Gå til innhold

Hjertesvikt/svangerskapsforgiftning


Gjest hysterica

Anbefalte innlegg

Gjest hysterica

Jeg ble mamma til ei flott jente i oktober, da ved hjelp av ICSI på RH. Hele svangerskapet forløp uten noen store problemer. Men jeg hadde endel ødem, og litt høyt blodtrykk i store deler av svangerskapet, men dette kom og gikk hele tiden, var også endel tungpustet og svært ofte på toalettet både natt og dag.(Hadde også litt høyt blodtrykk før svangerskapet, og idag ligger det på +/- 155/95)

For å gjøre en lang historie kort: siste uken av terminen min fikk jeg konstatert svangerskapsforgiftning og ble lagt inn på sykehuset øyeblikkelig, jeg ble svært syk etter noen dager, og de forsøkte å sette meg igang med gele på termindatoen. Og da ble VIRKELIG syk fikk ikke puste og hadde BT på 240/150, det ble besluttet hastekeisersnitt. Jeg lå 1 døgn på intensiven før legene fant ut at jeg hadde hatt hjertesvikt, og hadde masse vann i lungene. Jeg er idag erklært frisk og har et helt normalt hjerte. Og NÅ kommer spørsmålet mitt: dersom jeg blir gravid igjen, vil det da være en risiko for mitt liv? Når jeg spør "hjertedoktoren" min om det så vet han ikke, han mener det er noe en gynekolog må vurdere. Hva ville du sagt dersom jeg var din pasient??? Ville du anbefale eller fraråde et nytt forsøk/svangerskap?? Eller bør vi prise oss lykkelig for at det gikk bra med både meg og barnet, og slå oss til ro med det??

Også ett siste spørsmål: Er jeg mer disponert for å få ny hjertesvikt og problemer med lungene? Er det visse forsiktighetsregler jeg bør ta for å selv kunne forbygge flere problemer med hjert/lunger???

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

Kjære hysterica.

Det er ikke helt klart hva som har foreligget hos deg. Ved vanlig svangerskapsforgiftning (eklampsi) blir det som regel en betydelig blodtrykksøkning, og den kan bli så stor at hjertet kan svikte i sin pumpefunksjon. Det vil bl.a. medføre pustebesvær og væske i lungene.

Imidlertid finnes det en mye sjeldnere forekommende hjertesykdom ved svangerskap, der selve hjertemuskulaturen blir "oppløst" og dårlig fungerende, hjertet utvider seg og pumper med redusert kraft. Det er vanligvis en tilstand som ikke går så "lett" over som det du beskriver, og kvinner som får slik tilstand blir alltid kontrollert regelmessig og lenge etter at bedringen har inntrådt.

Det mest sannsynlige er at du har hatt en stor blodtrykksbelastning av ditt hjerte på slutten av svangerskapet. Hjertemuskulaturen henter seg vanligvis raskt etter slik belastning, og er tilnærmet normal deretter.

Muligheten for å få "forgiftning" ved et nytt svangerskap er avhengig av flere forhold, og det er ønskelig at du tar dette opp med din gynekolog. Jeg ser at du fortsatt har et noe for høyt blodtrykk, og det er grunn til å få vurdert også dette nærmere.

Uten at jeg har tilgang til eksakte data vedr. ditt siste svangerskap og de undersøkelser som ble foretatt kan jeg ikke gi deg spesifikke råd vedr. et eventuelt nytt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...