Gå til innhold

Rettigheter ved ny eier av leiebolig

Anbefalte innlegg

Gjest leietager
Skrevet

Jeg leier hybel i en privateid bygård og skrev for bare noen måneder siden kontrakt for ytterligere leieperiode på tre år. I dag fikk jeg brev om at bygården er solgt og overtas av ny eier 01.09, men det sto ikke noe om konsekvensene av dette.

Nå lurer jeg på hvilke rettigheter jeg har som leietager. Jeg regner med at kontrakten jeg hadde med forrige leier ikke lenger vil gjelde? Kan ny eier kaste meg ut, i så fall på hvor kort varsel? Kan ny eier øke husleien, i så fall hvor mye i forhold til den opprinnelige?

Takknemlig for svar.

Gjest Grumpy
Skrevet

Fristillelse av bolig for salg er gyldig oppsigelsesgrunn, men da får de komme men en skriftlig oppsigelse på normal måte. Ny eier kan vel velge å enten videreføre kontraktene, eller si dem opp hvis gården f.eks. skal renoveres og gjøres om til sameie eller borettslag. Tror ikke man har krav på å få bli boende i leilighetene, jfr. det bråket som har vært med salg av kommunale leiegårder i Oslo i det siste. Men bombesikker er jeg ikke så jeg tar forbehold.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Tror du har krav på å få vite om opphørelse av kontrakt eller endringer i husleie like lang tid i forveien som oppsigelsestiden er. Hvis oppsigelsestiden er 3 mnd har du krav på å få vite prisøkning 3 mnd før.

Skrevet

Huset er solgt med leiekontraktene, og den nye eieren tar over din kontrakt. De kan ikke uten videre si deg opp.

Gjest Spør den nye eieren da vel
Skrevet

Hvis kontrakten tinglyses mener jeg at man ikke skal kunne bli kastet ut. Det var hvertfall det vi lærte på skolen, der vi hadde en advokat til lærer. Men dette var vel helst i privathus. Er ikke noe kjent med leiegårder og slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...