Gjest hva med de da? Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Hva med anorektikere? Og bilimikere? De bør jo heller ikke få hjelp da. Det er jo bare at de spiser mer, og slutter å kaste opp, så er den saken i boks... 0 Siter
Gjest Monitor Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Hva med anorektikere? Og bilimikere? De bør jo heller ikke få hjelp da. Det er jo bare at de spiser mer, og slutter å kaste opp, så er den saken i boks... Meget godt poeng! 0 Siter
petter smart Skrevet 3. august 2004 Forfatter Skrevet 3. august 2004 Hva med anorektikere? Og bilimikere? De bør jo heller ikke få hjelp da. Det er jo bare at de spiser mer, og slutter å kaste opp, så er den saken i boks... Bør de få penger til mat? 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Tannlege ja, hadde en del problemer med visdomstennene mine for en stund siden. Regningen endte opp på ca 9000, fikk igjen ca 2500. Dyrt ble det i alle fall. Stortinget driver vel å utreder tannhelsetjenesten nå og vurderer å likestille det med vanlig helsetjeneste, dvs. egenandeler og refusjon. Men som kjent er det sterke interesser ute og går her, økonomiske sådanne. Så om det blir noe av gjenstår å se... 0 Siter
Gjest upandgo Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Hva med anorektikere? Og bilimikere? De bør jo heller ikke få hjelp da. Det er jo bare at de spiser mer, og slutter å kaste opp, så er den saken i boks... Anorektikere er psyke, og trenger relevant behandling. "Vanlige" feite folk er som regel ikke (p)syke. Det de mangler er viljestyrke og selvdisiplin. Har en med 20 kg + i familien, og hun er ikke syk, men glad i mat. Spiser 3 ganger så mye som oss andre. 0 Siter
Gjest osiris Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Ja selvfølgelig bør de få støtte. På lik linje med alle idrettskader, , lungesykdommer, hjerteproblem, fysioterapibehandlinger på grunn av stress og feil sittestilling etc. Alt dette er jo også såkalt "selvforskylt". Jeg syns det er trist at det er en tendens til å betrakte tjukke mennesker som dumme og enfoldige kun med bakgrunn i kroppstørrelse. 0 Siter
Gjest Ikke fordøm, før du vet hva du fordømmer Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Anorektikere er psyke, og trenger relevant behandling. "Vanlige" feite folk er som regel ikke (p)syke. Det de mangler er viljestyrke og selvdisiplin. Har en med 20 kg + i familien, og hun er ikke syk, men glad i mat. Spiser 3 ganger så mye som oss andre. Tror du virkelig at anorektiske/bulimitiske har en sykdom "alene"!...Hva med Tvangsspisere/trøstespisere...De gjemmer like mye sine følelser for sine følelser... Tenk deg litt mere om før du setter mennesker i "bur"! 0 Siter
Gjest Magic Halo Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Ja, folk som har selvforskyldte helseplager bør betale selv. Da ville samfunnet sluppet utgiftene for middelaldrende menn med hjerteinfarkt pga stress og usunn livvstil, folk med føflekk-kreft pga overdreven soling, folk med lungekreft pga røyking, folk med rygg- og muskelplager pga feilbelastninger og en hel rekke andre ting. Jeg mener, folk bør da ta ansvar! "folk med rygg- og muskelplager pga feilbelastninger og en hel rekke andre ting. Jeg mener, folk bør da ta ansvar! " Du, åssen kan noen vite hva ryggen tåler av belastning før den ryker, om jeg tør spørre? 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Jeg tror ikke nødvendigvis det er latskap som er årsak til fedme i alle tilfeller. Det kan nok like ofte være gener, psykiske problemer eller andre ting. Men når det er sagt, synes jeg vel ikke 700 kroner i måneden er så mye, andre folk som er syke må også ut med mange penger til medisiner. 0 Siter
frosken Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Folk som er mindre intelligente burde mye heller fått støtte. Dette medfører at de ikke for godt betalte jobber fordi de ikke er intelligente nok. Og lite intelligens er ikke selvforskyldt. Fedme derimot er selvforskyldt....her er det så enkelt som at:Spiser du mere enn du forbruker så legger du på deg. Skjønner at du synes du trenger støtte som følge av manglende IQ siden du har et så forenkelt syn på et såpass komplisert tema som overvekt. 0 Siter
frosken Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 De bør gis støtte på linje med det som gis til andre typer ikke-livsviktige medikamenter. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Folk som er mindre intelligente burde mye heller fått støtte. Dette medfører at de ikke for godt betalte jobber fordi de ikke er intelligente nok. Og lite intelligens er ikke selvforskyldt. Fedme derimot er selvforskyldt....her er det så enkelt som at:Spiser du mere enn du forbruker så legger du på deg. Hjernen kan trenes på samme måte som kroppen kan trenes :-) 0 Siter
Gjest kvitteringer! Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Norsk logikk er at du ikke får disse relativt rimelige (for helsevesenet) medisinene, med det resultat at du får magesår (eller det som verre er), med dertil svært høye utgifter for helsevesenet. Det er omtrent umulig å få hjelp for det er nesten for sent. Da blir som regel regninga mye høyere for det offentlige. Men det er jo et annet budsjett. husk at det er en post på selvangivelsen om helseutgifter inntil 6ooo kr. Har du det kan du få igjen 3000. 0 Siter
Gjest bella bulimi Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Tror du virkelig at anorektiske/bulimitiske har en sykdom "alene"!...Hva med Tvangsspisere/trøstespisere...De gjemmer like mye sine følelser for sine følelser... Tenk deg litt mere om før du setter mennesker i "bur"! Trøstespising er noe helt annet enn en spiseforstyrrelse (tvangsspisning hører til den kategorien). 0 Siter
Gjest bella bulimi Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Ja selvfølgelig bør de få støtte. På lik linje med alle idrettskader, , lungesykdommer, hjerteproblem, fysioterapibehandlinger på grunn av stress og feil sittestilling etc. Alt dette er jo også såkalt "selvforskylt". Jeg syns det er trist at det er en tendens til å betrakte tjukke mennesker som dumme og enfoldige kun med bakgrunn i kroppstørrelse. Signerer. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 "folk med rygg- og muskelplager pga feilbelastninger og en hel rekke andre ting. Jeg mener, folk bør da ta ansvar! " Du, åssen kan noen vite hva ryggen tåler av belastning før den ryker, om jeg tør spørre? Det er liksom poenget, da... 0 Siter
Gjest Magic Halo Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Det er liksom poenget, da... ehh.. skjønte det omsider :-) 0 Siter
Gjest zuuul Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Folk som er mindre intelligente burde mye heller fått støtte. Dette medfører at de ikke for godt betalte jobber fordi de ikke er intelligente nok. Og lite intelligens er ikke selvforskyldt. Fedme derimot er selvforskyldt....her er det så enkelt som at:Spiser du mere enn du forbruker så legger du på deg. Poenget er vel at for noen mennesker er det mye vanskeligere å spise riktig enn for andre, fordi de er ekstra glad i mat. Da burde de få dekt Reductil som får dem til å spise mindre og oftere. For da klarer de jo det, slik vi andre klarer. 0 Siter
Gjest zuuul Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Du ser ikke forskjellen? Så godt som alle som spiser mye og usunt og trener/rører seg lite blir tykke. Sammenhenger er direkte. Den er ikke så direkte mellom stress og hjerteinfarkt, ei heller mellom soling og hudkreft. Uansett får jo overvektige hjelp for de helseproblem de får i forbindelse med overvekten. Sjansen for at overvektige får hjerteinfarkt er større enn for de som stresser. De overvektige får samme hjelp. Det er hjelp til å bli kvitt overvekten jeg mener de må betale selv. Eller burde vi betale folk for å jobbe mindre, slik at de kan stresse mindre? Betale for folks solkrem osv? Uansett hjelper en pille lite dersom problemet er at de spiser for mye/usunt og trener/rører seg for lite. Da vil de bare bli tykke igjen etterpå. poenget er at nettopp den pillen, FÅR dem til å spise mindre og oftere, noe de har store problemer med fra før. 0 Siter
Excelsion Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Nei. Ingen hadde vært feite hvis de ikke levde en livsstil som opprettholdt fedmen. Man blir ikke feit hvis man lever sunt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.