Gå til innhold

Omsorgssvikt?

Gjest Kan dette kalles for omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn i nabolaget stikker ofte ut på egen hånd.Barnet er 2,5 år.Foreldrene er så og si aldri ute med barnet,så jeg synes ikke det er rart at h*n benytter sjangsen når h*n har den.

Det kan ta lang tid før foreldrene merker at h*n er borte også.I dag tidlig hørte jeg barnet igjen.Tydelig at h*n hadde stukket av,da h*n var iført pyjamas.Foreldrene hadde sikkert ikke stått opp enda heller for Èn time etter jeg så barnet,ble det først reaksjon hos foreldrene.De kunne da ikke ha unngått å få med seg at barnet var borte etter så lang tid?

Hva skal man gjøre i sånne situasjoner da? Hvis jeg ser at barnet er ute tidlig på morgenen,på egen hånd,er det da mitt ansvar å få barnet hjem pga at jeg så det? Må jeg da gjøre det hver gang?

Skrevet

Selvfølgelig skal du ta vare på et lite barn hvis det er ute og går alene!!! Det er like mye omsorgssvikt å bare overse en liten krabat som helt tydelig har stukket fra foreldrene, som det er av foreldrene å ikke være mer påpasselige...

Refererer til en sak som stod i VG hvor en unge hadde gått på tur alene, og politiet og han som fant barnet sier: "- Det er direkte uansvarlig at folk kjører forbi når de ser et bleiebarn i veikanten, sier han".

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237609

Gjest Sugerar
Skrevet

Dette er selvsagt omsorgssvikt.

Det du kan gjøre er å ta vare på barnet når du ser det vandrer ute alene, ta en ordentlig prat med foreldrene til barnet, og hvis ikke det funker, bør du sende en bekymringmelding til barnevernet.

Skrevet

Selvfølgelig skal du ta vare på et lite barn hvis det er ute og går alene!!! Det er like mye omsorgssvikt å bare overse en liten krabat som helt tydelig har stukket fra foreldrene, som det er av foreldrene å ikke være mer påpasselige...

Refererer til en sak som stod i VG hvor en unge hadde gått på tur alene, og politiet og han som fant barnet sier: "- Det er direkte uansvarlig at folk kjører forbi når de ser et bleiebarn i veikanten, sier han".

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237609

Jeg synes at dette blir noe helt annet.Dette barnet stikker av flere ganger om dagen.Stort sett hele tiden.

Jeg kom ut for en unge på 1,5 år ca i sentrum her en gang.Jeg tok meg av barnet og lette etter foreldrene.Ga meg ikke før jeg fant dem og heldigvis gjorde jeg det til slutt.

Men at jeg skal være med dette barnet hjem hver gang jeg ser det er stukket av,har jeg ikke kapasitet til.Jeg har egne små barn å ta meg av.

Synes dette er horibelt av foreldrene.Hadde de vært med barnet ut litt er jeg ganske sikker på at dette ikke hadde skjedd.

Gjest othellos
Skrevet

Jeg syns ikke jeg vet nok til å kunne kalle dette omsorgssvikt eller ikke. Men utfra det du skriver kan det jo tyde på at det er det.

Du kan gjøre to ting. Ene er å prate med foreldrene. Det andre er å ringe inn en bekymringsmelding til barnevernet. Hvis du er oppriktig bekymret, syns jeg du skal ringe barnevernet uansett... Så får de ta stilling til om de syns situasjonen er bekymringsfull og om de vil sette igang en undersøkelse.

Skrevet

Jeg syns ikke jeg vet nok til å kunne kalle dette omsorgssvikt eller ikke. Men utfra det du skriver kan det jo tyde på at det er det.

Du kan gjøre to ting. Ene er å prate med foreldrene. Det andre er å ringe inn en bekymringsmelding til barnevernet. Hvis du er oppriktig bekymret, syns jeg du skal ringe barnevernet uansett... Så får de ta stilling til om de syns situasjonen er bekymringsfull og om de vil sette igang en undersøkelse.

Jeg vet at situasjonen hjemme der ikke er så ille egentlig. Det er nok litt uoppmerksomhet.

Jeg er sikker på at barnet er sånn for de at det aldri får ut.Bare til og fra butikker osv.Jeg tror moren har litt problemer med å være ute blant folk.Trist at dette skal gå ut over barnet.

Jeg har selv små barn og det er jo ikke noe tvil om at barna elsker å være ute.Hadde ikke hatt hjerte til å "stenge dem inne" nei.

Jeg blir litt i tvil om dette egentlig kan kalles omsorgssvikt,da det mest trolig er bare dette som er "problemet".

Kizza1365380506
Skrevet

Opplevde noen liknende med min sønn. Jeg skulle til legen og hadde barnevakt. Da jeg kom hjem igjen var guttungen vekk. Barnevakten hadde ikke merket at han var borte. Jeg ble helt hysterisk. Da jeg var ute å lette traff jeg to jenter som spurte om jeg så etter en liten gutt. De hadde tatt vare på ham og hentet ham med en gang. Iført sin søsters støvler hadde han bare strømpebukse og genser på seg og dette var midt på vinteren. Jeg sier takk og lov at de to jentene var så snarrådige at de tok vare på ham.

PS Han hadde gått nedover bakken, små barn har en tendes til det.

Mvh

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg synes at dette blir noe helt annet.Dette barnet stikker av flere ganger om dagen.Stort sett hele tiden.

Jeg kom ut for en unge på 1,5 år ca i sentrum her en gang.Jeg tok meg av barnet og lette etter foreldrene.Ga meg ikke før jeg fant dem og heldigvis gjorde jeg det til slutt.

Men at jeg skal være med dette barnet hjem hver gang jeg ser det er stukket av,har jeg ikke kapasitet til.Jeg har egne små barn å ta meg av.

Synes dette er horibelt av foreldrene.Hadde de vært med barnet ut litt er jeg ganske sikker på at dette ikke hadde skjedd.

Ta barnet med til politiet neste gang da tror jeg nok foreldrene skjerper seg.

Mvh

Skrevet

Opplevde noen liknende med min sønn. Jeg skulle til legen og hadde barnevakt. Da jeg kom hjem igjen var guttungen vekk. Barnevakten hadde ikke merket at han var borte. Jeg ble helt hysterisk. Da jeg var ute å lette traff jeg to jenter som spurte om jeg så etter en liten gutt. De hadde tatt vare på ham og hentet ham med en gang. Iført sin søsters støvler hadde han bare strømpebukse og genser på seg og dette var midt på vinteren. Jeg sier takk og lov at de to jentene var så snarrådige at de tok vare på ham.

Mvh

"PS Han hadde gått nedover bakken, små barn har en tendes til det."

Skjønner ikke hva du mener?

Skrevet

Mvh

Selvfølgelig skal man hjelpe til i sånne situasjoner.

Men når det gjentar seg og gjentar seg dag etter dag,så er det grenser for hvor ofte jeg har kapasitet til å gjøre noe med det også.Jeg har selv små barn og ta meg av.

Kizza1365380506
Skrevet

Selvfølgelig skal man hjelpe til i sånne situasjoner.

Men når det gjentar seg og gjentar seg dag etter dag,så er det grenser for hvor ofte jeg har kapasitet til å gjøre noe med det også.Jeg har selv små barn og ta meg av.

Det skjønner jeg veldig godt. Men å la ett lite barn gå ute alene i all slags vær er jo uansvarlig av foreldrene. Å la politiet komme med barnet på døren bør jo være en oppvekker. Men det er jo litt drastisk nå det er noen i nabolaget da, jeg ser jo det. Virkelig en kattepine dette...

Mvh

Kizza1365380506
Skrevet

"PS Han hadde gått nedover bakken, små barn har en tendes til det."

Skjønner ikke hva du mener?

Nei det var jo bare ett apropo om noen har barn som har vandre vekk. Det sies at små barn går nedover dersom det er en bakke i nærheten, og gamle går oppover dersom de er senile og stikker av. Har opplevd begge deler og i de tilfellene stemte det.

Mvh

Skrevet

Skjønner ikke at folk tør slippe så små unger ut av syne. Bare se på alle ulykkene som har vært i sommer fordi folk ikke har passet på ungene sine.

Jeg hadde tatt ungen med hjem til foreldre, ringt på døra og sagt hva jeg mente.

Gjest streng i dag
Skrevet

At de stenger ungen inne og ikke merker at det er ute 1 hele time er sviktende omsorg. Det er bare å ta en tlf til barnevernet. Skjønner godt du blir både irritert og bekymret.

Som du selv sier morens problemer med å være ute blant folk, går utover ungen. Det betyr at de kan ha godt av noen form for assistanse. Det er bare en ytterst sjeldenhet at det er tale om omsorgsovertakelse fra barnevernets side, så det er ikke noe farlig å ringe dem.

Håper du ringer

Skrevet

Jeg vet at situasjonen hjemme der ikke er så ille egentlig. Det er nok litt uoppmerksomhet.

Jeg er sikker på at barnet er sånn for de at det aldri får ut.Bare til og fra butikker osv.Jeg tror moren har litt problemer med å være ute blant folk.Trist at dette skal gå ut over barnet.

Jeg har selv små barn og det er jo ikke noe tvil om at barna elsker å være ute.Hadde ikke hatt hjerte til å "stenge dem inne" nei.

Jeg blir litt i tvil om dette egentlig kan kalles omsorgssvikt,da det mest trolig er bare dette som er "problemet".

Siden du tydeligvis er så bekymret for barnet - hva med å ta med det ut for å leke når du er ute med dine egne barn da? Siden moren har problemer og ikke kan være så mye ute selv.

Skrevet

Siden du tydeligvis er så bekymret for barnet - hva med å ta med det ut for å leke når du er ute med dine egne barn da? Siden moren har problemer og ikke kan være så mye ute selv.

Hva med at hun sender det ut sammen med ett av de andre barna sine?(ja de er gamle ungen nok).

Tror nok det er sånn at hun _vill_ ha ungen inne,som selskap.

Skrevet

(ja de er gamle nok) skal det stå.:o)

Skrevet

Nei det var jo bare ett apropo om noen har barn som har vandre vekk. Det sies at små barn går nedover dersom det er en bakke i nærheten, og gamle går oppover dersom de er senile og stikker av. Har opplevd begge deler og i de tilfellene stemte det.

Mvh

jøss! :-) da er barnebarnet mitt gammelt og senilt! hehe

Skrevet

Det spørs jo helt på hvordan dere bor, -i blokk midt i Oslo eller på et rolig boligfelt på landet -og kanskje de ser barnet fra vinduet etc. etc. Mulig de har mer kontroll enn du tror?

Skrevet

Det spørs jo helt på hvordan dere bor, -i blokk midt i Oslo eller på et rolig boligfelt på landet -og kanskje de ser barnet fra vinduet etc. etc. Mulig de har mer kontroll enn du tror?

Når de lar ungen bare dra sin vei,ut av syne i èn time,og jeg hører etterpå at de spør ungen om hvor h*n har vært og virker fortvilet,så tviler jeg sterkt på at de følger med.

Bor hverken på landet eller i Oslo.Det er i allefall ikke noe sted man slipper barna sine ut uten å ha kontroll på dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...