Gå til innhold

De siamesiske tvillingene

Anbefalte innlegg

Gjest mor i juni
Skrevet

Jeg kan ikke begripe hvordan det er mulig å overse at noe er galt. Ved en ultralyd vil man alltid sjekke vitale organer som hjerte, urinblære og ryggrad. Og ser man to hoder må man da for svingende lete etter dobbelt opp av alt annet også! Stakkars foreldre, for et sjokk!

Nok en skandale for Sykehuset Østfold?

Gjest kreves en forklaring
Skrevet

Ja, jeg synes jo at Britt-Ingjerd Nesheim (overlegen på Ullevål, kvinne&barn) sa det ganske klart på Dagsrevyen i går, at det var uforklarlig at en lege som har sett på ultralyd at det er to fostre (for de visste jo at de var et tvillingssvangerskap), ikke har sjekket at begge hjerter, alle fire nyrer, alle fire lunger osv er i orden.

Hun vurderte tydeligvis om hun skulle støtte kollegaene i Fredriksstad eller berolige alle i Norge om at dette ikke er vanlig praksis, og valgte tydeligvis det siste.

Gjest Grumpy
Skrevet

Ja, jeg synes jo at Britt-Ingjerd Nesheim (overlegen på Ullevål, kvinne&barn) sa det ganske klart på Dagsrevyen i går, at det var uforklarlig at en lege som har sett på ultralyd at det er to fostre (for de visste jo at de var et tvillingssvangerskap), ikke har sjekket at begge hjerter, alle fire nyrer, alle fire lunger osv er i orden.

Hun vurderte tydeligvis om hun skulle støtte kollegaene i Fredriksstad eller berolige alle i Norge om at dette ikke er vanlig praksis, og valgte tydeligvis det siste.

Hvis nå det hadde blitt oppdaget. Hva da? Termineres svangerskapet?

Skrevet

Man kan jo ihvertfall forberedes! Man så jo at den ellers sindige legen som uttalte seg at det hadde vært en sjokkartet opplevelse for foreldre og helsepersonell, når man åpner buken og løfter ut en baby med to hoder!

Jeg har selv blitt forberedt på sykdom hos barnet under svangerskap, og var veldig takknemlig for det.

Det er jo opp til foreldrene å bestemme om man fullfører svangerskapet eller ikke ved en så stor misdannelse som dette tvillingparet hadde.

Gjest mor i juni
Skrevet

Det blir vel opp til foreldrene, og hvor langt på vei svangerskapet er. Etter en viss tid kan man jo ikke avslutte det.

Men slikjt bør oppdages på rutineultralyden i uke 18-19, og da har foreldrene fremdeles avgjørelsen om å avslutte svangerskapet hvis det er noe alvorlig galt.

Skrevet

Det blir vel opp til foreldrene, og hvor langt på vei svangerskapet er. Etter en viss tid kan man jo ikke avslutte det.

Men slikjt bør oppdages på rutineultralyden i uke 18-19, og da har foreldrene fremdeles avgjørelsen om å avslutte svangerskapet hvis det er noe alvorlig galt.

Jeg synes ikke det bør være opp til foreldrene hvorvidt svangerskap skal avbrytes om man finner et tvillingpar med to hoder, ett hjerte og felles armer og bein ved UL i uke 18. Den avgjørelsen tar man kjapt og greit innenfor helsevesenet og definerer det hele som "ikke forenelig med liv". Fryktelig for foreldrene, men ikke verre enn å bære fram fostrene og måtte leve med alt det som følger med.

Skrevet

I følge fredrikstad blad hadde ikke foreldrene møtt til den rutinemessige ultralydundersøkelsen.

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040805/NYHET/321570035

Kanskje mer forståelig at slikt kan skje da - legene er jo ikke synske heller?

Men legen som var tilstede og som uttalte seg, sa jo at de visste at det var et keisersnitt som skulle forløse tvillinger. Man bestiller vel ikke et keisersnitt på sykehuset uten at de har tatt en ultralyd som bekrefter at det er tvillinger?

Gjest mor i juni
Skrevet

I følge fredrikstad blad hadde ikke foreldrene møtt til den rutinemessige ultralydundersøkelsen.

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040805/NYHET/321570035

Kanskje mer forståelig at slikt kan skje da - legene er jo ikke synske heller?

Hm, det kan forklare saken ja. Kanskje de ikke har vært hos jordmor heller da, der lyttes det jo etter hjertelyd, men det er ikke alltid man kan høre begge hjertene.

Tragiske greier uansett, stakkars barna også....

Gjest ikke så sikkert
Skrevet

Jeg synes ikke det bør være opp til foreldrene hvorvidt svangerskap skal avbrytes om man finner et tvillingpar med to hoder, ett hjerte og felles armer og bein ved UL i uke 18. Den avgjørelsen tar man kjapt og greit innenfor helsevesenet og definerer det hele som "ikke forenelig med liv". Fryktelig for foreldrene, men ikke verre enn å bære fram fostrene og måtte leve med alt det som følger med.

Ganske mange som får beskjed om at det "ikke er forenelig med liv" velger å fullføre svangerskapet allikevel. Så det er opp til foreldrene, selv om leger selvsagt kan isistere og oppfordre.

Gjest dette er ikke mitt faste nick
Skrevet

Hm, det kan forklare saken ja. Kanskje de ikke har vært hos jordmor heller da, der lyttes det jo etter hjertelyd, men det er ikke alltid man kan høre begge hjertene.

Tragiske greier uansett, stakkars barna også....

og hvis de har felles hjerte?

Gjest mor i juni
Skrevet

Du synes ikke nei, men det er vel slik det er...

Akkurat i denne saken ville det sikkert blitt konkludert med "ikke forenlig med liv" ja, men jeg vet ikke hvor de setter grensene, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Gjest foreldrene velger selv
Skrevet

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article790849.ece

http://www.aftenposten.no/meninger/leder_morgen/article791740.ece

Gjest mor i juni
Skrevet

Teit av meg, glemte at de hadde felles hjerte.

Kizza1365380506
Skrevet

De har kun to sett lunger ellers deler de alle indre organer.

Mvh

Gjest dette er ikke mitt faste nick
Skrevet

Men legen som var tilstede og som uttalte seg, sa jo at de visste at det var et keisersnitt som skulle forløse tvillinger. Man bestiller vel ikke et keisersnitt på sykehuset uten at de har tatt en ultralyd som bekrefter at det er tvillinger?

Aner ikke, selvsagt, men prøver bare å tenke litt rundt dette...

Og da tenker jeg at hvis mor får sin første "kontroll" under fødselen.. og ting raskt blir kritisk, man tar en kjapp titt med ultralyd (vet ikke om man gjør det før keisernitt jeg) og ser to hoder, mens forsterlyden synker... da vil det være "naturlig" å konkludere med tvillinger vil jeg tro. Og deretter fortsette operasjonsforberedelsene, istedet for å detaljstudere fostrenes anatomi?

Nei, dette er uansett fryktelig tragisk....

Skrevet

Det var det første jeg tenkte også, hadde jeg opplevd noe slikt så hadde jeg saksøkt jordmoren som foretok ulatrlyden! Men dette paret møtte jo ikke til ultralyd ser det ut for så da er det jo ingen som kan klandres.

Skrevet

Det var det første jeg tenkte også, hadde jeg opplevd noe slikt så hadde jeg saksøkt jordmoren som foretok ulatrlyden! Men dette paret møtte jo ikke til ultralyd ser det ut for så da er det jo ingen som kan klandres.

Hvis de ikke gjorde det - hvordan visste de da før fødselen at det var snakk om tvillinger?

Gjest men er ikke sikker
Skrevet

Hvis de ikke gjorde det - hvordan visste de da før fødselen at det var snakk om tvillinger?

Jordmoren kan ha kjent på magen og kjent to hoder??

Skrevet

Det oppdaget de rett før fødselen da de gjorde en ultralyd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...