Gå til innhold

Hytteliv - himmel eller helvete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter nok en ferie med hytteliv i fjellet, må jeg ha svar på dette her. Dette har vi nå gjort 5 ganger; leid en fin hytte på fjellet for en uke om sommeren. Målet er å ha det hyggelig med hytteliv og turer i området. 5åringen vår liker det godt, og er med på turer som både inneholder masse leking, bading og det å gå på sti etter merker osv.

Men selv blir jeg mer og mer overbevist om at hyttelivet ikke er min greie. For etter 3-4dager kjeder jeg vettet av meg, og begynner omtrent å gå oppover veggen av kjedsomhet. Jeg aner ikke lenger hva jeg skal gjøre, og teller minutter, gleder meg til å dra hjem igjen. 4.dagen snakker jeg alltid om å dra...

Det jeg misliker så veldig, er to ting. Og når disse to kommer samtidig, blir det ekstra ille:

1. Å være utenfor sivilisasjonen over lengre tid (dvs. mer enn et par dager). Ser nesten ingen mennesker, og det skjer ingenting. Jeg går glipp av noe, og er så lei av å se trær og natur at jeg nesten klatrer oppover veggen.

2. Gråvær/regn. Hva pokker er det å finne på når en har lest ut 2-3 bøker, 30 ukeblader årgang 1995-2001, og spilt Firkort med 5åringen hundreogørten ganger?

Joda, en kan gå ut i regnet. For en stund. Men ikke hele dagen. Og hva så med resten av timene?

Når jeg våkner til gråvær og småregn flere dager, er jeg så lei! Vil bare bort, vekk. Knasker Ibux annenhver dag og håper det plutselig kommer beskjed om at hele hytteområdet må evakueres, og vi "må" dra tilbake til sivilisasjonen...

Men altså, hva er det egentlig som er så stas med hyttelivet? Hva gjør hyttefolket når det er dårlig vær flere dager, og en ikke kan gå ut på tur i sommervær, eller nyte livet på hytteterrassen fordi det er for kjølig og vått?

Er det derfor hyttefolk alltid må _gjøre noe_ på hytta? Reparere, beise, fikse, flytte stein, grave hull, bygge ut, pusse opp osv? Fordi de ellers rett og slett kjeder seg der?

Eller er det noen som vet hva som gjør flere dagers gråvær/regn morsommere når en er så langt fra folk?

Hva gjør DOL's hyttefolk på hytta? (når alle bøkene og bladene er lest ut, og kortspillene er spilt nok for et år?)

PS: jeg liker å lage middager, skikkelig gode middager, og gleder meg alltid til å sette igang med det. Men jeg kan jo ikke lage middag 2-3 ganger om dagen... ;)

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg liker hytteliv. Synes det er kjempedeilig å bare være sammen med kjæresten, uten å forstyrres av dagligdagse ting.

Vi fisker en del på hytta og bader hvis været tillater det. Også drikker vi en del..gjerne mens vi spiller kortspillet magic.

Hyttetur med barn ville jeg ikke vært med på for 100.000 engangl

Skrevet

Ibux hjelper ikke på kjedsomhet hvertfall;o)

Vi går turer når vi er på hytta.Plukker multer når det er sesong for dèt.Ellers fisker vi.Både ved vann og i båt.

Skrevet

Hytte, næææh...

Ikke dusj, stygg, kjip og dårlig bondeinnredning fra ørtenhundreogdentid, senger gud vet hvem som har befolket, senger gud vet hva som bor der nå, elendig vann, ekstremt ekle do, elendig inneluft av peisbål nesten døgnet rundt (kald årstid).

I det hele tatt.

Båtliv derimot... Pumpedo, to små kokeplater, _gå opp for å skifte mening, trange køyer, klær som aldri tørker, mannskap som aldri kommer seg lengre enn fire meter fra hverandre...

:)

Skrevet

Ibux hjelper ikke på kjedsomhet hvertfall;o)

Vi går turer når vi er på hytta.Plukker multer når det er sesong for dèt.Ellers fisker vi.Både ved vann og i båt.

Nei, Ibux blir for hodepinen som melder seg når jeg prøver og prøver og prøver å være positiv, samtidig som det eneste jeg ser utenfor er grå skyer som velter oppover fjelltoppene... :(

Men så snart det blir finvær og sol, så spretter humøret opp igjen. Det er som å slå av og på en bryter.

Det er nok jeg som er sær.

Nå vet jeg ihvertfall hva jeg har problemer med, og derfor vil jeg gjerne vite hva jeg kan gjøre for å ikke være så kjip. De andre to elsker jo å være på hytteferie, og jeg har sagt at jeg skal gi det en sjanse til. Og finne ut hva jeg skal gjøre når kjedsomheten melder seg.

Derfor dette ropet om hjelp til dolerne... ;)

Skrevet

Jeg liker hytteliv. Synes det er kjempedeilig å bare være sammen med kjæresten, uten å forstyrres av dagligdagse ting.

Vi fisker en del på hytta og bader hvis været tillater det. Også drikker vi en del..gjerne mens vi spiller kortspillet magic.

Hyttetur med barn ville jeg ikke vært med på for 100.000 engangl

he he, det er nok noe annet når vi i tillegg til å finne på noe for oss voksne, også skal aktivisere barn ;)

Og når mamma kjeder seg, blir jeg en demper på humøret for de andre også, selv om jeg prøver og prøver å være positiv (og får hodepine, fordi jeg prøver så mye, og likevel ser gråværet velte seg oppover fjelltoppene :( ...)

Derfor må jeg ha tips for selvhjelp, for jeg har lovet å gi dette her en sjanse til.

Jeg liker det jo når det er fint vær...og hvis det er _litt_ folk i det minste, innimellom.

Skrevet

Hytte, næææh...

Ikke dusj, stygg, kjip og dårlig bondeinnredning fra ørtenhundreogdentid, senger gud vet hvem som har befolket, senger gud vet hva som bor der nå, elendig vann, ekstremt ekle do, elendig inneluft av peisbål nesten døgnet rundt (kald årstid).

I det hele tatt.

Båtliv derimot... Pumpedo, to små kokeplater, _gå opp for å skifte mening, trange køyer, klær som aldri tørker, mannskap som aldri kommer seg lengre enn fire meter fra hverandre...

Men det er ikke standarden det er noe i veien med. Vi har både dusj, bra do, strøm og tv, men dårligværdager og ingen mennesker --- gjør meg helt tullete.

Har lovet å gi det en sjanse til, så jeg må prøve å finne på noe til neste år ;)

Gjest fjellstøvel
Skrevet

he he, det er nok noe annet når vi i tillegg til å finne på noe for oss voksne, også skal aktivisere barn ;)

Og når mamma kjeder seg, blir jeg en demper på humøret for de andre også, selv om jeg prøver og prøver å være positiv (og får hodepine, fordi jeg prøver så mye, og likevel ser gråværet velte seg oppover fjelltoppene :( ...)

Derfor må jeg ha tips for selvhjelp, for jeg har lovet å gi dette her en sjanse til.

Jeg liker det jo når det er fint vær...og hvis det er _litt_ folk i det minste, innimellom.

Jeg er enig i at det kan bli kjedelig på fjellet uten noe "inputt" fra andre.

Hva med å dra på turer i fjellet gjennom turistforeningen. Da treffer poden på barn, og dere på andre voksne.

Det går jo også an å leie hytter nær fjellhotell, hvor det er litt luksus, og hvor det er organiserte turer.

Skrevet

Hadde ikke klart mer enn en helg om jeg ikke hadde muligheten å farte til mer spennende ting i nærheten.

Skrevet

Jeg er enig i at det kan bli kjedelig på fjellet uten noe "inputt" fra andre.

Hva med å dra på turer i fjellet gjennom turistforeningen. Da treffer poden på barn, og dere på andre voksne.

Det går jo også an å leie hytter nær fjellhotell, hvor det er litt luksus, og hvor det er organiserte turer.

Ja, du sier noe der. Det var gode tips. :)

Vi har tenkt på om vi skal slå oss sammen med en annen familie og leie en hytte sammen, evt. at vi får besøk et par av dagene. Det vil nok gjøre det hele mye bedre for min del.

Det er jeg som vil ha folk rundt meg, mannen i huset kan gå i dagevis uten å møte noen - og likevel ha det fint. Akkurat her er vi veldig ulike, så vi prøver å kompromisse og lete etter hytteplass med litt av hvert. :)

Turistforeningens turer kommer vi nok til å prøve etterhvert også. Vi er medlemmer, og tenker på å være med på felles familieturer etterhvert som Ingrid blir litt eldre.

Men

Skrevet

Hadde ikke klart mer enn en helg om jeg ikke hadde muligheten å farte til mer spennende ting i nærheten.

he he, skjønner deg der. :)

Jeg må ha folk og liv rundt meg, mens mannen i huset kan gå dagevis uten å treffe noen på fjellet - og likevel ha det fint.

Samtidig liker jeg godt å være på fjellet - bare det skjer litt mer, og ikke minst, at det er fint vær. Derfor vil jeg altså gi dette her en sjanse til.

Ingrid på 5 storkoste seg...bare med å være.

Så det er jeg som har problemet her, derfor vil jeg forsøke å finne ut hva jeg kan gjøre med det. :)

Vi har tenkt på å reise sammen med noen, evt. få besøk et par dager. Kanskje det vil være en løsning.

hm

Gjest maiklive
Skrevet

Ja, du sier noe der. Det var gode tips. :)

Vi har tenkt på om vi skal slå oss sammen med en annen familie og leie en hytte sammen, evt. at vi får besøk et par av dagene. Det vil nok gjøre det hele mye bedre for min del.

Det er jeg som vil ha folk rundt meg, mannen i huset kan gå i dagevis uten å møte noen - og likevel ha det fint. Akkurat her er vi veldig ulike, så vi prøver å kompromisse og lete etter hytteplass med litt av hvert. :)

Turistforeningens turer kommer vi nok til å prøve etterhvert også. Vi er medlemmer, og tenker på å være med på felles familieturer etterhvert som Ingrid blir litt eldre.

Men

Heller hytta en syden, men det er meg da:O)

Jeg har akkurat kommet fra en uke på hytta. Sol og flott vær helt til fredag, da ble det regn. Jeg elsker å lese bøker,så når det regner tar jeg fram bunken av alle bøkene og mollkoser meg. men jeg kan skjønne hva du mener. I vertfall litt da:O)

Nu er jeg hjemme til tirsdag for å dursje, vaske litt klær ogh handle så bærer det avgårdet på hytta igjen. Bærplukking, fiksturer og bare latmansliv:O)¨

Jeg har ikke småbarn så jeg kan gjøre hva jeg vil sådan...

Skrevet

Kom for 1 uke siden tilbake fra over 2 uker på hytta med svigers og kan egentlig ikke skryte nok av ferien.

Ungene elsker å være på hytta. Bader, er på fisketurer, båtturer, plukker bær, går turer langs sjøen og opp på fjellet, bygdefest og koser oss i lag med slekt og venner.

Nå har vi vært heldige og hatt utmerket ver og derfor tilbrakt mesteparten av tiden ute. Ungene klarer å sysselsete seg selv og en merker de omtrent bare hver gang de vil ha mat.

Skrevet

Må nok si meg ganske enig med deg der! Svigers har hytte på fjellet og jeg er der maks 2 dager om gangen. Flere dager gjør meg sprø! Hadde jeg hatt en hytte ved sjøen tror jeg kanskje jeg ville kost meg litt mer, men da måtte det vært pent badevær ;o)

Skrevet

Kom for 1 uke siden tilbake fra over 2 uker på hytta med svigers og kan egentlig ikke skryte nok av ferien.

Ungene elsker å være på hytta. Bader, er på fisketurer, båtturer, plukker bær, går turer langs sjøen og opp på fjellet, bygdefest og koser oss i lag med slekt og venner.

Nå har vi vært heldige og hatt utmerket ver og derfor tilbrakt mesteparten av tiden ute. Ungene klarer å sysselsete seg selv og en merker de omtrent bare hver gang de vil ha mat.

Det med været er nok nokså mye alfa og omega. :)

Men jeg tenker mye på ideen om å enten dra sammen med en annen familie, eller få besøk et par dager. Det vil gi variasjon, og jeg vil få input utenfra og det blir mye moro og hygge utav å være sammen med flere.

Trives best når det skjer noe, jeg...

Skrevet

Må nok si meg ganske enig med deg der! Svigers har hytte på fjellet og jeg er der maks 2 dager om gangen. Flere dager gjør meg sprø! Hadde jeg hatt en hytte ved sjøen tror jeg kanskje jeg ville kost meg litt mer, men da måtte det vært pent badevær ;o)

Fint vær er på en måte alfa og omega, ja.

Men jeg tenker mye på ideen om å enten dra sammen med en annen familie, eller få besøk et par dager. Det vil gi variasjon, og jeg vil få input utenfra og det blir mye moro og hygge utav å være sammen med flere.

Skrevet

Det med været er nok nokså mye alfa og omega. :)

Det at det skjer noe, er heldigvis ikke noe problem hvor vi er på hytta.

Hytten ligger på et fraflyttet handelssted på en øy i Nord-Norge. Hver sommer kommer de fraflyttede folkene tilbake eller etterkommere av folk som har bodd der, så en er aldri helt alene.

Om sommeren er det også enkelte aktiviteter som blir organisert, som fiskekonkurranse, kirkehelg, helgøydagen, med turmarsj til øyas høyeste punkt og fest om kvelden.

Skrevet

Fint vær er på en måte alfa og omega, ja.

Jepp, skjønner hva du mener.. Jeg blir sur når det blir for kjedelig. Mannen min storkoser seg hvis han får daffe rundt og ikke gjøre noe som helst. Det blir jeg mildt sagt sprø av!

Skrevet

Jeg elsker hyttelivet!

Vi har hytte på en øy langt ut i Oslofjorden, uten bilvei og innlagt vann, men med strøm.

I sommer var vi der i over fire uker - lenger enn vi hadde planlagt opprinnelig. Og etter fem dager hjemme, var det rett ut igjen så fort helga kom.

Men nøkkelen til godt hytteliv, er å finne den sosiale balansen du trives med. Mange familier liker å være alene på hytta i lange tider - da hadde jeg gått på veggen. Så vi sørger for jevnt tilsig med besøk av venner og familie, og passer samtidig på at ingen er der så lenge at vi går hverandre på nervene. Slik får guttungen lekekamerater, vi får selskap av folk vi liker - og variasjon. Det beste er at vi befinner oss på samme sted, mens omgivelsene blir varierte. Maks hygge, minimalt med anstrengelser.

Hva vi gjør? Når det er fint vær, går vi på stranda og soler oss, bader, fisker krabber, bygger sandslott, ser på båttrafikken, har stupekonkurranser og prater med hyttenaboer som er ute i samme ærend. Vi overnatter i telt med guttungen og drar ut og fisker om natta.

Når det er gråvær, løser vi kryssord, har høytlesning av "dette hendte meg"-historier fra ukebladene, lager skattejakt for barna (og vel så mye for de voksne, må innrømmes), skriver i hytteboka, spiller Scrabble, TP, Yatzy, Kokkelimonke, Settlers & diverse kortspill, drar på besøk i nærmeste by, lager god mat, tegner, hører på radio, bygger med klosser, leser tykke bøker og skravler masse.

Vi griller all slags mat, damper blåskjell og blander drinker som er så arbeidskrevende at vi aldri gidder å lage dem ellers i året.

Vi går turer og kikker på all slags store og små ting, som sankthansormer, fine skjell, rare steiner, dammer med rumpetroll og denslags.

skorpionfisken
Skrevet

Det at det skjer noe, er heldigvis ikke noe problem hvor vi er på hytta.

Hytten ligger på et fraflyttet handelssted på en øy i Nord-Norge. Hver sommer kommer de fraflyttede folkene tilbake eller etterkommere av folk som har bodd der, så en er aldri helt alene.

Om sommeren er det også enkelte aktiviteter som blir organisert, som fiskekonkurranse, kirkehelg, helgøydagen, med turmarsj til øyas høyeste punkt og fest om kvelden.

Åja, helgøydagan, ja da e de jo ikkje vanskeli å vite kor hytta di e :-)

Har ei æ jobbe me som kommer derfra....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...