daniel30 Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Noe skjedde med kroppen min ifjor sommer. Jeg gikk drastisk opp i vekt(8kg), var nedfor og følte meg oppblåst. Jeg tok blodprøver som viste at jeg har begynnende leddgikt, samtidig som jeg hadde et veldig lavt stoffskifte. Jeg går nå på tyroxin. Både min far, bestefar har mange hofteopersjoner, men hos meg sitter dette i thoracalvirvler. Er det likhetstegn mellom mangel på tyroxin og leddgikt? Jeg har nemlig hørt dette. Er tyroxin mangel det samme som diabetes? Jeg har veldig behov for å ta varme dusjer og resultatet blir at jeg klør grenseløst(noe som gjør godt/vondt) er det noen sammenheng? I tillegg har jeg fått et større sår på baken min som ikke har gått vekk med antibiotika eller salver. Er det en sammenheng? Og tilslutt den evige svimmelheten og ristingen med bena. Har dette også sammenheng med tyroxinmangel? Min lege veit så lite om dette og jeg er rådvill. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 -daniel30 Selv om noen har lavt stoffskifte (hypothyreose) og også kan utvikle leddgikt, så er ikke dette noen spesielt hyppig kobling. Hypothyreose skyldes at skjoldbruskkjertelen produserer for lite av hormonet thyroxin. Diabetes syldes at bukspyttkjertelen lager for lite insulin. Så denne koblingen er heller ikke spesielt hyppig. Ved lavt stoffskifte (hypothyreose) blir huden tørr og den klør lett. Det er nok bedre med lotion eller hudkrem, enn å dusje flere ganger daglig. At ett sår ikke gror, kan nok også skyldes at det lave stoffskiftet ikke er helt korrigert, dvs. thyroxin-dosen er ikke høy nok. Hvis disse tingene ikke bedrer seg, kan det være en ide med en henvisning til legespesialist i indremedisin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daniel30 Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 -daniel30 Selv om noen har lavt stoffskifte (hypothyreose) og også kan utvikle leddgikt, så er ikke dette noen spesielt hyppig kobling. Hypothyreose skyldes at skjoldbruskkjertelen produserer for lite av hormonet thyroxin. Diabetes syldes at bukspyttkjertelen lager for lite insulin. Så denne koblingen er heller ikke spesielt hyppig. Ved lavt stoffskifte (hypothyreose) blir huden tørr og den klør lett. Det er nok bedre med lotion eller hudkrem, enn å dusje flere ganger daglig. At ett sår ikke gror, kan nok også skyldes at det lave stoffskiftet ikke er helt korrigert, dvs. thyroxin-dosen er ikke høy nok. Hvis disse tingene ikke bedrer seg, kan det være en ide med en henvisning til legespesialist i indremedisin. Takk for svar, det her hjalp meg faktisk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.