Gå til innhold

De fleste tror at alenemødre har det så godt!


Gjest alenemor til 1

Anbefalte innlegg

Gjest stakkar deg

Nei, jeg bor langfra oslo. Her vi bor har arbeidsmarkedet vært helt tørt enda kona mi har både erfaring og kjempebra referanser. men nå har altså situasjonen endret seg så hun gikk inn i 60% stilling fra juli. Regner med at det kommer til å hjelpe betraktelig da....

Også går det jo an å flytte dit jobbene finnes framfor å klage........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    60

  • Pappa Bjørn

    17

  • Dorthe

    15

  • favn

    14

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg bor langfra oslo. Her vi bor har arbeidsmarkedet vært helt tørt enda kona mi har både erfaring og kjempebra referanser. men nå har altså situasjonen endret seg så hun gikk inn i 60% stilling fra juli. Regner med at det kommer til å hjelpe betraktelig da....

Aha,da skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Han kommer med sin erfaring, og du kaller ham et svin. Det sier alt om deg.

Herregud Petter`n, vi må visst lære å fly. Her kan du ikke lande noe sted uten å tråkke på en øm tå.*L*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også går det jo an å flytte dit jobbene finnes framfor å klage........

Kan ikke se at han har klaget over sin situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

""Dessuten fikk ikke kona mi som arbeidsledig automatisk dekket utdannelse, noe alenemødre får.""

Feil. Jeg søkte og fikk avslag.

Det har jeg fått også. Fikk beskjed om at kun menn fikk universitetsutdannelse når de var aleneforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig. Jeg ser bare det faktum at jeg traff mange aleneforeldre under skolegang som fikk dette dekket av det offentlige.

Poenget mitt er bare det at når det gjelder økonomi har ikke aleneforeldre noe å klage over.

Klart vi har det. Jeg forsørger en 18-åring og en 8-åring på uføretrygd, 530 kr i bidrag + barnetrygd for to.

Hadde jeg hatt en mann hadde han garantert hatt inntekt og kunne hjulpet med utgiftene. De 530 kr i bidrag og den ekstra barnetrygden hadde jeg glatt stått over da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lett for deg å snakke - hadde jeg hatt god inntekt - i _tillegg_ til egen inntekt...men det har faktisk ikke så mange kvinner!

Jeg hadde heller ikke sutret et øyeblikk om økonomien hadde vært til leve med. Og da mener jeg ha råd til skikkelig middag hver dag, gaver til ungene som inviterer mine på bursdag, råd til å feire egne ungers bursdag slik de andre her gjør (bowlingbursdag og McDonaldbursdag, for eksempel), råd til å bla opp til klassekassa på foreldremøtet, råd til skiutstyr til ungene i stedet for stadig å sende med dem akebrettet til 10 kroner hver skidag, hatt bil i stedet for å løpe etter bussen osv. osv. osv. For ikke å snakke om muligheten til å sette meg ned med ei venninne og ta en kopp kaffe (noe til har jeg ikke råd til) på kafe - uten vond samvittighet - fordi halve middagsbudsjettet går i den koppen.

Så sitt ikke der på din høye hest - mange av oss alenemødre gjør nemlig alt det du også gjør - men for en brøkdel av prisen!

Du får gjøre som meg, kjøpe nudler til 1,95 på europris. Det er ikke alle som har råd til skikkelig middag hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å lese hele tråden, men det er tydelig at det er forskjell på hvem som søker og hvem som sitter og behandler og i hvilken kommune.

Et eksempel: kvinne 34 år to barn på 7 og 9 år.

Hun har ikke jobbet siden 9 åringen ble født, før det hadde hun en deltidsjobb. I løpet av disse årene mens hun er gift blir hun rammet av angst, ergo ufør, men ikke noe grunnlag for penger da hun kun har vært hjemme.

Så blir hun alene, og jeg VET hun får overgangsstønad.

Hun får hjelp til å komme seg videre, så hun får betalt utdanning over nett. Da må hun ha en sterkere PC, hvilket hun også får dekket. Deriblant internett bruk.

Da to år av overgangsperioden har gått får hun et barn til og perioden blir forlenget.

Jeg vet ikke hvordan hun får det til, bortsett fra å kutte kontakten med begge fedrene for så å motta fullt bidrag fra begge (smart!), men i dag sitter hun da med eget hus og en helt fin Volvo.

Hun har fortsatt ikke jobbet et slag.

Systemet er blodig urettferdig, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at mange har valgt det selv, ikke alle.

Jeg betaler min skatt, om enn ikke med glede. Den ene gangen i mitt liv jeg hadde behov for hjelp fikk jeg ingen. Jeg fikk beskjed om å klare meg selv. Lånte en god del penger av mine foreldre. Mens andre som hadde mindre grunn til å få penger, fikk det.

Din situasjon kan være tragisk, mulig du ikke hadde noe valg. Men slik er det ikke for alle aleneforeldre.

Du kan ikke forvente å fortsette å bo i det samme huset eller strøket dersom du blir skilt. Du får sikkert dårligere råd, men det er bare slik det er. Slik er det for alle single også.

Med en ok jobb i tillegg til barnebidrag og lavere skatt (+ evt overgangsstønad) skal det være godt mulig å klare seg økonomisk uten problemer.

Tror du bare får overgangsstønad om du ikke kan klare deg selv økonomisk. Altså ikke om du har jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - god inntekt i tillegg til støtten fra trygdekassa, naturligvis. Han fikk jo bidrag og barnetrygd ekstra - i tillegg til det han selv kaller en bra inntekt.

Beklager feilskrivingen!

Får ikke du det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Klart vi har det. Jeg forsørger en 18-åring og en 8-åring på uføretrygd, 530 kr i bidrag + barnetrygd for to.

Hadde jeg hatt en mann hadde han garantert hatt inntekt og kunne hjulpet med utgiftene. De 530 kr i bidrag og den ekstra barnetrygden hadde jeg glatt stått over da.

Og hadde du hatt en ok betalt jobb hadde du ikke hatt noen problemer. Altså er det ikke det faktum at du er alenemor som gjør at du har dårlig råd, men at du ikke kan jobbe. Også de uten barn som lever på trygd sliter med økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Du og din kone deler på alle utgifter, ikke sant?

Har du tungt for det?

Pappabjørn presiserer at de (han og kona) har mindre å rutte med (som er begges lønninger + all støtte) enn denne kvinnen. Det hjelper lite at de deler på utgiftene når de tilsammen har mindre penger enn henne.

Det sier seg selv at 2voksne+barn trenger mer penger enn 1voksen+barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

"Når pappabjørn sier at det er slik så har du ingen forutsetning for å si at det ikke er sant. Selv om det ikke var det for din del."

Hvem i helvete sier at pappabjørn har fasitsvaret på dette? Har han kanskje erfaring med å være alenemor?

Pappabjørn har fasitsvaret på hva hans svigerinne gjorde. Det er ikke noe alenemor kan vite noe om. Hun sier hun nekter å tro på det, og det blir bare for dumt når hun ikke kjenner verken pappabjørn eller svigerinnen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

petter smart

Herregud Petter`n, vi må visst lære å fly. Her kan du ikke lande noe sted uten å tråkke på en øm tå.*L*

Men er det ikke et tegn på jordens undergang eller noe når griser begynner å fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappabjørn har fasitsvaret på hva hans svigerinne gjorde. Det er ikke noe alenemor kan vite noe om. Hun sier hun nekter å tro på det, og det blir bare for dumt når hun ikke kjenner verken pappabjørn eller svigerinnen hans.

Men du derimot, herr petter 'smart', har jo alltid de virkelig 'smarte' svarene på alt som vederkveder kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tungt for det?

Pappabjørn presiserer at de (han og kona) har mindre å rutte med (som er begges lønninger + all støtte) enn denne kvinnen. Det hjelper lite at de deler på utgiftene når de tilsammen har mindre penger enn henne.

Det sier seg selv at 2voksne+barn trenger mer penger enn 1voksen+barn.

Oioi. Hva har vi her? Intet mindre enn en skandale.

Er det virkelig mulig at en husholdning i Norge med én voksen og ett barn har mer penger enn en husholdning bestående av to voksne + barn???

Det går bare ikke an. Presse! Politi! Hvor er politikerne? Noe må gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander du kortene fælt.

Du har det vanskelig fordi du ikke har en god jobb, ikke fordi du er alenemor. Og du får mer i støtte enn de fleste. At det ikke blir nok til det du trenger skyldes ikke at støtten er lav, men at du tjener for dårlig.

Det har du HELT rett i! -Man "skylder seg selv" å ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander du kortene fælt.

Du har det vanskelig fordi du ikke har en god jobb, ikke fordi du er alenemor. Og du får mer i støtte enn de fleste. At det ikke blir nok til det du trenger skyldes ikke at støtten er lav, men at du tjener for dårlig.

Jeg dømmer ikke dem som ikke har jobb på grunn av sykdom eller noe. Vil bare ha presisert det. Men jeg har sett eksempler på folk som sier det ikke lønner seg å begynne å jobbe, så lenge de mottar så mye fra det offentlige, og klarer seg GODT med det. Da føler jeg meg lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Oioi. Hva har vi her? Intet mindre enn en skandale.

Er det virkelig mulig at en husholdning i Norge med én voksen og ett barn har mer penger enn en husholdning bestående av to voksne + barn???

Det går bare ikke an. Presse! Politi! Hvor er politikerne? Noe må gjøres!

:-p

Men det er jo litt pussig at mens pappabjørn og familien klarer seg med mindre penger enn denne alenemoren uten å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...