Gå til innhold

De fleste tror at alenemødre har det så godt!


Gjest alenemor til 1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    60

  • Pappa Bjørn

    17

  • Dorthe

    15

  • favn

    14

Mest aktive i denne tråden

petter smart

pappa bjørn sin historie henger ikke sammen. Han har så dårlig råd, men skriver ofte om hans ferietur til Tyrkia.

Kanskje fordi de ikke har hatt råd til ferie på X år og gleder seg så mye at han ikke klarer å la være å snakke om det.

Det er jo typisk å skule på folk som ifølge seg selv har dårlig råd dersom de tar seg råd til litt "luksus".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flerbarnsmor

Sykepleiere tjener skammelig dårlig i forhold til utdannelse, arbeidsforhold og arbeidstid. Dersom du i tillegg er alenemor vanskeliggjør dette ting da du ikke kan være så fleksibel ift arbeidstid som de krever.

Vi er ganske mange som tjener skammelig lite. Enten vi er sykepleiere eller ei. Og som må virkelig tenke seg om - har man eller har man ikke råd til å skille seg. Så lar man det gå noen år til før man våger spranget. I mellomtida har man pådradd seg både det ene og det andre psykisk og seksuelt av å leve i et vanskelig forhold.

Lykken er ikke en mann. Men å bryte ut av et forhold når det er barn med i bildet, tar tid og nøye overveielser. Ikke alle har råd... En annen ting er jo at forholdet etterhvert blir så dårlig også for ham at _han_ bryter ut. Han skal ha halvparten av alt vi har tjent oss opp i løpet av årene vi bodde sammen. Ikke alle kan kjøpe ut den andre - så da blir det å flytte.

Og - igjen - for langt de fleste av oss, er det hensynet til barna som kommer først! Både da vi ble værende i et vanskelig forhold som brøt oss ned, da vi brøt ut eller når vi ser oss om etter nytt bosted.

Skal barna bare bytte skolekrets, venner og miljø i tillegg til at far ikke lenger bor der til daglig? Far tjener kanskje til og med nok til å bli boende i gammelt miljø!

Ånei, du - de valgene vi kvinner tar, handler sjelden bare om oss selv. Av og til lurer jeg imidlertid på hvor mange av de valgene menn - og fedre - tar, som handler om andre enn dem selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjenning som har jobbet i trygdeverket og h*n fortalte at den tiden overgangsstønaden varte i 10 år (!) handte det titt og ofte at kvinner stakk på byen, knullet på seg ett barn til når minsteungen nærmet seg 9-10 år og vips! så hadde de inntekt i enda 10 år. Kjekt - hæ?!

Ganske kynisk når unger blir ren og skjær profitt.

Særlig når man kalkulerer med å finne denne faren på andre siden av jorda.

Hmmm, rimelig snedig.

Men når det er sagt, så er jo denne typen tilfeller unntaket. Det er slettes ikke så enkelt for alle, og de fleste sliter vel. Men det gjør faktisk vi også.

Jevnt over, så er vel livet en kamp for de fleste, alene, sammen, med 1 eller 10 unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sannhet med visse modifikasjoner.

Det er tilfeller der kvinner hevder de bruker prevensjon for å lure en mann til ikke å bruke kondom og dermed bli gravide.

Bingo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sannhet med visse modifikasjoner.

Det er tilfeller der kvinner hevder de bruker prevensjon for å lure en mann til ikke å bruke kondom og dermed bli gravide.

Hvis du ikke gidder å passe på spermen din, men lar den fare hvor som helst, kan hva som helst skje. Barnelærdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sannhet med visse modifikasjoner.

Det er tilfeller der kvinner hevder de bruker prevensjon for å lure en mann til ikke å bruke kondom og dermed bli gravide.

Jammmmmmmen...."lure en mann til ikke å bruke kondom"...

Man kan bli gravid m. p.piller og annen prevensjon...sjelden, men det hender.

Alternativet er at mannen tar ansvar for sitt eget ønske om å ikke få barn og bruker kondom i steden for å si "spiser ikke sjokolade med papiret på"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Hvis du ikke gidder å passe på spermen din, men lar den fare hvor som helst, kan hva som helst skje. Barnelærdom.

Så en skal ikke stole på det kvinner sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Jammmmmmmen...."lure en mann til ikke å bruke kondom"...

Man kan bli gravid m. p.piller og annen prevensjon...sjelden, men det hender.

Alternativet er at mannen tar ansvar for sitt eget ønske om å ikke få barn og bruker kondom i steden for å si "spiser ikke sjokolade med papiret på"

:)

Men når en kvinner sier hun bruker prevensjon og at hun ikke ønsker barn (vil ta abort ved en evt graviditet) så må en jo nesten tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når en kvinner sier hun bruker prevensjon og at hun ikke ønsker barn (vil ta abort ved en evt graviditet) så må en jo nesten tro på det.

Ja visst bør forholdet være så fylt med tillit at man ikke bør bekymre seg over om en bruker prevensjonen sin eller ei...men som du sier...det forekommer at det ikke er slik.

Derfor bør en mann - som ikke ønsker barn - sørge for at graviditet ikke skjer, altså passe på seg selv med kondom.

Kondomen kan sprekke, men p.piller kan miste virkning ved oppkast og diare osv.osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn sosialstønad inn når det gjelder alenemødre. Selv om man er alenemor, kan man vel få seg utdannelse og jobbe fordet?? Jeg har vært alenemor i 4 år med 2 barn. Selvfølgelig er det tøft økonomisk hvis man ikke jobber. Men når man kommer seg ut i arb.livet går det ganske greit økonomisk. Slitsomt er det selvsagt. Men! Noen velger faktisk å være alenemor. Alle er forskjellige. Og ting blir hva man gjør dem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjenning som har jobbet i trygdeverket og h*n fortalte at den tiden overgangsstønaden varte i 10 år (!) handte det titt og ofte at kvinner stakk på byen, knullet på seg ett barn til når minsteungen nærmet seg 9-10 år og vips! så hadde de inntekt i enda 10 år. Kjekt - hæ?!

Pissprat Lillemus. Så lukrativt er det ikke å leve på overgangsstønad. Det å være hjemmeværende med unger er dessuten hard jobbing!! Jeg synes det er mye lettere å jobbe enn å være hjemmeværende med unger(nå er jeg ikke alenemor lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Ja visst bør forholdet være så fylt med tillit at man ikke bør bekymre seg over om en bruker prevensjonen sin eller ei...men som du sier...det forekommer at det ikke er slik.

Derfor bør en mann - som ikke ønsker barn - sørge for at graviditet ikke skjer, altså passe på seg selv med kondom.

Kondomen kan sprekke, men p.piller kan miste virkning ved oppkast og diare osv.osv.

Det hadde nok blitt populært om mannen insisterte på å bruke kondom selv om hun sa hun brukte p-piller. Det hadde vist en mangel på tillit som nesten garantert ville ødelagt forholdet.

I tillegg kommer alle tilfellene der kvinnen bryter ut uten ekstreme grunner som f.eks. mishandling. Det er da hennes valg å bryte, likevel må han betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært enslig med barn og student i flere år. DET kaller jeg trange kår. Minstepensjonistene lever som grever i forhold, det har jeg sjekket.

Dager uten middag, aldri unne seg vin eller noe annet ekstra, ikke kunne gå ut en kveld på kino eller kafe, aldri kjøpe klær til seg selv, nesten bare arve klær til barna, aldri reise bort i ferier. Lista er lang.

MEN, frihet til å lære og til å kunne ha barna gå i barnehagen 5 timer om dagen istedet for 8-9. Eller til å være hjemme en dag man har lyst. Og selvsagt en god utdanning.

Om penger: Fikk avslag på søknader om støtte til utdanning, det er behovsprøvd. Dessuten var det behovsprøvd barnehagesats. Overgangsstønad utgjør ca 8500. Bidrag kommer oppå selvsagt. Barnetrygd får alle i dette landet, så det regnes ikke som inntekt mer for single enn for par.

Husk alle dere som er et par og som klager over at enslige får så mye penger og har det så flott:

Dere er to som deler alle utgifter. Den enslige må betale ALLE utgifter alene. Det koster like mye å bo uansett om man er en eller to voksne i husholdningen.

Dager uten middag. Den der skjønner jeg ikke. Jeg har vært alenemor selv og levd på overgangsstønad. Men det hendte ALDRI at jeg ikke hadde råd til middag! Hallo! Det er snakk om prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok blitt populært om mannen insisterte på å bruke kondom selv om hun sa hun brukte p-piller. Det hadde vist en mangel på tillit som nesten garantert ville ødelagt forholdet.

I tillegg kommer alle tilfellene der kvinnen bryter ut uten ekstreme grunner som f.eks. mishandling. Det er da hennes valg å bryte, likevel må han betale.

Ja stakkars mannfolk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter. Jeg er sykepleier av yrke og fikk mitt første barn da jeg var 30.

Jeg er ikke alene - i min alder og med min utdannelse - med å slite som alenemor, økonomisk.

Som alenemor kan jeg for eksempel bare jobbe dagskift, ettermiddag, natt og helgeskift kan jeg ikke ta.

Når det gjelder pappa Bjørn, har jeg notert meg at han har råd til å reise på ferie til Tyrkia. Vi har ikke sykler nok til å ta en sykkeltur sammen, engang, vi, langt mindre reise utenlands!

Ganske merkelig. Jeg er også sykepleier. I min jobb (ambulanse) hadde jeg 2 ukers sammenhengende vakt. Selv om jeg var alene med 2 barn, gikk det da på et vis. Jeg ordnet "døgnmamma" som kunne passe minstemann, mens eldstemann hadde samvær med faren sin mens jeg jobbet. Alt går an hvis man vil. Jeg har en venninne som er alene med en unge. Jobber full stilling som spl i rundturnus. Så det går an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok blitt populært om mannen insisterte på å bruke kondom selv om hun sa hun brukte p-piller. Det hadde vist en mangel på tillit som nesten garantert ville ødelagt forholdet.

I tillegg kommer alle tilfellene der kvinnen bryter ut uten ekstreme grunner som f.eks. mishandling. Det er da hennes valg å bryte, likevel må han betale.

Blir det virkelig riktig å si "må betale" ?

Far betaler sin del av det de har regnet ut at barna koster...

Det blir kostbart for mor med barn også vet du...bare alle de bursdagene barna er invitert i ol.

Når det gjelder nytt forhold/familie for far så er det vel ofte slik at kvinnen der også drar inn til økonomien

Har hun barn fra før får de farsbidraget fra dems far.

Når det gjelder å stole på folk i forhold så bør man vel uansett den første tiden bruke kondom.

Etterhvert så kan man jo legge dette på hylla, om man stoler på partneren og hun bruker prevensjon.

En mann kan bruke kondom...og si til kvinnen at hun bare har godt av å la kroppen sin hvile fra det...som oftest har kvinnen brukt dette i åresvis.

Han kan også si at han ønsker å ta ansvar for at hun ikke skal bli gravid.

Er det voksne folk det er snakk om så tviler jeg sterkt på at det blir liv i leieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flerbarnsmor

Så en skal ikke stole på det kvinner sier?

Mannen min sa han alltid ville ta ansvaret for ungene sine - nå må jeg nesten til rettssak for å få bidrag fra ham.

Så man kan ikke stole på det menn sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flerbarnsmor

Ganske merkelig. Jeg er også sykepleier. I min jobb (ambulanse) hadde jeg 2 ukers sammenhengende vakt. Selv om jeg var alene med 2 barn, gikk det da på et vis. Jeg ordnet "døgnmamma" som kunne passe minstemann, mens eldstemann hadde samvær med faren sin mens jeg jobbet. Alt går an hvis man vil. Jeg har en venninne som er alene med en unge. Jobber full stilling som spl i rundturnus. Så det går an!

Det kommer an på bl.a. alderen til ungene, vil jeg anta? I hvilken grad man kan jobbe rundturnus og annen turnus?

I tillegg - har faktisk ikke jeg råd til å ha dagmamma på ukurante tider i tillegg til barnehage og skolefritidsordning!

Og samarbeid med faren om min jobbetid er uakutelt. Annen familie har jeg ikke å vende meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde du hatt en ok betalt jobb hadde du ikke hatt noen problemer. Altså er det ikke det faktum at du er alenemor som gjør at du har dårlig råd, men at du ikke kan jobbe. Også de uten barn som lever på trygd sliter med økonomien.

Men hadde jeg hatt en mann med en lønning så hadde jo vi hatt mye bedre råd. Alle regningene hadde jo blitt halvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...