Lionn Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Siden jeg har cøliaki har vi to brød-lagringsplasser. Sambo sitt "vanlige" brød ligger i brødboksen av stål sammen med hans brødkniv. Mitt brød ligger i en egen skuff sammen med min brødfjel og kniv. Er det du som er samme med Basse? Det er så lenge siden jeg har vært her, at slikt har gått i surr for meg for lengst. 0 Siter
Gjest solgo Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Brødet har jeg i en brødboks, kniven og fjøla i kjøkkenskuffen. 0 Siter
Rubia Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Brødet har egen skuff, hvor det ligger i pose. Brødfjøl pleier å ligge på benken eller i en skuff. 0 Siter
flisa Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Takk for at du tar opp dette høyaktuelle og banebrytende spørsmålet. Og du er alltid like hyggelig! 0 Siter
flisa Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Siden brødet er oppå brødboksen, hva er inni brødboksen? sikkert MUGG! :-) 0 Siter
astridny Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Vi har vårt brød i en plastpose i kjøleskapet. 0 Siter
flisa Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 I stekeovnen Det gjør bestemora mi også! *LOL* 0 Siter
flisa Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Vi har i alle fall sluttet å bruke plast-bæreposer - de er ikk ebra for matvarer sies det, så vi kjøper en rulle med gjennomsiktige brødposer. Men HVOR brødet ligger? se det er alltid et mysterium hos oss - det vandrer, etter hvem som hadde det sist....og det er jo en utrolig teit løsning... 0 Siter
Myran1365380728 Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Vi har det i en av kjøkkenskuffene, det er forresten ikke bra å lagre brød. boller etc i kjøleskap. Det blir fortere gammelt da!! 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Vi har vårt brød i en plastpose i kjøleskapet. Det kan umulig være særlig vellykket, skapes kondens, brødet blir vått og møgler? 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Vi har det i en av kjøkkenskuffene, det er forresten ikke bra å lagre brød. boller etc i kjøleskap. Det blir fortere gammelt da!! Men rugbrød oppbevares vel best i kjøpeskap? Har forresten brødet i brødboks eller på benken. 0 Siter
Minigullet Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Brødet har egen skuff, hvor det ligger i pose. Brødfjøl pleier å ligge på benken eller i en skuff. helst i skuff i papirposen det kommer i. 0 Siter
Myran1365380728 Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Men rugbrød oppbevares vel best i kjøpeskap? Har forresten brødet i brødboks eller på benken. Vet ikke helt om rugbrød blir best i kjøleskap, tror ikke det !! Her er hva jeg fant om det : Oppbevares i romtemperatur. Aldri i kjøleskap. Brød liker ikke kjøleskapstemperatur. I temperaturområdet –7 og +4ºC er brød mest utsatt for det som på fagspråket kalles kjemisk aldring. Denne prosessen går faktisk saktere når det blir varmere. Ved kjemisk aldring avgir stivelsen i brødet vann som er blitt bundet under stekingen. For spesielt interesserte; forklaringen er at stivelsen krystalliserer slik at det som heter krummen i kornet blir hard og tørr. Vannet vandrer ut mot skorpen som blir myk. Brødet virker dermed både tørt og gammelt. Grovt brød varer lengst Grove brødtyper som inneholder f. eks. rug eller havre, tåler lagring bedre enn fint brød. Blir grove brødtyper pakket i plast når de er helt avkjølt, og lagres ved romtemperatur, vil de fleste oppleve brødene som like gode neste dag. 0 Siter
Soria Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Det gjør bestemora mi også! *LOL* Og dermed kan ikke vi gjøre det? Besteforeldrene mine hadde forøvrig ikke brødet der, men i skapet på den ene siden og i brødboks på den andre. Jeg har veldig lite kjøkken med lite skap og liten benkplass. Hvorfor kaste bort noe av plassen når jeg ikke må det? 0 Siter
favn Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Dette var jo et småinteressant innblikk i kjøkkenmysteriets verden, den innerste hulen så å si. Her: Papirpose og brødboks, holder seg meget bra. Kjøper for øvrig aldri, aldri, aldri brød som selges i plastposer. 0 Siter
Gjest meti Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Siden brødet er oppå brødboksen, hva er inni brødboksen? Eh...den er som regel tom... ;-) 0 Siter
Gjest meti Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 sikkert MUGG! :-) Er det mugg det heter? De fiiine smulene med ulike nyanser av grønt? Hmm... 0 Siter
astridny Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Det kan umulig være særlig vellykket, skapes kondens, brødet blir vått og møgler? stemmer ikke jeg har jo posen igjen. bare prøv 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.