Gå til innhold

Enkel, god og sunn brødoppskrift?

livspuls

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg med en enkel brødoppskrift, som samtidig er både sunn og god..

Jeg baker vanligvis brød til meg og familien selv, men ser at jeg bør kutte ut å bruke så mye hvetemel..

Dermed håper jeg noen av dere vil dele en grovbrødsoppskrift med meg som det ikke blir tunge, smakløse brød utav..

Takker masse for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingers Rugbrød:

1,3 kg sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær (det synes jeg er veldig mye, prøv med 25 g og hev heller litt lenger)

2 strøkne ts. salt

9 dl hvetekli

1,8-2 liter vann (eller 1 liter søt eller sur melk, + 8 dl vann)

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

Bland alt det tørre, løs gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt. Deigen blir ganske løs. Forhev deigen i 1 time, så den ned og hev i ytterliger 30 minutter. Slå deigen ned igjen.

Hell deigen i smurte former, gjerne sprayet med formfett. Skal ikke etterheves, men settes i oven på 220 grader i underkant av 1 time. Bruker du varmluft, settes ovnen på 200 grader - samme steketid.

Ellers har dr. Lindberg gode brød i sine bøker.

Du kan søke på brødoppskrifter på www.slankenett.no, der finnes det også mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppstopper

Ingers Rugbrød:

1,3 kg sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær (det synes jeg er veldig mye, prøv med 25 g og hev heller litt lenger)

2 strøkne ts. salt

9 dl hvetekli

1,8-2 liter vann (eller 1 liter søt eller sur melk, + 8 dl vann)

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

Bland alt det tørre, løs gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt. Deigen blir ganske løs. Forhev deigen i 1 time, så den ned og hev i ytterliger 30 minutter. Slå deigen ned igjen.

Hell deigen i smurte former, gjerne sprayet med formfett. Skal ikke etterheves, men settes i oven på 220 grader i underkant av 1 time. Bruker du varmluft, settes ovnen på 200 grader - samme steketid.

Ellers har dr. Lindberg gode brød i sine bøker.

Du kan søke på brødoppskrifter på www.slankenett.no, der finnes det også mye.

Ingers rugbrød er som en stor klump med sement..og helt ufordøyelig for magen. (det hjemmelagde vel å merke)

Greit å satse på grovbrød, men det må være spiselig og ikke tette igjen systemet ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingers rugbrød er som en stor klump med sement..og helt ufordøyelig for magen. (det hjemmelagde vel å merke)

Greit å satse på grovbrød, men det må være spiselig og ikke tette igjen systemet ; )

Da drikker du for lite vann. Masse fiber og for lite vann = forstoppelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...