Gå til innhold

Hytteliv - himmel eller helvete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hytteliv er kun helvetes skjærsild. En oppfinnelse gjort av late menn.

Videoannonse
Annonse
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Jeg elsker hyttelivet!

Vi har hytte på en øy langt ut i Oslofjorden, uten bilvei og innlagt vann, men med strøm.

I sommer var vi der i over fire uker - lenger enn vi hadde planlagt opprinnelig. Og etter fem dager hjemme, var det rett ut igjen så fort helga kom.

Men nøkkelen til godt hytteliv, er å finne den sosiale balansen du trives med. Mange familier liker å være alene på hytta i lange tider - da hadde jeg gått på veggen. Så vi sørger for jevnt tilsig med besøk av venner og familie, og passer samtidig på at ingen er der så lenge at vi går hverandre på nervene. Slik får guttungen lekekamerater, vi får selskap av folk vi liker - og variasjon. Det beste er at vi befinner oss på samme sted, mens omgivelsene blir varierte. Maks hygge, minimalt med anstrengelser.

Hva vi gjør? Når det er fint vær, går vi på stranda og soler oss, bader, fisker krabber, bygger sandslott, ser på båttrafikken, har stupekonkurranser og prater med hyttenaboer som er ute i samme ærend. Vi overnatter i telt med guttungen og drar ut og fisker om natta.

Når det er gråvær, løser vi kryssord, har høytlesning av "dette hendte meg"-historier fra ukebladene, lager skattejakt for barna (og vel så mye for de voksne, må innrømmes), skriver i hytteboka, spiller Scrabble, TP, Yatzy, Kokkelimonke, Settlers & diverse kortspill, drar på besøk i nærmeste by, lager god mat, tegner, hører på radio, bygger med klosser, leser tykke bøker og skravler masse.

Vi griller all slags mat, damper blåskjell og blander drinker som er så arbeidskrevende at vi aldri gidder å lage dem ellers i året.

Vi går turer og kikker på all slags store og små ting, som sankthansormer, fine skjell, rare steiner, dammer med rumpetroll og denslags.

beundringsverdig energisk! Kanskje amber sun ville trives hvis hun orket å sette igang med aktiviteter......selv om jeg innrømmer at sjøen er enklere enn fjellet mht action.

Men a.s. kunne jo begynne noe for egen del - et prosjekt, lage noe.. f.eks. kjøpe en gammel strikkemaskin? ehh.... ikke det, nei?

Skrevet

Late menn? Skjønner visst ikke hva du mener, jeg.

Skrevet

beundringsverdig energisk! Kanskje amber sun ville trives hvis hun orket å sette igang med aktiviteter......selv om jeg innrømmer at sjøen er enklere enn fjellet mht action.

Men a.s. kunne jo begynne noe for egen del - et prosjekt, lage noe.. f.eks. kjøpe en gammel strikkemaskin? ehh.... ikke det, nei?

Spesielt energisk vil jeg ikke betegne hyttelivet vårt som, snarere tvert i mot. Det er svært bedagelig og styrt etter innfallsmetoden.

Det er jo ikke slik at vi gjør alle aktivitetene jeg ramser opp i løpet av en dag...

Skrevet

Jeg elsker hyttelivet!

Vi har hytte på en øy langt ut i Oslofjorden, uten bilvei og innlagt vann, men med strøm.

I sommer var vi der i over fire uker - lenger enn vi hadde planlagt opprinnelig. Og etter fem dager hjemme, var det rett ut igjen så fort helga kom.

Men nøkkelen til godt hytteliv, er å finne den sosiale balansen du trives med. Mange familier liker å være alene på hytta i lange tider - da hadde jeg gått på veggen. Så vi sørger for jevnt tilsig med besøk av venner og familie, og passer samtidig på at ingen er der så lenge at vi går hverandre på nervene. Slik får guttungen lekekamerater, vi får selskap av folk vi liker - og variasjon. Det beste er at vi befinner oss på samme sted, mens omgivelsene blir varierte. Maks hygge, minimalt med anstrengelser.

Hva vi gjør? Når det er fint vær, går vi på stranda og soler oss, bader, fisker krabber, bygger sandslott, ser på båttrafikken, har stupekonkurranser og prater med hyttenaboer som er ute i samme ærend. Vi overnatter i telt med guttungen og drar ut og fisker om natta.

Når det er gråvær, løser vi kryssord, har høytlesning av "dette hendte meg"-historier fra ukebladene, lager skattejakt for barna (og vel så mye for de voksne, må innrømmes), skriver i hytteboka, spiller Scrabble, TP, Yatzy, Kokkelimonke, Settlers & diverse kortspill, drar på besøk i nærmeste by, lager god mat, tegner, hører på radio, bygger med klosser, leser tykke bøker og skravler masse.

Vi griller all slags mat, damper blåskjell og blander drinker som er så arbeidskrevende at vi aldri gidder å lage dem ellers i året.

Vi går turer og kikker på all slags store og små ting, som sankthansormer, fine skjell, rare steiner, dammer med rumpetroll og denslags.

wow- - - det hørtes veldig koselig ut :)

*skribler ned noen ideer*

God ide det med å få besøk, passe lenge, besøk som passer for alle. :) Det er noe vi kan forsøke - så blir mor i huset også happy ;)

Jeg blir helt gal av å se så lite folk, jeg. Men jeg liker å være i fjellet, derfor vil jeg gi det en sjanse til.

Spurte Ingrid igår kveld hva hun syntes var kjekkest med hytteferien; hva hun likte best. Hun svarte "å gå rundt, bare gå rundt, liksom". Altså det å være der, være tilstede og utforske, og ikke gjøre så mye spesielt. Så det var tydelig at hun likte dette.

Nå er det opp til meg...

Takk for tips!

Skrevet

Et prosjekt kan være tingen. Jeg elsker prosjekter ;)

Takk for tips! Kanskje jeg både kan sette igang litt mer aktiviteter når vi er der, og i tillegg ha et prosjekt å drive med på egen hånd. + Få besøk av venner/familie.

_Da_ tror jeg faktisk ikke jeg ville kjedet meg.

Skrevet

Late menn?

Skrevet

Min eks har campingvogn på fjellet, med sauelort, mygg og endeløse vidder - herreguuuuuud - VI har ved havet.....med små landsbyer, iskrem og pub'er i nærheten, DET er hele den store forskjellen....:-) Våre felles barn - vil helst til oss.

Skrevet

Min eks har campingvogn på fjellet, med sauelort, mygg og endeløse vidder - herreguuuuuud - VI har ved havet.....med små landsbyer, iskrem og pub'er i nærheten, DET er hele den store forskjellen....:-) Våre felles barn - vil helst til oss.

he he, der har du en stor forskjell, ja.

Jeg hører nok mer til den der ved sjøen,iskrembod og liv...

Men jeg har fått flere gode tips her, da. Og prøver neste år igjen som siste sjanse... ;)

Skrevet

he he, der har du en stor forskjell, ja.

Jeg hører nok mer til den der ved sjøen,iskrembod og liv...

Men jeg har fått flere gode tips her, da. Og prøver neste år igjen som siste sjanse... ;)

Det er veldig generøst av deg! :) - jeg holdt ut i 13 år med sånt fjellliv - trodde nesten ALLE menn MÅTTE til fjells jeg, heldigvis er det ikke sånn! hehe

Skrevet

Åja, helgøydagan, ja da e de jo ikkje vanskeli å vite kor hytta di e :-)

Har ei æ jobbe me som kommer derfra....

Det er flere plasser i landet som heter Helgøy, så det spørs...........

;-)

Artig er det på hytta til svigers uansett.

Skrevet

Det er flere plasser i landet som heter Helgøy, så det spørs...........

;-)

Artig er det på hytta til svigers uansett.

Såg at jeg hadde sagt landsdel tidligere, så det var det:-D

Er en øy som heter det samme i nærområdet mitt også.

Costa1365380367
Skrevet

Hyttelivet – Himmelen i helvette :)

Mye fint en kan gjøre:

Hva med å stå opp klokken 04:00, spise frokost, stikke ut for å fiske. Og hvis det regner, ta på den ultratynne regnfrakken som puster, og nyt duftene mens regnet daler ned.

Badmington/krokett/dart - Jeg trenger ikke å si mer :)

Grille…alltid bra.

Spille kort/Yatzy – Det er derfor man ikke skal spille for mye slikt hjemme, spar det til hytta.

Spille 17 timers partier med Risk (brettspill, strategi).

Bade – Hvis man leier hytte uten tilgang til bade/fiskevann, så kan man likesågodt bli hjemme.

Nyte den primitive sjarmen/lære deg å overleve hvis det skulle bli atom-krig.

Gå turer – Ikke kjempespennende, men man går ikke tur på Grünerløkka, man går til butikken/puben, så benytt muligheten.

Gå rundt å ta bilder, hvis man er interessert i fotografering da (nå er ikke alle som meg).

Dette var det jeg kom på.

Jeg opplever stort sett alltid hyttefeber, til tross for at min barndom i tillegg hadde luftgevær, pil & bue, kniv & øks, en ravnsort bikkje og sur rabbarbera.

Og det var alltid spesielt å gå ned i kjelleren å hente en kald Grans Cola.

Skrevet

Hyttelivet – Himmelen i helvette :)

Mye fint en kan gjøre:

Hva med å stå opp klokken 04:00, spise frokost, stikke ut for å fiske. Og hvis det regner, ta på den ultratynne regnfrakken som puster, og nyt duftene mens regnet daler ned.

Badmington/krokett/dart - Jeg trenger ikke å si mer :)

Grille…alltid bra.

Spille kort/Yatzy – Det er derfor man ikke skal spille for mye slikt hjemme, spar det til hytta.

Spille 17 timers partier med Risk (brettspill, strategi).

Bade – Hvis man leier hytte uten tilgang til bade/fiskevann, så kan man likesågodt bli hjemme.

Nyte den primitive sjarmen/lære deg å overleve hvis det skulle bli atom-krig.

Gå turer – Ikke kjempespennende, men man går ikke tur på Grünerløkka, man går til butikken/puben, så benytt muligheten.

Gå rundt å ta bilder, hvis man er interessert i fotografering da (nå er ikke alle som meg).

Dette var det jeg kom på.

Jeg opplever stort sett alltid hyttefeber, til tross for at min barndom i tillegg hadde luftgevær, pil & bue, kniv & øks, en ravnsort bikkje og sur rabbarbera.

Og det var alltid spesielt å gå ned i kjelleren å hente en kald Grans Cola.

he he, takk for kreative tips! De er notert :)

Neste gang tar vi med oss dartspillet, og badminton liker vi alle. Ikke så mye værforbehold som trengs for det, heller.

Flotters!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...