Gå til innhold

Ateist som skal være fadder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis de konfirmerer seg borgerlig _nettopp_ for å understreke at de ikke er kristne, burde Human-etisk forbund _i hvert fall_ kalt det for noe annet!

Har du lest betydningen av ordet 'konfirmere'? Ordet betyr ikke bare 'stadfeste'.

Det står nevnt et par steder her.

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lurveline

14

• flisa

5

• Gemini

2

• Nikki

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, men bare for å vise hvor selvmotsigende det er!

Jeg synes det blir en feil sammenligning.Konfirmasjon er jo ikke et ord som er "religiøst".Men ordet gudstjeneste er det,å tjene Gud betyr det.

Skrevet

Hva hver enkelt konfirmant konfirmerer seg for er en annen sak.

Jeg snakker om den generelle betydningen av borgerlig konfirmasjon vs kirkelig konfirmasjon.

Igjen,du tok det opp.

Gjest sixsixsix
Skrevet

For jeg synes borgerlig konfirmasjon er en like stor selvmotsigelse som borgerlig gudstjeneste.

I så å si alle kulturer finnes en slags seremoni for å understreke overgangen fra barn til voksen... Dette er ikke noe som de kristne har enerett på, eller som de har funnet på i form av konfirmasjonen. Skal ikke ateister og agnostikere ha rett til å feire denne overgangen slik alle andre gjør?

Jeg skjønner at du reagerer på navnet. Det er i og for seg forståelig at du gjør det. Humanetisk har valgt å kalle seremonien ved valg av navn navnefest og ikke dåp, for eksempel. Jeg vet ikke hvorfor de har valgt ordet konfirmasjon, men det er kanskje fordi de fant ordet uten tilknytning til religion. (I motsetning til dåp? Har ikke helt peiling på dette.)

Uansett blir det helt latterlig at du sammenligner borgelig konfirmasjon med gudstjeneste da en gudstjeneste er direkte knyttet opp mot tro - noe konfirmasjon, som er en århundrelang tradisjon på tvers av religioner og kulturer - ikke er...

Skrevet

Hva hver enkelt konfirmant konfirmerer seg for er en annen sak.

Jeg snakker om den generelle betydningen av borgerlig konfirmasjon vs kirkelig konfirmasjon.

Den egentlige diskusjonen har du selv sporet av for lenge siden.

Skrevet

Er det så nøye da ? Jeg er ateist og fadder selv.

Blahblah, forsaker djevelen og det onde og slikt. Og en eller annen salme. Så er den saken ute av verden.

Den døpte var forøvrig en jente på 14 år som måtte døpes før hun kunne konfirmeres. Hun er vel like kristen som en pakke kjeks er sexy. Spiller det noen rolle ?

Skrevet

Har du lest betydningen av ordet 'konfirmere'? Ordet betyr ikke bare 'stadfeste'.

Det står nevnt et par steder her.

Det har ikke bare med betydningen av ordet å gjøre. Hvis de konfirmerer seg borgerlig for å vise at de ikke er kristne - burde de gjøre mer ut av å vise at borgerlig og kirkelig konfirmasjon ikke er det samme.

Skrevet

Du er så uvitende at det er skremmende, Lolanda.

Sett deg litt inn i historie og språk, istedet for å lire av deg så mye vrøvl.

*ignorerer teite svar*

Skrevet

*ignorerer teite svar*

Ja, det er nok det enkleste for deg. Andre har allerede forklart det hva konfirmasjon betyr, og å tro at kristendommen har et slags "monopol" på det er virkelig et "teit svar".

Skrevet

Det har ikke bare med betydningen av ordet å gjøre. Hvis de konfirmerer seg borgerlig for å vise at de ikke er kristne - burde de gjøre mer ut av å vise at borgerlig og kirkelig konfirmasjon ikke er det samme.

Og hvem er det som ikke skjønner at det ikke er det samme? Ordet "borgerlig" burde kanskje gi en viss pekepinn...???

Skrevet

Ja, det er nok det enkleste for deg. Andre har allerede forklart det hva konfirmasjon betyr, og å tro at kristendommen har et slags "monopol" på det er virkelig et "teit svar".

Jeg har aldri sagt at de ikke har _rett_ til å kalle det konfirmasjon, jeg bare synes det er unødvendig provoserende når det de vil vise er det totalt motsatte av kirkelig konfirmasjon.

Men nå har jeg sagt det samme i forskjellige variasjoner veldig mange ganger i denne tråden, så nå vet folk hva jeg mener - og jeg gidder ikke å delta i denne diskusjonen lenger.

Skrevet

Jeg har aldri sagt at de ikke har _rett_ til å kalle det konfirmasjon, jeg bare synes det er unødvendig provoserende når det de vil vise er det totalt motsatte av kirkelig konfirmasjon.

Men nå har jeg sagt det samme i forskjellige variasjoner veldig mange ganger i denne tråden, så nå vet folk hva jeg mener - og jeg gidder ikke å delta i denne diskusjonen lenger.

Og vi er flere som har påpekt at det ikke er noen grunn til å "misforstå" ordet borgerlig konfirmajon.

Ingen har klart å overbevise deg,men det er jo selvsagt greit.Man mener hva man vil.

Tusen takk for diskusjonen denne gang:o)

Skrevet

Og vi er flere som har påpekt at det ikke er noen grunn til å "misforstå" ordet borgerlig konfirmajon.

Ingen har klart å overbevise deg,men det er jo selvsagt greit.Man mener hva man vil.

Tusen takk for diskusjonen denne gang:o)

I like måte :)

Gjest sirupsnipp
Skrevet

Alle bortsett fra deg skjønner det.

Skrevet

Godt å høre! Følte dere det som falskt å stå som faddere da? Eller er det ikke noe å bry seg om? Jeg er litt usikker på hva jeg tenker i forhold til dette. På en måte er det det samme for meg - jeg tror jo ikke på det uansett. Og jeg har ikke lagt skjul på min ateisme. Men kjedelig å stå å lyve likevel, da?

Vi er ikke ateister! :)

Skrevet

Trygt og trygt?

Synes du å det er ok å lyve?

Jeg er ikke ateist. Hvem vil en ateist i såfall lyve for? - en Gud de ikke tror eksisterer? Julenissen? :)

Gjest Grumpy
Skrevet

Jeg er ikke ateist. Hvem vil en ateist i såfall lyve for? - en Gud de ikke tror eksisterer? Julenissen? :)

Seg selv?

Skrevet

Seg selv?

En ateist har vel ikke noen problemer med å lese bibelhistorier for en liten tass? - det er jo spennende eventyr.

jeg hadde i alle fall ikke noen problemer med det - men jeg er ikke ateist da. :)

Gjest Grumpy
Skrevet

En ateist har vel ikke noen problemer med å lese bibelhistorier for en liten tass? - det er jo spennende eventyr.

jeg hadde i alle fall ikke noen problemer med det - men jeg er ikke ateist da. :)

Hvis man kaller seg ateist (og vet hva det betyr), har man tatt stilling, og har en overbevisning. Ateisme er å benekte forestillingen om Gud. Da kan man ikke så i kirka og bekrefte at man skal oppdra et barn i Guds navn eller bla bla hva det er de sier.

Er man bare vanlig ikke-kristen kan man gi blaffen, men kan da heller ikke kalle seg ateist.

Skrevet

Hvis man kaller seg ateist (og vet hva det betyr), har man tatt stilling, og har en overbevisning. Ateisme er å benekte forestillingen om Gud. Da kan man ikke så i kirka og bekrefte at man skal oppdra et barn i Guds navn eller bla bla hva det er de sier.

Er man bare vanlig ikke-kristen kan man gi blaffen, men kan da heller ikke kalle seg ateist.

Man lover ikke det - det var jo det jeg sa. -

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...