Gå til innhold

Bidragspliktige fedre har det ikke så lett som alle tror

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

"Den som har hovedomsorgen, som ofest mor, får alle økonomiske støtteordninger, disse er: * barnetrygd for ett ekstra barn * ekstra småbarnstillegg * skatteklasse 2 * kontantstøtte * støtte til barnetilsyn (normalt ca 70% av utgiftene til barnehage e.l.) * overgangsstønad (dersom han/hun ikke er i arbeid eller har rett til arbeidsledighetstrygd)"

Nå er det slik at både småbarnstillegg ogkontantstøtte slutter når barnet fyller 3 (og det gjør gudsjelov de fleste). Støtte til barnehage utgjør 60 % og er litt mer enn hva partner ville dekke (halvparten) ved å bo sammen!

"I tillegg kommer barnebidrag. "

Som etter nye regler heller ikke er svært mye pr. måned.

"Den bidragspliktige får ikke dette, slik at hans økonomi vil ofte bli vesentlig dårligere enn mottakers. "

Så har han/hun heller ikke utgifter til klær, sko, sykler, fritidsaktiviteter, vinterutstyr, osv osv.

"Dette gjelder selv om far har 40% samvær med barnet, og da har nesten like store utgifter til barnet som mor."

Da er også barnebidraget sterkt redusert.

"Mange bidragspliktige fedre er gjeldsslaver."

Det kan man neppe laste barnebidrget for i allefall! UTgifter til barnet hadde man jo naturlig hatt om man bodde sammen med moren!

Ikke at jeg klager over min økonomiske situasjon som alenemor, men MYE får jeg ikke! Ikke sett i forhold til hva jeg ville kunnet dele av utgifter med pappa'n om vi hadde bodd sammen. Men det vil jeg ikke!!!

Det er dyrt å ha barn uansett om man bor sammen eller ikke, kanskje det er der diskusjonen burde startet?

Dette er ordninger som mor kan få, uten at hun nødvendigvis får alle. Men far får ingen av dem. Og han har faktisk mange av de samme utgiftene. Han må også ha en leilighet med eget rom til barnet, egen seng, egne klær, fritidsaktiviteter og alt annet barnet bruker når det er hos far.

Mange er gjeldsslaver fordi de enten bor alene selv og enslige har det generelt tøft, med en ekstra utgift på inntil flere tusen i måneden kan knekke økonomien. Og som nevnt har de ofte mange av de samme utgiftene som mor. Man betaler i en viss grad dobbelt opp.

Andre har en ny familie som krever sitt økonomisk. Å forsørge to familier kan bli i meste laget.

At det er dyrt å ha barn (selv om en får mye mer både penger og ytelser nå enn før) er en annen diskusjon.

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

28

• laban

11

• Dorthe

9

• tonil

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

petter smart
Skrevet

Har du noen som helst anelse om hvordan reglene er idag ? Det virker ikke sånn.

Og "den som er skyld i situasjonen" ? Hvis hun er utro, og han går, hvem er skyld i situasjonen da ? Hva hvis han slår henne, og hun går ? Hvem skal avgjøre dette ?

Nettopp. Det blir svært vanskelig å avgjøre hvem som hadde skyld i bruddet. Men det hadde vært ideelt om det var mulig. Med unntak for at barnet da ville bli skadelidende for sine foreldres feil.

Skrevet

Nettopp. Det blir svært vanskelig å avgjøre hvem som hadde skyld i bruddet. Men det hadde vært ideelt om det var mulig. Med unntak for at barnet da ville bli skadelidende for sine foreldres feil.

Så hvis det hadde vært mulig, synes du at man skal slippe ansvar for å forsørge egne barn, hvis barnas andre forelder er skyld i at man ikke er sammen ?

Snakk om å blande kortene.

Gjest skulle gjerne visst.
Skrevet

Kan ikke de reglene. Der er noe jeg lurte på :

Hva skjer om hun flytter så langt innenfor landets grenser at faren ikke har mulighet til å dra omsorg for barna sine like hyppig som før ? Får han mer barnebidrag da ?

Kan hun flytte ut av landet også helt uten videre ? Hva skjer i tilfelle med farens bidragsbeløp ?

petter smart
Skrevet

Kan ikke de reglene. Der er noe jeg lurte på :

Hva skjer om hun flytter så langt innenfor landets grenser at faren ikke har mulighet til å dra omsorg for barna sine like hyppig som før ? Får han mer barnebidrag da ?

Kan hun flytte ut av landet også helt uten videre ? Hva skjer i tilfelle med farens bidragsbeløp ?

Dersom hun flytter så skal de dele utgiftene for reising ifm med hans samvær.

Dersom han ikke har råd til å reise for samvær må han betale mer i bidrag, dvs han får jo redusert bidraget ved økt samvær, slik at han da i praksis må betale mer.

Hun kan derimot ikke flytte ut av landet uten hans tillatelse.

petter smart
Skrevet

Ja, stakkars fedre.

Jeg mottar _hele_ 620,- i bidrag for min datter(fra staten). For han stakkars faren har "bare" fått 4 unger til, som han bor sammen med. Og da har han ikke økonomi til å forsørge sin første datter.

Og det er ikke en ting hun får derfra heller, bortsett fra en liten ting til jul og bursdag. Ikke et plagg har de som hun kan ha der. Ikke engang bind kjøper de til henne. Må ha med seg full bag med rent tøy fra oss, kommer hjem med full bag møkkete tøy derfra. Hun er 13 år, har ingen fast seng å sove i når hun er der. Ligg der det er plass. Ingen plass for private eiendeler.

Ja, stakkars far har det nok ille.

I tillegg vil helst ikke barnet/ungdomen være der, får knapt være utenfor døren i løpet av dagen. Må være inne å passe de andre barna.

Ja, stakkars far.

Var det ikke barnets beste som burde telle???

Er det ikke synd på han når han har så dårlig råd at han knapt nok kan betale bidrag? Når han ikke har råd til et stort nok hus til at datteren kan få eget rom, eller i alle fall egen seng? Når han ikke har råd til å kjøpe klær og annet til henne?

petter smart
Skrevet

Ja, stakkars fedre.

Jeg mottar _hele_ 620,- i bidrag for min datter(fra staten). For han stakkars faren har "bare" fått 4 unger til, som han bor sammen med. Og da har han ikke økonomi til å forsørge sin første datter.

Og det er ikke en ting hun får derfra heller, bortsett fra en liten ting til jul og bursdag. Ikke et plagg har de som hun kan ha der. Ikke engang bind kjøper de til henne. Må ha med seg full bag med rent tøy fra oss, kommer hjem med full bag møkkete tøy derfra. Hun er 13 år, har ingen fast seng å sove i når hun er der. Ligg der det er plass. Ingen plass for private eiendeler.

Ja, stakkars far har det nok ille.

I tillegg vil helst ikke barnet/ungdomen være der, får knapt være utenfor døren i løpet av dagen. Må være inne å passe de andre barna.

Ja, stakkars far.

Var det ikke barnets beste som burde telle???

Trodde ikke en kunne tvinge en 13-åring til samvær.

Skrevet

Dette er ordninger som mor kan få, uten at hun nødvendigvis får alle. Men far får ingen av dem. Og han har faktisk mange av de samme utgiftene. Han må også ha en leilighet med eget rom til barnet, egen seng, egne klær, fritidsaktiviteter og alt annet barnet bruker når det er hos far.

Mange er gjeldsslaver fordi de enten bor alene selv og enslige har det generelt tøft, med en ekstra utgift på inntil flere tusen i måneden kan knekke økonomien. Og som nevnt har de ofte mange av de samme utgiftene som mor. Man betaler i en viss grad dobbelt opp.

Andre har en ny familie som krever sitt økonomisk. Å forsørge to familier kan bli i meste laget.

At det er dyrt å ha barn (selv om en får mye mer både penger og ytelser nå enn før) er en annen diskusjon.

En far som har barnet "normalt" samvær betaler vel sjelden for faste fritidsaktiviteter?

Alle har sikkert forskjellige avtaler, men hos oss hvor det er normalt samvær betaler ikke far for hverken klær, sykler, vinterutstyr eller noe annet.

Det han betaler for er det han velger å gjøre med barnet når det er hos far. Og selvsagt en seng barnet kan sove i. Ellers betaler han "kun" barnebidrag som ikke er store beløpet pr. måned. Dette bidraget er vel ment nettopp å dekke halvparten av de utgifter som den som har den daglige omsorgen med barnet har?

Det er mulig ditt innlegg var bare for å provosere, og mulig jeg biter enkelt på kroken.

Menjeg synes ikke spesielt synd på hverken far eller mor i en slik sak. Men at det er enkeltsaker det er synd på er en annen sak, men det kan likegjerne være i et forhold hvor mor og far bor sammen også! Jeg tror ikke det er knyttet opp mot om man er bidragsmottaker eller bidragsbetaler.

petter smart
Skrevet

Så hvis det hadde vært mulig, synes du at man skal slippe ansvar for å forsørge egne barn, hvis barnas andre forelder er skyld i at man ikke er sammen ?

Snakk om å blande kortene.

Jeg synes man burde straffet den som var skyld i situasjonen.

Skrevet

Dersom hun flytter så skal de dele utgiftene for reising ifm med hans samvær.

Dersom han ikke har råd til å reise for samvær må han betale mer i bidrag, dvs han får jo redusert bidraget ved økt samvær, slik at han da i praksis må betale mer.

Hun kan derimot ikke flytte ut av landet uten hans tillatelse.

"Hun kan derimot ikke flytte ut av landet uten hans tillatelse."

Hvis man som samboere ikke signerer på "felles foreldreansvar" kan hun det! Selvom man har samværsrett.

Skrevet

Trodde ikke en kunne tvinge en 13-åring til samvær.

Man kan visst det, tydeligvis. Når far ikke gidder å høre på andre enn sine egne meninger.

Til min datters fortvilelse.

Hun vil ikke slutte å være der, men være der mer når hun har lyst.

Skrevet

Er det ikke synd på han når han har så dårlig råd at han knapt nok kan betale bidrag? Når han ikke har råd til et stort nok hus til at datteren kan få eget rom, eller i alle fall egen seng? Når han ikke har råd til å kjøpe klær og annet til henne?

Synes ikke synd på han nei, han har vel 4 biler blant annet. Det er vel heller mer snakk om prioritering.

Gjest flerbarnsmor
Skrevet

Kontantstøtte får både mor og far - om de bor sammen. Og hvor mye støtte man får til barnetilsyn, ble jo sagt ovenfor. Og - far betaler jo ikke fritidssysler, sportsutstyr, reiser til og fra fritidsaktiviteter osv. osv.

Gjest flerbarnsmor
Skrevet

Flerkoneri er igrunnen mye greiere, for da har man bare utgifter til ett (stort) hus og ikke til to barnekull, slik som nå?

petter smart
Skrevet

"Hun kan derimot ikke flytte ut av landet uten hans tillatelse."

Hvis man som samboere ikke signerer på "felles foreldreansvar" kan hun det! Selvom man har samværsrett.

Tenkte nå på de med felles foreldreansvar. Men som du sier, har de ikke det kan han ikke engang nekte henne å flytte til utlandet.

Skrevet

Faren kan også flytte hvor han vil i Norge, i mitt tilfelle har faren flyttet 250 mil vekk fra barnet slik at jeg må betale masse reisepenger som jeg egentlig ikke har råd til når han skal ha samvær.

Og gjeldsslave blir man ikke av å betale 530 kr mnd i bidrag. Og han er gift så han har noen til å dele utgiftene med seg.

petter smart
Skrevet

Man kan visst det, tydeligvis. Når far ikke gidder å høre på andre enn sine egne meninger.

Til min datters fortvilelse.

Hun vil ikke slutte å være der, men være der mer når hun har lyst.

Pussig at faren ikke er interessert i det. Da er det tydeligvis ikke hennes beste han tenker på. Men det er vel bekvemmelig for han å få gratis barnevakt.

Kan du ikke true med at samværet opphører dersom han ikke er mer smidig i forhold til når hun er der og at hun ikke skal brukes som gratis barnevakt.

Det blir kunstig å sende en 13-åring fram og tilbake mot sin vilje. De har selvfølgelig sin egen vilje og samvær burde vært frivillig.

Gjest flerbarnsmor
Skrevet

Hva ville du kallt det om en kvinne sa hun brukte prevensjon og at hun ved en evt graviditet ville ta abort, mens hun i virkeligheten ikke bruker prevensjon, ikke vil ta abort og ønsker å bli gravid.

Skal en ikke tro på det kvinner sier?

Et barn vil koste deg en tusenlapp i bidrag i måneden, om du ikke tjener veldig mye, da, men i så fall har du vel råd til over tusenlappen, også?

Hvor mye bruker du på et tur på byen i måneden - kanskje bare den du må bytte ut med en rimeligere fritidsaktivitet, da.

Gjest flerbarnsmor
Skrevet

Det er uvesentlig hvem som var skyld i bruddet, om kona er utro fordi mannen er en dårlig elsker eller om det er omvendt har da ingenting med bidrag og ansvar for ungene man har satt til verden, vel!

Skrevet

Pussig at faren ikke er interessert i det. Da er det tydeligvis ikke hennes beste han tenker på. Men det er vel bekvemmelig for han å få gratis barnevakt.

Kan du ikke true med at samværet opphører dersom han ikke er mer smidig i forhold til når hun er der og at hun ikke skal brukes som gratis barnevakt.

Det blir kunstig å sende en 13-åring fram og tilbake mot sin vilje. De har selvfølgelig sin egen vilje og samvær burde vært frivillig.

Helt enig med deg, men han er en person som ikke hører på andre, og _aller minst_ meg.

Og selv tør hun vel knapt å nevne dette til han selv. Hun har sett hvordan han har håndert sine andre barn, og da mener jeg _håndert_.

Prøver å finne ut hvor jeg kan henvende meg slik at hun kan få hjelp til å finne ut en løsning som hun vil ha.

Noen ideer????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...