Gå til innhold

Jordbær-tips (-og andre bær) ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har laget syltetøy i fleng, men har tilgang på masse jordbær.

Hva for noe annet spennende kan man lage?

Andre tips til noe godt man kan lage av bær/frukt?

Har god frysekapasitet, så gjerne noe som kan fryses.

(Også på småbarnsforum)

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg synes det er kjekt å ha frosne jordbær til å lage smoothies av.

Skrevet

Frys bærene som de er, og bruk i smoothies (fruktdrikk) som du mikser av valgfrie ingredienser, som fx litt jordbær, litt banan (1/2 - 1), litt blåbær eller "skogsbær-blanding" (jeg kjøper stor pose på lagerbutikk), og så yoghurt - naturell eller fruktyoghurt. Evt. også Kesam Vanile (vanilje-yoghurt) i stedet for eller tillegg. Prøv deg fram med det du selv måtte foretrekke av frukt/bær og væske.

Flere tips her:

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel202.asp

Ellers er det jo godt med jordbær i kaker, bløtkake eller på ostekake (selv lager jeg ostekaken med jordbærgele-lokk, og noen ganger med friske/frosne jordbær i geleen).

Skrevet

Frys bærene som de er, og bruk i smoothies (fruktdrikk) som du mikser av valgfrie ingredienser, som fx litt jordbær, litt banan (1/2 - 1), litt blåbær eller "skogsbær-blanding" (jeg kjøper stor pose på lagerbutikk), og så yoghurt - naturell eller fruktyoghurt. Evt. også Kesam Vanile (vanilje-yoghurt) i stedet for eller tillegg. Prøv deg fram med det du selv måtte foretrekke av frukt/bær og væske.

Flere tips her:

Ellers er det jo godt med jordbær i kaker, bløtkake eller på ostekake (selv lager jeg ostekaken med jordbærgele-lokk, og noen ganger med friske/frosne jordbær i geleen).

Glemte å skrive at jeg bruker en stavmikser til mine smoothies, ellers er blender/foodprocessor fint å bruke.

Skrevet

Flere tips her:

Rørt jordbær ja, så en annen som foreslo det.

Selv kjøpte jeg en kasse jordbær og rørte med litt "frysetøy" og hhv fruktose og kunstig søtningsstoff. Men du kan seff bruke vanlig sukker også. Fryses i små bokser, og tas opp når man skal ha vafler, eller fx vaniljeis m/jordbær som deilig dessert. Eller brukes som vanlig syltetøy :-) Rørt jordbær er jo så mye bedre enn kokt syltetøy synes jeg! Men holder seg ikke så mange dager i kjøleskapet, derav de små boksene.

Gjest prøvesmakeren
Skrevet

Flere tips her:

Alle smoothies jeg har smakt, har vært småkvalme.

En hype.

Skrevet

Selv kjøpte jeg en kasse jordbær og rørte med litt "frysetøy" og hhv fruktose og kunstig søtningsstoff. Men du kan seff bruke vanlig sukker også. Fryses i små bokser, og tas opp når man skal ha vafler, eller fx vaniljeis m/jordbær som deilig dessert. Eller brukes som vanlig syltetøy :-) Rørt jordbær er jo så mye bedre enn kokt syltetøy synes jeg! Men holder seg ikke så mange dager i kjøleskapet, derav de små boksene.

små bokser ja - det var lurt!

Skrevet

En hype.

Javel...

Jeg synes det er godt i alle fall. Enten er det vel noe med ingrediensene som er blandet i de smoothies-ene du har smakt, eller så er det vel rett og slett ikke noe for deg da. Trenger ikke være en hype av den grunn.

Bente831365380491
Skrevet

Jordbær og is er kjempegodt! Eller ha jordbær i en fruktsalat. Men det er ting som er best med ferske jordbær, så hvis du er ute etter noe annet, så har jeg ingen ideer...

Nå fikk jeg lyst på jordbær...tror jeg må ut i hagen å plukke litt...

Gjest papirtiger
Skrevet

En hype.

Jeg liker smoothies best uten noe melkeprodukter.

Appelsiner, banan og jordbær er veldig godt :)

Skrevet

Jeg har rørt 2 kasser allerede.

Tar 1 kg bær i biter og pisker med 1 kg sukker og 2 ss frysepulver. Når bærene er knuste til en tykk og god saus har jeg i 1 kg bær i biter og rører rundt.

Kjempegodt! God saus for de som ikke liker biter i syltetøyet, og gode biter for de som liker det best :o)

Og fryses i små bokser slik at syltetøyet alltid er ferskt/nytinet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...