Gå til innhold

spørsmål om CV

Anbefalte innlegg

Gjest kan jeg?
Skrevet

Skal/kan jeg skrive at jeg har studert et fag som jeg ikke har bestått?

Gikk ett år på kunsthistorie grunnfag, men gikk ikke opp til eksamen. Skal jeg føre det opp likevel? Eller... _kan_ jeg føre det opp?

Gjest gurglevann
Skrevet

Du burde føre det opp vil jeg tro..ellers så får du et "sort hull" i CV'en. Bedre å ha gjort noe enn ingenting.

Jeg er en annen
Skrevet

Fag man ikke har bestått skal selvsagt ikke føres opp på en CV.

Skrevet

Fag man ikke har bestått skal selvsagt ikke føres opp på en CV.

Om man har tatt et fag, men ikke gått opp til eksamen, kan man selfølgelig ha det med på en CV. Så lenge man ikke skriver det som utdannelse, selfølgelig.

"............................."

Skrevet

Jeg fulgte forelesninger i 1. avd. jus uten å gå opp til eksamen. Dette har jeg med på min CV.

skorpionfisken
Skrevet

Hvis dette er et hull i CVen. Ett år hvor du ikke gjorde noe annet enn å studere, så kan du forklare hullet med at du studerte sånn og sånn, men at du ikke gikk opp til eksamen.

En arbeidsgiver kan reagere begge veier på det. Det er jo positivt at du prøvde å gjøre noe fornuftig i en arbeidsledighetsperiode istedet for å gjøre ingenting. Men det er negativt at du ikke gikk opp til eksamen. Det kan være lurere å forklare hullet på en annen måte om du kan. For eksempel om du har barn så ville jeg forklart det med at jeg var hjemmeværende med barn.

Som arbeidsgiver ville jeg (jeg sier ikke at alle ville det) reagert negativt på en som førte opp utdannelser på CV som de formelt ikke har fullført. Det er å skryte på seg noe man ikke har.

Skrevet

Hadde jeg vært arbeidsgiver og funnet fusk ved en CV, kan jeg garantere at vedkommende aldri hadde fått innpass i firmaet / institusjonene.

Å føre på fag man ikke har gått opp til eksamen på eller det å følge forelesninger uten å ta eksamen, sorterer ikke under 'Utdanning' på en CV. Det samme med eksamener man stryker på.

Du kan før opp slike ting som egne diverse-punkter. Eller si fra på en ordentlig måte hva du gjorde der det er hull.

Gjest Grumpy
Skrevet

Enig med de andre her som sier at du kan føre det opp under "diverse", som studert kunsthistorie - eksamen ikke avlagt. Hvis det er et hull der på et år må du forklare det uansett ved intervju. Ærlighet varer som kjent lengst...

Gjest for eksempel
Skrevet

Du skriver at du har fulgt (alle) forelsesninger i dette faget (hvis du kombinerte dette med en jobb, kan du jo skrive det også), men at du ikke tok eksamen.

Høst 2002 - Vår 2003: Fulgte alle forelsesninger i kunstistorie grunnfag, ved siden av jobb. Tok ikke eksamen, men fikk godkjent semesteroppgaven "Kunst i Oldtiden".

Er det et helt år som mangler, tror de at du var syk eller satt i fengsel... Ikke at det ikke er lov å være syk, men det er mer positivt for en arbeidsgiver at du gikk på forelesninger og jobbet..

hare1365380455
Skrevet

Enig med de andre her som sier at du kan føre det opp under "diverse", som studert kunsthistorie - eksamen ikke avlagt. Hvis det er et hull der på et år må du forklare det uansett ved intervju. Ærlighet varer som kjent lengst...

Ja, det er vel det beste.

Jeg er en annen
Skrevet

Om man har tatt et fag, men ikke gått opp til eksamen, kan man selfølgelig ha det med på en CV. Så lenge man ikke skriver det som utdannelse, selfølgelig.

"............................."

Man kan selvsagt gjøre rede for tidsperioden, ja, bare man ikke fører det opp som utdannelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...