Gå til innhold

Bidragspliktige fedre har det ikke så lett som alle tror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt poeng er jo at reglene er feil. Derfor bør disse fedrene kunne stifte en ny familie.

Ikke alle har valgt å bli fedre. Enkelte er blitt lurt til det. Ingen av dem hadde noe valg ift abort. Mange har blitt forlatt av barnemoren uten at de har hatt noe de skulle ha sagt. Mange får i praksis ikke samvær med sine barn.

Er det rettferdig at mange menn må gå gjennom livet uten en familie?

Hva er feil med reglene ? Hvordan burde de ha vært ?

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

28

• laban

11

• Dorthe

9

• tonil

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nå må du følge med her. Det er ikke jeg som mener at menn ikke bør få flere barnekull.

Jeg bruker petter smarts faste logikk på dette tilfellet som han selv har trukket inn. Det er slikt han alltid forfekter dersom alenemødre eller andre kvinner har dårlig råd. Han er dessuten en notorisk forkjemper for at alt skal være likt for kvinner og menn.

Beklager, var vel litt kjapp i avtrekker'n.

;o)

Skrevet

Mitt poeng er jo at reglene er feil. Derfor bør disse fedrene kunne stifte en ny familie.

Ikke alle har valgt å bli fedre. Enkelte er blitt lurt til det. Ingen av dem hadde noe valg ift abort. Mange har blitt forlatt av barnemoren uten at de har hatt noe de skulle ha sagt. Mange får i praksis ikke samvær med sine barn.

Er det rettferdig at mange menn må gå gjennom livet uten en familie?

Blitt lurt til det??? *ler*

Skrevet

Har svart litt på dette på den andre tråden jeg også.

Mannen får ta ansvar for sitt eget ønske om å ikke få barn ved å bruke kondom i steden for å si "spiser ikke sjokolade med papiret på".

:)

petter smart
Skrevet

Få deg en annen hobby.....;-)

Hva da?

Sitter på jobb uten stort å gjøre og kjeder meg.

Du får trøste deg med at det blir mer å gjøre for meg neste uke slik at dere slipper så mange innlegg fra meg.

petter smart
Skrevet

Det sto ingenting om _netto_ i innlegget jeg svarte på.

Det staten tar av min nettoinntekt, tar den stort sett i form av avgifter - moms, elavgift osv. Det har ingen planer om å regne på.

Men dersom du har fulgt litt med hadde du visst at vi snakket om barnebidrag, som tas av nettolønnen. Alle betaler skatt og avgifter (selv om alenemødre betaler mindre skatt, mens bidragspliktige fedre må betale fullt, uansett mengde samvær).

Men hadde du synes det var rettferdig at staten tok 20% av din nettolønn, penger andre ikke måtte betale, slik at du ikke hadde råd til å stifte familie?

Skrevet

Men dersom du har fulgt litt med hadde du visst at vi snakket om barnebidrag, som tas av nettolønnen. Alle betaler skatt og avgifter (selv om alenemødre betaler mindre skatt, mens bidragspliktige fedre må betale fullt, uansett mengde samvær).

Men hadde du synes det var rettferdig at staten tok 20% av din nettolønn, penger andre ikke måtte betale, slik at du ikke hadde råd til å stifte familie?

Staten og staten. Bidraget er vel ingen ekstraskatt dit, men noe som går til de barna han allerede har. Moren deres kan ikke bare nullstille og begynne på nytt, og jeg ser ingen grunn til at faren skal kunne det.

Skrevet

"Den som har hovedomsorgen, som ofest mor, får alle økonomiske støtteordninger, disse er: * barnetrygd for ett ekstra barn * ekstra småbarnstillegg * skatteklasse 2 * kontantstøtte * støtte til barnetilsyn (normalt ca 70% av utgiftene til barnehage e.l.) * overgangsstønad (dersom han/hun ikke er i arbeid eller har rett til arbeidsledighetstrygd)"

Nå er det slik at både småbarnstillegg ogkontantstøtte slutter når barnet fyller 3 (og det gjør gudsjelov de fleste). Støtte til barnehage utgjør 60 % og er litt mer enn hva partner ville dekke (halvparten) ved å bo sammen!

"I tillegg kommer barnebidrag. "

Som etter nye regler heller ikke er svært mye pr. måned.

"Den bidragspliktige får ikke dette, slik at hans økonomi vil ofte bli vesentlig dårligere enn mottakers. "

Så har han/hun heller ikke utgifter til klær, sko, sykler, fritidsaktiviteter, vinterutstyr, osv osv.

"Dette gjelder selv om far har 40% samvær med barnet, og da har nesten like store utgifter til barnet som mor."

Da er også barnebidraget sterkt redusert.

"Mange bidragspliktige fedre er gjeldsslaver."

Det kan man neppe laste barnebidrget for i allefall! UTgifter til barnet hadde man jo naturlig hatt om man bodde sammen med moren!

Ikke at jeg klager over min økonomiske situasjon som alenemor, men MYE får jeg ikke! Ikke sett i forhold til hva jeg ville kunnet dele av utgifter med pappa'n om vi hadde bodd sammen. Men det vil jeg ikke!!!

Det er dyrt å ha barn uansett om man bor sammen eller ikke, kanskje det er der diskusjonen burde startet?

petter smart
Skrevet

Hva er feil med reglene ? Hvordan burde de ha vært ?

Feilen er at den som betaler bidrag må ut med masse penger (mange er gjeldsoffer, andre unngår det ved å ikke betale), de får ingen spesialordninger slik alenemødrene får (ref mitt første innlegg) og de har ofte mange av de samme utgiftene som mor (de må også ha et hus stort nok til barnet når det er på besøk pluss seng/leker/klær osv).

Hvordan det skal gjøres rettferdig vet jeg ikke. Problemet blir at det er barnets beste som skal ivaretas. Ideelt burde jo den som er skyld i situasjone, om det være seg graviditeten, samlivsbruddet e.l. som måtte betale. Men da dette ville gå utover barnet er det ikke mulig.

En annen løsning hadde vært at staten (dvs skattebetalerne) betalte. Ikke ideelt det heller.

petter smart
Skrevet

Hva ville du kallt det om en kvinne sa hun brukte prevensjon og at hun ved en evt graviditet ville ta abort, mens hun i virkeligheten ikke bruker prevensjon, ikke vil ta abort og ønsker å bli gravid.

Skal en ikke tro på det kvinner sier?

Skrevet

Feilen er at den som betaler bidrag må ut med masse penger (mange er gjeldsoffer, andre unngår det ved å ikke betale), de får ingen spesialordninger slik alenemødrene får (ref mitt første innlegg) og de har ofte mange av de samme utgiftene som mor (de må også ha et hus stort nok til barnet når det er på besøk pluss seng/leker/klær osv).

Hvordan det skal gjøres rettferdig vet jeg ikke. Problemet blir at det er barnets beste som skal ivaretas. Ideelt burde jo den som er skyld i situasjone, om det være seg graviditeten, samlivsbruddet e.l. som måtte betale. Men da dette ville gå utover barnet er det ikke mulig.

En annen løsning hadde vært at staten (dvs skattebetalerne) betalte. Ikke ideelt det heller.

Har du noen som helst anelse om hvordan reglene er idag ? Det virker ikke sånn.

Og "den som er skyld i situasjonen" ? Hvis hun er utro, og han går, hvem er skyld i situasjonen da ? Hva hvis han slår henne, og hun går ? Hvem skal avgjøre dette ?

Skrevet

Hvis du tror at alle får småbarnstillegg og kontantstøtte så har du misforstått litt. Småbarnstillegget finnes ikke mer, det er bakt inn i kontantstøtta. Og kontantstøtte får du jo bare om du har unger under 3 år som ikke går i barnehage med statstilskudd.

Så at alle får småbarnstillegg og kontantstøtte er bare vås. De fleste får det ikke.

Skrevet

Ja, stakkars fedre.

Jeg mottar _hele_ 620,- i bidrag for min datter(fra staten). For han stakkars faren har "bare" fått 4 unger til, som han bor sammen med. Og da har han ikke økonomi til å forsørge sin første datter.

Og det er ikke en ting hun får derfra heller, bortsett fra en liten ting til jul og bursdag. Ikke et plagg har de som hun kan ha der. Ikke engang bind kjøper de til henne. Må ha med seg full bag med rent tøy fra oss, kommer hjem med full bag møkkete tøy derfra. Hun er 13 år, har ingen fast seng å sove i når hun er der. Ligg der det er plass. Ingen plass for private eiendeler.

Ja, stakkars far har det nok ille.

I tillegg vil helst ikke barnet/ungdomen være der, får knapt være utenfor døren i løpet av dagen. Må være inne å passe de andre barna.

Ja, stakkars far.

Var det ikke barnets beste som burde telle???

Skrevet

Hvis du tror at alle får småbarnstillegg og kontantstøtte så har du misforstått litt. Småbarnstillegget finnes ikke mer, det er bakt inn i kontantstøtta. Og kontantstøtte får du jo bare om du har unger under 3 år som ikke går i barnehage med statstilskudd.

Så at alle får småbarnstillegg og kontantstøtte er bare vås. De fleste får det ikke.

Og for å legge til en ting: Det er på ingen måte avhengig av om man er alene med barna eller ikke.

Skrevet

Og for å legge til en ting: Det er på ingen måte avhengig av om man er alene med barna eller ikke.

Nei, det er det jo ikke, så det blir jo egentlig ganske søkt å ta med det i en slik diskusjon.

petter smart
Skrevet

Dette er ordninger mødre kan få, tror ikke alle får alt. Men poenget er at den bidragspliktige, som regel far, ikke får noen av. Selv om han har barnet 40% av tiden.

Skrevet

Dette er ordninger mødre kan få, tror ikke alle får alt. Men poenget er at den bidragspliktige, som regel far, ikke får noen av. Selv om han har barnet 40% av tiden.

Jeg skjønner at jeg må belære deg litt.

Far (la oss for enkelts skyld si det, selv om jeg mener bidragsmottager) får del i en rekke av disse ordningene. Den nye bidragsordningen fungerer nemlig slik: Man sier at det koster x kroner å forsørge et barn. Så TREKKER MAN FRA barnetrygd, stønad til barnetilsyn og skatteklasse 2. Deretter deles gjenstående beløp på foreldrene etter inntekt. DERETTER trekkes det fra for samvær, med 40% samvær blir fradraget ganske stort.

Skrevet

Har du noen som helst anelse om hvordan reglene er idag ? Det virker ikke sånn.

Og "den som er skyld i situasjonen" ? Hvis hun er utro, og han går, hvem er skyld i situasjonen da ? Hva hvis han slår henne, og hun går ? Hvem skal avgjøre dette ?

* heier *

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...