soleil Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Jeg kan se for meg overskriftene i avisene, harske uttalelser fra PK'ere og andre "bedrevitere" dersom man plasserte en stor del av bl.a. somaliske innvandrere på psykiatrisk avdeling fordi de ble ansett som ustabile o.l. De ville ropt rasisme om kapp med hverandre. En kan selvsagt ikke innlegge folk som ikke har psykiske problemer på psykiatrsk avdeling. Hva skulle poenget være med det? Misforstår jeg deg? 0 Siter
petter smart Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 En kan selvsagt ikke innlegge folk som ikke har psykiske problemer på psykiatrsk avdeling. Hva skulle poenget være med det? Misforstår jeg deg? Dette er jo ikke først person som er kommet hit fra Somalia som har psykiske problemer. Når en ser på det mange av de fra Somalia har opplevd er ikke dette rart. Men når psykiatrien tydeligvis har problemer med å stille korrekte diagnoser og slipper ut psykisk utstabile folk og får kritikk for dette så er den eneste løsningen å plassere langt flere på psykiatrisk avdeling. Når dette vil bli gjort i stor grad på grunnlag av nasjonalitet så vil mange hyle opp om rasisme. 0 Siter
soleil Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Dette er jo ikke først person som er kommet hit fra Somalia som har psykiske problemer. Når en ser på det mange av de fra Somalia har opplevd er ikke dette rart. Men når psykiatrien tydeligvis har problemer med å stille korrekte diagnoser og slipper ut psykisk utstabile folk og får kritikk for dette så er den eneste løsningen å plassere langt flere på psykiatrisk avdeling. Når dette vil bli gjort i stor grad på grunnlag av nasjonalitet så vil mange hyle opp om rasisme. Hmmmm... Jeg tenker at nasjonalitet eller avstamming ikke bør være noen slags sorteringskriterie i forhold til psykiatrien, men at flyktninger generelt bør bli bedre undersøkt og få bedre oppfølging. De som er i risikosonen i forhold til bakgrunn bør ihvertfall følges bedre opp. Når personer med dårlig nettverk eller nettverk uten kunnskap om psykiske lidelser blir innlagt må de følges opp bedre etter innleggelsen og der det er pårørende som kan være til hjelp så kan informasjon gjøre at de er istand til å hjelpe den det gjelder. Forebygging og ettervern er noe som har store mangler både for innvandrere og nordmenn. Det er rett og slett for dårlig at psykotiske folk blir sendt ut fra psykiatrisk. Slik sykdom kvalifiserer for tvangsbehandling så det er helt på jordet at de blir utskrevet og får mulighet til å begå slike handlinger. Jeg tror ikke at et generelt bedre psykiatri-tilbud til innvandrere blir tatt i mot som rasisme. Tror både nordmenn og innvandrere ser behovet for en bredere og bedre psykiatri. Dessverre så er det vel ikke kompetanse og penger i dag til en satsing, men kanskje ved neste drap så blir det et tema.... 0 Siter
Prozak Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Du er jo en oppegående fyr med gode meninger og stort sett respekt for andre, Prozak (derfor dette lille innlegget til _deg_): Når nå det viser seg at denne mannen er psykiatri-pasient åpenbart feilutskrevet to dager før hendelsen, _norsk_ statsborger, samt at alle vitner (hvite, gule, brune og blå), aktuelle invandrermiljøer i Oslo har samarbeidet til det ytterste for å hjelpe politiet --- kan vi kanskje si at denne saken handler om EN gærning og et psykiatriapparat som har sviktet, ikke om 'farlige utlendinger' eller noe sånt? "kan vi kanskje si at denne saken handler om EN gærning og et psykiatriapparat som har sviktet, ikke om 'farlige utlendinger' eller noe sånt?" Det er meget mulig at vi kan si, ja :-) "..........................." 0 Siter
Gjest stoiker Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Dette er jo ikke først person som er kommet hit fra Somalia som har psykiske problemer. Når en ser på det mange av de fra Somalia har opplevd er ikke dette rart. Men når psykiatrien tydeligvis har problemer med å stille korrekte diagnoser og slipper ut psykisk utstabile folk og får kritikk for dette så er den eneste løsningen å plassere langt flere på psykiatrisk avdeling. Når dette vil bli gjort i stor grad på grunnlag av nasjonalitet så vil mange hyle opp om rasisme. Generalisering, Petter. "Det er ikke første person fra Somalia som..." - Av mine 9 nordnorske venner, kvalifiserer 7 av dem til psykiatrisk behandling. De fleste av dem har vært utsatt for incest, også. Alle har innvandret til Oslo. Og har et nettverk, men ikke det beste. Kan jeg dermed uttale meg i generelle vendinger om nordlendinger, bør jeg forvente at også neste nordlending jeg møter stiller med samme problematikken? Vet jeg av den grunn nok om Nord-Norge tl å snakke høyt om det? Eller om nordlendinger? Nordlendinger bosatt i Oslo? Deres kultur? Jeg har en god venn fra Somalia, også. Han var universitetslærer i hovedstaden før han flyktet hit. Leser Dalai Lamas og Dermond Tutus bøker - på norsk. Passer han inn i ditt bilde av somaliere? Eller nabokona, også hun fra Somalia - som er enslig mor og virkelig passer godt på ungene sine, men når de - som mine - kommer opp i slosskamper, får hun straks høre at det er jo "slik" somaliere er. Og likevel - mine erfaringer - eller dine, for den saks skyld - kvalifiserer ikke til å vite noe verken om nordlendinger eller somaliere. Personlig tror jeg at innvandrere med psykiatri kanskje kan bidra til å få satt psykiatrien på programmet og busjettet, igjen. Og når vi så i tillegg får alle de nyutdannede innvandrerne innen helsevesenet til å hjelpe oss med å forstå psykiatrien - tror jeg dette kan være krisen før en stor framgang, jeg. Homogene samfunn har sine egne oppfatninger av sammenhenger. Når nye øyne kommer til - er det duket for framskritt! 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Alle som har det ille i sine land kan ikke komme hit da, det skjønner du vel? Og er det virkelig badre at sånne som han kommer hit, lever gratis på våre skattepenger, for så å ødelegge flere liv her? Er hans liv mer verdt enn de på trikken? Vi kan ikke ta imot folk som trenger psykiatrisk behandling, om vi ikke gir de det. Jeg mener det er bedre at nordmenn i Norge kan føle seg trygge ute blandt folk, heller enn at man skal ta hit noen av disse folka som er så til de grader ustabile. Ingen har påstått at vi skal ta imot alle som har det ille. Vi tar i mot bare en bitte liten brøkdel av verdens flyktninger. De fleste flyktninger er flyktninger internt i eget land, noen flykter til fattige naboland, og en liten brøkdel kommer til Europa. De vi tar i mot, har vi forpliktet oss til å ta i mot i henhold til internasjonale avtaler. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 I teorien - burde det være lov å slippe løs mennesker i vårt samfunn som sansynligvis vil utføre grov vold/drap? I teorien - burde det være lov å slippe utenlandske mennesker inn i Norge som sansynligvis vil utføre grov vold/drap når vi vet at vi ikke kan følge de opp og/eller sperre de inne? Vi vet ikke på forhånd hvem som vil komme til å utføre vold/drap. 0 Siter
petter smart Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Generalisering, Petter. "Det er ikke første person fra Somalia som..." - Av mine 9 nordnorske venner, kvalifiserer 7 av dem til psykiatrisk behandling. De fleste av dem har vært utsatt for incest, også. Alle har innvandret til Oslo. Og har et nettverk, men ikke det beste. Kan jeg dermed uttale meg i generelle vendinger om nordlendinger, bør jeg forvente at også neste nordlending jeg møter stiller med samme problematikken? Vet jeg av den grunn nok om Nord-Norge tl å snakke høyt om det? Eller om nordlendinger? Nordlendinger bosatt i Oslo? Deres kultur? Jeg har en god venn fra Somalia, også. Han var universitetslærer i hovedstaden før han flyktet hit. Leser Dalai Lamas og Dermond Tutus bøker - på norsk. Passer han inn i ditt bilde av somaliere? Eller nabokona, også hun fra Somalia - som er enslig mor og virkelig passer godt på ungene sine, men når de - som mine - kommer opp i slosskamper, får hun straks høre at det er jo "slik" somaliere er. Og likevel - mine erfaringer - eller dine, for den saks skyld - kvalifiserer ikke til å vite noe verken om nordlendinger eller somaliere. Personlig tror jeg at innvandrere med psykiatri kanskje kan bidra til å få satt psykiatrien på programmet og busjettet, igjen. Og når vi så i tillegg får alle de nyutdannede innvandrerne innen helsevesenet til å hjelpe oss med å forstå psykiatrien - tror jeg dette kan være krisen før en stor framgang, jeg. Homogene samfunn har sine egne oppfatninger av sammenhenger. Når nye øyne kommer til - er det duket for framskritt! Og der hadde vi den første i hylekoret. Hvis du leser mitt innlegg med litt åpnere sinn vil du se at jeg ikke mener alle somaliere er kriminelle. Men statistikken viser at de er mer kriminelle enn etniske nordmenn. Når en vet hva mange av de som kommer fra Somalia har opplevd så er det forståelig at de har psykiske problemer. Folk krever/forventer at dette skal fanges opp av psykiatrien. Men det er vanskelig med mindre man antar at alle somaliere har psykiske problemer. Derfor skrev jeg at dersom man tvangsinnla mange somaliere, noe en måtte gjøre for å være sikker, ville folk hyle opp om rasisme. Noe du beviser nå. 0 Siter
Gjest stoiker Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Og der hadde vi den første i hylekoret. Hvis du leser mitt innlegg med litt åpnere sinn vil du se at jeg ikke mener alle somaliere er kriminelle. Men statistikken viser at de er mer kriminelle enn etniske nordmenn. Når en vet hva mange av de som kommer fra Somalia har opplevd så er det forståelig at de har psykiske problemer. Folk krever/forventer at dette skal fanges opp av psykiatrien. Men det er vanskelig med mindre man antar at alle somaliere har psykiske problemer. Derfor skrev jeg at dersom man tvangsinnla mange somaliere, noe en måtte gjøre for å være sikker, ville folk hyle opp om rasisme. Noe du beviser nå. Mulig vi snakker om hverandre, Petter. Men er det ikke en like god løsning - å legge inn mange flere somaliere - sånn for sikkerhets skyld - ville det ikke være en like god løsning å sette seg mer inn i andre kulturer? Og ikke minst, støtte seg til fagfolk som faktisk tilhører kulturen? Det finnes mange måter å betrakte verden på og å forholde seg til tilværelsen på - mange flere forklaringsmodeller, også - som kan være like gode som våre norske. 0 Siter
petter smart Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Mulig vi snakker om hverandre, Petter. Men er det ikke en like god løsning - å legge inn mange flere somaliere - sånn for sikkerhets skyld - ville det ikke være en like god løsning å sette seg mer inn i andre kulturer? Og ikke minst, støtte seg til fagfolk som faktisk tilhører kulturen? Det finnes mange måter å betrakte verden på og å forholde seg til tilværelsen på - mange flere forklaringsmodeller, også - som kan være like gode som våre norske. Det er jo det jeg sier, det er ingen god løsning å legge inn mange somaliere "bare for å være på den sikre siden". Og jeg tror også det ville blitt ramaskrik hvis svært mange somaliere ble tvangsinnlagt, selv om psykiatere anbefalte det. 0 Siter
petter smart Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Vi vet ikke på forhånd hvem som vil komme til å utføre vold/drap. Denne mannen uttalte at han ville drepe. Likevel ble han utskrevet. 0 Siter
soleil Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Det er jo det jeg sier, det er ingen god løsning å legge inn mange somaliere "bare for å være på den sikre siden". Og jeg tror også det ville blitt ramaskrik hvis svært mange somaliere ble tvangsinnlagt, selv om psykiatere anbefalte det. Hvor har du den løsningen fra? Er vel ingen som foreslår å tvangsinnlegge folk uten grunnlag for det? Man kan selvsagt ikke legge inn noen på tvang uten at vilkårene i loven er oppfylt. Når det gjelder bedre rutiner for å sjekke asylsøkeres psykiske helse så er det jo forslag om det fra flere partier og Somalisk velferdsforening etterlyste jo også bedre psykiatrisk tilbud for flyktninger. Tror ikke bedre helsesjekker på flyktninger og bedre psykiatrisk tilbud er noe kontroversielt akkurat... 0 Siter
Goliath Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Vi vet ikke på forhånd hvem som vil komme til å utføre vold/drap. Vi vet heller ikke på forhånd om de vil bli forfulgt, torturert og/eller drept om vi sender dem tilbake igjen. Alt er uansett snakk om vurderinger av risiko. 0 Siter
Gjest stoiker Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Og der hadde vi den første i hylekoret. Hvis du leser mitt innlegg med litt åpnere sinn vil du se at jeg ikke mener alle somaliere er kriminelle. Men statistikken viser at de er mer kriminelle enn etniske nordmenn. Når en vet hva mange av de som kommer fra Somalia har opplevd så er det forståelig at de har psykiske problemer. Folk krever/forventer at dette skal fanges opp av psykiatrien. Men det er vanskelig med mindre man antar at alle somaliere har psykiske problemer. Derfor skrev jeg at dersom man tvangsinnla mange somaliere, noe en måtte gjøre for å være sikker, ville folk hyle opp om rasisme. Noe du beviser nå. Det er min erfaring at i det somaliske miljøet står kvinnen meget sterkt. Dette gjør at mennene føler seg små og når de attpåtil kommer til en ny kultur der de har mistet hele sin autoritet og rolle som mann, den de hadde hjemme i Somalia, rabler det rett og slett for dem. Ett alternativ kan jo være at man nekter somaliske _menn_ innreise til landet, og bare slipper kvinner og barn inn. Men da er det vel godt mulig at menn - norske og andre - vil protestere og kalle det diskriminering? I tillegg ville vi da gå glipp av alle de flotte, oppegående og intelligente somaliske mennene som faktisk er i flertall blant dem som kommer hit. (Men dem hører vi så lite om, vet du, for de kommer ikke i avisen). Jeg er sikker på at i hvert fall halvparten av det Somaliske miljøet (kvinnene) ikke ville ha noe imot at somaliske menn med psykiske store problemer ble tvangsinnlagt. Tvert imot vet jeg at det finnes familier som har bønnfalt norsk helsevesen om å ta hånd om deres psykisk syke far, uten å bli hørt. Når det gjelder å sjekke psykisk helse ved ankomst til Norge - må vi huske at Norge er et land som ikke engang klarer å sjekke den psykiske helsen til de soldatene de sender ut i de fredsbevarende styrker, engang. Dette til tross for at de burde være vel kjent med soldatenes norske kultur, siden de er en del av den selv? Ånei, du, verden er ikke så enkel som du ønsker at den skulle være. 0 Siter
nick Skrevet 10. august 2004 Forfatter Skrevet 10. august 2004 Hei! Du kommer fra et land der man ikke kan reise til utlandet i de _fredsbevarende_ styrker, engang, uten å komme tilbake og ha psykiske problemer!! Her er det snakk om mennesker som kanskje har levd hele livet sitt i krigsområder eller har mistet hele sin familie - hva vet jeg - og i tillegg kommer fra en kultur med annerledes holdning til psyikiatri enn vi har og nå bor han i et land som er fremmed og der de ikke snakker hans språk eller forstår hans bakgrunn - hvorfor er jeg ikke firundret over at det må en nordmann som deg til for å komme med et slikt innlegg...? Med at det du ramser opp, så kan jeg si deg akkurat hvor han IKKE hører hjemme. Her! 0 Siter
Gjest stoiker Skrevet 10. august 2004 Skrevet 10. august 2004 Med at det du ramser opp, så kan jeg si deg akkurat hvor han IKKE hører hjemme. Her! Mannen har bodd her i mange år allerede, nesten like mange år som jeg har bodd i Oslo. Han er norsk statsborger. Han er menneske. Dersom du tillater nordmenn å bli psykotiske og foreta til og med voldelige handlinger, må du tolerere at også noen av våre nye landsmenn og medborgere kan bli psykotiske. Historien har jo med all mulig tydelighet vist oss at her er det hjelpeapparatene - i flertall - som har sviktet, oversett og hatt en "går det, så går det- holdning" når de har skrevet ut en mann som klart trengte psykiatrisk pleie. Og som jeg har sagt før - dersom nordmenn ikke engang tåler reise ut i de fredsbevarende styrker - eller for mange, faktisk - ikke engang tåler komme i militæret uten å bli psykotiske - _må_ vi i anstendighetens navn ikke forvente at folk fra andre nasjoner ikke skal kunne få psykiske problemer, også. De har i tillegg - og i motsetning til våre norske - levd midt oppi krig og nød! Langt de fleste synes å ha en sterkere psyke enn mange nordmenn, de klarer seg faktisk meget bra, til tross for det de har opplevd! En annen ting er jo at folk kan bli psykotiske også uten å ha opplevd store traumer - og det kan jo også gjelde mennesker med innvandrerbakgrunn. En viss del av enhver befolkning har psykiske problemer - det gjelder sikkert også innvandrere og kan ikke være noen grunn for hjemsendelse! Da jeg var liten, lærte jeg at det ikke er noen selvfølge om jeg skulle ha mer enn dem jeg lekte sammen med. Om jeg fikk en sjokolade eller en pastilleske, skulle jeg dele. Eller vente med å spise den til de andre hadde gått. Når vi slipper flyktninger inn i landet vårt, gjør vi en mellomting - vi deler med noen ganske få - en dråpe i havet - men i hvert fall en dråpe! Det er det vi står overfor her: Vi har - rikdom, fred, kunnskaper om psykiatri (er ikke helt sikker lenger) og helsevesen som langt overgår det flertallet av verdens mennesker kan drømme om. Vi slipper en _brøkdel_ av verdens jagede og truede mennesker inn i vårt rike samfunn. Avisene lar oss få kjennskap til alt som går galt - men ikke alle som klarer seg overraskende fint, til tross for sin bakgrunn i krig og drap. Denne mannen kom hit i 1989. For alt vi vet, viste han ikke dengang symptomer - det er noe som heter senskader i krig - bare les om våre egne krigsfanger fra andre verdenskrig. I tillegg var han utsatt for malaria og var gått drastisk ned i vekt, fratatt sin leilighet og i det hele tatt - meget disponert for at noe slikt skulle kunne skje. Skolebokeksempel. Likevel satte norsk helsevesen ham på gata - til tross for at han selv sa fra at det var farlig. Her har vårt "eminente" helsevesen nok en gang vist sitt sanne ansikt i økonomiens tjeneste. Det er kjekt å foreslå enkle løsninger med å sende dem hjem eller nekte dem innreise - det er å rette baker for smed. Du kjenner vel det diktet - byen som hadde to bakere og en smed - men smeden begikk en forbrytelse og ble dømt til døden. Nå var det slik at byen trengte smedens tjenester - men kunne greie seg med en baker. Så i stedet for å henrette smeden, henrettet de den ene bakeren - slik at _byen_ fikk de tjenester de trengte. Derav ordtaket - "å rette baker for smed". Vi bor her - vi trenger norsk helsevesen - men disse innvandrerne kan vi jo sende ut igjen - vi retter baker for smed. Her har en nordmann med innvandrerbakgrunn drept fordi han var psykotisk og ikke ble tatt vare på av dem vi - som samfunn - har betrodd å ta ansvar for ham. Det er norsk helsevesen som må gå i seg selv og lære av dette! Din løsning er ingen løsning - den er bare å skyve det egentlige problemet under teppet! 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 10. august 2004 Skrevet 10. august 2004 Mannen har bodd her i mange år allerede, nesten like mange år som jeg har bodd i Oslo. Han er norsk statsborger. Han er menneske. Dersom du tillater nordmenn å bli psykotiske og foreta til og med voldelige handlinger, må du tolerere at også noen av våre nye landsmenn og medborgere kan bli psykotiske. Historien har jo med all mulig tydelighet vist oss at her er det hjelpeapparatene - i flertall - som har sviktet, oversett og hatt en "går det, så går det- holdning" når de har skrevet ut en mann som klart trengte psykiatrisk pleie. Og som jeg har sagt før - dersom nordmenn ikke engang tåler reise ut i de fredsbevarende styrker - eller for mange, faktisk - ikke engang tåler komme i militæret uten å bli psykotiske - _må_ vi i anstendighetens navn ikke forvente at folk fra andre nasjoner ikke skal kunne få psykiske problemer, også. De har i tillegg - og i motsetning til våre norske - levd midt oppi krig og nød! Langt de fleste synes å ha en sterkere psyke enn mange nordmenn, de klarer seg faktisk meget bra, til tross for det de har opplevd! En annen ting er jo at folk kan bli psykotiske også uten å ha opplevd store traumer - og det kan jo også gjelde mennesker med innvandrerbakgrunn. En viss del av enhver befolkning har psykiske problemer - det gjelder sikkert også innvandrere og kan ikke være noen grunn for hjemsendelse! Da jeg var liten, lærte jeg at det ikke er noen selvfølge om jeg skulle ha mer enn dem jeg lekte sammen med. Om jeg fikk en sjokolade eller en pastilleske, skulle jeg dele. Eller vente med å spise den til de andre hadde gått. Når vi slipper flyktninger inn i landet vårt, gjør vi en mellomting - vi deler med noen ganske få - en dråpe i havet - men i hvert fall en dråpe! Det er det vi står overfor her: Vi har - rikdom, fred, kunnskaper om psykiatri (er ikke helt sikker lenger) og helsevesen som langt overgår det flertallet av verdens mennesker kan drømme om. Vi slipper en _brøkdel_ av verdens jagede og truede mennesker inn i vårt rike samfunn. Avisene lar oss få kjennskap til alt som går galt - men ikke alle som klarer seg overraskende fint, til tross for sin bakgrunn i krig og drap. Denne mannen kom hit i 1989. For alt vi vet, viste han ikke dengang symptomer - det er noe som heter senskader i krig - bare les om våre egne krigsfanger fra andre verdenskrig. I tillegg var han utsatt for malaria og var gått drastisk ned i vekt, fratatt sin leilighet og i det hele tatt - meget disponert for at noe slikt skulle kunne skje. Skolebokeksempel. Likevel satte norsk helsevesen ham på gata - til tross for at han selv sa fra at det var farlig. Her har vårt "eminente" helsevesen nok en gang vist sitt sanne ansikt i økonomiens tjeneste. Det er kjekt å foreslå enkle løsninger med å sende dem hjem eller nekte dem innreise - det er å rette baker for smed. Du kjenner vel det diktet - byen som hadde to bakere og en smed - men smeden begikk en forbrytelse og ble dømt til døden. Nå var det slik at byen trengte smedens tjenester - men kunne greie seg med en baker. Så i stedet for å henrette smeden, henrettet de den ene bakeren - slik at _byen_ fikk de tjenester de trengte. Derav ordtaket - "å rette baker for smed". Vi bor her - vi trenger norsk helsevesen - men disse innvandrerne kan vi jo sende ut igjen - vi retter baker for smed. Her har en nordmann med innvandrerbakgrunn drept fordi han var psykotisk og ikke ble tatt vare på av dem vi - som samfunn - har betrodd å ta ansvar for ham. Det er norsk helsevesen som må gå i seg selv og lære av dette! Din løsning er ingen løsning - den er bare å skyve det egentlige problemet under teppet! stoiker: det der tror jeg var det beste innlegget jeg har lest her på lenge. Og jeg leser de fleste, selv om jeg ikke skriver så mange Jeg er, som det fremgår av ovenstående, helt enig med deg. 0 Siter
Gjest stoiker Skrevet 10. august 2004 Skrevet 10. august 2004 stoiker: det der tror jeg var det beste innlegget jeg har lest her på lenge. Og jeg leser de fleste, selv om jeg ikke skriver så mange Jeg er, som det fremgår av ovenstående, helt enig med deg. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! 0 Siter
frosken Skrevet 10. august 2004 Skrevet 10. august 2004 Mannen har bodd her i mange år allerede, nesten like mange år som jeg har bodd i Oslo. Han er norsk statsborger. Han er menneske. Dersom du tillater nordmenn å bli psykotiske og foreta til og med voldelige handlinger, må du tolerere at også noen av våre nye landsmenn og medborgere kan bli psykotiske. Historien har jo med all mulig tydelighet vist oss at her er det hjelpeapparatene - i flertall - som har sviktet, oversett og hatt en "går det, så går det- holdning" når de har skrevet ut en mann som klart trengte psykiatrisk pleie. Og som jeg har sagt før - dersom nordmenn ikke engang tåler reise ut i de fredsbevarende styrker - eller for mange, faktisk - ikke engang tåler komme i militæret uten å bli psykotiske - _må_ vi i anstendighetens navn ikke forvente at folk fra andre nasjoner ikke skal kunne få psykiske problemer, også. De har i tillegg - og i motsetning til våre norske - levd midt oppi krig og nød! Langt de fleste synes å ha en sterkere psyke enn mange nordmenn, de klarer seg faktisk meget bra, til tross for det de har opplevd! En annen ting er jo at folk kan bli psykotiske også uten å ha opplevd store traumer - og det kan jo også gjelde mennesker med innvandrerbakgrunn. En viss del av enhver befolkning har psykiske problemer - det gjelder sikkert også innvandrere og kan ikke være noen grunn for hjemsendelse! Da jeg var liten, lærte jeg at det ikke er noen selvfølge om jeg skulle ha mer enn dem jeg lekte sammen med. Om jeg fikk en sjokolade eller en pastilleske, skulle jeg dele. Eller vente med å spise den til de andre hadde gått. Når vi slipper flyktninger inn i landet vårt, gjør vi en mellomting - vi deler med noen ganske få - en dråpe i havet - men i hvert fall en dråpe! Det er det vi står overfor her: Vi har - rikdom, fred, kunnskaper om psykiatri (er ikke helt sikker lenger) og helsevesen som langt overgår det flertallet av verdens mennesker kan drømme om. Vi slipper en _brøkdel_ av verdens jagede og truede mennesker inn i vårt rike samfunn. Avisene lar oss få kjennskap til alt som går galt - men ikke alle som klarer seg overraskende fint, til tross for sin bakgrunn i krig og drap. Denne mannen kom hit i 1989. For alt vi vet, viste han ikke dengang symptomer - det er noe som heter senskader i krig - bare les om våre egne krigsfanger fra andre verdenskrig. I tillegg var han utsatt for malaria og var gått drastisk ned i vekt, fratatt sin leilighet og i det hele tatt - meget disponert for at noe slikt skulle kunne skje. Skolebokeksempel. Likevel satte norsk helsevesen ham på gata - til tross for at han selv sa fra at det var farlig. Her har vårt "eminente" helsevesen nok en gang vist sitt sanne ansikt i økonomiens tjeneste. Det er kjekt å foreslå enkle løsninger med å sende dem hjem eller nekte dem innreise - det er å rette baker for smed. Du kjenner vel det diktet - byen som hadde to bakere og en smed - men smeden begikk en forbrytelse og ble dømt til døden. Nå var det slik at byen trengte smedens tjenester - men kunne greie seg med en baker. Så i stedet for å henrette smeden, henrettet de den ene bakeren - slik at _byen_ fikk de tjenester de trengte. Derav ordtaket - "å rette baker for smed". Vi bor her - vi trenger norsk helsevesen - men disse innvandrerne kan vi jo sende ut igjen - vi retter baker for smed. Her har en nordmann med innvandrerbakgrunn drept fordi han var psykotisk og ikke ble tatt vare på av dem vi - som samfunn - har betrodd å ta ansvar for ham. Det er norsk helsevesen som må gå i seg selv og lære av dette! Din løsning er ingen løsning - den er bare å skyve det egentlige problemet under teppet! Bra innlegg! Du gir uttrykk for noen grunnholdninger som jeg skulle ønske flere hadde. 0 Siter
favn Skrevet 10. august 2004 Skrevet 10. august 2004 Mannen har bodd her i mange år allerede, nesten like mange år som jeg har bodd i Oslo. Han er norsk statsborger. Han er menneske. Dersom du tillater nordmenn å bli psykotiske og foreta til og med voldelige handlinger, må du tolerere at også noen av våre nye landsmenn og medborgere kan bli psykotiske. Historien har jo med all mulig tydelighet vist oss at her er det hjelpeapparatene - i flertall - som har sviktet, oversett og hatt en "går det, så går det- holdning" når de har skrevet ut en mann som klart trengte psykiatrisk pleie. Og som jeg har sagt før - dersom nordmenn ikke engang tåler reise ut i de fredsbevarende styrker - eller for mange, faktisk - ikke engang tåler komme i militæret uten å bli psykotiske - _må_ vi i anstendighetens navn ikke forvente at folk fra andre nasjoner ikke skal kunne få psykiske problemer, også. De har i tillegg - og i motsetning til våre norske - levd midt oppi krig og nød! Langt de fleste synes å ha en sterkere psyke enn mange nordmenn, de klarer seg faktisk meget bra, til tross for det de har opplevd! En annen ting er jo at folk kan bli psykotiske også uten å ha opplevd store traumer - og det kan jo også gjelde mennesker med innvandrerbakgrunn. En viss del av enhver befolkning har psykiske problemer - det gjelder sikkert også innvandrere og kan ikke være noen grunn for hjemsendelse! Da jeg var liten, lærte jeg at det ikke er noen selvfølge om jeg skulle ha mer enn dem jeg lekte sammen med. Om jeg fikk en sjokolade eller en pastilleske, skulle jeg dele. Eller vente med å spise den til de andre hadde gått. Når vi slipper flyktninger inn i landet vårt, gjør vi en mellomting - vi deler med noen ganske få - en dråpe i havet - men i hvert fall en dråpe! Det er det vi står overfor her: Vi har - rikdom, fred, kunnskaper om psykiatri (er ikke helt sikker lenger) og helsevesen som langt overgår det flertallet av verdens mennesker kan drømme om. Vi slipper en _brøkdel_ av verdens jagede og truede mennesker inn i vårt rike samfunn. Avisene lar oss få kjennskap til alt som går galt - men ikke alle som klarer seg overraskende fint, til tross for sin bakgrunn i krig og drap. Denne mannen kom hit i 1989. For alt vi vet, viste han ikke dengang symptomer - det er noe som heter senskader i krig - bare les om våre egne krigsfanger fra andre verdenskrig. I tillegg var han utsatt for malaria og var gått drastisk ned i vekt, fratatt sin leilighet og i det hele tatt - meget disponert for at noe slikt skulle kunne skje. Skolebokeksempel. Likevel satte norsk helsevesen ham på gata - til tross for at han selv sa fra at det var farlig. Her har vårt "eminente" helsevesen nok en gang vist sitt sanne ansikt i økonomiens tjeneste. Det er kjekt å foreslå enkle løsninger med å sende dem hjem eller nekte dem innreise - det er å rette baker for smed. Du kjenner vel det diktet - byen som hadde to bakere og en smed - men smeden begikk en forbrytelse og ble dømt til døden. Nå var det slik at byen trengte smedens tjenester - men kunne greie seg med en baker. Så i stedet for å henrette smeden, henrettet de den ene bakeren - slik at _byen_ fikk de tjenester de trengte. Derav ordtaket - "å rette baker for smed". Vi bor her - vi trenger norsk helsevesen - men disse innvandrerne kan vi jo sende ut igjen - vi retter baker for smed. Her har en nordmann med innvandrerbakgrunn drept fordi han var psykotisk og ikke ble tatt vare på av dem vi - som samfunn - har betrodd å ta ansvar for ham. Det er norsk helsevesen som må gå i seg selv og lære av dette! Din løsning er ingen løsning - den er bare å skyve det egentlige problemet under teppet! Du verden, det var et flott innlegg! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.