BettyBlue Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Ja, bikkja til søstra mi er så feit, stakkar! Det er en blanding av Flatcoated Retriever og Labrador, og den elsker selvsagt mat, som mange andre hunder. Problemet er at søsteren min - som er 40 år, god og rund - syns den skal få mat når hun og samboern spiser mat. Altså, samme type mat. Er de på McDonalds, får bikkja egen burger. Er de på pølsebod, får den egen pølse. Om vi griller eller har hatt stek til middag, skal bikkja ha kjøttrestene, med poteter og godt med fløtesaus på (for det synes jo søsteren min er så godt!). Den får brødskive med leverpostei hver morgen, og alltid en godbit når søstern er på kjøkkenet. Sist helg hadde jeg bakt krydderkake til dem på hytta, og da vi koste oss med kaffe og kake satt søstern min i sofaen og slengte flere kakebiter til bikkja som satt foran bordet og gjerne ville ha. Selv ignorerer jeg hunden når jeg/vi spiser, og den tigger aldri til meg. Ellers finner jeg ALLTID hundehår i maten når jeg er der, og alle andre steder ellers i huset. Masse kos og klapp med bikkja, og så rett tilbake til matlagingen. Jeg blir så SIIIINSYKT irritert på dette, jeg skjelver nesten når jeg ser dette - jeg har sagt at jeg syns at hunden er overvektig, og at man ikke må gi hunden usunn menneskemat i slike mengder. Hun syns bare det er så morsomt å gi den "Nammenamm" som hun sier.....("staakar, han må jo få han åsså..!") Og hun sier han ikke er feit, men kraftig, fordi det er labrador i ham.... *oppgitt stønn* Ellers elsker jeg jo dyr, og det er synd på hunden - han er jo snill og relativt lydig, tigger mye fordi han alltid får noe. Søstern min forguder jo bikkja, men jeg syns dette er å gjøre seg selv og bikkja en bjørnetjeneste. Den eser jo ut, ung er den også! Såh...hva gjør man? :-I 0 Siter
Sør Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Du skriver: "Såh...hva gjør man?" Jeg kan gi deg noen gode oppskrifter med hund... Med vennlig hilsen 0 Siter
BettyBlue Skrevet 5. august 2004 Forfatter Skrevet 5. august 2004 Du skriver: "Såh...hva gjør man?" Jeg kan gi deg noen gode oppskrifter med hund... Med vennlig hilsen Gimme! :-) 0 Siter
Soria Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Si at den er overvektig om hun ikke kan kjenne ribbena. De skal kjennes, men ikke ses. Og at den lever kortere og får belastningsskader av å være overvektig. 0 Siter
Sør Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Gimme! :-) Dijon Rack of Doberman Yield: 4 servings 2 racks of Doberman (approx. 1.5 LB ea) salt and freshly ground black pepper, to taste 3 TB Dijon-style mustard 1/2 c butter (1 stick) 2 cloves garlic, peeled and minced 1 c plain bread crumbs 2 TB parsley, fresh and finely chopped Season the racks of Doberman with salt and pepper. Heat a heavy frying pan and brown the fat on top of the Doberman over high heat. This will take 1 or 2 minutes and no oil is needed. Remove the meat from the pan and allow to cool. Rub the meat (not the bones of the Doberman) of each rack with 1 1/2 tablespoons of the mustard. Set aside. In another frying pan, heat the butter and in it sauté the garlic a few seconds. Remove from the heat and stir in the bread crumbs and parsley. Coat the Doberman with the bread-crumb mixture by rolling the racks of Doberman directly in the frying pan of bread crumbs. There should be a coating of bread crumbs on the meat only, not on the bones. Place the racks on a rack in a shallow roasting pan. Roast in a preheated 450-degree oven for 15 minutes for rare. (Add 10 minutes if you like it medium, but be careful not to overcook.) Remove the pan from the oven and allow the meat to stand in a warm place (but not on top of the stove) for 5 minutes. Slice into individual bone sections and serve at once. Dette funker greit med de fleste hunderaser. Med vennlig hilsen 0 Siter
BettyBlue Skrevet 5. august 2004 Forfatter Skrevet 5. august 2004 Dijon Rack of Doberman Yield: 4 servings 2 racks of Doberman (approx. 1.5 LB ea) salt and freshly ground black pepper, to taste 3 TB Dijon-style mustard 1/2 c butter (1 stick) 2 cloves garlic, peeled and minced 1 c plain bread crumbs 2 TB parsley, fresh and finely chopped Season the racks of Doberman with salt and pepper. Heat a heavy frying pan and brown the fat on top of the Doberman over high heat. This will take 1 or 2 minutes and no oil is needed. Remove the meat from the pan and allow to cool. Rub the meat (not the bones of the Doberman) of each rack with 1 1/2 tablespoons of the mustard. Set aside. In another frying pan, heat the butter and in it sauté the garlic a few seconds. Remove from the heat and stir in the bread crumbs and parsley. Coat the Doberman with the bread-crumb mixture by rolling the racks of Doberman directly in the frying pan of bread crumbs. There should be a coating of bread crumbs on the meat only, not on the bones. Place the racks on a rack in a shallow roasting pan. Roast in a preheated 450-degree oven for 15 minutes for rare. (Add 10 minutes if you like it medium, but be careful not to overcook.) Remove the pan from the oven and allow the meat to stand in a warm place (but not on top of the stove) for 5 minutes. Slice into individual bone sections and serve at once. Dette funker greit med de fleste hunderaser. Med vennlig hilsen *Slurp* 0 Siter
BettyBlue Skrevet 5. august 2004 Forfatter Skrevet 5. august 2004 Si at den er overvektig om hun ikke kan kjenne ribbena. De skal kjennes, men ikke ses. Og at den lever kortere og får belastningsskader av å være overvektig. Ok, bra tips! Da hjelper det ikke å si at den bare er kraftig. :-) Jeg har sagt at den er disponert for både belastningsskader, diabetes og kreft med den livsstilen der. Ellers vil jeg nødig virke belærende, har aldri eid hund før, og hun regner seg selv om litt ekspert... 0 Siter
musikeren Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Dette grenser vel egentlig mot dyremishandling? Hunder klarer ikke å sette grenser for seg sjøl, og noe av det viktigste som hundeeier er nettopp å sette grenser. Også er det selvfølgelig viktig å gi den ordentlig mat, og hundemager er ikke designa for å ta imot den maten vi spiser. (Et annet spørsmål er om våre mager egentlig er det.) De trenger ordentlig hundefor. En sunn og frisk hund er en lykkelig hund. Ikke en dorsk og feit en. ... Med all fare for å bli beskyldt for fetishets:-) Og det høres heller ikke noe særlig ut å finne hundehår i maten. Det er da sunn fornuft å ikke grafse i pelsen til bikkja samtidig som en lager mat. Jeg er ikke mye snerpete, og jeg er glad i hunder, men det der er lite appetittlig. 0 Siter
musikeren Skrevet 5. august 2004 Skrevet 5. august 2004 Ok, bra tips! Da hjelper det ikke å si at den bare er kraftig. :-) Jeg har sagt at den er disponert for både belastningsskader, diabetes og kreft med den livsstilen der. Ellers vil jeg nødig virke belærende, har aldri eid hund før, og hun regner seg selv om litt ekspert... Ekspert? Høres ikke mye ekspert ut. Enhver som har litt peil på hund sørger da i det minste for å gi den ordentlig for. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Den hunden blir ikke så gammel, men siden hun er så glad i den, blir den nok ganske dyr for det, dyrlegeregninger, som står i stil med livsstilen. Ekspert? *pføy* DYREPLAGERI! Det er det det er! 0 Siter
Excelsion Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Herregud, bekymre deg heller over at det kan bli krig i verden.. Det er nok av folk også som er feite, og kan få problemer osv. Foreldrene til feite folk skulle vært anmeldt til barnevernet da, etter noens folks meining her.. 0 Siter
Gjest mæmi Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Herregud, bekymre deg heller over at det kan bli krig i verden.. Det er nok av folk også som er feite, og kan få problemer osv. Foreldrene til feite folk skulle vært anmeldt til barnevernet da, etter noens folks meining her.. Hvis en først skal bekymre seg over noe, så er det vel litt mer konstruktivt å bekymre seg over noe man faktisk kan gjøre noe med (feite hunder f.eks), enn å bekymre seg over noe man IKKE kan gjør noe med (krigen). 0 Siter
Excelsion Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Hvis en først skal bekymre seg over noe, så er det vel litt mer konstruktivt å bekymre seg over noe man faktisk kan gjøre noe med (feite hunder f.eks), enn å bekymre seg over noe man IKKE kan gjør noe med (krigen). Man kan faktisk unngå krig, hvis du f.eks ikke blander deg i ting du ikke har noe med.. Det er jo det som starter krigene i verden.. 0 Siter
lille, store, redde meg Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Forstår godt du er frustrert! Jeg har selv en hund. Den får ikke den maten vi spiser. Og den får kun go`biter som belønning. Får hunden til søsteren din tørrfor i det hele tatt? Hvis ikke lurer jeg på hvordan tennene til den hunden ser ut! Jeg synes synd på hunden, for den vet ikke sitt eget beste. Og når ikke søsteren din heller gjør det er det ille. Kan du bli med henne til dyrlegen engang? Da kan du spøre dyrlegen mens søsteren din hører på. Tennene kan råtne,de er sikkert allerede fulle av tannsten. Hunden kan iverste fall bli syk av den kosten. Og da lever den ikke lenge. Tror ikke det nytter hva du enn sier. Hun skulle ha truffet andre hunde eiere gjennom for eksempel dresurkurs. Da tror jeg hun etter hvert hadde forstått at hun ikke var snill med hunden, men ødela den. Selv trener jeg endel hunder privat, men jeg kan desverre ikke hjelpe hunden til søsteren din via nettet. Men at det er mange hunde eiere rundt om i landet som ikke vet hva som er best for hunden. Det er helt sikkert! 0 Siter
BettyBlue Skrevet 6. august 2004 Forfatter Skrevet 6. august 2004 Forstår godt du er frustrert! Jeg har selv en hund. Den får ikke den maten vi spiser. Og den får kun go`biter som belønning. Får hunden til søsteren din tørrfor i det hele tatt? Hvis ikke lurer jeg på hvordan tennene til den hunden ser ut! Jeg synes synd på hunden, for den vet ikke sitt eget beste. Og når ikke søsteren din heller gjør det er det ille. Kan du bli med henne til dyrlegen engang? Da kan du spøre dyrlegen mens søsteren din hører på. Tennene kan råtne,de er sikkert allerede fulle av tannsten. Hunden kan iverste fall bli syk av den kosten. Og da lever den ikke lenge. Tror ikke det nytter hva du enn sier. Hun skulle ha truffet andre hunde eiere gjennom for eksempel dresurkurs. Da tror jeg hun etter hvert hadde forstått at hun ikke var snill med hunden, men ødela den. Selv trener jeg endel hunder privat, men jeg kan desverre ikke hjelpe hunden til søsteren din via nettet. Men at det er mange hunde eiere rundt om i landet som ikke vet hva som er best for hunden. Det er helt sikkert! Jojo, han får tørrfor daglig han. Han får bare all denne usunne menneskematen i tillegg! 0 Siter
BettyBlue Skrevet 6. august 2004 Forfatter Skrevet 6. august 2004 Herregud, bekymre deg heller over at det kan bli krig i verden.. Det er nok av folk også som er feite, og kan få problemer osv. Foreldrene til feite folk skulle vært anmeldt til barnevernet da, etter noens folks meining her.. Jo, dette er da ikke min eneste bekymring! Jeg er også bekymra over at det kan bli krig i verden, terror, vold, sult, epidemier, dyretragedier og andre alvorlige saker. Det er vanlig å ha dagligdagse bekymringer også, og de kan fint passe her inne på Åpent Forum. Du er da vel opptatt av andre ting du også, enn at andre ikke er nok opptatt av bare krig og elendighet? 0 Siter
lille, store, redde meg Skrevet 10. august 2004 Skrevet 10. august 2004 Jojo, han får tørrfor daglig han. Han får bare all denne usunne menneskematen i tillegg! Ikke bra å skjemme ut hunden på den måten. Klart alle gjør det en gang iblandt, men ikke hver dag! Jeg lot hunden min spise maten vår på bursdagen. Men han forstod dagen etterpå at han ikke fikk vår mat fordiom. Hunden min spiser ikke tørrfor hvis vi gir ham vår mat. De fleste hunder gjør ikke det. Spiser han anbefalt mengde tørrfor & maten søsteren din og de har utenom? Eller bryr han seg ikke noe særlig om tørrforet? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.