Gjest Rusle Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 For jeg synes borgerlig konfirmasjon er en like stor selvmotsigelse som borgerlig gudstjeneste. Hva med borgerlig vielse og borgerlig begravelse? 0 Siter
Gjest Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Men det er jo ikke det samme som kirkelig konfirmasjon. Det tror jeg folk forstår. Det tror ikke jeg at alle nødvendigvis gjør. Det hadde vært enklere å forholde seg til det med et annet navn. 0 Siter
Gjest Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Hva med borgerlig vielse og borgerlig begravelse? Det blir noe annet. Folk må få velge å bli gift og begravet på en nøytral måte. Ekteskap er jo ekteskap og begravelse er begravelse uansett om den er kirkelig eller borgerlig. Kirkelig konfirmasjon derimot, handler jo om stadfestelse av dåpen. Siden da borgerlig konfirmasjon ikke handler om det samme burde det kalles noe annet. 0 Siter
Lurveline Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 For jeg synes borgerlig konfirmasjon er en like stor selvmotsigelse som borgerlig gudstjeneste. Er det noen som sier borgerlig gudstjeneste da? Hva går en borgerlig gudstjeneste ut på? 0 Siter
Gjest Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Er det noen som sier borgerlig gudstjeneste da? Hva går en borgerlig gudstjeneste ut på? Nei, jeg tror ikke det finnes. Det var bare for å gi et eksempel på en liknende selvmotsigelse. 0 Siter
Lurveline Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Det blir noe annet. Folk må få velge å bli gift og begravet på en nøytral måte. Ekteskap er jo ekteskap og begravelse er begravelse uansett om den er kirkelig eller borgerlig. Kirkelig konfirmasjon derimot, handler jo om stadfestelse av dåpen. Siden da borgerlig konfirmasjon ikke handler om det samme burde det kalles noe annet. "Kirkelig konfirmasjon derimot, handler jo om stadfestelse av dåpen." _Handlingen_ er en stadfestelse av dåpen ja,men _ordet_ betyr ikke en stadfestelse av dåpen. Vi har da flere ord i vårt vokabular som kan bety forskjellige ting,men vi tar da ikke feil forde?! 0 Siter
Lurveline Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Nei, jeg tror ikke det finnes. Det var bare for å gi et eksempel på en liknende selvmotsigelse. Da gir du jo et eksempel som ikke eksisterer da. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Det blir noe annet. Folk må få velge å bli gift og begravet på en nøytral måte. Ekteskap er jo ekteskap og begravelse er begravelse uansett om den er kirkelig eller borgerlig. Kirkelig konfirmasjon derimot, handler jo om stadfestelse av dåpen. Siden da borgerlig konfirmasjon ikke handler om det samme burde det kalles noe annet. "Konfirmasjon er en gammel tradisjon for å markere overgangen fra barn til voksen." (ung.no). Hvorfor blir det noe annet? Skal ikke en ungdom kunne få velge hva slags konfirmasjon h*n vil ha? http://www.ung.no/?shw=KONFIR 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 "Kirkelig konfirmasjon derimot, handler jo om stadfestelse av dåpen." _Handlingen_ er en stadfestelse av dåpen ja,men _ordet_ betyr ikke en stadfestelse av dåpen. Vi har da flere ord i vårt vokabular som kan bety forskjellige ting,men vi tar da ikke feil forde?! Poenget er jo nettopp at konfirmasjon betyr bekreftelse. En borgelig konfirmasjon bekrefter ingenting... 0 Siter
Gemini Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Jeg synes bare de burde kalle det noe annet, for å understreke at det ikke er det samme som kristen konfirmasjon. Da hadde i hvert fall jeg respektert det mer. Står det så mye respekt av å gå opp til kirkelig konfirmasjon kun for gavene & pengene da? (Evt for å gi etter for press fra foreldre og besteforeldre, som heller ikke er så kristne, men opptatt av hva naboer og venner måtte mene...). 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Poenget er jo nettopp at konfirmasjon betyr bekreftelse. En borgelig konfirmasjon bekrefter ingenting... Ordet 'konfirmasjon' Fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene "confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet." Fra ung.no 0 Siter
Lurveline Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Poenget er jo nettopp at konfirmasjon betyr bekreftelse. En borgelig konfirmasjon bekrefter ingenting... Leste du dette,lengre oppe i tråden?: Til opplysning så er ordet konfirmasjon latinsk, 'confirmatio' betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet. 0 Siter
Lurveline Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Ordet 'konfirmasjon' Fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene "confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet." Fra ung.no Ja nå fikk vel papirtiger det med seg i allefall;o) Skrev innlegget,gikk bort en tur og postet det når jeg kom tilbake.Fikk ikke med meg at du hadde skrevet det jeg. 0 Siter
Gjest konfirmantanten Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Neivel, ungdomsfest da. Samme det, bare de kunne kalle det for noe som ikke gjør at folk forbinder det med kristen konfirmasjon. Dessuten er jeg sikker på at 99% av de som konfirmerer seg borgerlig gjør det for å få penger og gaver - og da trenger de ikke å late som de er kristne. Hvorfor skulle de ellers gjøre det? De konfirmerer seg borgerlig nettopp for å understreke at de IKKE er kristne eller religiøse i det hele tatt. Ordet konfirmasjon er ikke et kristent ord. Human-etisk forbund gjør helt rett i å bruke det i forbindelse med dette ritualet. Du er da fryktelig uvitende til å være så påståelig? 0 Siter
Gjest pompel og pilt Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Er det kristne budskapet noe å bry seg om når du ikke tror? Det er nok tvilsomt om faddere av i dag tar det så nøye uansett. Har du hørt om faddere som bedriver misjonering og blander seg inn i spørsmålet om kristen oppdragelse overfor de døpte barna? Det vil nok foreldre flest vil ha seg frabedt. 0 Siter
Gjest Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 De konfirmerer seg borgerlig nettopp for å understreke at de IKKE er kristne eller religiøse i det hele tatt. Ordet konfirmasjon er ikke et kristent ord. Human-etisk forbund gjør helt rett i å bruke det i forbindelse med dette ritualet. Du er da fryktelig uvitende til å være så påståelig? Hvis de konfirmerer seg borgerlig _nettopp_ for å understreke at de ikke er kristne, burde Human-etisk forbund _i hvert fall_ kalt det for noe annet! 0 Siter
Gjest Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Står det så mye respekt av å gå opp til kirkelig konfirmasjon kun for gavene & pengene da? (Evt for å gi etter for press fra foreldre og besteforeldre, som heller ikke er så kristne, men opptatt av hva naboer og venner måtte mene...). Hva hver enkelt konfirmant konfirmerer seg for er en annen sak. Jeg snakker om den generelle betydningen av borgerlig konfirmasjon vs kirkelig konfirmasjon. 0 Siter
Gjest Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Da gir du jo et eksempel som ikke eksisterer da. Ja, men bare for å vise hvor selvmotsigende det er! 0 Siter
Nikki Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Hvis de konfirmerer seg borgerlig _nettopp_ for å understreke at de ikke er kristne, burde Human-etisk forbund _i hvert fall_ kalt det for noe annet! De bekrefter jo sitt livssyn de óg. For meg var borgerlig konfirmasjon en bevisst handling og en bekreftelse på at jeg ikke var kristen, men derimot står for et humanistisk livssyn med tilhørende verdier. Det var dette jeg lærte mer om under forberedelsene til konfirmasjonen. 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Hvis de konfirmerer seg borgerlig _nettopp_ for å understreke at de ikke er kristne, burde Human-etisk forbund _i hvert fall_ kalt det for noe annet! Du er så uvitende at det er skremmende, Lolanda. Sett deg litt inn i historie og språk, istedet for å lire av deg så mye vrøvl. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.