Gå til innhold

Grille hvilke grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke grønnsaker er gode å grille? Har oppdaget at auberginer, squash og paprika gjør seg bra på grillen.

Skal grille lammekoteletter i dag og må ha noe tilbehør. Noen tips til hva jeg kan legge ved siden av koteletten?

Skrevet

Hele løk (pakket i aluminiumsfolie). La de ligge lenge, da blir de myke og kjempesøte.

Store sopp (portobello etc) med ost oppi. Gjerne litt sterk ost.

Mais (enten i folie med smør og krydder, eller rett på grillen).

paprika (la de bli sorte utenpå, og flå av det brente skallet etterpå).

mindre sopp (på spyd)

Poteter (kan bakes i folie, med krydder og smør).

Auberginer (la de først ligge på benken med salt (skjær dem i to på langs, og strø rikelig med salt på). etter en stund har man trukket ut mye av væsken, og de blir mye bedre.

Squash

Til dessert, epler i folie, hules ut og fylles med smør/kanel/sukker/nøtter/ mandler/rosiner eller hva du liker)

Skrevet

Hele løk (pakket i aluminiumsfolie). La de ligge lenge, da blir de myke og kjempesøte.

mindre sopp (på spyd)

Auberginer (la de først ligge på benken med salt (skjær dem i to på langs, og strø rikelig med salt på). etter en stund har man trukket ut mye av væsken, og de blir mye bedre.

Squash

Til dessert, epler i folie, hules ut og fylles med smør/kanel/sukker/nøtter/ mandler/rosiner eller hva du liker)

Takk for tips. Grillet auberginer her om dagen og syntes de ble ganske vassne. Prøver salttrikset ditt neste gang :)

Skrevet

mindre sopp (på spyd)

Squash

Forresten, hvilke oster er sterke oster? Hva anbefaler du til soppen?

Skrevet

Når vi er inne på mat...

Hvordan bruker man ferske urter versus tørkede? Er det ene kraftigere enn det andre? Ser mange oppskrifer hvor man skal bruke ferske urter av ulike slag, kan man istedet bruke tørkede i samme mengdemål?

Jeg kjøper ikke så fælt mye ferske urter fordi jeg ikke får brukt dem opp før de er dårlige.

Gjest ferske er ofte best
Skrevet

Når vi er inne på mat...

Hvordan bruker man ferske urter versus tørkede? Er det ene kraftigere enn det andre? Ser mange oppskrifer hvor man skal bruke ferske urter av ulike slag, kan man istedet bruke tørkede i samme mengdemål?

Jeg kjøper ikke så fælt mye ferske urter fordi jeg ikke får brukt dem opp før de er dårlige.

Hvis du planter friske urter over i en større krukke, og gjerne setter de ut på verandaen / balkongen / hagen / trappa, så holder de veldig mye lenger enn hvis du har de i plasten fra butikken! Mine holder hele sommeren i verandakassen.

Tørkede er mye mer konsentrert på smak (så lenge de ikke er gamle, da smaker og lukter de ingenting..), og fungerer best der det skal koke i supper / sauser osv.

Gjest -også mamma
Skrevet

Jeg griller squash, champignon (la dem ligge med hatten ned og hell oppi et par dråper soyasaus). Aubergine er noe sært syns jeg. Søtpotet derimot er vanvittig godt. Tomater også.

Skrevet

Hvis du planter friske urter over i en større krukke, og gjerne setter de ut på verandaen / balkongen / hagen / trappa, så holder de veldig mye lenger enn hvis du har de i plasten fra butikken! Mine holder hele sommeren i verandakassen.

Tørkede er mye mer konsentrert på smak (så lenge de ikke er gamle, da smaker og lukter de ingenting..), og fungerer best der det skal koke i supper / sauser osv.

Man må bruke mindre mengde av tørkede urter enn ferske fordi de er mye mer konsentrert på smak.

Skrevet

Sopp og mais (et helvete å spise, men...)

Mais er vel ikke noe helvete å spise, vel ? Bare en har tannstikker for hånden, så.

Skrevet

Mais er vel ikke noe helvete å spise, vel ? Bare en har tannstikker for hånden, så.

Selvsagt bør man ikke droppe folkeskikken og holde maten rett i hendene...

Jeg siktet til at grillet eller kokt mais kleber seg til tennene på en særdeles udelikat måte.

Synes

Skrevet

Også så godt som det er. Uhm.

Skrevet

Godt på grillen:

Bruk en folie-form og ha oppi minimais, sølvløk og soltørket tomat i olje (de to sistnevnte kjøper du på glass i butikken). Ha over en smørklatt, litt grovt salt og pepper. Noen få minutter på grillen, så er det klart. Nam!

Skrevet

Selvsagt bør man ikke droppe folkeskikken og holde maten rett i hendene...

Jeg siktet til at grillet eller kokt mais kleber seg til tennene på en særdeles udelikat måte.

Synes

Ja, sånn sett er det no' dritt. Tannstikker er et must.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...