Gå til innhold

Hvor lagrer dere brødet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg har cøliaki har vi to brød-lagringsplasser. Sambo sitt "vanlige" brød ligger i brødboksen av stål sammen med hans brødkniv. Mitt brød ligger i en egen skuff sammen med min brødfjel og kniv.

Er det du som er samme med Basse? Det er så lenge siden jeg har vært her, at slikt har gått i surr for meg for lengst.

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• Lurveline

8

• favn

7

• tommy's tiger

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Brødet har jeg i en brødboks, kniven og fjøla i kjøkkenskuffen.

Skrevet

Brødet har egen skuff, hvor det ligger i pose.

Brødfjøl pleier å ligge på benken eller i en skuff.

Skrevet

Takk for at du tar opp dette høyaktuelle og banebrytende spørsmålet.

Og du er alltid like hyggelig! :)

Skrevet

Siden brødet er oppå brødboksen, hva er inni brødboksen?

sikkert MUGG! :-)

Skrevet

Vi har vårt brød i en plastpose i kjøleskapet.

Skrevet

Vi har i alle fall sluttet å bruke plast-bæreposer - de er ikk ebra for matvarer sies det, så vi kjøper en rulle med gjennomsiktige brødposer. Men HVOR brødet ligger? se det er alltid et mysterium hos oss - det vandrer, etter hvem som hadde det sist....og det er jo en utrolig teit løsning...

Myran1365380728
Skrevet

Vi har det i en av kjøkkenskuffene,

det er forresten ikke bra å lagre brød. boller etc i kjøleskap. Det blir fortere gammelt da!!

Gjest Grumpy
Skrevet

Vi har vårt brød i en plastpose i kjøleskapet.

Det kan umulig være særlig vellykket, skapes kondens, brødet blir vått og møgler?

hare1365380455
Skrevet

Vi har det i en av kjøkkenskuffene,

det er forresten ikke bra å lagre brød. boller etc i kjøleskap. Det blir fortere gammelt da!!

Men rugbrød oppbevares vel best i kjøpeskap? Har forresten brødet i brødboks eller på benken.

Skrevet

Brødet har egen skuff, hvor det ligger i pose.

Brødfjøl pleier å ligge på benken eller i en skuff.

helst i skuff i papirposen det kommer i.

Myran1365380728
Skrevet

Men rugbrød oppbevares vel best i kjøpeskap? Har forresten brødet i brødboks eller på benken.

Vet ikke helt om rugbrød blir best i kjøleskap, tror ikke det !!

Her er hva jeg fant om det :

Oppbevares i romtemperatur. Aldri i kjøleskap.

Brød liker ikke kjøleskapstemperatur. I temperaturområdet –7 og +4ºC er brød mest utsatt for det som på fagspråket kalles kjemisk aldring. Denne prosessen går faktisk saktere når det blir varmere. Ved kjemisk aldring avgir stivelsen i brødet vann som er blitt bundet under stekingen. For spesielt interesserte; forklaringen er at stivelsen krystalliserer slik at det som heter krummen i kornet blir hard og tørr. Vannet vandrer ut mot skorpen som blir myk. Brødet virker dermed både tørt og gammelt.

Grovt brød varer lengst

Grove brødtyper som inneholder f. eks. rug eller havre, tåler lagring bedre enn fint brød. Blir grove brødtyper pakket i plast når de er helt avkjølt, og lagres ved romtemperatur, vil de fleste oppleve brødene som like gode neste dag.

Skrevet

Det gjør bestemora mi også! *LOL*

Og dermed kan ikke vi gjøre det? Besteforeldrene mine hadde forøvrig ikke brødet der, men i skapet på den ene siden og i brødboks på den andre. Jeg har veldig lite kjøkken med lite skap og liten benkplass. Hvorfor kaste bort noe av plassen når jeg ikke må det?

Skrevet

Dette var jo et småinteressant innblikk i kjøkkenmysteriets verden, den innerste hulen så å si.

Her: Papirpose og brødboks, holder seg meget bra. Kjøper for øvrig aldri, aldri, aldri brød som selges i plastposer.

Skrevet

Siden brødet er oppå brødboksen, hva er inni brødboksen?

Eh...den er som regel tom... ;-)

Skrevet

sikkert MUGG! :-)

Er det mugg det heter? De fiiine smulene med ulike nyanser av grønt? Hmm...

Skrevet

Det kan umulig være særlig vellykket, skapes kondens, brødet blir vått og møgler?

stemmer ikke

jeg har jo posen igjen.

bare prøv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...