mnd?

tommy's tiger
Skrevet

Ja jeg gir blod, men med en god porsjon anstrengelse. Blir raskt uvel og er nær besvimelse hver gang. En forferdelig følelse. Men jeg har oppdaget at det ikke skjer i like stor grad dersom bioingeniøren/tapperen er en skravlete person som tar all min oppmerksomhet bort fra selve tappingen.

Huff, jeg blir svimmel bare av tanken på tapping...

Bra vi har det litt likt da, trodde jeg var den eneste "pysa". Virker slik på blodbanken hvertfall. Jeg blir ikke uvel før etter de tar ut nåla jeg da, eller når jeg skal gå. Så jeg må sette meg igjen litt som regel, og da styrer de fælt rundt meg, og klager på at jeg er tynn :(

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

På den sikre siden, fru Blom...

Som en sier her oppe - bedre med en skikkelig rundbrenner, da?

Det er jo nettopp dette "best å være på den sikre siden" som avslører at man forventer det er større fare ved å tappe blod fra homoer og folk i stabile forhold til utlendiger - enn å tappe fra "vanlige nordmenn".

Som vi alle vet - i Norge har vi ikke all den fæligheta som de har andre steder. Og blant heteroer har man ikke all den fælighete som finnes blant homoer...

Akk ja.

Jo, men rundbrennere får jo heller ikke lov til å gi blod. Du skal ikke ha hatt noen ny seksualpartner de siste 6 måneder.

De ønsker å utelukke ALLE risikogrupper, av sikkerhetshensyn. Det er bedre at noen føler seg diskriminert enn at noen dør av infisert blod.

skorpionfisken
Skrevet

Fikk ikke lov. Var for det første så vidt over vektgransen deres og for det andre hadde jeg tatt narkotisk stoff (hasj). 5 år etter siste gangen kanjeg gi blod.

Vil være blodgiver, har AB+ og ikke så altfor mange som har den typen... De på sykehuset var selv fortvila pga de nye reglene (var i 2000 tror jeg).

Jeg er også AB+. Tidligere ga jeg blod mange ganger i året. Ga plasma, som man kan gi oftere enn man kan gi blod. Siden jeg hadde AB+ så trengte de mye plasma fra meg.

Så begynte de å framstille plasma kunstig.

Nå har de ikke lenger bruk for blodet mitt. Det er så skjelden de trenger den typen blod. De første gangene fikk jeg gi blod når jeg ringte og spurte om de ikke ville ha blodet mitt. Men så bestemte jeg meg for å vente til de kontaktet meg for å be om det, som jeg var vant til fra tidligere. De har ikke ringt de siste ett og et halvt årene. Så nå er jeg ikke blodgiver lengre.

Pappa Bjørn
Skrevet

Nei, jeg får ikke lov siden jeg bruker medisiner.

Men en kompis av meg troppet opp for å bli blodgiver men ble nektet han også. Det var visst noe om at sykehuset ikke ahdde skjemkebevilgning...

Skrevet

Bra vi har det litt likt da, trodde jeg var den eneste "pysa". Virker slik på blodbanken hvertfall. Jeg blir ikke uvel før etter de tar ut nåla jeg da, eller når jeg skal gå. Så jeg må sette meg igjen litt som regel, og da styrer de fælt rundt meg, og klager på at jeg er tynn :(

Ja det blir fælt mye styr, skjønner nesten ikke at de vil ha meg som blodgiver med all belastning det innebærer! Men de trenger vel blodet da :) Og jeg får en god følelse i magen etter å ha gjort en bra ting :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...