Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis han faktisk var psykotisk da det skjedde, så hører han faktisk ikke til i fengsel. En som er psykotisk har mistet kontakten med virkeligheten, og det kan hende han f.eks fullt og helt trodde at han var i stor fare, og at de han knivstakk var livsfarlige for han. Kanskje han trodde han var forfulgt av mordere og knivstikking var eneste mulige forsvar der han var innesperret i bussen.

zuul: Dette tror jeg er et perspektiv som mange glemmer eller ikke skjønner. Bra poeng.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

11

• Prozak

7

• Jeg er en annen

5

• monique1365380367

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis han faktisk var psykotisk da det skjedde, så hører han faktisk ikke til i fengsel. En som er psykotisk har mistet kontakten med virkeligheten, og det kan hende han f.eks fullt og helt trodde at han var i stor fare, og at de han knivstakk var livsfarlige for han. Kanskje han trodde han var forfulgt av mordere og knivstikking var eneste mulige forsvar der han var innesperret i bussen.

Og ergo burde han aldri sluppet ut av lukket psykiatrisk avdeling på Ullevål.

Og for fremtiden burde han i så fall få forvaring på ubestemt tid, men med en minimum av minst 15 år før vurdering om han er skikket til å bli sluppet løs i samfunnet igjen.....

Skrevet

Så hva mener du alternativene er da, konkret?

Konkret så burde man bli vesentlig flinkere til å sende tilbake de asylsøkere som reiser på ferie til det landet de flyktet fra.

Man burde være vesentlig mer restriktig med hvem man innvilger statsborgerskap (og oppholdstillatelse) til.

Man bør legge mer vekt på en risikovurdering av enkeltindividene, og åpne for en vesentlig mindre restriktiv holdning til forvaring når man misstenker at det finnes en reell risiko for voldshandlinger som følge av psykiske traumer.

Aksepterer de ikke det, så må de bare få lov til å reise hjem igjen.

Hvis vi ikke aksepterer slike innstramninger, så må vi i stedet akseptere et antall uskyldige tilfeldige ofre i stedet.

Er det mer akseptabelt for deg?

Skrevet

Og ergo burde han aldri sluppet ut av lukket psykiatrisk avdeling på Ullevål.

Og for fremtiden burde han i så fall få forvaring på ubestemt tid, men med en minimum av minst 15 år før vurdering om han er skikket til å bli sluppet løs i samfunnet igjen.....

Du skriver: "Og ergo burde han aldri sluppet ut av lukket psykiatrisk avdeling på Ullevål."

Nei, det er det vel heller ingen som hevder at han "burde".

===

Hvis mannen var psykotisk, så skal han behandles, ikke straffes.

Skrevet

Du skriver: "Og ergo burde han aldri sluppet ut av lukket psykiatrisk avdeling på Ullevål."

Nei, det er det vel heller ingen som hevder at han "burde".

===

Hvis mannen var psykotisk, så skal han behandles, ikke straffes.

*Du skriver: "Og ergo burde han aldri sluppet ut av lukket psykiatrisk avdeling på Ullevål."

Nei, det er det vel heller ingen som hevder at han "burde".*

Har jeg påstått at noen har hevdet det? Neivel....

===

*Hvis mannen var psykotisk, så skal han behandles, ikke straffes.*

Det var det jeg mente med forvaring.

Jeg er en annen
Skrevet

Konkret så burde man bli vesentlig flinkere til å sende tilbake de asylsøkere som reiser på ferie til det landet de flyktet fra.

Man burde være vesentlig mer restriktig med hvem man innvilger statsborgerskap (og oppholdstillatelse) til.

Man bør legge mer vekt på en risikovurdering av enkeltindividene, og åpne for en vesentlig mindre restriktiv holdning til forvaring når man misstenker at det finnes en reell risiko for voldshandlinger som følge av psykiske traumer.

Aksepterer de ikke det, så må de bare få lov til å reise hjem igjen.

Hvis vi ikke aksepterer slike innstramninger, så må vi i stedet akseptere et antall uskyldige tilfeldige ofre i stedet.

Er det mer akseptabelt for deg?

Akkurat, ja. Du gjør dette til et spørsmål om innvandringspolitikk fordi den antatte drapsmannen er somalier.

Jeg gidder ikke å diskutere dette på disse premissene.

petter smart
Skrevet

Jeg skrev da heller ikke at "han her" er asylsøker. Jeg refererte til en annen sak hvor vedkommende faktisk var det.

Drapsmannen fra trikken er opprinnelig somalier, nå norsk statsborger. Om han har vært asylsøker eller kommet til Norge andre veier har jeg ikke peiling på, det bryr meg heller ikke. Poenget mitt er at vedkommende bør få sin straff.

Han kom som asylsøker og har ikke jobbet siden han kom til Norge. Hans grunnlag for asyl virker noe tvilsomt da han reiste tilbake til Somalia på ferie.

Skrevet

Akkurat, ja. Du gjør dette til et spørsmål om innvandringspolitikk fordi den antatte drapsmannen er somalier.

Jeg gidder ikke å diskutere dette på disse premissene.

"Man bør legge mer vekt på en risikovurdering av enkeltindividene, og åpne for en vesentlig mindre restriktiv holdning til forvaring når man misstenker at det finnes en reell risiko for voldshandlinger som følge av psykiske traumer."

Ovenstående gjelder selvfølgelig for alle og ikke bare innvandrere.

Det finnes også mange eksempler på "norske nordmenn" som ikke burde vært sluppet ut blant folk.

Videre så setter selvfølgelig dette helt andre krav til det psykiske helsevernet i Norge - både når det gjelder ressurser og lovverket.

Hva du gidder eller ikke gidder å diskutere ut i fra dine premissser bryr jeg meg mindre om.

Dog kian jeg jo bruke anledningen til å nevne at det var du som i starten av denne deltråden trakk inn flyktninger generelt i dette - og ikke jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...