Gå til innhold

De fleste tror at alenemødre har det så godt!


Gjest alenemor til 1

Anbefalte innlegg

Nå får jeg ikke lov til å flytte flere ganger.

Dessuten er det den billigste leiligheten jeg fant, som passet meg. Rikstrygdeverket eier bilen. Men utgiftene på den må jeg nok betale mesteparten av selv.

Og ADSL til 349 kr i mnd er min lille luksus.

Jeg unner deg den "luksusen" Jeg mener en ikke skal måtte leve på et eksistensminimum i Norge. Men det er svært få som er virkelig fattige. Du har så du klarer deg, og litt til. Du har det bedre enn folk flest her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    60

  • Pappa Bjørn

    17

  • Dorthe

    15

  • favn

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest generalisering med støtte i statistikken

De skal ikke være avhengig av verken mannen eller staten. Jeg kunne klart meg veldig bra jeg dersom jeg mottok like mye i støtte fra staten og evt andre som det jeg får i lønn. Men da hadde jeg jo ikke klart meg selv.....

Enslige mødre får 50% av pengene sine fra overføringer. Da klarer de ikke seg selv.

Du bruker statistikken for å bekrefte dine egne nedlatende holdninger til enslige mødre.

Ikke alle enslige mødre får 50% av inntektene sine fra staten. Statistikken viser et gjennomsnitt av alle enslige mødre, de enslige mødrene som jobber fullt og bare får barnetrygd fra staten er også med i statistikken.

Visste du f.eks. at 50 åringer er 50% impotent i følge statistikken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker statistikken for å bekrefte dine egne nedlatende holdninger til enslige mødre.

Ikke alle enslige mødre får 50% av inntektene sine fra staten. Statistikken viser et gjennomsnitt av alle enslige mødre, de enslige mødrene som jobber fullt og bare får barnetrygd fra staten er også med i statistikken.

Visste du f.eks. at 50 åringer er 50% impotent i følge statistikken??

Når alenemødre i snitt får 50% av pengene sine fra støtteordninger så er det et faktum at de får mye penger. Mer enn de aller fleste andre grupper. Selvsagt er det noen som får mye og noen som får lite. Får du lite er det fordi du tjener godt selv og ikke trenger så mye i støtte. Da har du det rimelig godt. De som da er igjen får enda mer enn 50% av pengene sine i støtte og burde definitivt ikke klage når de får så mye penger - uansett om de har "lite" å rutte med - noe som skyldes at de ikke jobber nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guffemor

Menn føler seg truet fordi det viser seg at kvinner klarer seg uten dem også økonomisk.

Menn er i ferd med å gjøre seg selv overflødig, det er det som er sannheten, og det gjør dem pissredd. Enkelte utgaver av arten tror fortsatt at man i evighet kan ligge på sofaen med fjernkontrollen også etter at barnet er født. Når det viser seg at det ikke stemmer begynner de å rakke ned på velferdsgoder som aleneforeldre får. De klarer ikke å tenke på at det er barna som skal være i sentrum her, ikke hvor mye som kommer inn på mors konto (10 000 i måneden ved full stønad). Og de tenker slett ikke på at det å fostre opp et barn koster langt mer enn den tusenlappen menn må bidra med i måneden.

Takk! Det er godt å høre, når en til tider føler seg verdiløs som alenemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syrinen

"Jeg tok på meg alt overtid jeg kunne, det var konfirmasjoner, skoleturer,bøker til vd.skoler, mopedøvelser osv osv. Det er ikke mye hjelp å få noen steder. Far betalte bidrag så det eneste han hjalp til med var å dele konfirmasjonsutleggene."

Ble litt vanskelig å forstå dette.Mulig det er jeg som er trøtt og egentlig burde vært i vater.

ikke vanskelig å forstå når en er oppi det. Poenget var: når du har små barn får du mye støtte. Så snart de blir litt større får en ingen hjelp noen steder. En må jobbe og slite alene for å få hjulene til å gå rundt. Det er ikke lett å være alenemor/far til tenåringsunger. Far holder seg til bidraget, de får ikke en bukse engang av han. Slik har mange det. Misunner venninder som har fedre som bryr seg om ungene sine, selv etter samlivsbrudd. Ungene går nå på vidergående. Fikk regning på 2400 for materialer de får på skolen, i tillegg skal de ha bøker. Når far/mor aldri stiller opp med noe mer enn bidraget skal du jammen meg jobbe hardt så de kan få det mest nødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vanskelig å forstå når en er oppi det. Poenget var: når du har små barn får du mye støtte. Så snart de blir litt større får en ingen hjelp noen steder. En må jobbe og slite alene for å få hjulene til å gå rundt. Det er ikke lett å være alenemor/far til tenåringsunger. Far holder seg til bidraget, de får ikke en bukse engang av han. Slik har mange det. Misunner venninder som har fedre som bryr seg om ungene sine, selv etter samlivsbrudd. Ungene går nå på vidergående. Fikk regning på 2400 for materialer de får på skolen, i tillegg skal de ha bøker. Når far/mor aldri stiller opp med noe mer enn bidraget skal du jammen meg jobbe hardt så de kan få det mest nødvendige.

Den tiden jeg gikk på videregående var også mine foreldre skilt.Jeg måtte da ta opp studielån for å betale skole og litt til husleie/mat hjemme.Kan man ikke ta opp studielån lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest syrinen

Et utdrag fra http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200005/1.shtml :

"Hos enslige bidragsytere utgjør yrkesinntekten 83 prosent og overføringene 16 prosent av samlet inntekt. Blant bidragsmottakere som bor alene med barna, utgjør yrkesinntekten bare litt over halvparten av samlet inntekt (52 prosent), mens ulike overføringer utgjør 46 prosent. Av overføringene er det ulike ytelser fra folketrygden, deriblant overgangsstønad, som betyr mest for de enslige forsørgerne med en andel på 14 prosent av samlet inntekt, fulgt av barnetrygd (12 prosent) og mottatt barnebidrag (9 prosent)."

Det vil si at nesten halvparten av pengene enslige forsørgere har å rutte med er diverse overføringer, altså penger de får.

Det er ikke mange som får noe lignende. Kanskje du da skjønner hvorfor mange mener alenemødre får mye penger?

Tror du skal se litt sammenheng. Alder er veldig betydlig her. Alle aleneforeldre har ikke spebarn forstår du. Jeg med en på 15 og 18 har rundt 900 extra i barnetrygd, husker ikke helt tallet men rundt der, så kommer bidraget som før lå på 1100. Resten må jeg slite for å få inn. Du skjærer alle under en kam og tror at slik er det men jammen skal du få se hvor hardt det er når du er oppi det. Undersøk mer før du er så påståelig mener nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syrinen

Den tiden jeg gikk på videregående var også mine foreldre skilt.Jeg måtte da ta opp studielån for å betale skole og litt til husleie/mat hjemme.Kan man ikke ta opp studielån lengre?

mener du at det er bedre at de får store lån med en gang de begynner på vidergående???? Er det ikke bedre å vente med det til de tar større utdannelse?? Jeg synes ikke mine unger skal sitte med store lån i 15/16 års alderen. Burde ikke far hjelpe til mener du, eller er det kun mors ansvar å gi ungene utdanning??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tiden jeg gikk på videregående var også mine foreldre skilt.Jeg måtte da ta opp studielån for å betale skole og litt til husleie/mat hjemme.Kan man ikke ta opp studielån lengre?

Nei, det er slutt med å ta på lån til videregående når man er "i rute"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du at det er bedre at de får store lån med en gang de begynner på vidergående???? Er det ikke bedre å vente med det til de tar større utdannelse?? Jeg synes ikke mine unger skal sitte med store lån i 15/16 års alderen. Burde ikke far hjelpe til mener du, eller er det kun mors ansvar å gi ungene utdanning??????

Jeg lurte bare på om denne ordningen finnes ennå.Hva du gjør er vel opp til deg.Hva min mor gjorde skal vel ikke jeg lastes for.Nei,jeg er ikke glad for all den studiegjelden jeg har. Og får man til andre løsninger så er vel det best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du mener med "i rute"?

Når man går på videregående rett etter ungdomsskolen. Dvs ikke har hatt noe hvileår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du skal se litt sammenheng. Alder er veldig betydlig her. Alle aleneforeldre har ikke spebarn forstår du. Jeg med en på 15 og 18 har rundt 900 extra i barnetrygd, husker ikke helt tallet men rundt der, så kommer bidraget som før lå på 1100. Resten må jeg slite for å få inn. Du skjærer alle under en kam og tror at slik er det men jammen skal du få se hvor hardt det er når du er oppi det. Undersøk mer før du er så påståelig mener nå jeg

Jeg viser til statistikk og gjennomsnittstall. Det er noen som får mer enn 50% og noen får mindre. Men i snitt får aleneforeldre svært mye penger.

Men jeg er helt enig i at støtteordnignene er for lave for tenåringer (og for høye for for småbarn). Tenåringer nøyer seg sjelden med kun det nødvendige og det koster. Men det blir likevel feil at det offentlig eller den bidragspliktige skal sponse luksus utover det nødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syrinen

Jeg viser til statistikk og gjennomsnittstall. Det er noen som får mer enn 50% og noen får mindre. Men i snitt får aleneforeldre svært mye penger.

Men jeg er helt enig i at støtteordnignene er for lave for tenåringer (og for høye for for småbarn). Tenåringer nøyer seg sjelden med kun det nødvendige og det koster. Men det blir likevel feil at det offentlig eller den bidragspliktige skal sponse luksus utover det nødvendige.

Det var jo godt at du var enig da for du satte alle aleneforeldre i en bås og det er ikke sannheten. Statistik kan si så mye men å glemme at unger ikke forblir 2 år hele livet er for dumt. En kan ikke si at aleneforeldre har det bra før en sitter i den situasjonen. Mine går nå på vidergående og jeg sier det igjen: prøv den som vil og kjenn på kroppen hvor mye hjelp du får. Under 50%????? eller litt under, sa du vel... JA vist 970 var vist beløpet i barnetrygd utgjør litt under 50% så bør du finne kalkulatoren igjen. Du er helt på jordet mener nå jeg.Synes du burde sette deg litt mer inn i problemet før du skriker så høgt.Ble kanskje kvass nå men er så frustrert over hvor lite hjelp en får. Har aldri fått mer enn en extra barnetrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustesvar

Jeg viser til statistikk og gjennomsnittstall. Det er noen som får mer enn 50% og noen får mindre. Men i snitt får aleneforeldre svært mye penger.

Men jeg er helt enig i at støtteordnignene er for lave for tenåringer (og for høye for for småbarn). Tenåringer nøyer seg sjelden med kun det nødvendige og det koster. Men det blir likevel feil at det offentlig eller den bidragspliktige skal sponse luksus utover det nødvendige.

Du fornekter deg virkelig ikke.......

en det blir likevel feil at det offentlig eller den bidragspliktige skal sponse luksus utover det nødvendige.

Den bidragspliktige er ingen andre enn barnets far!!!!!!

Det er vel ikke for galt at den andre bidragspliktige må se langt etter karriere og videreutdannelse i mange, mange år, og bruke over halvparten av sine inntekter på bidragsmottakeren?????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syrinen

Du fornekter deg virkelig ikke.......

en det blir likevel feil at det offentlig eller den bidragspliktige skal sponse luksus utover det nødvendige.

Den bidragspliktige er ingen andre enn barnets far!!!!!!

Det er vel ikke for galt at den andre bidragspliktige må se langt etter karriere og videreutdannelse i mange, mange år, og bruke over halvparten av sine inntekter på bidragsmottakeren?????????

Beklage at jeg svare når du kanskje sendte den til petter smart men hvem betale halvparten av inntekten sin til bidragsmotaker? Bidragsmotaker er da barnet ikke moren som du hentyder til. Det er da mange mødre og som betale bidrag. Den som betale mest er da virkelig den barnet bor med. Det vet da alle som har barn hjemme hos seg. Om du betale 1200 eller hva som helst så dobler du det til da 2400 i dette eksemplet, Koster da en tenåring kun 2400 i måneden mener du??? Det er det jeg fikk i regning fra skolen det før bøkene blir kjøpt. Kun til materiale.Det er dyrt å ha unger på vid.skole. Bidraget stiger ikke pga det. Uansett hvordan du vrir på det, den som ungene bor hos betaler mest og hvem av dem kan ta vidergående skoler eller ferieturer??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustesvar

Beklage at jeg svare når du kanskje sendte den til petter smart men hvem betale halvparten av inntekten sin til bidragsmotaker? Bidragsmotaker er da barnet ikke moren som du hentyder til. Det er da mange mødre og som betale bidrag. Den som betale mest er da virkelig den barnet bor med. Det vet da alle som har barn hjemme hos seg. Om du betale 1200 eller hva som helst så dobler du det til da 2400 i dette eksemplet, Koster da en tenåring kun 2400 i måneden mener du??? Det er det jeg fikk i regning fra skolen det før bøkene blir kjøpt. Kun til materiale.Det er dyrt å ha unger på vid.skole. Bidraget stiger ikke pga det. Uansett hvordan du vrir på det, den som ungene bor hos betaler mest og hvem av dem kan ta vidergående skoler eller ferieturer??????

Det er jo akkurat det jeg mener!

Når petter usmart reduserer far til en bidragsyter så kan vel jeg redusere mor til den andre bidragsyteren og ganske riktig barnet til bidragsmottaker. (for det er jo barnet bidraget går til, men det er det mange som ikke skjønner.)

Og som du sier, det er den barnet bor sammen med som har de aller største utgiftene. Likevel blir alenforeldre betraktet som snyltere som flår den som betaler bidrag (som oftest faren).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fornekter deg virkelig ikke.......

en det blir likevel feil at det offentlig eller den bidragspliktige skal sponse luksus utover det nødvendige.

Den bidragspliktige er ingen andre enn barnets far!!!!!!

Det er vel ikke for galt at den andre bidragspliktige må se langt etter karriere og videreutdannelse i mange, mange år, og bruke over halvparten av sine inntekter på bidragsmottakeren?????????

Poenget mitt er at alenemødre mottar svært mye penger i støtte, i snitt 50% av pengene de har til disposisjon. Bidragsyteren får ingen støtte, og må får ofte dårlig økonomi pga dette (de betaler både bidrag, men må også bruke mye penger på samvær - barna må/bør ha egne rom og ting også hos far).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syrinen

Det er jo akkurat det jeg mener!

Når petter usmart reduserer far til en bidragsyter så kan vel jeg redusere mor til den andre bidragsyteren og ganske riktig barnet til bidragsmottaker. (for det er jo barnet bidraget går til, men det er det mange som ikke skjønner.)

Og som du sier, det er den barnet bor sammen med som har de aller største utgiftene. Likevel blir alenforeldre betraktet som snyltere som flår den som betaler bidrag (som oftest faren).

.

helt enig med deg. Det er ungene som får bidragspengene, enten gjennom mat, klær, datautstyr, fritid, venner, skoler, turer, ja kan ramse opp mye mer som i mitt tilfelle far slipper unna, bidraget rekker kun til mat det, de skal ha egne rom, strøm går det extra av, sminke, ja alt de trenger, tror ikke den som betale bidrag forstår det i det hele tatt, de bare klage og syte, ungene mine får hele lønna mi de. ikke kjøpt meg klær på det jeg kan huske, frisør??? ja 4 år siden, ferie?? hva er det? petter smart snakker om luksus til alenemødre betalt av fedre eller omvendt men det viser bare hvor lite peiling han har, han sier hele tiden av aleneforeldre får 50 % av inntektene fra staten og det er helt på trynet, det gjelder vel kun mens barna er små, ta ny undersøkelse nå da barna er store så får han se. Blir så provosert men det er vel det han vil. Grrrrrrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...