Gå til innhold

gule stfylokokker i sår.........HJELP

Anbefalte innlegg

Gjest redd og engstelig
Skrevet

Jeg har hatt gule stafylokokker i to mndr nå. Legene ser ikke ut til å få knekken på det. Har hatt to antibiotikakurer og noen kjerringråd, og da det så lyst ut, og sårene tørket inn og ble borte for en hel uke, ble jeg på nytt overrasket med hissige utbrudd. Noen som har slitt med det samme? Hva hjalp? Har prøvd, som sagt to antibiotikakurer med fucidin, grønnsåpebad, solhatt/vann penslet på såret, alt. til tea-tree olje omslag.

Hjelp, føler meg oppspist.

Fortsetter under...

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor såret ditt er, hvor lenge du har hatt det eller størrelsen. Men hvis det ikke funker med grønnsåpebad(husk å skylle etterpå) eller en type antibiotika bør du jo få en annen type antibiotika. Du får vel oppfølging hos legen? Han kan også ta en prøve av såret som viser hvilke antibiotika stafylokokkene er sårbare mot. Lykke til!

Skrevet

Pass på GOD håndhygiene og kokvask av håndklær etc., så det ikke smitter over til andre!!

Det er viktig at du blir fulgt opp av lege/sykepleier når det gjelder sårprosedyre her. Feil prosedyre kan gjøre problemet verre... hør med legen om du evt kan prøve med sølvbandasje?

Skrevet

Pass på GOD håndhygiene og kokvask av håndklær etc., så det ikke smitter over til andre!!

Det er viktig at du blir fulgt opp av lege/sykepleier når det gjelder sårprosedyre her. Feil prosedyre kan gjøre problemet verre... hør med legen om du evt kan prøve med sølvbandasje?

Vil bare minne om at gule stafylokokker er vanlig bakterier som de aller fleste har i bl.annet halsen. Det er bare når de kommer på "feil" sted, som i sår at de lager kvalm. Men helt riktig at du bør vaske hender før og etter du skifter på såret.

Skrevet

Vil bare minne om at gule stafylokokker er vanlig bakterier som de aller fleste har i bl.annet halsen. Det er bare når de kommer på "feil" sted, som i sår at de lager kvalm. Men helt riktig at du bør vaske hender før og etter du skifter på såret.

Det er jeg fullstendig klar over. Har vært borti en god del av den sorten i sommer... og når de kommer i sår er det noe svineri som er vanskelig å bli kvitt.

Vet bare at de bruker sølvbandasje som fuktes daglig med kokt vann på en av pasientene våre nå, og det ser ut til å ha god effekt. Men jeg kan ikke så mye om sårbehandling enda at jeg kan gjøre annet enn å foreslå...

Skrevet

Det er jeg fullstendig klar over. Har vært borti en god del av den sorten i sommer... og når de kommer i sår er det noe svineri som er vanskelig å bli kvitt.

Vet bare at de bruker sølvbandasje som fuktes daglig med kokt vann på en av pasientene våre nå, og det ser ut til å ha god effekt. Men jeg kan ikke så mye om sårbehandling enda at jeg kan gjøre annet enn å foreslå...

Kan det sees på et sår om det er gule stafylokokker i det? Og blir det hudforandringer rundt såret?

Annonse

Skrevet

Kan det sees på et sår om det er gule stafylokokker i det? Og blir det hudforandringer rundt såret?

Det kan bli rødt og irritert rundt, men det er det gjerne på et slikt sår. Eller det kan være antydning til nekrose, eller ingenting annet enn et verkende sår.

Verket er gjerne grønt eller gult, og er veldig smittsomt. Derfor skal man være fryktelig nøye med håndhygiene. Der jeg jobber har vi gule stellefrakker, hansker og gule "smitteposer" til å kaste søppel og skittent tøy i når det er smitte på et rom.

Skrevet

Det kan bli rødt og irritert rundt, men det er det gjerne på et slikt sår. Eller det kan være antydning til nekrose, eller ingenting annet enn et verkende sår.

Verket er gjerne grønt eller gult, og er veldig smittsomt. Derfor skal man være fryktelig nøye med håndhygiene. Der jeg jobber har vi gule stellefrakker, hansker og gule "smitteposer" til å kaste søppel og skittent tøy i når det er smitte på et rom.

Jeg spør fordi jeg har et sår på den ene tåa i flere mnd og alle tærne mine på den foten er misfarget. Det har lukket seg nå men har væsket i flere mnd. Men det var blank væske. Jeg har vært hos 4 forskjellige leger men ingen har tatt prøve av det. Hele foten er hoven også.

Skrevet

Jeg spør fordi jeg har et sår på den ene tåa i flere mnd og alle tærne mine på den foten er misfarget. Det har lukket seg nå men har væsket i flere mnd. Men det var blank væske. Jeg har vært hos 4 forskjellige leger men ingen har tatt prøve av det. Hele foten er hoven også.

Uffda... vært på ortopedisk poliklinikk og?

Skrevet

Uffda... vært på ortopedisk poliklinikk og?

Nei, men der er det to års venteliste når det gjelder sår :o(

Men jeg har vært hos et par andre spesialister og de bare rister på hodet og sier de aldri har sett noe slikt før.

Jeg har en avtale med fastlegen den 28. Jeg får mase litt til.

Skrevet

Nei, men der er det to års venteliste når det gjelder sår :o(

Men jeg har vært hos et par andre spesialister og de bare rister på hodet og sier de aldri har sett noe slikt før.

Jeg har en avtale med fastlegen den 28. Jeg får mase litt til.

Lykke til da!

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...