Grip Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 I Norge (og i Sverige) er det slik at folk som dreper, og som blir erklært sinnsyke i gjerningsøyeblikket, kan havne på frifot igjen etter et par år...forutsatt at de blir erklært friske. Flere saker de siste årene, spesielt profilerte saker med innvandrere som drapsmenn, har endt med at morderen slipper straff. Folks rettsoppfatning settes på prøve, og hensynet til offerets nærmeste blir skjøvet til side. I Sverige lanseres nå et forslag om at slike drapsmenn skal gis adekvat behandling og deretter plasseres i fengsel for soning av ordinær straff. Berthold Grünfeld støtter forslaget. Det kan være et brukbart kompromiss mellom hensynet til samfunnet, den dreptes pårørende og den syke gjerningsmann. ..... For øvrig synes jeg denne praksisen med frifinnelse av mordere som er litt skrudd, tar overhånd. De fleste som dreper er vel i utgangspunktet gale. 0 Siter
soleil Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 "For øvrig synes jeg denne praksisen med frifinnelse av mordere som er litt skrudd, tar overhånd. De fleste som dreper er vel i utgangspunktet gale." Hva mener du med gal? Psykotisk? Psykotisk i gjerningsøyeblikket? Ond? Psykopat? Jeg syns ikke det er riktig at en person som blir vurdert som psykotisk eller psykotisk i gjerningsøyeblikket først skal til tvungen behandling og så skal få straff når han er frisk nok til det. Hvis du vet hva det vil si å være fullstendig psykotisk ( at verden er et kaos, angsten er i høyspenn og hele virkeligheten er marerittaktig) så kan du forstå slike handlinger. Det gjør faktisk at voldshandlinger og drap er forståelig utfra virkelighetsoppfatningen til drapsmannen. (Drapsmannen kan være helt sikker på at han ser et monster foran seg som han må drepe eller at noen truer han med pistol. Enten det eller at han får befalinger om å drepe som han må følge ellers vil jorden gå under, eller lignende. For den syke så er dette HELT virkelig) Det å forstå disse forestillingene er selvsagt ikke det samme som å si at det er en unnskyldning eller at drap og vold er "greit" i slike tilfeller, men jeg mener det blir meningsløst å straffe en person som har fått forvaring når vedkommende er blitt "frisk". Det blir i såfall for å stille hevnlysten at personen skal sone to ganger. Det koster penger å ha folk til soning. Bedre med skikkelig ettervern og rehabilitering av disse folka så de kan gjøre nytte for seg? Jeg skjønner godt de pårørende som ønsker skikkelige straffer og det er vel noe som ligger naturlig i oss at vi tenker på det når det skjer slike forferdelige og meningsløse drap. Det kan jo være en del som spekulerer i å satse på en "sinnsyk i gjerningsøyeblikket-dom", men når man totalt mangler motiv og går løs på folk som i denne trikke-tragedien og har en såpass spesiell atferd så tror jeg det er sannsynlig at det kan være tilfelle at det er psykose i gjerningsøyeblikket. Hvis det stemmer at denne personen er schizofren så er det helt makaber dårlig oppfølging han har fått og han burde helt sikkert fått medisiner og ikke blitt sendt ut fra sykehuset til ingenting. Jeg mener riktig instans er psykiatrien. 0 Siter
Costa1365380367 Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Enig. Det er ganske ekstremt å drepe noen, og de færreste av oss gjør det, så disse få som faktisk krysser den grensen, kan ha en eller annen "defekt"/dårlig utviklede evner. En psykotisk drapsmann har man ingen mulighet til å beskytte seg mot, de slår ned tilfeldig. Og siden jeg nå har enda mindre tro på psykiatrien i Norge, så vil det ikke hjelpe stort å stemple en psykotisk drapsmann for friskmeldt. Vi har jo nå sett hvor mye det stempelet betyr. 0 Siter
Costa1365380367 Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 "For øvrig synes jeg denne praksisen med frifinnelse av mordere som er litt skrudd, tar overhånd. De fleste som dreper er vel i utgangspunktet gale." Hva mener du med gal? Psykotisk? Psykotisk i gjerningsøyeblikket? Ond? Psykopat? Jeg syns ikke det er riktig at en person som blir vurdert som psykotisk eller psykotisk i gjerningsøyeblikket først skal til tvungen behandling og så skal få straff når han er frisk nok til det. Hvis du vet hva det vil si å være fullstendig psykotisk ( at verden er et kaos, angsten er i høyspenn og hele virkeligheten er marerittaktig) så kan du forstå slike handlinger. Det gjør faktisk at voldshandlinger og drap er forståelig utfra virkelighetsoppfatningen til drapsmannen. (Drapsmannen kan være helt sikker på at han ser et monster foran seg som han må drepe eller at noen truer han med pistol. Enten det eller at han får befalinger om å drepe som han må følge ellers vil jorden gå under, eller lignende. For den syke så er dette HELT virkelig) Det å forstå disse forestillingene er selvsagt ikke det samme som å si at det er en unnskyldning eller at drap og vold er "greit" i slike tilfeller, men jeg mener det blir meningsløst å straffe en person som har fått forvaring når vedkommende er blitt "frisk". Det blir i såfall for å stille hevnlysten at personen skal sone to ganger. Det koster penger å ha folk til soning. Bedre med skikkelig ettervern og rehabilitering av disse folka så de kan gjøre nytte for seg? Jeg skjønner godt de pårørende som ønsker skikkelige straffer og det er vel noe som ligger naturlig i oss at vi tenker på det når det skjer slike forferdelige og meningsløse drap. Det kan jo være en del som spekulerer i å satse på en "sinnsyk i gjerningsøyeblikket-dom", men når man totalt mangler motiv og går løs på folk som i denne trikke-tragedien og har en såpass spesiell atferd så tror jeg det er sannsynlig at det kan være tilfelle at det er psykose i gjerningsøyeblikket. Hvis det stemmer at denne personen er schizofren så er det helt makaber dårlig oppfølging han har fått og han burde helt sikkert fått medisiner og ikke blitt sendt ut fra sykehuset til ingenting. Jeg mener riktig instans er psykiatrien. Så fort noen gjør noe kriminelt i dette landet, mitt land for øvrig, så blir denne personen ”min”; for jeg eier en liten bit av staten, og vedkommende som forbryter seg skal gjøre opp for seg, selv om det kun blir for at jeg skal føle at rettferdighet har skjedd, for det er utrolig viktig at jeg føler denne rettferdigheten. Det bidrar ikke til den gode følelsen å slippe disse ”umiddelbart” ut igjen. Og jeg blåser i om de potensielt sett kan gjøre nytte for seg, alt jeg tenker på er hva om de klikker igjen. Selv om en psykotisk drapsmann har en helt annen virkelighetsoppfattning, så synes jeg vi skal la den normale virkelighetsoppfattningen få dominere. Det er fint å forstå, men når man forstår seg i hjel, og havner på den andre siden, så ender man opp med ”formildende omstendigheter” som igjen leder til at 99,9% av oss ikke føler at rettferdighet har skjedd. Det å ærklære en person psykotisk, eller lignende, i gjerningøyeblikket, er i beste fall riktig, i verste fall totalt feil. Så lenge man faktisk har klart å fange drapsmannen, så synes jeg ikke at en ”håndfull” mennesker skal debattere hvorvidt vedkommende skal sone eller slippes ”rett ut” igjen. Det å stemple en person som psykotisk er ingen ”perfect science”, det er og blir en bedømming som tilfeldige fagpersoner skal ta. Jeg ser ingen grunn til dette ”strafferettslige lotto” på min bekostning. Vi kan ikke henrette disse personene, men vi kan heller ikke slippe dem løs sånn uten videre, for det bor potensielt sett over 4 millioner ”monstere” her i Norge, og jeg vil ikke at noen av dem skal ende opp slik 23 åringen gjorde. En annen ting, Norge har en overflod av personer som trenger psykiatrisk hjelp, det er køer overalt, og selv om denne somalieren åpenbart trenger hjelp, så blir det litt ironisk at han nå kommer til å få fullt opp av hjelp. Mens folk som enda har til gode å stikke ned noen, står i kø. De psykologiske problemene mange har, og som tynger samfunnet, kommer til å være her i mange år fremover. For det er utrolig tidkrevende å hjelpe folk med psykologiske problemer, 1 år i terapi er helt vanlig – og det finnes ingen garantier. 0 Siter
Gjest zuuul Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Så fort noen gjør noe kriminelt i dette landet, mitt land for øvrig, så blir denne personen ”min”; for jeg eier en liten bit av staten, og vedkommende som forbryter seg skal gjøre opp for seg, selv om det kun blir for at jeg skal føle at rettferdighet har skjedd, for det er utrolig viktig at jeg føler denne rettferdigheten. Det bidrar ikke til den gode følelsen å slippe disse ”umiddelbart” ut igjen. Og jeg blåser i om de potensielt sett kan gjøre nytte for seg, alt jeg tenker på er hva om de klikker igjen. Selv om en psykotisk drapsmann har en helt annen virkelighetsoppfattning, så synes jeg vi skal la den normale virkelighetsoppfattningen få dominere. Det er fint å forstå, men når man forstår seg i hjel, og havner på den andre siden, så ender man opp med ”formildende omstendigheter” som igjen leder til at 99,9% av oss ikke føler at rettferdighet har skjedd. Det å ærklære en person psykotisk, eller lignende, i gjerningøyeblikket, er i beste fall riktig, i verste fall totalt feil. Så lenge man faktisk har klart å fange drapsmannen, så synes jeg ikke at en ”håndfull” mennesker skal debattere hvorvidt vedkommende skal sone eller slippes ”rett ut” igjen. Det å stemple en person som psykotisk er ingen ”perfect science”, det er og blir en bedømming som tilfeldige fagpersoner skal ta. Jeg ser ingen grunn til dette ”strafferettslige lotto” på min bekostning. Vi kan ikke henrette disse personene, men vi kan heller ikke slippe dem løs sånn uten videre, for det bor potensielt sett over 4 millioner ”monstere” her i Norge, og jeg vil ikke at noen av dem skal ende opp slik 23 åringen gjorde. En annen ting, Norge har en overflod av personer som trenger psykiatrisk hjelp, det er køer overalt, og selv om denne somalieren åpenbart trenger hjelp, så blir det litt ironisk at han nå kommer til å få fullt opp av hjelp. Mens folk som enda har til gode å stikke ned noen, står i kø. De psykologiske problemene mange har, og som tynger samfunnet, kommer til å være her i mange år fremover. For det er utrolig tidkrevende å hjelpe folk med psykologiske problemer, 1 år i terapi er helt vanlig – og det finnes ingen garantier. Det er stor forskjell på en psykose og annen psykiatrisk sykdom-og det virker ikke som om du vet så mye om psykoser. Personer med personlighetsforstyrrelser og andre lidelser ender i fengsel, lik de uten psykiatrisk sykdom. 0 Siter
Gjest zuuul Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Så fort noen gjør noe kriminelt i dette landet, mitt land for øvrig, så blir denne personen ”min”; for jeg eier en liten bit av staten, og vedkommende som forbryter seg skal gjøre opp for seg, selv om det kun blir for at jeg skal føle at rettferdighet har skjedd, for det er utrolig viktig at jeg føler denne rettferdigheten. Det bidrar ikke til den gode følelsen å slippe disse ”umiddelbart” ut igjen. Og jeg blåser i om de potensielt sett kan gjøre nytte for seg, alt jeg tenker på er hva om de klikker igjen. Selv om en psykotisk drapsmann har en helt annen virkelighetsoppfattning, så synes jeg vi skal la den normale virkelighetsoppfattningen få dominere. Det er fint å forstå, men når man forstår seg i hjel, og havner på den andre siden, så ender man opp med ”formildende omstendigheter” som igjen leder til at 99,9% av oss ikke føler at rettferdighet har skjedd. Det å ærklære en person psykotisk, eller lignende, i gjerningøyeblikket, er i beste fall riktig, i verste fall totalt feil. Så lenge man faktisk har klart å fange drapsmannen, så synes jeg ikke at en ”håndfull” mennesker skal debattere hvorvidt vedkommende skal sone eller slippes ”rett ut” igjen. Det å stemple en person som psykotisk er ingen ”perfect science”, det er og blir en bedømming som tilfeldige fagpersoner skal ta. Jeg ser ingen grunn til dette ”strafferettslige lotto” på min bekostning. Vi kan ikke henrette disse personene, men vi kan heller ikke slippe dem løs sånn uten videre, for det bor potensielt sett over 4 millioner ”monstere” her i Norge, og jeg vil ikke at noen av dem skal ende opp slik 23 åringen gjorde. En annen ting, Norge har en overflod av personer som trenger psykiatrisk hjelp, det er køer overalt, og selv om denne somalieren åpenbart trenger hjelp, så blir det litt ironisk at han nå kommer til å få fullt opp av hjelp. Mens folk som enda har til gode å stikke ned noen, står i kø. De psykologiske problemene mange har, og som tynger samfunnet, kommer til å være her i mange år fremover. For det er utrolig tidkrevende å hjelpe folk med psykologiske problemer, 1 år i terapi er helt vanlig – og det finnes ingen garantier. eks-stefaren til min bestevenninne er erklært alvorlig sinnslidende og kan ikke dømmes for de grove seksuelle overgrepene han påførte henne og mishandlingen han påførte hennes mor. Selv om disse overgrepene neppe hadde noe med psykosen og gjøre... Han har nok en alvorlig personlighetsforstyrrelse i tillegg! Men han er innesperret i en sikkerhetsavdeling og blir sannsynligvis det resten av livet. Så sinnlidelde personer blir ikke sluppet ut med en gang. Det blir vurdert av fagfolk! Og ja, de har tydeligvis gjort en stor feil når de skrev han ut fra psyk avd, men nå vet de jo at han er farlig, og da vil de neppe slippe han ut før han blir frisk. Men en psykose blir ofte bra igjen av såkalte anti psykotiske medisiner, og om han tar dem og ikke er en voldelig person når han er fri fra psykosen, må han få slippes ut om det blir vurdert forsvarlig, og ikke satt i fengsel for noe han ikke har ansvar for-han levde i en annen virkelighet, et mareritt i våken tilstand og er uten skyld i ugjerningen. Om du vet hva psykoser er, ville du forstått det. 0 Siter
Costa1365380367 Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Det er stor forskjell på en psykose og annen psykiatrisk sykdom-og det virker ikke som om du vet så mye om psykoser. Personer med personlighetsforstyrrelser og andre lidelser ender i fengsel, lik de uten psykiatrisk sykdom. Du har helt rett, jeg vet ikke så mye om psykoser. Så hva er poenget ditt? 0 Siter
Gjest lady luzi Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Så fort noen gjør noe kriminelt i dette landet, mitt land for øvrig, så blir denne personen ”min”; for jeg eier en liten bit av staten, og vedkommende som forbryter seg skal gjøre opp for seg, selv om det kun blir for at jeg skal føle at rettferdighet har skjedd, for det er utrolig viktig at jeg føler denne rettferdigheten. Det bidrar ikke til den gode følelsen å slippe disse ”umiddelbart” ut igjen. Og jeg blåser i om de potensielt sett kan gjøre nytte for seg, alt jeg tenker på er hva om de klikker igjen. Selv om en psykotisk drapsmann har en helt annen virkelighetsoppfattning, så synes jeg vi skal la den normale virkelighetsoppfattningen få dominere. Det er fint å forstå, men når man forstår seg i hjel, og havner på den andre siden, så ender man opp med ”formildende omstendigheter” som igjen leder til at 99,9% av oss ikke føler at rettferdighet har skjedd. Det å ærklære en person psykotisk, eller lignende, i gjerningøyeblikket, er i beste fall riktig, i verste fall totalt feil. Så lenge man faktisk har klart å fange drapsmannen, så synes jeg ikke at en ”håndfull” mennesker skal debattere hvorvidt vedkommende skal sone eller slippes ”rett ut” igjen. Det å stemple en person som psykotisk er ingen ”perfect science”, det er og blir en bedømming som tilfeldige fagpersoner skal ta. Jeg ser ingen grunn til dette ”strafferettslige lotto” på min bekostning. Vi kan ikke henrette disse personene, men vi kan heller ikke slippe dem løs sånn uten videre, for det bor potensielt sett over 4 millioner ”monstere” her i Norge, og jeg vil ikke at noen av dem skal ende opp slik 23 åringen gjorde. En annen ting, Norge har en overflod av personer som trenger psykiatrisk hjelp, det er køer overalt, og selv om denne somalieren åpenbart trenger hjelp, så blir det litt ironisk at han nå kommer til å få fullt opp av hjelp. Mens folk som enda har til gode å stikke ned noen, står i kø. De psykologiske problemene mange har, og som tynger samfunnet, kommer til å være her i mange år fremover. For det er utrolig tidkrevende å hjelpe folk med psykologiske problemer, 1 år i terapi er helt vanlig – og det finnes ingen garantier. En psykose er ikke en "formildende omstendighet"... Det er vel når en voksen tar livet av sin far i affekt, om han har påført henne grov vold og overgrep f.eks. Og selv da havner en i fengsel! Du kan ikke la den normale virkelighetsoppfatningen dominere i en drapssak der personen var psykotisk-fordi han ikke VET at han i en annen virkelighet enn oss andre. 0 Siter
Costa1365380367 Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 eks-stefaren til min bestevenninne er erklært alvorlig sinnslidende og kan ikke dømmes for de grove seksuelle overgrepene han påførte henne og mishandlingen han påførte hennes mor. Selv om disse overgrepene neppe hadde noe med psykosen og gjøre... Han har nok en alvorlig personlighetsforstyrrelse i tillegg! Men han er innesperret i en sikkerhetsavdeling og blir sannsynligvis det resten av livet. Så sinnlidelde personer blir ikke sluppet ut med en gang. Det blir vurdert av fagfolk! Og ja, de har tydeligvis gjort en stor feil når de skrev han ut fra psyk avd, men nå vet de jo at han er farlig, og da vil de neppe slippe han ut før han blir frisk. Men en psykose blir ofte bra igjen av såkalte anti psykotiske medisiner, og om han tar dem og ikke er en voldelig person når han er fri fra psykosen, må han få slippes ut om det blir vurdert forsvarlig, og ikke satt i fengsel for noe han ikke har ansvar for-han levde i en annen virkelighet, et mareritt i våken tilstand og er uten skyld i ugjerningen. Om du vet hva psykoser er, ville du forstått det. Så bra at de NÅ vet om feilen de gjorde, vi kan bare håpe at dette blir en form for kollektiv læring der alle består eksamen. Dette har skjedd før, og kommer til å skje igjen. Selvsagt så blir feilen da begått av en annen psykiater ved et annet sykehus. 1-2 år for drap er så å si med en gang, og det blir oppfattet som en svært kort straff for den type forbrytelser. Det finnes forresten utallige historier om psykisk syke mennesker som har sluttet å ta sine medisiner, med tragedie som resultat. Disse vindunder-medisinene du snakker om, er ikke farget rosa, de smaker ikke jordbær, og de gir deg ikke fantastisk velvære. Selv antideppressiva har uttallige bi-effekter, jeg vil tro disse medikamentene også har det. Det er ofte derfor folk slutter å ta dem. Det at han ikke skal kunne holdes ansvarlig fordi han på tidspunktet hadde en annen virkelighetsoppfattning, blir som å tro på hekser og troll. Fyren kan jo ha sett monstere, men det betyr ikke at jeg skal tro på ham, og godta det som formildende omstendigheter. Den normale virkelighetsoppfattningen må bestemme, ikke den som ser monstere. Jeg vil ikke forstå meg i hjel heller, jeg vil gjerne ha grenser for hva som er normalt/akseptert, og hva som ikke er det, og jeg vil at disse grensene skal være allment akseptert slik at jeg ikke står helt alene om å mene det. 0 Siter
Costa1365380367 Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 En psykose er ikke en "formildende omstendighet"... Det er vel når en voksen tar livet av sin far i affekt, om han har påført henne grov vold og overgrep f.eks. Og selv da havner en i fengsel! Du kan ikke la den normale virkelighetsoppfatningen dominere i en drapssak der personen var psykotisk-fordi han ikke VET at han i en annen virkelighet enn oss andre. Skal vi da la drapsmannens virkelighetsoppfattning få dominere? Hva med å innse at vi ikke kan forstå alt, men likevel tilfredstille samfunnet ved å la normale folk føle seg trygge. Så får det heller være at vi går glipp av full forståelse for "den andre" virkelighetsoppfattelsen. Jeg tror det i enkelte tilfeller er bedre å ikke ”forstå”, enn å sette seg på kosteskaftet i et forsøk på å fly. 0 Siter
Gjest zuuul Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Du har helt rett, jeg vet ikke så mye om psykoser. Så hva er poenget ditt? Poenget mitt er at du hadde forstått hvorfor psykotiske drapsmenn bør får behandling istedet for fengsel. 0 Siter
Gjest zuuul Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Skal vi da la drapsmannens virkelighetsoppfattning få dominere? Hva med å innse at vi ikke kan forstå alt, men likevel tilfredstille samfunnet ved å la normale folk føle seg trygge. Så får det heller være at vi går glipp av full forståelse for "den andre" virkelighetsoppfattelsen. Jeg tror det i enkelte tilfeller er bedre å ikke ”forstå”, enn å sette seg på kosteskaftet i et forsøk på å fly. Om DU hadde vært i psykose hadde heller ikke du visst at det var galt å drepe,(og la meg si at det er svært sjelden psykotiske personer er farlige), fordi du hadde trodd at noe annet skjedde, at du drepte et monster f.eks Noe annet er om noen dreper noen i affekt fordi de har sterke følelser, aggresiv, sint, og dreper noen, de får fengselsstraff på lik linje om de ikke hadde hatt psykisk lidelse. Men en PSYKOSE er noe helt annet og du forstår ikke hva det er, selv om mange har prøvd å forklare det til deg. Og ja, disse medisinene er ingen dans på roser, de har bivirkninger, og mange schizofrene er også innlagt i flere år, kanskje hele livet. Om en psykotisk person slutter å ta medisinene, kan han blir TVANGSMEDISINERT. Du kan ikke tvangsmedisinere en depresjon. 0 Siter
Gjest lady luzi Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Så fort noen gjør noe kriminelt i dette landet, mitt land for øvrig, så blir denne personen ”min”; for jeg eier en liten bit av staten, og vedkommende som forbryter seg skal gjøre opp for seg, selv om det kun blir for at jeg skal føle at rettferdighet har skjedd, for det er utrolig viktig at jeg føler denne rettferdigheten. Det bidrar ikke til den gode følelsen å slippe disse ”umiddelbart” ut igjen. Og jeg blåser i om de potensielt sett kan gjøre nytte for seg, alt jeg tenker på er hva om de klikker igjen. Selv om en psykotisk drapsmann har en helt annen virkelighetsoppfattning, så synes jeg vi skal la den normale virkelighetsoppfattningen få dominere. Det er fint å forstå, men når man forstår seg i hjel, og havner på den andre siden, så ender man opp med ”formildende omstendigheter” som igjen leder til at 99,9% av oss ikke føler at rettferdighet har skjedd. Det å ærklære en person psykotisk, eller lignende, i gjerningøyeblikket, er i beste fall riktig, i verste fall totalt feil. Så lenge man faktisk har klart å fange drapsmannen, så synes jeg ikke at en ”håndfull” mennesker skal debattere hvorvidt vedkommende skal sone eller slippes ”rett ut” igjen. Det å stemple en person som psykotisk er ingen ”perfect science”, det er og blir en bedømming som tilfeldige fagpersoner skal ta. Jeg ser ingen grunn til dette ”strafferettslige lotto” på min bekostning. Vi kan ikke henrette disse personene, men vi kan heller ikke slippe dem løs sånn uten videre, for det bor potensielt sett over 4 millioner ”monstere” her i Norge, og jeg vil ikke at noen av dem skal ende opp slik 23 åringen gjorde. En annen ting, Norge har en overflod av personer som trenger psykiatrisk hjelp, det er køer overalt, og selv om denne somalieren åpenbart trenger hjelp, så blir det litt ironisk at han nå kommer til å få fullt opp av hjelp. Mens folk som enda har til gode å stikke ned noen, står i kø. De psykologiske problemene mange har, og som tynger samfunnet, kommer til å være her i mange år fremover. For det er utrolig tidkrevende å hjelpe folk med psykologiske problemer, 1 år i terapi er helt vanlig – og det finnes ingen garantier. Til etterretning. En fengselsstraff er som regel ikke på mange årene... Her i Norge... Morderne er på frifot etter noen år. Men schizofrene kan tvangsbehandles resten av livet. Føle deg trygg sa du? 0 Siter
Costa1365380367 Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Poenget mitt er at du hadde forstått hvorfor psykotiske drapsmenn bør får behandling istedet for fengsel. De bør få begge deler. Men jeg ønsker ikke å overfokusere på denne gruppen, det finnes andre, "fungerende" borgere som jeg mener bør prioriteres. Og terapien skal ikke redusere fengselsstraffen på en slik måte at det virker latterlig. 0 Siter
Gjest zuuul Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 De bør få begge deler. Men jeg ønsker ikke å overfokusere på denne gruppen, det finnes andre, "fungerende" borgere som jeg mener bør prioriteres. Og terapien skal ikke redusere fengselsstraffen på en slik måte at det virker latterlig. Du har virkelig ikke skjønt noe du... 0 Siter
Costa1365380367 Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Til etterretning. En fengselsstraff er som regel ikke på mange årene... Her i Norge... Morderne er på frifot etter noen år. Men schizofrene kan tvangsbehandles resten av livet. Føle deg trygg sa du? Jeg er klar over at vi har korte straffer, som stort sett blir ytterligere redusert pga "god oppførsel", eller hva de nå enn kaller det. Hadde jeg vært fornøyd med systemet så hadde jeg ikke hatt en mening om dette. 0 Siter
Costa1365380367 Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Du har virkelig ikke skjønt noe du... Vel, det kan så være, og det får jeg ta på min kappe. Det virker på meg som om du har en veldig flott teoretisk tankegang, der alt fungerer slik det skal, alltid. Trikkedrapet var ingen teoretisk øvelse der du kan boltre deg med forståelsen din. 0 Siter
Costa1365380367 Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Om DU hadde vært i psykose hadde heller ikke du visst at det var galt å drepe,(og la meg si at det er svært sjelden psykotiske personer er farlige), fordi du hadde trodd at noe annet skjedde, at du drepte et monster f.eks Noe annet er om noen dreper noen i affekt fordi de har sterke følelser, aggresiv, sint, og dreper noen, de får fengselsstraff på lik linje om de ikke hadde hatt psykisk lidelse. Men en PSYKOSE er noe helt annet og du forstår ikke hva det er, selv om mange har prøvd å forklare det til deg. Og ja, disse medisinene er ingen dans på roser, de har bivirkninger, og mange schizofrene er også innlagt i flere år, kanskje hele livet. Om en psykotisk person slutter å ta medisinene, kan han blir TVANGSMEDISINERT. Du kan ikke tvangsmedisinere en depresjon. Er det virkelig så galt av meg å føle at jeg ikke vil ha psykotiske folk rundt meg. Og hvis det gir meg en viss følelse av rettferdighet når drapsmenn/kvinner soner straffen sin, er det også galt. Hvis 0,01% av befolkningen utvikler seg til å bli psykotiske drapsmenn/kvinner, så er jeg ikke storsinnet nok til å tillate det, for jeg kan se ut som et ’monster’. 0 Siter
Gjest zuuul Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Er det virkelig så galt av meg å føle at jeg ikke vil ha psykotiske folk rundt meg. Og hvis det gir meg en viss følelse av rettferdighet når drapsmenn/kvinner soner straffen sin, er det også galt. Hvis 0,01% av befolkningen utvikler seg til å bli psykotiske drapsmenn/kvinner, så er jeg ikke storsinnet nok til å tillate det, for jeg kan se ut som et ’monster’. Du har etter all sannsynlighet ikke psykotiske folk rundt deg. Psykotiske personer blir tvangsinnlagt. Selvfølgelig skal mordere ha sin straff! Men en psykotisk kan ikke straffes, men må behandles. Hallo, han kan tro med hundre prosent sikkerhet at han er forfulgt av CIA. Like sikkert som du vet at blå ikke er gul. Han har ingen innsikt i egen sykdom. Men det er svært sjelden psykotiske er farlige for andre. De er farlige for seg selv. De fleste drap begås ikke av psykotiske personer. Men en psykotisk person kan ikke lastes for drapet, for han kan ikke noe for at han er psykotisk, han vet ikke at han er psykotisk, han kan "vite" med 100% sikkerhet at han blir forfulgt av f.eks CIA eller mordere og at eneste mulighet for overlevelse er å stikke med kniv. Hvordan kan du da putte han i fengsel? Han trenger behandling! Da vil han innse hva han har gjort og må leve med det resten av livet. Hvor mange drap har vi årlig, og hvor mange av dem av en i psykose. Neppe mange prosentene. Men om somalieren ikke var psykotisk, så burde han seff i fengsel! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.