Gå til innhold

BRUKKET KNESKÅL+ RØKET KORSBÅND I SAMME KNE

Michelle76

Anbefalte innlegg

Hei du. Jeg røk fremre korsbånd i en fotballkamp i fjor. Det ble operert, men en måneds tid senere brakk hele kneskålen ( eller patella, som den visst heter )grunnet svikt i operasjonen. Jeg ble operert samme dag og halter nå rundt og venter på at jeg skal klare å løpe etter en ball igjen. Dette skjedde 24.12.03, og jeg har såvidt klart å begynne å jogge. Sykling og styrketrening går bra. Føler at leger og fysioterapauter ikke gir meg den informasjonen jeg trenger for å vite hvordan jeg skal trene meg opp på best mulig måte. Det jeg trenger mest er muskler i låret på oversiden av knèet slik at jeg kan strekke ut benet uten problemer, men ønsker også en full oversikt over de øvelser jeg bør gå igjennom for å komme tilbake, hvor mange rep og hvor ofte jeg bør gjøre dette. Lurer også på hvor lang tid det tar å trene seg opp etter en slik skade. Vet at dette sikkert varierer fra person til person, men sånn ca ? Jeg har hvertfall satt meg som mål å være klar til høstsesongen 2005. Er det et realistisk mål ? Jeg er veldig målbevisst og trener seriøst og er flik til å lytte til kroppens signaler. Gir meg hvis jeg får vondt. Er det forresten riktig, eller er det noe poeng i å trosse smertene og fortsette videre ?? Mye spørsmål, men jeg lengter så utrolig tilbake til å få spille igjen og vil gjerne gjøre alt riktig på veien tilbake. Få forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Michelle76.

Etter en slik skade, etterfulgt av en vellykket operasjon, kan man bli helt funksjonsdyktig igjen. Med skikkelig opptrening, regner nok de fleste at det tar ett års tid. Fra tid til annen hører vi om folk som er tilbake på fotballbanen etter 7-8 mndr. Dette er både uvanlig og heller ikke særlig tilrådelig.

Fotball og håndball er heller ikke særlig skånsomt for kneleddet, så jeg er mange ganger i tvil om jeg vil anbefale ballsport-karriere etter korsbåndsoperasjon. Man skal ha brukbare kneledd etter at man har blitt 40 år også.

Opptreningen går på å få full styrke spesielt i all muskulatur rundt kneleddet. Øvelser og progresjon bør styres av en fysioterapeut som hvertfall av og til bør sjekke fremgangen. Hvis du orker det, bør 3-5 treninger pr. uke være greit. Men vær tålmodig og provoser ikke frem smerter og vondt. Du skal holde på ganske lenge med 15 rep. f.eks. i 3 serier, før du prøver deg på mer max. styrke trening med 4-5 repper.

Men som sagt, konferer med fysioterapeuten om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...