Gå til innhold

Kaniner og andre kjæledyr

Anbefalte innlegg

Gjest Tenkeboks...
Skrevet

Ser det har vært en lang tråd om kjæledyr lenger ned. Henger meg på debatten:

Vi har 2 barn. Eldstemann er snart 7 og ønsker seg et kjæledyr. På grunn av litt allergi har vi begrensninger på hvor mye et dyr kan være i stua eller lignende, men har god plass både i huset og ute.

Har vært inne på tanken om kanin. Vi kan lage et ”innerom” som kan brukes om vinteren og et uterom om sommeren. Eller?

Hvor mye kan de være ute? Hvor mye kulde/varme tåler de? Hvor mye plass bør de ha? Tenkte å lage en slags ”løpegård” på 3-4 kvadratmeter.

Jeg er i det hele tatt ute etter gode råd både når det gjelder kaniner og alternativer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kaniner kan være ute hele året, (så lenge de får venne seg til kulden utover høsten) De kan lett bli forkjølet, så vær obs på trekk og regn/snø inn i buret. Fine som kosedyr også.

Gjest ansvar og kaninhold
Skrevet

Kaniner kan være ute hele året, (så lenge de får venne seg til kulden utover høsten) De kan lett bli forkjølet, så vær obs på trekk og regn/snø inn i buret. Fine som kosedyr også.

Kaniner må i tilfelle ha et godt isolert hus inne i buret sitt.

Kaniner kan være koselige og lekne dyr. Men noen unger går selvsagt lei dem også. Mitt tantebarn brø seg ikke om kaninen sin i det hele tatt etter den første tiden, og jeg vil vel kalle det vanskjøtting.

Mitt råd til foreldre når barna blir lei av et dyr: Gi det bort! Med to-tre advarsler først!

Skrevet

Det er forskjellige kaniner som også tåler litt forskjellig.

Anbefaler kanskje ikke de minste da de er mer til å bite og ikke Rex forde de blir veldig store. Dvergvedder er passe størrelse, er som regel kosete og lune, fåes i alle farger ol.

Du kan ha kaninen inne som du sier men om du lager et godt bur ute så klarer kaninen seg om det ikke blir ekstrem kulde.

Viktig er at buret ikke står i solsteik, ei heller mot nord slik at det tar imot nordvind i front. Ha hel vegg bak og i sidene, og oppe.Sett det noe opp fra bakken.

Rensligs er drikkeflaske, men om vinteren bør den ha bolle med vann i tillegg. Når vannet fryser så kan den slikke på isen.Godt med høy og møle til seng.

Anbefaler hunnkanin da noen hanner kan være litt markeringslystne og gi deg en urindusj i ny og ne når du nærmer deg buret :)

Kaniner kan læres til å gå i sele, hoppe hinder osv. og kan derfor bli en meget artig og underholdende lekekamerat.

Lykke til med kaninkjøpet :)

Gjest Tenkeboks...
Skrevet

Det er forskjellige kaniner som også tåler litt forskjellig.

Anbefaler kanskje ikke de minste da de er mer til å bite og ikke Rex forde de blir veldig store. Dvergvedder er passe størrelse, er som regel kosete og lune, fåes i alle farger ol.

Du kan ha kaninen inne som du sier men om du lager et godt bur ute så klarer kaninen seg om det ikke blir ekstrem kulde.

Viktig er at buret ikke står i solsteik, ei heller mot nord slik at det tar imot nordvind i front. Ha hel vegg bak og i sidene, og oppe.Sett det noe opp fra bakken.

Rensligs er drikkeflaske, men om vinteren bør den ha bolle med vann i tillegg. Når vannet fryser så kan den slikke på isen.Godt med høy og møle til seng.

Anbefaler hunnkanin da noen hanner kan være litt markeringslystne og gi deg en urindusj i ny og ne når du nærmer deg buret :)

Kaniner kan læres til å gå i sele, hoppe hinder osv. og kan derfor bli en meget artig og underholdende lekekamerat.

Lykke til med kaninkjøpet :)

Takk for gode svar!

Hvorfor opp fra bakken? Tenkte de kunne spise gress jeg...

Bør det være 2 kaniner forresten, slik at de har glede av hverandre? (Av samme kjønn, selvfølgelig...)

Skrevet

Takk for gode svar!

Hvorfor opp fra bakken? Tenkte de kunne spise gress jeg...

Bør det være 2 kaniner forresten, slik at de har glede av hverandre? (Av samme kjønn, selvfølgelig...)

Beklager...tenkte på selve buret jeg da...opp fra bakken pga.fugt og trekk/kulde.

Selvsakt kan du la kaninen springe rundt på gresset ellers :) Men husk...de graver som muldvarper...gjerde rundt og gjerde under, hvis ikke kan den risikere å komme seg ut.

Man trenger ikke ha to kaniner, tiden dere gir den ved stell og kos skal være bra nok det.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...