ingerase Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Bakre korsbåndsruptur.Ruptur i medial kollateral ligament. Posttraumatiske forandringer i Hoffas fettpute. Ja,dette er min MR-diagnose tatt 1 mnd etter skaden. Hva betyr ruptur? Avrevet eller delvis avrevet korsbånd og indre leddbånd? Jeg går nå normalt,hvis jeg bruker knestøtte, 6 uker etter skaden,men hvis jeg tar av støtten, gjør det litt vondt, det liksom strammer bak kneskålen, som en klo, og kneet er ustabilt. Har time kir.pol om 3 uker, men jeg må vel ikke opereres? Jeg håper at ruptur ikke betyr avrevet, for jeg vil ikke skjære i kneet, men jeg vil fortsette å trene med F&S som er min idrett.(Ikke her jeg skadet meg) Kan kneet teipes for å bli mer stabilt? Hva er Hoffas fettpute? Hilsen Hunnkjønn, snart 50 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Bare hver 10-ende korsbånskade rammer bakre korsbånd. Men når det først skjer, er det ikke uvanlig at sidebånd (ligament) også ryker. Ruptur betyr at det er røket. "Delvis røket" , kalles partiell ruptur. Vanligvis opereres ikke disse skadene. Ved opptrening startet hos fysioterapeut med særlig fokus på styrking av fremre lårmuskel, pleier funksjonen å bli bra. Så muligheter for aktivitet og trening med S&F burde gå bra etter en stund, kanskje etter 2-3 mndr. med spesifikk trening først. At denne fettputen inne kneet ditt også ble skadet, fører neppe til noen problemer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.