Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest stoiker
Skrevet

Kunne han ikke holdt seg i sitt eget land da, om han ikke fungerer her?

Jeg skulle ønske livet var så enkelt som du legger det fram nå.

Dersom denne mannen kommer fra Somalia - der har det rast krig i mange år og mennesker har måttet flykte for sitt liv!

Man får regne med at også denne mannen kan være en av dem. Det er kanskje en utløsende årsak - det han har opplevd? Psykoser er ofte reaksjoner på uutholdelige situasjoner.

Først kan man miste alt der man bor. Så kommer man til en helt ny tilværelse.

Mennesker er blitt psykotiske av mindre.

Jeg synes ikke man skal ta lettvint på noens smerte. Du kan tenke deg de psykiske reaksjonene som passasjerene i denne trikken kommer til å ha og slite med i mange, mange år.

Dersm vi - som er født og oppvokst i velstand og fred, blir psykisk belastet av å oppleve drap og sinnsykdom - hva da med dem som har vokst opp i krig og livsfare?

Vi vet ikke hva denne mannen kan ha vært vitne til der han kommer fra. Vi kjenner ikke hans tap, hans ressurser, hans liv, heller.

Det blir for enkelt å be noen holde seg hjemme fordi de ikke klarer overgangen til vårt land. Jeg har selv bodd som utlending i et fremmed land, ikke kunnet språket, blitt sett på som ressurssvak fordi jeg ikke klarte lære språket på tilmålt tid, ble bedt om å holde munn om meg og mine problemer - jeg kunne jo bare reise tilbake om jeg ikke trivdes, ingen hadde bedt meg komme dit.

Dag etter dag på den måten gjør faktisk noe med mennesker...

Vi må gi hverandre rett til - å være mennesker - med svake og sterke sider - og så heller forsøke - så godt vi kan - å forhindre slike tragedier som gårsdagens. Eller krigene - i f.eks. Somalia.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• petter smart

6

• soleil

4

• Goliath

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest stoiker
Skrevet

Nei, noen overraskelse var det ikke. Det hjelper ikke å ha vokst opp i Norge så lenge du får en somalsk oppdragelse som ypper til vold.

For å være skikkelig rasistisk så mener jeg at veldig mange somalske unger er drittunger som banker og slår andre unger.

Kan jo tenkes de banker og slår andre unger fordi det er den måten de lærer å hevde seg på. Den sterkestes rett.

Mens vi, derimot hevder oss ved hjelp av ord, ved å ha slekt som har bodd i landet siden istiden og betalt skatt minst like lenge og du må'kke komme her og komme her!

Her er det snakk om kulturkollisjon, rett og slett. De sykepleierstudentene jeg kjenner fra Somalia, er meget høflige mot eldre og dyktige i sitt håndverk.

De somaliske ungene som går i klassene til mine barn, både leser og regner bedre enn mine og er mye høfligere også, synes jeg faktisk...

Så det der er snakk om hvordan man hevder seg, og får makt og posisjon. Kommer man fra en krigsrammet kultur, er det kanskje ikke så rart man føler behov for å vise at man behersker situasjonen - fysisk.

Tenker jeg...

Skrevet

Dersom denne mannen kommer fra Somalia - der har det rast krig i mange år og mennesker har måttet flykte for sitt liv!

Man får regne med at også denne mannen kan være en av dem. Det er kanskje en utløsende årsak - det han har opplevd? Psykoser er ofte reaksjoner på uutholdelige situasjoner.

Jeg synes ikke man skal ta lettvint på noens smerte. Du kan tenke deg de psykiske reaksjonene som passasjerene i denne trikken kommer til å ha og slite med i mange, mange år.

Dersm vi - som er født og oppvokst i velstand og fred, blir psykisk belastet av å oppleve drap og sinnsykdom - hva da med dem som har vokst opp i krig og livsfare?

Vi vet ikke hva denne mannen kan ha vært vitne til der han kommer fra. Vi kjenner ikke hans tap, hans ressurser, hans liv, heller.

Det blir for enkelt å be noen holde seg hjemme fordi de ikke klarer overgangen til vårt land. Jeg har selv bodd som utlending i et fremmed land, ikke kunnet språket, blitt sett på som ressurssvak fordi jeg ikke klarte lære språket på tilmålt tid, ble bedt om å holde munn om meg og mine problemer - jeg kunne jo bare reise tilbake om jeg ikke trivdes, ingen hadde bedt meg komme dit.

Vi må gi hverandre rett til - å være mennesker - med svake og sterke sider - og så heller forsøke - så godt vi kan - å forhindre slike tragedier som gårsdagens. Eller krigene - i f.eks. Somalia.

Uansett hva denne personen har oppleved eller ikke opplevd, så er det INGEN unnskyldning for noe slikt. Visst kan det være årsaker etc. etc., men det hele og fulle ansvar ligger likevel på ham.

Det blir for dumt når folk skal begynne å forsvare slike handlinger/mennesker, istedet for å bare finne seg til rette med at det er en forklaring som ikke på noen måte er en unnskyldning.

"..........................."

Skrevet

Feilen er vel ikke at de slippes inn i landet - men at de slippes av hjelpeapparatet slik de gjør.

Jeg kjenner selv til saker der klart farlige og psykisk utstabile personer slippes helt - de sendes hjem til familien, eller til kommunale leiligheter eller hospits uten noen oppfølging -

familie og andre som kan språket og skjønner hvor farlig dette er, sier fra, og ingen ting blir gjort!

Problemet med psykoser - og f.eks. schizofreni - er jo at før noe har skjedd, er det vanskelig å gjøre noe. Vi så det i Farsund for flere år siden, da flere mennesker ble skutt ned og drept av en psykisk ustabil person. Man hadde merket at han var litt forstyrret - men... Og så smalt det.

Men jeg må si - når vi som land tar imot flyktninger, må vi regne med at ikke alle er like psykisk stabile - og stille opp deretter! Som allerede nevnt ovenfor - dersom norske gutter (og jenter?) i de _fredsbevarende_ styrker kommer tilbake med psykiske problemer - bør vi være rettferdige nok til å gi dem som faktisk flykter for livet, lov til også å få psykiske skader.

Eller er det egentlig ikke så farlig - med dem som ikke er fra vår vestlige verden? Bør de egentlig tåle mer - de har jo hatt det slik - i mange år?

Men så lenge det ikke er noe aparat som fungerer og kan ta slike saker/tilfeller, så er det vel bedre å ikke slippe dem inn men heller vente til slikt kan hanskes med.

"........................."

Skrevet

Kan jo tenkes de banker og slår andre unger fordi det er den måten de lærer å hevde seg på. Den sterkestes rett.

Mens vi, derimot hevder oss ved hjelp av ord, ved å ha slekt som har bodd i landet siden istiden og betalt skatt minst like lenge og du må'kke komme her og komme her!

Her er det snakk om kulturkollisjon, rett og slett. De sykepleierstudentene jeg kjenner fra Somalia, er meget høflige mot eldre og dyktige i sitt håndverk.

De somaliske ungene som går i klassene til mine barn, både leser og regner bedre enn mine og er mye høfligere også, synes jeg faktisk...

Så det der er snakk om hvordan man hevder seg, og får makt og posisjon. Kommer man fra en krigsrammet kultur, er det kanskje ikke så rart man føler behov for å vise at man behersker situasjonen - fysisk.

Tenker jeg...

"Kommer man fra en krigsrammet kultur, er det kanskje ikke så rart man føler behov for å vise at man behersker situasjonen - fysisk."

Men er det akseptabelt? Skal man bare lene seg tilbake og si at det er greit, fordi det er slik, og slik skal det være? Hvis ingen får lov til å reagere på slike tilfeller så blir det jo sånn.

Skrevet

Nei og nei, det er utrolig synd på alle de uskyldige innvolvert. Dette er nok et tegn på fremmedhatet og fremmedfrykten i landet, og hvor dårlig arbeid samfunnet gjør for å gi utlendinger opplæring i norsk kultur og psykologhjelp osv. Tar en til seg noen fra et annet land, må vi oppfølge, ellers blir vi et svakt samfunn med mange forviklinger. Når en gjør A må en også gjøre B.

Du mener at dette er et tegn (en konsekvens) av fremmedhatet? Makan til tull. Slike tilfeller er nok konsekvenser av ganske andre ting - du ser ikke et fremmedkulturellt "mobbeoffer" gå berserk med kniv på en fullstappet buss uten at det ligger ganske andre ting enn hverdagsrassisme bak.

Gjest Grumpy
Skrevet

Uansett hva denne personen har oppleved eller ikke opplevd, så er det INGEN unnskyldning for noe slikt. Visst kan det være årsaker etc. etc., men det hele og fulle ansvar ligger likevel på ham.

Det blir for dumt når folk skal begynne å forsvare slike handlinger/mennesker, istedet for å bare finne seg til rette med at det er en forklaring som ikke på noen måte er en unnskyldning.

Det blir også for dumt at det ikke skal være mulig å prøve å finne forklaringer uten å bli beskyldt for nettopp å forsvare eller unnskylde.

Hvis man bare fordømmer og fordømmer uten å forsøke å forstå tar man jo fra seg muligheten for å unngå lignende ting i framtida?

Skrevet

...men sånne personer hadde ikke fått gjort den slags hvis de hadde regjert..for da hadde vi unngått at 10% av befolkningen hadde stått for 2/3 av drap og kriminalitet..

Det er omponerende hvor lite omløp som skal til for å si og tenke slik. Farger? Nehei...her er det svart/hvitt...hele verden.

(Og når man ser på store deler av velgermassen til FrP, så blir man sjelden "skremt" av det intellektuelle nivået)

".........................."

Skrevet

Det blir også for dumt at det ikke skal være mulig å prøve å finne forklaringer uten å bli beskyldt for nettopp å forsvare eller unnskylde.

Hvis man bare fordømmer og fordømmer uten å forsøke å forstå tar man jo fra seg muligheten for å unngå lignende ting i framtida?

Sant nok. Men problemet er at forklaringene ofte kommer som motvekt til at folk reagerer på handlingen, og da blir det bare dumt.

Og det er heller ikke rart folk setter slike tilfeller i sammenheng med etnisk opprinnelse. Det er tross alt ikke-etniske nordmenn og folk fra den dele av verden som begår de fleste voldshandlinger av denne typen.

"............................"

Skrevet

Godt poeng :)

Gjest Fjomsen
Skrevet

Du mener at dette er et tegn (en konsekvens) av fremmedhatet? Makan til tull. Slike tilfeller er nok konsekvenser av ganske andre ting - du ser ikke et fremmedkulturellt "mobbeoffer" gå berserk med kniv på en fullstappet buss uten at det ligger ganske andre ting enn hverdagsrassisme bak.

En vet aldri!

Gjest stoiker
Skrevet

Men så lenge det ikke er noe aparat som fungerer og kan ta slike saker/tilfeller, så er det vel bedre å ikke slippe dem inn men heller vente til slikt kan hanskes med.

I teorien, ja - men det er ikke lov å sende mennesker tilbake til den visse død, selv om de har psykiske problemer.

Skrevet

I teorien, ja - men det er ikke lov å sende mennesker tilbake til den visse død, selv om de har psykiske problemer.

Problemet er jo at man ikke vet. Hadde man visst at en flyktning sansynligvis kom til å gjøre noe sånt, og eneste alternativet var å slippe vedkommende løs blant folk, så kunne man selfølgelig ikke gjort det - uansett hvor mye død som ventet der h*n kom fra. Men så enkelt er det jo sjelden.

Skrevet

En vet aldri!

Man vet i prisippet ingenting om noe som helst. Men det du kom med der var en ytterst usansynlig årsaksteori.

tommy's tiger
Skrevet

Alle som har det ille i sine land kan ikke komme hit da, det skjønner du vel?

Og er det virkelig badre at sånne som han kommer hit, lever gratis på våre skattepenger, for så å ødelegge flere liv her? Er hans liv mer verdt enn de på trikken?

Vi kan ikke ta imot folk som trenger psykiatrisk behandling, om vi ikke gir de det. Jeg mener det er bedre at nordmenn i Norge kan føle seg trygge ute blandt folk, heller enn at man skal ta hit noen av disse folka som er så til de grader ustabile.

Skrevet

I teorien - burde det være lov å slippe løs mennesker i vårt samfunn som sansynligvis vil utføre grov vold/drap?

I teorien - burde det være lov å slippe utenlandske mennesker inn i Norge som sansynligvis vil utføre grov vold/drap når vi vet at vi ikke kan følge de opp og/eller sperre de inne?

Skrevet

Denne tragiske hendelsen bør få oss alle til å gå i oss selv. Helsevesen og kriminalomsorg har sine oppgaver, men hver enkelt av oss bør tenke gjennom hvordan vi møter mennesker på vår vei, og hvordan vi oppdrar våre barn, ikke bare av annen farge, men også de som ikke er etter "vårt hode". Når man opplever at alle vender en ryggen, i barndom. som utlending, som det ene eller andre som ikke er helt A4 kan man lett utvikle en samfunnsfiendtlig holdning. La oss jobbe mer sammen om et mer inkluderende samfunn der det er plass til liten og stor, tykk og tynn, skjevøyd og brun. Å bli ingnorert i sårbare perioder i livet er noe av det verste man kan oppleve som menneske.

Skrevet

Problemet er jo at man ikke vet. Hadde man visst at en flyktning sansynligvis kom til å gjøre noe sånt, og eneste alternativet var å slippe vedkommende løs blant folk, så kunne man selfølgelig ikke gjort det - uansett hvor mye død som ventet der h*n kom fra. Men så enkelt er det jo sjelden.

Psykiatrien må ta kritikk for det her mener nå jeg. Normalt sett ville ikke en person i hans situasjon drept andre, men enten tatt sitt eget liv eller forsøkt det.

Det er noe alvorlig gær'nt med psykiatrien når de slipper ut klin psykotiske folk uten noe som helst slags oppfølging.

Sånn sett kunne dette også vært en person med helnorsk bakgrunn, men han vil ofte ha et mer forberedt nettverk rundt seg som kunne ha mer "kontroll".

Dårlig integrerte afrikanere vil ofte ha et helt annet syn på hva en psykose er så det tror jeg gjør at det nettverket som er rundt en med afrikansk opprinnelse ofte ikke er beskyttende nok.

For en afrikaner kan psykose bety at en person har kontakt med ånder og forfedre og det blir ikke sett på som sykdom. Personer med psykose vil derfor i mange tilfeller bli sett opp til og ihvertfall ikke bli passet på.

Bedre psykiatritilbud generelt, bedre oppfølging og mer informasjon til pårørende tror jeg kan forebygge slike drap.

Han som har begått drapene kan ikke stilles strafferettslig ansvarlig om han var psykotisk i gjerningsøyeblikket.

En som er psykotisk vet ofte ikke hva han gjør. Det blir som å ha et mareritt i våken tilstand.

Det er forferdelig for alle som er involvert at dette har skjedd, men jeg syns det blir feil å rette pekefingeren mot utenlandske miljøer og innvandringspolitikken. Dette dreier seg om en psykiatri og en folkeopplysning som ikke fungerer.

Skrevet

Du er jo en oppegående fyr med gode meninger og stort sett respekt for andre, Prozak (derfor dette lille innlegget til _deg_):

Når nå det viser seg at denne mannen er psykiatri-pasient åpenbart feilutskrevet to dager før hendelsen, _norsk_ statsborger, samt at alle vitner (hvite, gule, brune og blå), aktuelle invandrermiljøer i Oslo har samarbeidet til det ytterste for å hjelpe politiet --- kan vi kanskje si at denne saken handler om EN gærning og et psykiatriapparat som har sviktet, ikke om 'farlige utlendinger' eller noe sånt?

petter smart
Skrevet

Psykiatrien må ta kritikk for det her mener nå jeg. Normalt sett ville ikke en person i hans situasjon drept andre, men enten tatt sitt eget liv eller forsøkt det.

Det er noe alvorlig gær'nt med psykiatrien når de slipper ut klin psykotiske folk uten noe som helst slags oppfølging.

Sånn sett kunne dette også vært en person med helnorsk bakgrunn, men han vil ofte ha et mer forberedt nettverk rundt seg som kunne ha mer "kontroll".

Dårlig integrerte afrikanere vil ofte ha et helt annet syn på hva en psykose er så det tror jeg gjør at det nettverket som er rundt en med afrikansk opprinnelse ofte ikke er beskyttende nok.

For en afrikaner kan psykose bety at en person har kontakt med ånder og forfedre og det blir ikke sett på som sykdom. Personer med psykose vil derfor i mange tilfeller bli sett opp til og ihvertfall ikke bli passet på.

Bedre psykiatritilbud generelt, bedre oppfølging og mer informasjon til pårørende tror jeg kan forebygge slike drap.

Han som har begått drapene kan ikke stilles strafferettslig ansvarlig om han var psykotisk i gjerningsøyeblikket.

En som er psykotisk vet ofte ikke hva han gjør. Det blir som å ha et mareritt i våken tilstand.

Det er forferdelig for alle som er involvert at dette har skjedd, men jeg syns det blir feil å rette pekefingeren mot utenlandske miljøer og innvandringspolitikken. Dette dreier seg om en psykiatri og en folkeopplysning som ikke fungerer.

Jeg kan se for meg overskriftene i avisene, harske uttalelser fra PK'ere og andre "bedrevitere" dersom man plasserte en stor del av bl.a. somaliske innvandrere på psykiatrisk avdeling fordi de ble ansett som ustabile o.l. De ville ropt rasisme om kapp med hverandre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...