petter smart Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237401 Bet meg bl.a. fast i "De to har prøvd absolutt alt for å gå ned i vekt. Grete Roede, Cambridge, Nutrilett og alle mulige mirakelkurer." Er dette alt???? Hva med å spise mindre og sunnere, samt å trene/røre mer på seg. En kan ikke si en har prøvd alt kun fordi en har prøvd alle mulige "mirakelkurer". Er 700 (som er "nesten" 1000kr???) kr pr måned så utrolig mye? Spesielt når de fleste overvektige i stor grad selv er ansvarlig for sin overvekt. Videre står det "Det burde likevel være en eller annen form for støtteordninger for pasienter som har medisinske problemer knyttet til overvekt, og i tillegg har dokumentasjon fra lege om at slankemedisinen virker for dem, sier hun. " Det er vel heller slik at de som kan domumentere at deres overvekt ikke er selvforskylt burde få refundert utgiftene. 0 Siter
Gjest Tidligere overvektig Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Hjelper slike medisiner de som har blitt overvektige av - f.eks. medisiner? Eller andre ting de ikke selv er herre over? Folk som er så overvektige at det direkte går ut over helsa burde vel ikke få bare piller for å gå ned i vekt - det handler jo om så mye mer. Grønn resept hos legen, og så, dersom de følger opp, kan eventuelle medisiner (slankepiller) fås på blå resept. Synes egentlig det er veldig betenkelig med slanketabletter. Hva når kuren er over? 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Jeg skal ikke svare på spørsmålet ditt, men stille et tilleggsspørsmål. Dette står i artikkelen: "- Medisinen reduserer matlysten og søtbehovet. Nå spiser jeg ingen kjempemåltider mer, men heller lite og ofte, forteller Mai Kristin." Er det sånn å forstå at disse da av en eller annen grunn (sykdom?) har MER matlyst og MER "søtbehov" enn andre? Eller er det bare det at de ikke klarer å styre det, og dermed trenger hjelp? 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 1000 kroner i mnd hørtes ikke akkurat mye nei. Er veldig skeptisk til Xenical, da denne bare fjerner noe av fettet i maten. Spiser man for mye fett MÅ man redusere fett, ikke bruke piller som fjerner det... Sier seg selv at dette ikke kan være et varig resultat. 0 Siter
Gjest slank og lat Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Jeg er enig - så lenge man ikke velger ut sykdommer / plager / lidelser fordi de er synlige og har lav status, og lar andre selforskyldte sykdommer passere. En kvinne som har hatt fire seksualpartnere i løpet av livet har større sjanse for livmorhalskreft enn en kvinne som bare har hatt en seksualpartner. En voksen mann som ikke klarer å organisere livet sitt skikkelig, og stresser masse og drikker mye kaffe, og spiser uregelmessig og legger seg for sent, har mye større sjanse for hjerteinfarkt enn en mann som lever regelmessig og unngår negativt stress. Jeg er slank, men trener ikke mye og spiser ikke sunt, så jeg er vel mer heldig med forbrenning og gener enn andre. Hvis en som ikke er så heldig med "forbrenning og gener" som meg, og lever et tilsvarende liv og blir tykk og får belastningsskader av dette, bør dermed betale for behandlingen. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Ja, folk som har selvforskyldte helseplager bør betale selv. Da ville samfunnet sluppet utgiftene for middelaldrende menn med hjerteinfarkt pga stress og usunn livvstil, folk med føflekk-kreft pga overdreven soling, folk med lungekreft pga røyking, folk med rygg- og muskelplager pga feilbelastninger og en hel rekke andre ting. Jeg mener, folk bør da ta ansvar! 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Ja, folk som har selvforskyldte helseplager bør betale selv. Da ville samfunnet sluppet utgiftene for middelaldrende menn med hjerteinfarkt pga stress og usunn livvstil, folk med føflekk-kreft pga overdreven soling, folk med lungekreft pga røyking, folk med rygg- og muskelplager pga feilbelastninger og en hel rekke andre ting. Jeg mener, folk bør da ta ansvar! Til en viss grad er jeg enig med deg, men det vil jo bidra til en enorm klasseforskjell mellom de som har penger til å kjøpe seg hjelp og de som ikke har det. Og hva med småbarn som ikke sikres godt nok i bilen? Skal de straffes ekstra hardt hvis foreldrene ikke har penger til å la dem behandles på sykehus? 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Til en viss grad er jeg enig med deg, men det vil jo bidra til en enorm klasseforskjell mellom de som har penger til å kjøpe seg hjelp og de som ikke har det. Og hva med småbarn som ikke sikres godt nok i bilen? Skal de straffes ekstra hardt hvis foreldrene ikke har penger til å la dem behandles på sykehus? Hm. Jeg leste maluns innlegg som ironi. Mulig jeg tok feil... 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Hm. Jeg leste maluns innlegg som ironi. Mulig jeg tok feil... Det gjorde jeg og, litt. ) Men det er noe i det hun sier på en måte. 0 Siter
petter smart Skrevet 3. august 2004 Forfatter Skrevet 3. august 2004 Ja, folk som har selvforskyldte helseplager bør betale selv. Da ville samfunnet sluppet utgiftene for middelaldrende menn med hjerteinfarkt pga stress og usunn livvstil, folk med føflekk-kreft pga overdreven soling, folk med lungekreft pga røyking, folk med rygg- og muskelplager pga feilbelastninger og en hel rekke andre ting. Jeg mener, folk bør da ta ansvar! Du ser ikke forskjellen? Så godt som alle som spiser mye og usunt og trener/rører seg lite blir tykke. Sammenhenger er direkte. Den er ikke så direkte mellom stress og hjerteinfarkt, ei heller mellom soling og hudkreft. Uansett får jo overvektige hjelp for de helseproblem de får i forbindelse med overvekten. Sjansen for at overvektige får hjerteinfarkt er større enn for de som stresser. De overvektige får samme hjelp. Det er hjelp til å bli kvitt overvekten jeg mener de må betale selv. Eller burde vi betale folk for å jobbe mindre, slik at de kan stresse mindre? Betale for folks solkrem osv? Uansett hjelper en pille lite dersom problemet er at de spiser for mye/usunt og trener/rører seg for lite. Da vil de bare bli tykke igjen etterpå. 0 Siter
pirko Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Folk som er mindre intelligente burde mye heller fått støtte. Dette medfører at de ikke for godt betalte jobber fordi de ikke er intelligente nok. Og lite intelligens er ikke selvforskyldt. Fedme derimot er selvforskyldt....her er det så enkelt som at:Spiser du mere enn du forbruker så legger du på deg. 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Folk som er mindre intelligente burde mye heller fått støtte. Dette medfører at de ikke for godt betalte jobber fordi de ikke er intelligente nok. Og lite intelligens er ikke selvforskyldt. Fedme derimot er selvforskyldt....her er det så enkelt som at:Spiser du mere enn du forbruker så legger du på deg. Vel...nå fins det ganske mange i godt betalte jobber jeg ikke vil kalle spesielt intelligente... 0 Siter
flisa Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Jeg får livsviktig medisin på blå respet - den koster meg "hele" 25,70 for 50 dager MEN, når dattern får ørebetennelse 3.gangen på rad - DA ER DET SNAKK OM PENGER! - Jeg blakket med aldeles en mnd. på det. Vel, det bør kanskje være en slags søknad om å vurdert støtte til medisiner når man har liten eller ingen inntekt - ellers syns jeg man skal betale selv, uansett grunn. Tannlegeregninger, derimot -DE skulle vært litt mer sponset. 0 Siter
petter smart Skrevet 3. august 2004 Forfatter Skrevet 3. august 2004 Jeg får livsviktig medisin på blå respet - den koster meg "hele" 25,70 for 50 dager MEN, når dattern får ørebetennelse 3.gangen på rad - DA ER DET SNAKK OM PENGER! - Jeg blakket med aldeles en mnd. på det. Vel, det bør kanskje være en slags søknad om å vurdert støtte til medisiner når man har liten eller ingen inntekt - ellers syns jeg man skal betale selv, uansett grunn. Tannlegeregninger, derimot -DE skulle vært litt mer sponset. Tannlege ja, hadde en del problemer med visdomstennene mine for en stund siden. Regningen endte opp på ca 9000, fikk igjen ca 2500. Dyrt ble det i alle fall. 0 Siter
Gjest medius Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Tannlege ja, hadde en del problemer med visdomstennene mine for en stund siden. Regningen endte opp på ca 9000, fikk igjen ca 2500. Dyrt ble det i alle fall. Går på livsnødvendige medisiner som jeg får på blå resept, men disse er så sterke for magen at det er anbefalt å ta syrenøytraliserende som koster ca. 400 kr i måneden for ikke å få magesår, men disse får jeg ikke på blå resept. Sprøtt spørr du meg, kanskje jeg får de når jeg har fått magesår. 0 Siter
petter smart Skrevet 3. august 2004 Forfatter Skrevet 3. august 2004 Går på livsnødvendige medisiner som jeg får på blå resept, men disse er så sterke for magen at det er anbefalt å ta syrenøytraliserende som koster ca. 400 kr i måneden for ikke å få magesår, men disse får jeg ikke på blå resept. Sprøtt spørr du meg, kanskje jeg får de når jeg har fått magesår. Norsk logikk er at du ikke får disse relativt rimelige (for helsevesenet) medisinene, med det resultat at du får magesår (eller det som verre er), med dertil svært høye utgifter for helsevesenet. Det er omtrent umulig å få hjelp for det er nesten for sent. Da blir som regel regninga mye høyere for det offentlige. Men det er jo et annet budsjett. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Hm. Jeg leste maluns innlegg som ironi. Mulig jeg tok feil... Det var ment som ironi, ja. 0 Siter
Gjest Monitor Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Folk som er mindre intelligente burde mye heller fått støtte. Dette medfører at de ikke for godt betalte jobber fordi de ikke er intelligente nok. Og lite intelligens er ikke selvforskyldt. Fedme derimot er selvforskyldt....her er det så enkelt som at:Spiser du mere enn du forbruker så legger du på deg. Er ALL fedme selvforskylt? 0 Siter
flisa Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Jeg skal ikke svare på spørsmålet ditt, men stille et tilleggsspørsmål. Dette står i artikkelen: "- Medisinen reduserer matlysten og søtbehovet. Nå spiser jeg ingen kjempemåltider mer, men heller lite og ofte, forteller Mai Kristin." Er det sånn å forstå at disse da av en eller annen grunn (sykdom?) har MER matlyst og MER "søtbehov" enn andre? Eller er det bare det at de ikke klarer å styre det, og dermed trenger hjelp? Ja, det er ofte sånn. Enten psykisk - "overspising" - eller insulinresistens 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.