Gå til innhold

Gir dere blod?

Anbefalte innlegg

tommy's tiger
Skrevet

Ja det blir fælt mye styr, skjønner nesten ikke at de vil ha meg som blodgiver med all belastning det innebærer! Men de trenger vel blodet da :) Og jeg får en god følelse i magen etter å ha gjort en bra ting :)

Merker du noe til at du har gitt i dagene etter? Slappehet osv?

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tommy's tiger

10

• petter smart

5

• Matthea

4

• Lurveline

2

Mest aktive i denne tråden

petter smart
Skrevet

Jeg gjør det ikke. Det er flere grunner til dette. De burde lagt det bedre til rette for de som ønsker å gi blod.

Det er upraktisk at man må dra til sykehuset for å gjøre dette. Det kan ta lang tid, en bruker en del penger for å komme seg dit, og en må gjøre det i arbeidstiden.

De burde heller kjørt rundt med egne busser, som kunne dratt innom alle arbeidsplasser med jevne mellomrom.

De burde også belønnet det mer. Min mor gir blod og hun får kun 25 kr pr gang. Det er kun nok til bussen èn vei. Det er for dårlig. Dersom de ikke ønsker å gi mye penger kan de heller gi ting, men da til en vesentlig større verdi enn 25 kr.

Jeg er også redd for å bli slapp flere dager etterpå, noe som ville ødelagt en del for trening (selv om en gir blod kun få ganger i året).

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg gjør det ikke. Det er flere grunner til dette. De burde lagt det bedre til rette for de som ønsker å gi blod.

Det er upraktisk at man må dra til sykehuset for å gjøre dette. Det kan ta lang tid, en bruker en del penger for å komme seg dit, og en må gjøre det i arbeidstiden.

De burde heller kjørt rundt med egne busser, som kunne dratt innom alle arbeidsplasser med jevne mellomrom.

De burde også belønnet det mer. Min mor gir blod og hun får kun 25 kr pr gang. Det er kun nok til bussen èn vei. Det er for dårlig. Dersom de ikke ønsker å gi mye penger kan de heller gi ting, men da til en vesentlig større verdi enn 25 kr.

Jeg er også redd for å bli slapp flere dager etterpå, noe som ville ødelagt en del for trening (selv om en gir blod kun få ganger i året).

I blodbanken i Oslo får man veldig fine vinglass, blant annet..de har massevis av andre ting. I Norge er det ikke lov å selge organer, så betaling vil alltid være uaktuelt. (men du kan donere penger til et godt formål).

Angående trening, med mindre du er en toppidrettsutøver vil du ikke merke noe forskjell. En kveld med mye alkohol ødelegger 15 ganger mer enn blodgivning..

At det kan være komplisert å komme seg til blodbank kan jeg være enig i, men det er bare snakk om vilje og innsats. Det er heldigvis mange som ikke mener dette hinderet er uoverkommelig.

tommy's tiger
Skrevet

Enig i at det kanskje kunne vært litt bedre lagt til rette, men da blir det altfor dyrt for blodbankene. De har ikke så god råd de heller.

Det tar ikke lange tiden å gi blod da, dersom man har en time. Halvtime ca, pluss tiden for å komme seg dit og tilbake da selvsagt. De aller fleste arbeidsplasser godtar da blodgiving i arbeidstiden og også uten trekk i lønna?

Når det gjelder belønning. Det sier seg jo selv at man ikke kan gi så mye, for da vil jo folk komme bare for å tjene på det, folk som ikke burde gi blod. Narkomane feks. Er det ikke så godt "betalt" er det større sjanse for at blodet er trygt, siden frivillige ikke har store grunnen til å lyve for å kunne gi.

Der jeg gir, kan du få 50 kr, eller donere beløpet til veldedighet, eller få en gave. Mange av disse gavene er verdt godt opp mot 200 kr. Glass og kopper som faktisk er fine å samle på.

Det med å bli slapp etterpå, det tror jeg er liten fare for om man er i god form (det er ikke jeg akkurat) og passer på å drikke mye. Hvis du er toppidrettsutøver er det kanskje merkbart selv om du er i god form da..

petter smart
Skrevet

I blodbanken i Oslo får man veldig fine vinglass, blant annet..de har massevis av andre ting. I Norge er det ikke lov å selge organer, så betaling vil alltid være uaktuelt. (men du kan donere penger til et godt formål).

Angående trening, med mindre du er en toppidrettsutøver vil du ikke merke noe forskjell. En kveld med mye alkohol ødelegger 15 ganger mer enn blodgivning..

At det kan være komplisert å komme seg til blodbank kan jeg være enig i, men det er bare snakk om vilje og innsats. Det er heldigvis mange som ikke mener dette hinderet er uoverkommelig.

Å gi blod er vel ikke det samme som å selge organer?

Uansett burde man fått dekket reise og evt tapt arbeidsinntekt.

Det er kjekkere med en kveld med mye alkohol enn å gi blod :-)

Det er jo mangel på blodgivere så da burde de som ønsker blodet vist litt mer vilje og innsats.

Gjest papirtiger
Skrevet

Å gi blod er vel ikke det samme som å selge organer?

Uansett burde man fått dekket reise og evt tapt arbeidsinntekt.

Det er kjekkere med en kveld med mye alkohol enn å gi blod :-)

Det er jo mangel på blodgivere så da burde de som ønsker blodet vist litt mer vilje og innsats.

De som vil bli blodgivere blir det. Så enkelt er det. Unnskyldninger vil det alltid være flust av :)

petter smart
Skrevet

De som vil bli blodgivere blir det. Så enkelt er det. Unnskyldninger vil det alltid være flust av :)

Flere ville blitt blodgivere dersom det var enklere å gi blod. Folk er late og bedagelig anlagt og gidder gjerne ikke gjøre seg umake for å hjelpe andre. Da må en legge til rette for at det skal bli enklest mulig.

Skrevet

Det er jo mange som vil bli blodgivere som ikke får bli det.

Enten de har feil legning eller feil partner (fra feil land), eller selv er født i feil land (men kanskje vokst opp i Norge).

Skrevet

Jeg gir blod - men surrer en del med avtalene om tapping da jeg ikke overanstrenger meg for å holde dem dersom jeg har mye å gjøre.

En gang gikk jeg og ga blod samtidig som mannen min ble operert; da ble det ekstra meningsfylt for meg å fortsette med blodgivningen da det jo er åpenbart at det er nødvendig at noen gjør det...

Gjest papirtiger
Skrevet

Flere ville blitt blodgivere dersom det var enklere å gi blod. Folk er late og bedagelig anlagt og gidder gjerne ikke gjøre seg umake for å hjelpe andre. Da må en legge til rette for at det skal bli enklest mulig.

Av og til er det blodmangel, men som oftest er det nok blodgivere som gir blod på helt frivillig basis.

Skrevet

Merker du noe til at du har gitt i dagene etter? Slappehet osv?

Jeg er noe redusert samme dag, men ikke mer enn at jeg kan fungere så godt som normalt. Det er nok bare psyken som spiller meg et lite puss :)

Skrevet

Jeg tror ikke man får gi blod hvis man har byttet sexpartner i løpet av den siste tiden. 6 mnd?

Sikkert riktig. Og hva er da logikken med å utelukke homoseksuelle, hvis HIV (og annet) kan påvises sikkert etter 6 måneder? Hvis noen er uærlige med opplysningene så er det vel enklere å bare lyve om sin egen legning enn å lyve om når man sist byttet sexpartner?

tommy's tiger
Skrevet

Sikkert riktig. Og hva er da logikken med å utelukke homoseksuelle, hvis HIV (og annet) kan påvises sikkert etter 6 måneder? Hvis noen er uærlige med opplysningene så er det vel enklere å bare lyve om sin egen legning enn å lyve om når man sist byttet sexpartner?

Klart du kan lyve, men systemet er jo basert på ærlighet da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...