Gå til innhold

De fleste tror at alenemødre har det så godt!


Gjest alenemor til 1

Anbefalte innlegg

Gjest flerbarnsmor

Hva mente du med: "god inntekt - i _tillegg_ til egen inntekt..."???

Tror du Ørkenvandreren hadde 2 inntekter? - jeg skjønte ikke hva du mente, altså.

Beklager - god inntekt i tillegg til støtten fra trygdekassa, naturligvis. Han fikk jo bidrag og barnetrygd ekstra - i tillegg til det han selv kaller en bra inntekt.

Beklager feilskrivingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    60

  • Pappa Bjørn

    17

  • Dorthe

    15

  • favn

    14

Mest aktive i denne tråden

Så du snakker for alle alenemødre?

Har ei venninne som trives kjempegodt som alenemor, kunne ikke tenkt seg noe mannfolk nå i det hele tatt. Hun har det kjempebra, klarer seg greit økonomisk, har fine venner som kommer på besøk sånn at ikke alle kvelder etter barnet har lagt seg blir kjedelig, og begynner nå på skole for å få seg en utdannelse. Hun og barnet hennes har det kjempebra sammen, bare de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Poenget er at dere ikke har det verre enn noen andre. Svigerinnen min la seg på rygg for halve Oslo og endte derfor opp med en unge. Kona mi og meg planla vårt barn, stiftet familie og etablerte oss i eget hjem. Så blir kona arbeidsledig og jeg ufør.

Hvordan familieforholdene er og om barnet var planlagt eller ikke \behøvde jeg kanskje ikke ta med, men poenget er bare det at vi som en familie på 3 hadde 3500 mindre utbetalt i mnd. enn det svigerinnen min gjorde. Da snakker jeg om hustandens samlede inntekt. Vi er da for faen tilsluttet samme trygdesystem men alikevel fikk hun 35oo mer enn oss fordi kona mi er så "dum" at hun bor sammen med faren til barnet.

Dessuten fikk ikke kona mi som arbeidsledig automatisk dekket utdannelse, noe alenemødre får.

Alenemødre får mye mer enn andre trygdede. Dersom en dame vet at hun holder på å miste jobben eller har en sykdom som gjør at vedkommende trolig blir ufør er det bare å bli gravid fort som fy!!!

Jeg sier ikke at det er noen enkel jobb å ta vare på flere barn siden jeg ser hvor mye jobb det er med bare en, men slutt å klag over økonomien, for i offentlig sammenheng er dere den gruppen som får desidert mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenemor til 1

Så du snakker for alle alenemødre?

Har ei venninne som trives kjempegodt som alenemor, kunne ikke tenkt seg noe mannfolk nå i det hele tatt. Hun har det kjempebra, klarer seg greit økonomisk, har fine venner som kommer på besøk sånn at ikke alle kvelder etter barnet har lagt seg blir kjedelig, og begynner nå på skole for å få seg en utdannelse. Hun og barnet hennes har det kjempebra sammen, bare de to.

Nei jeg snakker ikke for alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenemor til 1

Poenget er at dere ikke har det verre enn noen andre. Svigerinnen min la seg på rygg for halve Oslo og endte derfor opp med en unge. Kona mi og meg planla vårt barn, stiftet familie og etablerte oss i eget hjem. Så blir kona arbeidsledig og jeg ufør.

Hvordan familieforholdene er og om barnet var planlagt eller ikke \behøvde jeg kanskje ikke ta med, men poenget er bare det at vi som en familie på 3 hadde 3500 mindre utbetalt i mnd. enn det svigerinnen min gjorde. Da snakker jeg om hustandens samlede inntekt. Vi er da for faen tilsluttet samme trygdesystem men alikevel fikk hun 35oo mer enn oss fordi kona mi er så "dum" at hun bor sammen med faren til barnet.

Dessuten fikk ikke kona mi som arbeidsledig automatisk dekket utdannelse, noe alenemødre får.

Alenemødre får mye mer enn andre trygdede. Dersom en dame vet at hun holder på å miste jobben eller har en sykdom som gjør at vedkommende trolig blir ufør er det bare å bli gravid fort som fy!!!

Jeg sier ikke at det er noen enkel jobb å ta vare på flere barn siden jeg ser hvor mye jobb det er med bare en, men slutt å klag over økonomien, for i offentlig sammenheng er dere den gruppen som får desidert mest.

Du er slike svin jeg snakker om som tror så mye om oss alenemødre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemor til 1

Poenget er at dere ikke har det verre enn noen andre. Svigerinnen min la seg på rygg for halve Oslo og endte derfor opp med en unge. Kona mi og meg planla vårt barn, stiftet familie og etablerte oss i eget hjem. Så blir kona arbeidsledig og jeg ufør.

Hvordan familieforholdene er og om barnet var planlagt eller ikke \behøvde jeg kanskje ikke ta med, men poenget er bare det at vi som en familie på 3 hadde 3500 mindre utbetalt i mnd. enn det svigerinnen min gjorde. Da snakker jeg om hustandens samlede inntekt. Vi er da for faen tilsluttet samme trygdesystem men alikevel fikk hun 35oo mer enn oss fordi kona mi er så "dum" at hun bor sammen med faren til barnet.

Dessuten fikk ikke kona mi som arbeidsledig automatisk dekket utdannelse, noe alenemødre får.

Alenemødre får mye mer enn andre trygdede. Dersom en dame vet at hun holder på å miste jobben eller har en sykdom som gjør at vedkommende trolig blir ufør er det bare å bli gravid fort som fy!!!

Jeg sier ikke at det er noen enkel jobb å ta vare på flere barn siden jeg ser hvor mye jobb det er med bare en, men slutt å klag over økonomien, for i offentlig sammenheng er dere den gruppen som får desidert mest.

Jeg tror ikke at din svigerinne har lagt seg på rygg for halve Oslo, det er nok noe du tror fordi hun er alenemor;) Slev er jeg alenemor og har kun hatt sex med en person hele mitt liv og det er faren til barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

petter smart

Jeg går ut fra at du alltid har betalt din skatt med glede - og vært takknemlig for helsestell, skoler og veier og andre offentlige tilbud som du og jeg har vært med å betale gjennom den skatten?

Jeg går også ut fra at du aldri har befunnet deg i en situasjon der du har ansvar for barn, men har en partner som du ikke klarer å fortsette samlivet med - og derfor har måttet gå fra.

Jeg tar det som en selvfølge at problemer med seksuallivet som følge av et vanskelig forhold eller en partners depresjon etter fødsel er peanuts for en solid mann som deg, så det vil i alle fall aldri bli noen skilsmissegrunn for deg - når dere har fått barn.

Og utroskap - begått av din partner - er vel også for peanuts å regne når det er barn med i bildet, som må forsørges og som trenger to inntekter for å bli boende i sitt eget gamle nabolag?

Eller hva er det du mener når du sier at man er aleneforeldre av valg eller fordi man har satt seg der selv?

Vår familie kunne hatt en mye mer brukbar økonomi dersom jeg søkte meg jobb i Nord-Norge eller på Svalbard - men hensynet til ungene måtte komme først. Dermed bor vi i hovedstaden, i barnas gamle miljø - og har en elendig økonomi.

Livet er ikke alltid så enkelt, skjønner du. Når man har barn.

Så husk kondom! Såkan du fortsette å mene som du gjør i dag.

Jeg skrev at mange har valgt det selv, ikke alle.

Jeg betaler min skatt, om enn ikke med glede. Den ene gangen i mitt liv jeg hadde behov for hjelp fikk jeg ingen. Jeg fikk beskjed om å klare meg selv. Lånte en god del penger av mine foreldre. Mens andre som hadde mindre grunn til å få penger, fikk det.

Din situasjon kan være tragisk, mulig du ikke hadde noe valg. Men slik er det ikke for alle aleneforeldre.

Du kan ikke forvente å fortsette å bo i det samme huset eller strøket dersom du blir skilt. Du får sikkert dårligere råd, men det er bare slik det er. Slik er det for alle single også.

Med en ok jobb i tillegg til barnebidrag og lavere skatt (+ evt overgangsstønad) skal det være godt mulig å klare seg økonomisk uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

kutte ned ved å gi skylden på hardtarbeidende alenemødre som eldes langt før tiden og blir kronisk og psykisk syk på grunn av menn som deg som dømmer og gir alenemødrene enda en byrd, det å gå å føle seg mindre verdt fordi en ikke har anledning til å betale like mye skatt som deg, men jobbe gjør vi og mer enn den egoistikse mannen.

Blir du kronisk og psykisk syk av at menn kritiserer deg har du problemer i utgangspunktet. Da er det ikke kritikken som gjør deg syk.

De aller færreste alenemødre blir syke eller sliter kun fordi de er alenemødre. Mange fikk barn i svært ung alder, har ingen utdannelse og kun en dårlig jobb.

Jeg kjenner, og jobber med, aleneforeldre. Det er selvfølgelig hardt, alt er enklere når en er to, men de klarer seg helt fint. Ikke har de dårlig råd og ikke er de kronisk syke.

Hvordan vet du om du jobber mer enn menn?

Har du ikke valgt å få barn selv? Da må du akseptere at du må ta deg av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mannen føder ikke en gang

Jeg skrev at mange har valgt det selv, ikke alle.

Jeg betaler min skatt, om enn ikke med glede. Den ene gangen i mitt liv jeg hadde behov for hjelp fikk jeg ingen. Jeg fikk beskjed om å klare meg selv. Lånte en god del penger av mine foreldre. Mens andre som hadde mindre grunn til å få penger, fikk det.

Din situasjon kan være tragisk, mulig du ikke hadde noe valg. Men slik er det ikke for alle aleneforeldre.

Du kan ikke forvente å fortsette å bo i det samme huset eller strøket dersom du blir skilt. Du får sikkert dårligere råd, men det er bare slik det er. Slik er det for alle single også.

Med en ok jobb i tillegg til barnebidrag og lavere skatt (+ evt overgangsstønad) skal det være godt mulig å klare seg økonomisk uten problemer.

De fleste har ikke noe valg. Hvis mannen gjør det slutt har en ikke noe valg da blir en alene. De fleste vil ha en mann, det er mye lettere, da er det to til å ta seg av barna og to å dele på økonomi, og status og fasade ser mye bedre ut enn en mor som går å triller alene med permanentruller i håret og kjolen ned på skuldrene med et barn på armen eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Jeg tror ikke at din svigerinne har lagt seg på rygg for halve Oslo, det er nok noe du tror fordi hun er alenemor;) Slev er jeg alenemor og har kun hatt sex med en person hele mitt liv og det er faren til barnet!

Er det mulig å være så dum?!

Når pappabjørn sier at det er slik så har du ingen forutsetning for å si at det ikke er sant. Selv om det ikke var det for din del.

Men hvor gammel var du når du ble gravid? De fleste alenemødre som sliter er de som fikk barn i svært ung alder. I en situasjon der de burde skjønt at barnefaren ville stikke og at de selv hadde dårlige forutsetninger for å ta seg av barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok en aleneforelder

Poenget er at dere ikke har det verre enn noen andre. Svigerinnen min la seg på rygg for halve Oslo og endte derfor opp med en unge. Kona mi og meg planla vårt barn, stiftet familie og etablerte oss i eget hjem. Så blir kona arbeidsledig og jeg ufør.

Hvordan familieforholdene er og om barnet var planlagt eller ikke \behøvde jeg kanskje ikke ta med, men poenget er bare det at vi som en familie på 3 hadde 3500 mindre utbetalt i mnd. enn det svigerinnen min gjorde. Da snakker jeg om hustandens samlede inntekt. Vi er da for faen tilsluttet samme trygdesystem men alikevel fikk hun 35oo mer enn oss fordi kona mi er så "dum" at hun bor sammen med faren til barnet.

Dessuten fikk ikke kona mi som arbeidsledig automatisk dekket utdannelse, noe alenemødre får.

Alenemødre får mye mer enn andre trygdede. Dersom en dame vet at hun holder på å miste jobben eller har en sykdom som gjør at vedkommende trolig blir ufør er det bare å bli gravid fort som fy!!!

Jeg sier ikke at det er noen enkel jobb å ta vare på flere barn siden jeg ser hvor mye jobb det er med bare en, men slutt å klag over økonomien, for i offentlig sammenheng er dere den gruppen som får desidert mest.

""Dessuten fikk ikke kona mi som arbeidsledig automatisk dekket utdannelse, noe alenemødre får.""

Feil. Jeg søkte og fikk avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Du er slike svin jeg snakker om som tror så mye om oss alenemødre!!!

Han kommer med sin erfaring, og du kaller ham et svin. Det sier alt om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke tittel

Blir du kronisk og psykisk syk av at menn kritiserer deg har du problemer i utgangspunktet. Da er det ikke kritikken som gjør deg syk.

De aller færreste alenemødre blir syke eller sliter kun fordi de er alenemødre. Mange fikk barn i svært ung alder, har ingen utdannelse og kun en dårlig jobb.

Jeg kjenner, og jobber med, aleneforeldre. Det er selvfølgelig hardt, alt er enklere når en er to, men de klarer seg helt fint. Ikke har de dårlig råd og ikke er de kronisk syke.

Hvordan vet du om du jobber mer enn menn?

Har du ikke valgt å få barn selv? Da må du akseptere at du må ta deg av dem.

En setter det på spissen fordi enkelte menn er så enormt skeptiske til alenemødre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjomsen

Han kommer med sin erfaring, og du kaller ham et svin. Det sier alt om deg.

Du er ikke så smart du heller Petter smart;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Lett for deg å snakke - hadde jeg hatt god inntekt - i _tillegg_ til egen inntekt...men det har faktisk ikke så mange kvinner!

Jeg hadde heller ikke sutret et øyeblikk om økonomien hadde vært til leve med. Og da mener jeg ha råd til skikkelig middag hver dag, gaver til ungene som inviterer mine på bursdag, råd til å feire egne ungers bursdag slik de andre her gjør (bowlingbursdag og McDonaldbursdag, for eksempel), råd til å bla opp til klassekassa på foreldremøtet, råd til skiutstyr til ungene i stedet for stadig å sende med dem akebrettet til 10 kroner hver skidag, hatt bil i stedet for å løpe etter bussen osv. osv. osv. For ikke å snakke om muligheten til å sette meg ned med ei venninne og ta en kopp kaffe (noe til har jeg ikke råd til) på kafe - uten vond samvittighet - fordi halve middagsbudsjettet går i den koppen.

Så sitt ikke der på din høye hest - mange av oss alenemødre gjør nemlig alt det du også gjør - men for en brøkdel av prisen!

Nå blander du kortene fælt.

Du har det vanskelig fordi du ikke har en god jobb, ikke fordi du er alenemor. Og du får mer i støtte enn de fleste. At det ikke blir nok til det du trenger skyldes ikke at støtten er lav, men at du tjener for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemor til 1

Er det mulig å være så dum?!

Når pappabjørn sier at det er slik så har du ingen forutsetning for å si at det ikke er sant. Selv om det ikke var det for din del.

Men hvor gammel var du når du ble gravid? De fleste alenemødre som sliter er de som fikk barn i svært ung alder. I en situasjon der de burde skjønt at barnefaren ville stikke og at de selv hadde dårlige forutsetninger for å ta seg av barnet.

Jeg var 32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Jeg var 32

Hvis du ikke fikk barn før du var 32 har du hatt all mulighet til å få en god jobb, som betaler ok. Har du ikke det er dette ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Du er slike svin jeg snakker om som tror så mye om oss alenemødre!!!

Svin? Alt jeg hører er sutring om alenemødre og økonomi, men sannheten er at dere har det mye mye bedre enn svært mange andre. Det er et konstatert faktum. At det ikke passer deg er ditt problem, men det er likevel sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Jeg tror ikke at din svigerinne har lagt seg på rygg for halve Oslo, det er nok noe du tror fordi hun er alenemor;) Slev er jeg alenemor og har kun hatt sex med en person hele mitt liv og det er faren til barnet!

Som jeg sa, det er revnede likegyldig når det gjelder økonomi. *Økonomisk har alenemødre det mye bedre enn mange andre som er under en form for trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...