Gå til innhold

Bakre korsbåndsruptur.....

ingerase

Anbefalte innlegg

Bakre korsbåndsruptur.Ruptur i medial kollateral ligament. Posttraumatiske forandringer i Hoffas fettpute.

Ja,dette er min MR-diagnose tatt 1 mnd etter skaden. Hva betyr ruptur? Avrevet eller delvis avrevet korsbånd og indre leddbånd?

Jeg går nå normalt,hvis jeg bruker knestøtte, 6 uker etter skaden,men hvis jeg tar av støtten, gjør det litt vondt, det liksom strammer bak kneskålen, som en klo, og kneet er ustabilt. Har time kir.pol om 3 uker, men jeg må vel ikke opereres?

Jeg håper at ruptur ikke betyr avrevet, for jeg vil ikke skjære i kneet, men jeg vil fortsette å trene med F&S som er min idrett.(Ikke her jeg skadet meg)

Kan kneet teipes for å bli mer stabilt?

Hva er Hoffas fettpute?

Hilsen Hunnkjønn, snart 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Bare hver 10-ende korsbånskade rammer bakre korsbånd. Men når det først skjer, er det ikke uvanlig at sidebånd (ligament) også ryker. Ruptur betyr at det er røket. "Delvis røket" , kalles partiell ruptur.

Vanligvis opereres ikke disse skadene. Ved opptrening startet hos fysioterapeut med særlig fokus på styrking av fremre lårmuskel, pleier funksjonen å bli bra. Så muligheter for aktivitet og trening med S&F burde gå bra etter en stund, kanskje etter 2-3 mndr. med spesifikk trening først. At denne fettputen inne kneet ditt også ble skadet, fører neppe til noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...