Gjest upandgo Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Tror du virkelig at anorektiske/bulimitiske har en sykdom "alene"!...Hva med Tvangsspisere/trøstespisere...De gjemmer like mye sine følelser for sine følelser... Tenk deg litt mere om før du setter mennesker i "bur"! Jeg skrev ikke om tvangsspisere - de trenger også psyk. behandling. Jeg snakker om friske folk (enn så lenge) som er feite. De bør ta seg i nakken å slutte med å proppe i seg all den (ofte usunne) maten - før de blir syke. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Nei. Ingen hadde vært feite hvis de ikke levde en livsstil som opprettholdt fedmen. Man blir ikke feit hvis man lever sunt. Nei. Ingen hadde fått idrettskader hvis de ikke drev med idrett. Folk hadde ikke fått lungekreft hvis de lot være å røyke. Folk hadde ikke fått hudkreft hvis de lot være å sole seg osv. Folk hadde ikke dødd i trafikkulykker hvis alle hadde kjørt pent og holdt alle trafikkregler. Osv. osv. De fleste sykdommer og ulykker er selvforskylt, fedme inkludert. Men vi lar ikke være å hjelpe folk av den grunn. 0 Siter
favn Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Du skjønner vel at folk med slike problemer har et annet problem utover det å ha stor kropp? Selvsagt skal de hjelpes, om så det handler om skikkelig rettledning i forhold til kosthold og mosjon. Mange trenger sikkert psykologhjelp og terapi. For 'ekstreme' tilfeller er det snakk om operasjoner. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 Ja selvfølgelig bør de få støtte. På lik linje med alle idrettskader, , lungesykdommer, hjerteproblem, fysioterapibehandlinger på grunn av stress og feil sittestilling etc. Alt dette er jo også såkalt "selvforskylt". Jeg syns det er trist at det er en tendens til å betrakte tjukke mennesker som dumme og enfoldige kun med bakgrunn i kroppstørrelse. Du misforstår. Jeg er helt enig i at overvektige skal få hjelp med sykdommer de får som et resultat av sin overvekt. Men hvorfor skal de få støtte til å redusere vekten? Unntaket er de som er overvektige pga sykdom e.l. Vi hjelper ikke røykere som vil slutte, arbeidsnarkomane som vil jobbe litt mindre osv. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 husk at det er en post på selvangivelsen om helseutgifter inntil 6ooo kr. Har du det kan du få igjen 3000. Problemet mitt var at jeg tok noe av det før jul og noe etter nyttår, så det ble mindre enn 6000 på ett år. Typisk. 0 Siter
favn Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Hjernen kan trenes på samme måte som kroppen kan trenes :-) Et undervurdert poeng. Det er ikke bare kropper som forfaller. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 Poenget er vel at for noen mennesker er det mye vanskeligere å spise riktig enn for andre, fordi de er ekstra glad i mat. Da burde de få dekt Reductil som får dem til å spise mindre og oftere. For da klarer de jo det, slik vi andre klarer. Det blir feil om staten skal gi støtte til mennesker med dårlig selvkontroll. Ellers måtte alle andre som har dårlig selvkontroll på andre områder også få støtte. Og da hadde de offentlige utgiftene skutt i været. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Du misforstår. Jeg er helt enig i at overvektige skal få hjelp med sykdommer de får som et resultat av sin overvekt. Men hvorfor skal de få støtte til å redusere vekten? Unntaket er de som er overvektige pga sykdom e.l. Vi hjelper ikke røykere som vil slutte, arbeidsnarkomane som vil jobbe litt mindre osv. De skal få hjelp med sykdommer de får som et resultat av sin overvekt, men ikke støtte til å redusere vekten? Der er jeg uenig med deg. Det må jo være bedre å forebygge enn å behandle etter at skaden allerede er skjedd. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 poenget er at nettopp den pillen, FÅR dem til å spise mindre og oftere, noe de har store problemer med fra før. Men hvorfor skal vi dem støtte til en slik pille, og ikke hjelpe røykere og arbeidsnarkomane, og alle andre som trenger hjelp? Å spise mindre og sunnere er snakk om viljestyrke. Vil de bruke penger på piller så er det greit for meg, men ikke forvent at staten skal betale. Noe ansvar må folk ta selv. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 Det er liksom poenget, da... Poenget er at når noen spiser mye/usunt og trener/rører seg lite så vet de at vil bli overvektige. Når nåla på badevekta stadig går oppover så vet en at er på vei til å bli overvektig. Det blir noe helt annet enn en dårlig rygg, som en gjerne ikke merker før det er for sent. Det er dermed en stor forskjell. 0 Siter
favn Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Det blir feil om staten skal gi støtte til mennesker med dårlig selvkontroll. Ellers måtte alle andre som har dårlig selvkontroll på andre områder også få støtte. Og da hadde de offentlige utgiftene skutt i været. Alkoholisme, narkomani/pillenarkomani, spillegalskap, spiseforstyrrelser - dette er bare varianter av samme problem. Selvsagt skal disse menneskene hjelpes. Kan du se for deg et samfunn der individet totalt er overlatt til seg selv? 0 Siter
favn Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Poenget er at når noen spiser mye/usunt og trener/rører seg lite så vet de at vil bli overvektige. Når nåla på badevekta stadig går oppover så vet en at er på vei til å bli overvektig. Det blir noe helt annet enn en dårlig rygg, som en gjerne ikke merker før det er for sent. Det er dermed en stor forskjell. Tøys. Kroppens og ryggens signaler er der og kan leses av den som vil. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 De skal få hjelp med sykdommer de får som et resultat av sin overvekt, men ikke støtte til å redusere vekten? Der er jeg uenig med deg. Det må jo være bedre å forebygge enn å behandle etter at skaden allerede er skjedd. Men da måtte vi hjelpe alle andre med forebygging også. Røykere måtte få avvenningskurs gratis, arbeidsnarkomane pengestøtte slik at de kunne jobbe mindre osv. Hvorfor skal overvektige være i en særsituasjon? Har vi ikke noe ansvar selv for at vi har det bra og er sunne? 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 Alkoholisme, narkomani/pillenarkomani, spillegalskap, spiseforstyrrelser - dette er bare varianter av samme problem. Selvsagt skal disse menneskene hjelpes. Kan du se for deg et samfunn der individet totalt er overlatt til seg selv? Alkoholisme, narkotikamisbruk, spillegalskap osv. er kjemiske avhengigheter. Det blir noe annet. Jeg ser for meg et samfunn der folk tar mer vare på seg selv og ansvar for sin egen kropp og helse. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 Tøys. Kroppens og ryggens signaler er der og kan leses av den som vil. Når ryggen gir signaler kan det være for sent. Uansett må folk bruke ryggen, de fleste som bruker ryggen får ikke noen problemer. Det er ingen direkte sammenheng mellom bruk av ryggen og ryggproblemer. Det er derimot en dirkte sammenheng mellom overdreven spising/inaktivitet og overvekt. Det er heller ikke bare å slutte å bruke ryggen, da dette er en nødvendighet i de fleste jobber. Har selv hatt problem med ryggen. Fikk da beskjed om å endre sittestilling foran pc'en, kjøpe håndleddsstøtte til mus/tastatur, gjøre tøyeøvelder samt å trene opp rygg/nakke/skuldre på treningssenter. Fikk ikke 5 øre til noe av dette. Og synes ikke jeg burde fått det heller. På samme måte en gir råd til overvektige, sette opp kostholdet, anbefale trening, anbefale piller osv. Men dette skal betales av den overvektige selv. 0 Siter
favn Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Alkoholisme, narkotikamisbruk, spillegalskap osv. er kjemiske avhengigheter. Det blir noe annet. Jeg ser for meg et samfunn der folk tar mer vare på seg selv og ansvar for sin egen kropp og helse. 'Alkoholisme, narkotikamisbruk, spillegalskap osv. er kjemiske avhengigheter. Det blir noe annet.' Hva mener du? 'Jeg ser for meg et samfunn der folk tar mer vare på seg selv og ansvar for sin egen kropp og helse.' Det kan du godt se for deg. Da vil du vel si at dette må gjelde alle? Men det vil alltid være mange som ikke greier seg så godt, skal de bare gå nedenom og hjem? Eller skal vi ta vare på hverandre (les: bokstavelig og gjennom et oppdatert helse/omsorgsvesen)? Jeg er svært glad for å være borger av et samfunn der 'den sterkestes rett' er en teori i en bok. Prinsipielt ihvertfall. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Men da måtte vi hjelpe alle andre med forebygging også. Røykere måtte få avvenningskurs gratis, arbeidsnarkomane pengestøtte slik at de kunne jobbe mindre osv. Hvorfor skal overvektige være i en særsituasjon? Har vi ikke noe ansvar selv for at vi har det bra og er sunne? OK. Jeg mener ikke at overvektige skal være i noen særsituasjon i forhold til folk med andre lidelser. 0 Siter
favn Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Når ryggen gir signaler kan det være for sent. Uansett må folk bruke ryggen, de fleste som bruker ryggen får ikke noen problemer. Det er ingen direkte sammenheng mellom bruk av ryggen og ryggproblemer. Det er derimot en dirkte sammenheng mellom overdreven spising/inaktivitet og overvekt. Det er heller ikke bare å slutte å bruke ryggen, da dette er en nødvendighet i de fleste jobber. Har selv hatt problem med ryggen. Fikk da beskjed om å endre sittestilling foran pc'en, kjøpe håndleddsstøtte til mus/tastatur, gjøre tøyeøvelder samt å trene opp rygg/nakke/skuldre på treningssenter. Fikk ikke 5 øre til noe av dette. Og synes ikke jeg burde fått det heller. På samme måte en gir råd til overvektige, sette opp kostholdet, anbefale trening, anbefale piller osv. Men dette skal betales av den overvektige selv. Så _ditt_ problem kan rettferdiggjøres med at du ikke kan for det? Det blir for dumt (har selv hatt krakilske ryggproblemer, så jeg vet hva den saken handler om, så det er sagt). Men uansett - du fikk jo hjelp, hvorfor skal ikke andre få det for sine problemer? Du sier det selvsagte, nemlig at ryggen brukes hele tiden. Merk da at mat er noe alle må ha i seg hver dag (i motsetning til feks alkohol). Det kan ikke være greit å ha et rusavhengig forhold til mat og på egen hånd greie å normalisere dette. Et minimum av empati forteller oss det. Det er så mye egoisme ute og går. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor mange her tillegger overvektige dårlige hensikter og latskap inntil det motsatte er bevist. Kan vi ikke bare hjelpe dem som trenger hjelp uten å tråkke på dem, vri og vrenge, gjøre alt til et spørsmål om penger? Markedsliberalisme fungerer _kanskje_ på sitt felt - men ikke når det gjelder mennesker. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 OK. Jeg mener ikke at overvektige skal være i noen særsituasjon i forhold til folk med andre lidelser. Dersom staten skal hjelpe alle ender vi opp med at folk blir vant til å slippe å ta ansvar for seg selv, for "staten ordner jo opp". Det er jo ikke slik at dersom staten ikke hjelper de som er overvektige så har de ingen mulighet til å slanke seg. De kan endre kosthold og trene på egen hånd. Og de kan bruke 700 kr i måneden på en pille som hjelper. Det er kravet om at staten skal ha alt ansvaret og betale jeg reagerer på. 0 Siter
soleil Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Tannlege ja, hadde en del problemer med visdomstennene mine for en stund siden. Regningen endte opp på ca 9000, fikk igjen ca 2500. Dyrt ble det i alle fall. Har du spist for mye godterier, slurvet med tannpussen og tanntråden nå da... Helt greit at du må betale alt selv, i såfall.. Hull i tenna er selvforskyldt! ..? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.