Gå til innhold

De fleste tror at alenemødre har det så godt!


Gjest alenemor til 1

Anbefalte innlegg

Nettopp - så du forstår altså hva jeg mener.

Takk og lov!

Jepp - jeg har lært "the Hard Way! :) Jeg endte opp på hybel som bidragspliktig jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    60

  • Pappa Bjørn

    17

  • Dorthe

    15

  • favn

    14

Mest aktive i denne tråden

De fleste har ikke noe valg. Hvis mannen gjør det slutt har en ikke noe valg da blir en alene. De fleste vil ha en mann, det er mye lettere, da er det to til å ta seg av barna og to å dele på økonomi, og status og fasade ser mye bedre ut enn en mor som går å triller alene med permanentruller i håret og kjolen ned på skuldrene med et barn på armen eller noe i den duren.

Permanentruller? hehe

ja, stakkars alenmødre som ser sånn ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pissprat Lillemus. Så lukrativt er det ikke å leve på overgangsstønad. Det å være hjemmeværende med unger er dessuten hard jobbing!! Jeg synes det er mye lettere å jobbe enn å være hjemmeværende med unger(nå er jeg ikke alenemor lenger).

Det er dessverre ikke pissprat. For noen var det nok den gangen veldig lukrativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å opplyse en voksen kvinne som deg: det skal to for å lage barn.

neida - det går ofte bare med en dame og en kåt nok, underernært gubbe på by'n - det er vel det enkleste i verden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flerbarnsmor

Dager uten middag. Den der skjønner jeg ikke. Jeg har vært alenemor selv og levd på overgangsstønad. Men det hendte ALDRI at jeg ikke hadde råd til middag! Hallo! Det er snakk om prioritering.

Ja, selvfølgelig - prioritering må til. Jeg må velge mellom støvler til skogsturen og middag. Jeg må velge mellom å gå i bursdag til bestevenninnen og ha med presang eller middag. Osv. osv. Alt er prioritering. Velbekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Et utdrag fra http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200005/1.shtml :

"Hos enslige bidragsytere utgjør yrkesinntekten 83 prosent og overføringene 16 prosent av samlet inntekt. Blant bidragsmottakere som bor alene med barna, utgjør yrkesinntekten bare litt over halvparten av samlet inntekt (52 prosent), mens ulike overføringer utgjør 46 prosent. Av overføringene er det ulike ytelser fra folketrygden, deriblant overgangsstønad, som betyr mest for de enslige forsørgerne med en andel på 14 prosent av samlet inntekt, fulgt av barnetrygd (12 prosent) og mottatt barnebidrag (9 prosent)."

Det vil si at nesten halvparten av pengene enslige forsørgere har å rutte med er diverse overføringer, altså penger de får.

Det er ikke mange som får noe lignende. Kanskje du da skjønner hvorfor mange mener alenemødre får mye penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så en skal ikke stole på det kvinner sier?

Enhver har eget ansvar for ikke å sette barn til verden.

Eller mener du at du alle kan skylde på andre når de får barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spesialkompetanse

Dager uten middag. Den der skjønner jeg ikke. Jeg har vært alenemor selv og levd på overgangsstønad. Men det hendte ALDRI at jeg ikke hadde råd til middag! Hallo! Det er snakk om prioritering.

Du er litt enkel, er du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Mannen min sa han alltid ville ta ansvaret for ungene sine - nå må jeg nesten til rettssak for å få bidrag fra ham.

Så man kan ikke stole på det menn sier?

Nei, man kan ikke alltid stole på det menn sier. Det er trist når en hører om 16-18 år gamle jenter som får barn og ikke kunne tro at faren ville stikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enslig og far

Et utdrag fra http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200005/1.shtml :

"Hos enslige bidragsytere utgjør yrkesinntekten 83 prosent og overføringene 16 prosent av samlet inntekt. Blant bidragsmottakere som bor alene med barna, utgjør yrkesinntekten bare litt over halvparten av samlet inntekt (52 prosent), mens ulike overføringer utgjør 46 prosent. Av overføringene er det ulike ytelser fra folketrygden, deriblant overgangsstønad, som betyr mest for de enslige forsørgerne med en andel på 14 prosent av samlet inntekt, fulgt av barnetrygd (12 prosent) og mottatt barnebidrag (9 prosent)."

Det vil si at nesten halvparten av pengene enslige forsørgere har å rutte med er diverse overføringer, altså penger de får.

Det er ikke mange som får noe lignende. Kanskje du da skjønner hvorfor mange mener alenemødre får mye penger?

Hvor er alenefedrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Ja, selvfølgelig - prioritering må til. Jeg må velge mellom støvler til skogsturen og middag. Jeg må velge mellom å gå i bursdag til bestevenninnen og ha med presang eller middag. Osv. osv. Alt er prioritering. Velbekomme.

Har du så store problemer med økonomien er ikke problemet at du er alenemor. Alenemødre får i snitt 50 % av sin inntekt fra diverse overføringer, kun 50 % kommer fra jobbing. Problemet er altså heller ikke at de får for lite penger. Problemet er at de tjener for lite penger selv. Noe som er helt uavhengig av å være alenemor i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flerbarnsmor

Nei, man kan ikke alltid stole på det menn sier. Det er trist når en hører om 16-18 år gamle jenter som får barn og ikke kunne tro at faren ville stikke.

Jeg har da hørt dem på både 28 og 38 love gull og grønne skoger og så unndra seg når regningen = barnebidraget kom, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Men hadde jeg hatt en mann med en lønning så hadde jo vi hatt mye bedre råd. Alle regningene hadde jo blitt halvert.

Dersom han hadde jobbet ja. Hvis ikke hadde han fått mindre støtte enn om han levde alene, fordi du kunne i en viss grad forsørget han.

Ingen påstår at det ikke er bedre økonomisk å være to. Enkelte politikere har jo foreslått å innføre en egen skatteklasse for enslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest alenefaren

Har du så store problemer med økonomien er ikke problemet at du er alenemor. Alenemødre får i snitt 50 % av sin inntekt fra diverse overføringer, kun 50 % kommer fra jobbing. Problemet er altså heller ikke at de får for lite penger. Problemet er at de tjener for lite penger selv. Noe som er helt uavhengig av å være alenemor i seg selv.

Eller alenefar

*sta*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Hvor er alenefedrene?

De er unntakene. Det skal litt til for at far får omsorgen for barna slik at de fleste (?) alenefedre har relativt god økonomi. De er vel med på å trekke opp snittet for aleneforeldrene.

De klager i alle fall ikke like mye som alenemødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Enhver har eget ansvar for ikke å sette barn til verden.

Eller mener du at du alle kan skylde på andre når de får barn?

Dersom de har løyet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han hadde jobbet ja. Hvis ikke hadde han fått mindre støtte enn om han levde alene, fordi du kunne i en viss grad forsørget han.

Ingen påstår at det ikke er bedre økonomisk å være to. Enkelte politikere har jo foreslått å innføre en egen skatteklasse for enslige.

Jeg har ikke nok penger til å forsørge et menneske mer jeg. Holder å forsørge dattera mi ved siden av som jeg ikke får noe ekstra for.

Vi er to voksne og et barn som lever på 200 kr mer enn normen på sosialkontoret for en voksen og et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Eller alenefar

*sta*

Du får ha meg unnskyldt. Men alenefedre klager ikke så mye og de fleste aleneforeldre er kvinner, så jeg bruker dessverre order alenemor istedenfor aleneforelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Jeg har da hørt dem på både 28 og 38 love gull og grønne skoger og så unndra seg når regningen = barnebidraget kom, jeg!

Drittsekker finnes i alle aldre. Av og til burde en gjennomskuet dem. Uansett bør en ikke gjøre seg så avhengig av den andre at en får store problemer dersom denne stikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rusbrus

Et utdrag fra http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200005/1.shtml :

"Hos enslige bidragsytere utgjør yrkesinntekten 83 prosent og overføringene 16 prosent av samlet inntekt. Blant bidragsmottakere som bor alene med barna, utgjør yrkesinntekten bare litt over halvparten av samlet inntekt (52 prosent), mens ulike overføringer utgjør 46 prosent. Av overføringene er det ulike ytelser fra folketrygden, deriblant overgangsstønad, som betyr mest for de enslige forsørgerne med en andel på 14 prosent av samlet inntekt, fulgt av barnetrygd (12 prosent) og mottatt barnebidrag (9 prosent)."

Det vil si at nesten halvparten av pengene enslige forsørgere har å rutte med er diverse overføringer, altså penger de får.

Det er ikke mange som får noe lignende. Kanskje du da skjønner hvorfor mange mener alenemødre får mye penger?

ps har rett:

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200005/1.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...