nitni Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Har laget syltetøy i fleng, men har tilgang på masse jordbær. Hva for noe annet spennende kan man lage? Andre tips til noe godt man kan lage av bær/frukt? Har god frysekapasitet, så gjerne noe som kan fryses. (Også på småbarnsforum) 0 Siter
Gjest nam nam nam Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Jordbæris: http://www.tine.no/oppskrift/15982/ 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Jeg synes det er kjekt å ha frosne jordbær til å lage smoothies av. 0 Siter
Gemini Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Frys bærene som de er, og bruk i smoothies (fruktdrikk) som du mikser av valgfrie ingredienser, som fx litt jordbær, litt banan (1/2 - 1), litt blåbær eller "skogsbær-blanding" (jeg kjøper stor pose på lagerbutikk), og så yoghurt - naturell eller fruktyoghurt. Evt. også Kesam Vanile (vanilje-yoghurt) i stedet for eller tillegg. Prøv deg fram med det du selv måtte foretrekke av frukt/bær og væske. Flere tips her: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel202.asp Ellers er det jo godt med jordbær i kaker, bløtkake eller på ostekake (selv lager jeg ostekaken med jordbærgele-lokk, og noen ganger med friske/frosne jordbær i geleen). 0 Siter
Gemini Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Frys bærene som de er, og bruk i smoothies (fruktdrikk) som du mikser av valgfrie ingredienser, som fx litt jordbær, litt banan (1/2 - 1), litt blåbær eller "skogsbær-blanding" (jeg kjøper stor pose på lagerbutikk), og så yoghurt - naturell eller fruktyoghurt. Evt. også Kesam Vanile (vanilje-yoghurt) i stedet for eller tillegg. Prøv deg fram med det du selv måtte foretrekke av frukt/bær og væske. Flere tips her: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel202.asp Ellers er det jo godt med jordbær i kaker, bløtkake eller på ostekake (selv lager jeg ostekaken med jordbærgele-lokk, og noen ganger med friske/frosne jordbær i geleen). Glemte å skrive at jeg bruker en stavmikser til mine smoothies, ellers er blender/foodprocessor fint å bruke. 0 Siter
Gemini Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Frys bærene som de er, og bruk i smoothies (fruktdrikk) som du mikser av valgfrie ingredienser, som fx litt jordbær, litt banan (1/2 - 1), litt blåbær eller "skogsbær-blanding" (jeg kjøper stor pose på lagerbutikk), og så yoghurt - naturell eller fruktyoghurt. Evt. også Kesam Vanile (vanilje-yoghurt) i stedet for eller tillegg. Prøv deg fram med det du selv måtte foretrekke av frukt/bær og væske. Flere tips her: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel202.asp Ellers er det jo godt med jordbær i kaker, bløtkake eller på ostekake (selv lager jeg ostekaken med jordbærgele-lokk, og noen ganger med friske/frosne jordbær i geleen). Rørt jordbær ja, så en annen som foreslo det. Selv kjøpte jeg en kasse jordbær og rørte med litt "frysetøy" og hhv fruktose og kunstig søtningsstoff. Men du kan seff bruke vanlig sukker også. Fryses i små bokser, og tas opp når man skal ha vafler, eller fx vaniljeis m/jordbær som deilig dessert. Eller brukes som vanlig syltetøy :-) Rørt jordbær er jo så mye bedre enn kokt syltetøy synes jeg! Men holder seg ikke så mange dager i kjøleskapet, derav de små boksene. 0 Siter
Gjest prøvesmakeren Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Frys bærene som de er, og bruk i smoothies (fruktdrikk) som du mikser av valgfrie ingredienser, som fx litt jordbær, litt banan (1/2 - 1), litt blåbær eller "skogsbær-blanding" (jeg kjøper stor pose på lagerbutikk), og så yoghurt - naturell eller fruktyoghurt. Evt. også Kesam Vanile (vanilje-yoghurt) i stedet for eller tillegg. Prøv deg fram med det du selv måtte foretrekke av frukt/bær og væske. Flere tips her: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel202.asp Ellers er det jo godt med jordbær i kaker, bløtkake eller på ostekake (selv lager jeg ostekaken med jordbærgele-lokk, og noen ganger med friske/frosne jordbær i geleen). Alle smoothies jeg har smakt, har vært småkvalme. En hype. 0 Siter
Nikki Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Rørt jordbær ja, så en annen som foreslo det. Selv kjøpte jeg en kasse jordbær og rørte med litt "frysetøy" og hhv fruktose og kunstig søtningsstoff. Men du kan seff bruke vanlig sukker også. Fryses i små bokser, og tas opp når man skal ha vafler, eller fx vaniljeis m/jordbær som deilig dessert. Eller brukes som vanlig syltetøy :-) Rørt jordbær er jo så mye bedre enn kokt syltetøy synes jeg! Men holder seg ikke så mange dager i kjøleskapet, derav de små boksene. små bokser ja - det var lurt! 0 Siter
Gemini Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Alle smoothies jeg har smakt, har vært småkvalme. En hype. Javel... Jeg synes det er godt i alle fall. Enten er det vel noe med ingrediensene som er blandet i de smoothies-ene du har smakt, eller så er det vel rett og slett ikke noe for deg da. Trenger ikke være en hype av den grunn. 0 Siter
Bente831365380491 Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Jordbær og is er kjempegodt! Eller ha jordbær i en fruktsalat. Men det er ting som er best med ferske jordbær, så hvis du er ute etter noe annet, så har jeg ingen ideer... Nå fikk jeg lyst på jordbær...tror jeg må ut i hagen å plukke litt... 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 7. august 2004 Skrevet 7. august 2004 Alle smoothies jeg har smakt, har vært småkvalme. En hype. Jeg liker smoothies best uten noe melkeprodukter. Appelsiner, banan og jordbær er veldig godt 0 Siter
nitni Skrevet 7. august 2004 Forfatter Skrevet 7. august 2004 Rørt jordbær ja, så en annen som foreslo det. Selv kjøpte jeg en kasse jordbær og rørte med litt "frysetøy" og hhv fruktose og kunstig søtningsstoff. Men du kan seff bruke vanlig sukker også. Fryses i små bokser, og tas opp når man skal ha vafler, eller fx vaniljeis m/jordbær som deilig dessert. Eller brukes som vanlig syltetøy :-) Rørt jordbær er jo så mye bedre enn kokt syltetøy synes jeg! Men holder seg ikke så mange dager i kjøleskapet, derav de små boksene. Jeg har rørt 2 kasser allerede. Tar 1 kg bær i biter og pisker med 1 kg sukker og 2 ss frysepulver. Når bærene er knuste til en tykk og god saus har jeg i 1 kg bær i biter og rører rundt. Kjempegodt! God saus for de som ikke liker biter i syltetøyet, og gode biter for de som liker det best ) Og fryses i små bokser slik at syltetøyet alltid er ferskt/nytinet! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.