Gå til innhold

Er det uansvarlig å levne en 17 åring hjemme alene over lengere tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 17 år og er som ungdommer flest. I det legger jeg at hun liker fart og spenning, gutter og fest. Hun har sikkert lurt meg flere gang, og slått av en del løgner. Hun har ikke økonomisk sans, så jeg lurer på hvordan jeg skal legge løpet opp her. Tenkte kanskje kjøpe inn mat og slikt hun trenger i ukedagene og jeg betaler boutgifter ellers. Har noen et råd ? (far betaler bidrag til meg). Hun er også kanske så rotete og sløv her i hjemmet. Hun er ellers snill og god, røyker ikke.

Nå er situasjonen slik at jeg skal ta utdanning og må flytte bort ca 4 timer med bil fra her vi bor. Datteren min skal da bo hjemme i vår leilighet fordi hun skal gå videre på skole. Jeg skal prøve å pendle slik at jeg kommer hjem til hver helg og ellers skolefri.

Jeg har snakket med henne om dette og hun synes selvfølgelig dette er helt greit. Hun har lovet å ta ansvar for hjemmet vårt og seg selv. Men selvsagt har jeg jo i bakhodet at ting kan skje. Men jeg synes også det er på tide at hun begynner å ta ansvar for eget liv og hvordan hun vil leve det.

Jeg har fått veldig mange tilbakemeldinger om at de synes det er uansvarlig å levne henne alene. Noen er også positive. Er jeg uansvarlig ? Hun er jo tross alt på 18 år om 6 mnd og hvor lenge skal man passe på ? Synes jo det er litt galt at jeg ikke skal ta skoleplassen jeg har vært så heldig å få for å passe på en 17-åring.

Bør jeg inngå en skriftlig avtale med henne som vi begge skriver under på ? (noen ideer).

Har noen erfaring å dele med meg og om hvordan jeg kan legge opp løpet.

Jeg vil gjerne ha lesernes meninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er uansvarlig. Jenta er jo snart 18. Mange flytter langt bort for å bo på hybel når de er 16.

Skrevet

Det er vel greit nok.

Mange flytter hjemmenifra når de skal gå på videregående skole.

Gjest papirtiger
Skrevet

Antagelig vil hun ha godt av litt selvstendighet. Hun er snart 18, og bør virkelig utvikle økonomisk sans snart.

Dere bør snakke om fester, vennebesøk og slikt.

Bente831365380491
Skrevet

Det er da mange 17 åringer som har flyttet hjemmefra for lengst. Jeg flyttet da jeg var 17. Hadde det ikke vært for at jeg hadde anledning til å gå første året på vgs hjemme, så hadde jeg flyttet da jeg var 16.

Jeg synes ikke at det virker uansvarlig! Men det kommer kanskje litt an på hvor moden denne 17 åringen er.

Men her som jeg kommer fra, flytter stort sett alle hjemmefra for å gå på skole når de er rundt 16 år.

Gjest noen få råd
Skrevet

Man er ikke nødvendigvis veldig voksen selv om man nærmer seg 18, men situasjonen kan selvfølgelig bidra til at hun blir mer voksen - eller det motsatte.

Det er tross alt ditt hjem hun skal bo i, ikke sin egen private hybel, derfor syns jeg det er viktig at du gjør endel avtaler med henne. En skriftlig avtale syns jeg høres veldig fornuftig ut. Er hun voksen nok til å bo alene, så må hun også følge vanlige husregler.

Kan du ikke be en av naboene om å ta kontakt med deg dersom de skulle observere noe som ikke virker ok? (ville fester seint på natten osv)?

Dersom datteren din skulle bryte avtalene underveis, så bør du ta opp dette med henne strengt, og ha noen reaksjoner i bakhånd.

Gjest Transito
Skrevet

Om det er uansvarlig kommer vel helt an på jenta, hvor voksen hun er, og om du føler du kan stole på henne. Jeg flyttet selv på hybel da jeg var 17 og klarte meg fint. Dette er jo også litt avhengig av om det er i en storby du bor, eller et mindre sted der naboer holder litt øye med hverandre.

Syns uansett det kan være lurt å skrive en slags "leiekontrakt" der datteren din får husregler som man har hos en man leier hos f.eks. Ha også en nabo/bekjent som "tilfeldigvis "sjekker innom henne om du ikke stoler helt på henne.

Fortell datteren din hvor mye det betyr for deg å få tatt den utdanninga du skal ta, og hvor viktig det er for deg at du kan stole på henne.

Gjest camilla`n
Skrevet

Jeg var hjemme alene fra jeg var 15. Det er da snakk om en mnd av gangen pr år. Dette fordi mine foreldre ferierte i Spania. De spurte meg om jeg kunne tenke meg å være hjemme alene, og det så jeg ikke på som noe problem. Fikk penger til mat, og betalte det av regninger som forfalt underveis. Og hadde fullt ansvar for min hest og våre to hunder. Stortrives alene, så det var ikke noe problem for noen parter!

petter smart
Skrevet

Å la henne bo alene er helt greit. Det sklir gjerne litt ut i starten, men hun er gammel nok til å begynne å ta ansvar.

Problemet er jo at hun bor i ditt hus. Det hadde jeg vært litt skeptisk til. Dersom hun f.eks. holder noen store fester kan ting bli ødelagt eller forsvinne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...