Gå til innhold

Spiser du kylling??

Anbefalte innlegg

tommy's tiger
Skrevet

Jeg er komfortabel med å spise vilt, sau og fisk. Fordi de har levd et liv stort sett i frihet.

Kylling og svin er jeg *ikke* komfortabel med å innta.

Der er det f**n meg mye pineri.

Jeg boikotter selvsagt egg fra prior! Kjøper konsekvent fra frittgående høner, Nordgården.

Du har ikke hørt om oppdrettsfisk eller?

Gjest LucySky
Skrevet

Hvorfor er det bedre? - fortell!

Sorry, gikk av nettet akkurat da, jeg!

Jeg veit ikke hvorfor det smaker bedre. Tror IKKE det er slaktemetoden. Og det kan være smuglet inn eller hva veit jeg.

Men det smaker altså sånn som kylling smakte før. Og du får den med "armer og bein" og alt.

Fårekjøttet er også nydelig.

Tror mannen i huset her bruker en tyrker på Løkka.

Skrevet

men hvis det har foregått i hele sommer - og det satidig står at det alltid er en dyrlege der.....da skulle de kanskje ha sagt noe før? - eller er ikke slaktingen og avlivingen det samme?

*forvirret*

Slakting og avliving er ikke det samme. Avliving er avliving. Slakting er flåing, fjerning av innvoller og evt. partering.

Skrevet

Jeg veit ikke hvorfor det smaker bedre. Tror IKKE det er slaktemetoden. Og det kan være smuglet inn eller hva veit jeg.

Men det smaker altså sånn som kylling smakte før. Og du får den med "armer og bein" og alt.

Vi kjører nemlig forbi en "HALAL"-butikk med jevne mellomrom -og jeg har aldri stoppet der......

Skrevet

Slakting og avliving er ikke det samme. Avliving er avliving. Slakting er flåing, fjerning av innvoller og evt. partering.

ok - da forstår jeg! :)

Skrevet

Selvfølgelig synes jeg ikke det er greit. Men jeg kan ikke la det styre mine matvaner.

Hvorfor ikke? Et reflektert forhold til matproduksjon er ikke dumt.

petter smart
Skrevet

Jeg er komfortabel med å spise vilt, sau og fisk. Fordi de har levd et liv stort sett i frihet.

Jeg boikotter selvsagt egg fra prior! Kjøper konsekvent fra frittgående høner, Nordgården.

Dersom alle i verden skulle levd av vilt og/eller dyr som lever i frihet ville de aller fleste sultet ihjel pga matmangel.

Skrevet

Det er nok rett og slett fordi halal-kjøttet er ferskere, tror jeg. Pluss at alt kjøttet er håndtert "for hånd" og ikke industrielt.

Skrevet

Det er nok rett og slett fordi halal-kjøttet er ferskere, tror jeg. Pluss at alt kjøttet er håndtert "for hånd" og ikke industrielt.

Sånn gjør de det;

Dyret i seg selv må være tillatt. (f .eks. kylling, lam, okse, elg osv.)

Den som slakter må være ansvarlig og tilregnelig i forhold til alder, mental helse og kunnskap om slakting. Slakteren bør være muslim, men under bestemte forutsetninger (se under) kan også kjøtt slaktet av kristne og jøder spises.

Slaktekniven må være skarp for å sikre rask kutting og minimalisere smerten for dyret.

Slaktingen skal foretas ved at de to hovedpulsårene kuttes med ett raskt kutt over strupen. Slik tømmes skrotten raskest mulig for mest mulig blod. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Halsen kuttes forfra, slik at dyret dør ved slakting og ikke ved annen skade.

Dyret legges med hodet mot qibla. Qibla er retning Ka‘ba i Mekka, som er islams spirituelle sentrum. Qibla er også den sentrale organiserende retningen for mange andre handlinger, som bønnen.

Slaktingen skal skje i Guds navn, ved at slakteren sier bi-smi llah Allaho Akbar– i Allahs navn Gud er større.

så....

Skrevet

Dersom alle i verden skulle levd av vilt og/eller dyr som lever i frihet ville de aller fleste sultet ihjel pga matmangel.

Ikke hvis vi hadde brukt landområdene som brukes til kjøttproduksjon til å produsere vegetarisk mat...

Skrevet

Da har ikke du sett hvordan frittgående høns har det. Det har jeg, jeg jobbet på en gård en stund.

Frittgående høns har det ikke bra. Flere tusen høns er studd inn i små rom og de tråkker hverandre i hjel og spiser hverandre opp fra innsiden.

Du tror du er så dyrevennlig, men du blir bare lurt.

Ta en tur til nærmeste gård med "frittgående høns", så ser du selv.

Forresten, hva med å bry seg om _folk_ som har det vondt i stedet? Det synes jeg er _mye_ værre.

Skrevet

Personlig teller det desverre mest at jeg får i meg det jeg trenger av mat, til noenlunne overkommelige priser.

"..........................."

Noen ganger er det fint å tenke litt dypere over hva man putter i seg, og hvor det kommer fra...

Skrevet

Du har ikke hørt om oppdrettsfisk eller?

Jo, seffern.

Skrevet

Nei.

Skrevet

Da har ikke du sett hvordan frittgående høns har det. Det har jeg, jeg jobbet på en gård en stund.

Frittgående høns har det ikke bra. Flere tusen høns er studd inn i små rom og de tråkker hverandre i hjel og spiser hverandre opp fra innsiden.

Du tror du er så dyrevennlig, men du blir bare lurt.

Ta en tur til nærmeste gård med "frittgående høns", så ser du selv.

Forresten, hva med å bry seg om _folk_ som har det vondt i stedet? Det synes jeg er _mye_ værre.

Jeg er klar over at det er høns/kyllinger som lever uverdig tett. De har iallefall bedre plass enn de vanlige burhønsa.

"Du som tror du er så dyrevennlig" - hva er det for noe slags spydig og lite hyggelig kommentar?

Du mener jeg skal bry meg om mennesker i nød i steden for dyr som har det vondt - jeg blir så vanvittig oppgitt over individer med den slags enkle tankegang.

Skrevet

Jeg er klar over at det er høns/kyllinger som lever uverdig tett. De har iallefall bedre plass enn de vanlige burhønsa.

"Du som tror du er så dyrevennlig" - hva er det for noe slags spydig og lite hyggelig kommentar?

Du mener jeg skal bry meg om mennesker i nød i steden for dyr som har det vondt - jeg blir så vanvittig oppgitt over individer med den slags enkle tankegang.

Javel, det er en annen diskusjon om det er viktigst å tenke på dyr eller mennesker.

Men når man snakker om dyr, så gav jeg i dette tilfellet uttrykk for litt frustrasjon over naive dyrevernere som tror at frittgående høns går fredelig rundt på en seter i fri natur og plukker frø fra bakken.

Jeg sa : "Du tror du er så dyrevennlig, men du blir bare lurt". Jeg mente ikke noe vondt med det, bare å fortelle deg hvordan det _egentlig_ er.

Skrevet

Noen ganger er det fint å tenke litt dypere over hva man putter i seg, og hvor det kommer fra...

Javisst er det det.

".........................."

Skrevet

Javel, det er en annen diskusjon om det er viktigst å tenke på dyr eller mennesker.

Men når man snakker om dyr, så gav jeg i dette tilfellet uttrykk for litt frustrasjon over naive dyrevernere som tror at frittgående høns går fredelig rundt på en seter i fri natur og plukker frø fra bakken.

Jeg sa : "Du tror du er så dyrevennlig, men du blir bare lurt". Jeg mente ikke noe vondt med det, bare å fortelle deg hvordan det _egentlig_ er.

Ok, men jeg er ingen dyreverner som tror at frittgående høns tusler og klukker rundt på en sæter eller et lite tun. Selv om det selvsagt hadde vært hyggelig om det forsatt var slik! *sukk*

Jeg tror ikke mange som kaller seg dyrevernere (de er ofte både opplyst og engasjerte), tenker så naivt. Men en god del mennesker, håper det er slik, det høres jo så idyllisk ut med "Egg fra frittgående høns".

Men de har noen cm2 ekstra å "boltre" seg på - men likevel kjipe forhold - og derfor også en grei grunn til å foretrekke de eggene.....

petter smart
Skrevet

Ikke hvis vi hadde brukt landområdene som brukes til kjøttproduksjon til å produsere vegetarisk mat...

Nei, men så lenge ikke alle er vegeterianere så er det en utopi. Ikke er det så veldig sunt å kun spise grønnsaker heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...