Gå til innhold

De fleste tror at alenemødre har det så godt!


Gjest alenemor til 1

Anbefalte innlegg

:-p

Men det er jo litt pussig at mens pappabjørn og familien klarer seg med mindre penger enn denne alenemoren uten å klage.

Ja, det er virkelig, virkelig pussig, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    60

  • Pappa Bjørn

    17

  • Dorthe

    15

  • favn

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest -enslig far

Poenget er at dere ikke har det verre enn noen andre. Svigerinnen min la seg på rygg for halve Oslo og endte derfor opp med en unge. Kona mi og meg planla vårt barn, stiftet familie og etablerte oss i eget hjem. Så blir kona arbeidsledig og jeg ufør.

Hvordan familieforholdene er og om barnet var planlagt eller ikke \behøvde jeg kanskje ikke ta med, men poenget er bare det at vi som en familie på 3 hadde 3500 mindre utbetalt i mnd. enn det svigerinnen min gjorde. Da snakker jeg om hustandens samlede inntekt. Vi er da for faen tilsluttet samme trygdesystem men alikevel fikk hun 35oo mer enn oss fordi kona mi er så "dum" at hun bor sammen med faren til barnet.

Dessuten fikk ikke kona mi som arbeidsledig automatisk dekket utdannelse, noe alenemødre får.

Alenemødre får mye mer enn andre trygdede. Dersom en dame vet at hun holder på å miste jobben eller har en sykdom som gjør at vedkommende trolig blir ufør er det bare å bli gravid fort som fy!!!

Jeg sier ikke at det er noen enkel jobb å ta vare på flere barn siden jeg ser hvor mye jobb det er med bare en, men slutt å klag over økonomien, for i offentlig sammenheng er dere den gruppen som får desidert mest.

Etter å ha lest alle innleggene her må jeg nesten si det er trist at noen uttaler seg før de vet hva de snakker om.

Full overgangsstønad utgjør 9.062 kroner pr måned og reduseres dersom arbeidsinntekten i en 12-måneders periode overstiger 30.000 kroner.

Samt at man har krav på dobbel barnetrygd og barnebidrag.

Dette er de faktiske tallene hva en enslig får i stønader.

Barnetrygden har du også krav på Pappa Bjørn, så den kan du se bortifra.

Hvis du går utifra at man får minstebidrag som utgjør 1220 kr pr.mnd må jeg desverre si at det vil være blankt løgn å si at du og din kone ikke har tilsammen en inntekt som overskrider dette tilsammen.

Det oser missunelse og løgn av dine svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Poenget er at dere ikke har det verre enn noen andre. Svigerinnen min la seg på rygg for halve Oslo og endte derfor opp med en unge. Kona mi og meg planla vårt barn, stiftet familie og etablerte oss i eget hjem. Så blir kona arbeidsledig og jeg ufør.

Hvordan familieforholdene er og om barnet var planlagt eller ikke \behøvde jeg kanskje ikke ta med, men poenget er bare det at vi som en familie på 3 hadde 3500 mindre utbetalt i mnd. enn det svigerinnen min gjorde. Da snakker jeg om hustandens samlede inntekt. Vi er da for faen tilsluttet samme trygdesystem men alikevel fikk hun 35oo mer enn oss fordi kona mi er så "dum" at hun bor sammen med faren til barnet.

Dessuten fikk ikke kona mi som arbeidsledig automatisk dekket utdannelse, noe alenemødre får.

Alenemødre får mye mer enn andre trygdede. Dersom en dame vet at hun holder på å miste jobben eller har en sykdom som gjør at vedkommende trolig blir ufør er det bare å bli gravid fort som fy!!!

Jeg sier ikke at det er noen enkel jobb å ta vare på flere barn siden jeg ser hvor mye jobb det er med bare en, men slutt å klag over økonomien, for i offentlig sammenheng er dere den gruppen som får desidert mest.

"" Alenemødre får mye mer enn andre trygdede. ""

Jeg er i full jobb, tjener mine egne penger, tar utdannelse jeg betaler selv ved siden av, og ser hvertfall ikke på meg selv som trygdet!

Vel får jeg antagelig dobbel barnetrygd og noe i bidrag når vi kommer så langt at det blir avklart, men jeg vil gjerne ha meg frabedt å blir kalt trygdet.

Jeg er alenemor, men har frem til dags dato gjort mitt for å bidra til statskassen, og når jeg nå får noe igjen for det selv om jeg fortsatt bidrar, så skulle det bare mangle spør du meg.

Og bare så det er klart, jeg kjenner "andre trygdede", og de får MYE mer enn det jeg får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Det skal heller ikke være noe du løper etter. Det er noe som skal gjøre deg lykkelig ikke noe som du rusher inn i.

Poenget mitt er bare at aleneforeldre har gode økonomiske vilkår takket være folketrygden. merk deg at jeg aldri har sagt at jeg misunner aleneforeldre arbedsbyrden med å oppdra barn, men økonomisk har dere det ikke verre enn andre.

Synes du generaliserer vel mye her nå.

Det er da de som sliter økonomisk blant aleneforeldre som blant alle andre? Ikke alle aleneforeldre har det fårlig økonomisk, men det er det da ingen som har sagt heller?

Problemet er vel kanskje heller at det er hakket verre å ha det trangt når man har et barn å ta vare på, enn når man bare har seg selv å bekymre seg for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest alle innleggene her må jeg nesten si det er trist at noen uttaler seg før de vet hva de snakker om.

Full overgangsstønad utgjør 9.062 kroner pr måned og reduseres dersom arbeidsinntekten i en 12-måneders periode overstiger 30.000 kroner.

Samt at man har krav på dobbel barnetrygd og barnebidrag.

Dette er de faktiske tallene hva en enslig får i stønader.

Barnetrygden har du også krav på Pappa Bjørn, så den kan du se bortifra.

Hvis du går utifra at man får minstebidrag som utgjør 1220 kr pr.mnd må jeg desverre si at det vil være blankt løgn å si at du og din kone ikke har tilsammen en inntekt som overskrider dette tilsammen.

Det oser missunelse og løgn av dine svar her.

Ikke _dobbel_ barnetrygd. Men barnetrygd for ett ekstra barn - altså har du ett barn, får du får to - har du to, får du for tre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"" Alenemødre får mye mer enn andre trygdede. ""

Jeg er i full jobb, tjener mine egne penger, tar utdannelse jeg betaler selv ved siden av, og ser hvertfall ikke på meg selv som trygdet!

Vel får jeg antagelig dobbel barnetrygd og noe i bidrag når vi kommer så langt at det blir avklart, men jeg vil gjerne ha meg frabedt å blir kalt trygdet.

Jeg er alenemor, men har frem til dags dato gjort mitt for å bidra til statskassen, og når jeg nå får noe igjen for det selv om jeg fortsatt bidrar, så skulle det bare mangle spør du meg.

Og bare så det er klart, jeg kjenner "andre trygdede", og de får MYE mer enn det jeg får...

Hvorfor sier alle _dobbel_ barnetrygd? Det er feil. Du får én barnetrygd ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørkenvandreren

Men en super mann er du jo da! :) Vet om i alle fall én DOL'er til som syns det.

By the way - du har rett.

*rødme*

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Igjen, jeg snakket om husstandens totale inntekt. Vi har mindre for 2 voksne og et barn en aleneforsørgere har for seg og sitt barn.

Det er nok litt av grunnen til at det er mange aleneforsørgere siden det ikke lønner seg å bo sammen. Derfor har vi også problemet med at mange bor sammen men at den ene parten melder adresseendring slik at den som har boligen på papiret skal få full stønad.

""Derfor har vi også problemet med at mange bor sammen men at den ene parten melder adresseendring slik at den som har boligen på papiret skal få full stønad. ""

Dette er bare tull. Det er uten tvil mer lønnsomt å være to voksne som bor sammen med to inntekter til å dekke alle de samme utgiftene man har selv om man bare er én voksen.

Din situasjon er spesiell fordi dere er dårlig stilt begge to, og derfor ville det lønt seg om dere ikke var gift. Men du må jo se litt på årsakene til at situasjonen er som den er også, som oftest er man delvis skyld i situasjonen man er i selv, og valg man har tatt har fått konsekvenser for dagens situasjon.

For meg hadde det økonomisk vært bedre å bli med eksen, men ikke psykisk, og det er et valg jeg har tatt.

Men at det er mer lønnsomt for meg å bo alene? Det er det dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

""Derfor har vi også problemet med at mange bor sammen men at den ene parten melder adresseendring slik at den som har boligen på papiret skal få full stønad. ""

Dette er bare tull. Det er uten tvil mer lønnsomt å være to voksne som bor sammen med to inntekter til å dekke alle de samme utgiftene man har selv om man bare er én voksen.

Din situasjon er spesiell fordi dere er dårlig stilt begge to, og derfor ville det lønt seg om dere ikke var gift. Men du må jo se litt på årsakene til at situasjonen er som den er også, som oftest er man delvis skyld i situasjonen man er i selv, og valg man har tatt har fått konsekvenser for dagens situasjon.

For meg hadde det økonomisk vært bedre å bli med eksen, men ikke psykisk, og det er et valg jeg har tatt.

Men at det er mer lønnsomt for meg å bo alene? Det er det dummeste jeg har hørt.

Les innlegget hans èn gang til.

Det han skriver er at det lønner seg for et par at de formelt skiller seg og bo hver for seg, mens de i praksis bor sammen og deler på utgiftene. Dette fordi hun da får vesentlig mer i støtte enn om de bor sammen. Det er ikke snakk om to husholdninger, selv om det ofte vil lønne seg selv om de må leie en ekstra leilighet til den som "har flyttet ut".

Du mener pappabjørn er i alle fall delvis skyld i sin egen situasjon, gjelder ikke dette alenemødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

"" Alenemødre får mye mer enn andre trygdede. ""

Jeg er i full jobb, tjener mine egne penger, tar utdannelse jeg betaler selv ved siden av, og ser hvertfall ikke på meg selv som trygdet!

Vel får jeg antagelig dobbel barnetrygd og noe i bidrag når vi kommer så langt at det blir avklart, men jeg vil gjerne ha meg frabedt å blir kalt trygdet.

Jeg er alenemor, men har frem til dags dato gjort mitt for å bidra til statskassen, og når jeg nå får noe igjen for det selv om jeg fortsatt bidrar, så skulle det bare mangle spør du meg.

Og bare så det er klart, jeg kjenner "andre trygdede", og de får MYE mer enn det jeg får...

Det var da voldsomt. Vil du ikke skjønne hva han skriver eller bare elsker du å kverulere?

Han sammenligner trygdede alenemødre med andre trygdede. Han sier på ingen måte at alle alenemødre er trygdede.

Prøv å les innleggene med åpne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Etter å ha lest alle innleggene her må jeg nesten si det er trist at noen uttaler seg før de vet hva de snakker om.

Full overgangsstønad utgjør 9.062 kroner pr måned og reduseres dersom arbeidsinntekten i en 12-måneders periode overstiger 30.000 kroner.

Samt at man har krav på dobbel barnetrygd og barnebidrag.

Dette er de faktiske tallene hva en enslig får i stønader.

Barnetrygden har du også krav på Pappa Bjørn, så den kan du se bortifra.

Hvis du går utifra at man får minstebidrag som utgjør 1220 kr pr.mnd må jeg desverre si at det vil være blankt løgn å si at du og din kone ikke har tilsammen en inntekt som overskrider dette tilsammen.

Det oser missunelse og løgn av dine svar her.

Pappabjørn får ikke barnebidrag da han bor sammen med mor til barnet. De får ikke lavere skatt eller overgangsstønad. Hun får ikke støtte da hun bor sammen med han, og han jobber.

Hvordan vet du at pappabjørn og kona har mer å rutte med enn 9062 + bidrag +lavere skatt +dobbel barnetrygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Hvorfor sier alle _dobbel_ barnetrygd? Det er feil. Du får én barnetrygd ekstra.

Men jeg har ett barn, så da blir det dobbel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Les innlegget hans èn gang til.

Det han skriver er at det lønner seg for et par at de formelt skiller seg og bo hver for seg, mens de i praksis bor sammen og deler på utgiftene. Dette fordi hun da får vesentlig mer i støtte enn om de bor sammen. Det er ikke snakk om to husholdninger, selv om det ofte vil lønne seg selv om de må leie en ekstra leilighet til den som "har flyttet ut".

Du mener pappabjørn er i alle fall delvis skyld i sin egen situasjon, gjelder ikke dette alenemødre?

Om man formelt skiller seg med bor sammen er det faktisk svindel....

Og de aller fleste er ansvarlige for sin situasjon, jeg er alenemor og har valgt det selv, men du har heller ikke hørt meg klage, jeg trives med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappabjørn får ikke barnebidrag da han bor sammen med mor til barnet. De får ikke lavere skatt eller overgangsstønad. Hun får ikke støtte da hun bor sammen med han, og han jobber.

Hvordan vet du at pappabjørn og kona har mer å rutte med enn 9062 + bidrag +lavere skatt +dobbel barnetrygd?

Til din informasjon:

Bidrag er ikke et offentlig gode, en trygd. Det er penger fra den forelderen som ikke bor sammen med barnet / barna, penger som skal forsørge barnet / barna i det daglige.

'Dobbel barnetrygd' finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Til din informasjon:

Bidrag er ikke et offentlig gode, en trygd. Det er penger fra den forelderen som ikke bor sammen med barnet / barna, penger som skal forsørge barnet / barna i det daglige.

'Dobbel barnetrygd' finnes ikke.

Om det er offentlig støtte eller ikke har ingen relevans ift hvor mye mottakeren har å rutte med.

Det blir i praksis dobbel barnetrygd, selv om jeg har fått med meg (etter maaange innlegg fra deg ;-)) at en får èn ekstra barnetrygd, ikke dobbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Om man formelt skiller seg med bor sammen er det faktisk svindel....

Og de aller fleste er ansvarlige for sin situasjon, jeg er alenemor og har valgt det selv, men du har heller ikke hørt meg klage, jeg trives med det :)

Ja det er svindel, men mange gjør det likevel. I likhet med mange eldre som skiller seg for å spe på en mager pensjon.

Fint du trives med og tar ansvar for din egen situasjon. Det er tydelig av denne tråden at ikke alle er like fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Er det mulig å være så dum?!

Når pappabjørn sier at det er slik så har du ingen forutsetning for å si at det ikke er sant. Selv om det ikke var det for din del.

Men hvor gammel var du når du ble gravid? De fleste alenemødre som sliter er de som fikk barn i svært ung alder. I en situasjon der de burde skjønt at barnefaren ville stikke og at de selv hadde dårlige forutsetninger for å ta seg av barnet.

Nå må du gi deg! Det er da mange alenemødre som ikke fikk unger i ung alder - jeg tror ikke du finner dekning for din påstand om at de fleste ble alenemødre i ung alder, nei!

For ikke å snakke om - hvor er mennene? Det _er_ en grunn,som oftest, når kvinner velger å leve alene med barnet, til tross for at det vil "lønne seg" økonomisk og praktisk å bo sammen med en mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er offentlig støtte eller ikke har ingen relevans ift hvor mye mottakeren har å rutte med.

Det blir i praksis dobbel barnetrygd, selv om jeg har fått med meg (etter maaange innlegg fra deg ;-)) at en får èn ekstra barnetrygd, ikke dobbel.

Med ett barn, blir det selvsagt dobbel for en enslig forelder. Det kan jo selv... petter smart regne ut. Men for alle andre stemmer det ikke. Er det ikke da nokså misvisende å bruke et begrep som ikke finnes andre steder enn i ditt hode?

For øvrig:

Alle foreldre i Norge mottar barnetrygd. Også Pappa Bjørn.

Du får også den dagen det roer seg nok hjemme hos deg til at du får deg en beta som gir resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flerbarnsmor

Jeg skrev at mange har valgt det selv, ikke alle.

Jeg betaler min skatt, om enn ikke med glede. Den ene gangen i mitt liv jeg hadde behov for hjelp fikk jeg ingen. Jeg fikk beskjed om å klare meg selv. Lånte en god del penger av mine foreldre. Mens andre som hadde mindre grunn til å få penger, fikk det.

Din situasjon kan være tragisk, mulig du ikke hadde noe valg. Men slik er det ikke for alle aleneforeldre.

Du kan ikke forvente å fortsette å bo i det samme huset eller strøket dersom du blir skilt. Du får sikkert dårligere råd, men det er bare slik det er. Slik er det for alle single også.

Med en ok jobb i tillegg til barnebidrag og lavere skatt (+ evt overgangsstønad) skal det være godt mulig å klare seg økonomisk uten problemer.

"Du kan ikke forvente å fortsette å bo i det samme huset eller strøket dersom du blir skilt. Du får sikkert dårligere råd, men det er bare slik det er. Slik er det for alle single også."

Det er nettopp dette som er gått opp for meg. At når man får barn med en mann - som er her i dag, men Gud vet hvor han kan være i morgen - må man planlegge det som om man skal være alene om ansvaret for barnet.

Ergo må man for all del ikke flytte til et nabolag man ikke har råd til å bo i alene! Man må i det hele tatt nekte å påta seg økonomisk ansvar utover det man kan håndtere uten den mannen, faren til ungen(e).

Og i og med at 50 % av alle forhold går galt i våre dager, er jo valgene klare - enhver kvinne bør nekte å gå med på en livsstil som forutsetter hans inntekt i tillegg til hennes egen.

Det er jo også godt for ungene, for da vil jo hele mannens inntekt - eller et beløp tilsvarende hans inntekt, da - kunne brukes av familien til å bare ha det hyggelig!

Når så skilsmissen kommer, vil man ikke lenger ha penger til å ha det så moro som før - men ungene kan i hvert fall få beholde sitt nabolag, sine venner og skole. Og så kan jo far ta dem med ut og ha det moro når de er hos ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...