Gå til innhold

Vondt i håndledd etter fødsel.

agva

Anbefalte innlegg

Etter at jeg fødte for et år siden har jeg fått vondt i håndleddene. Det føles som om jeg er "trøtt" i leddene samtidig som jeg en del ganger daglig har fingre som er fulle av "maur" eller at de har sovnet.

Legen min sier at det er ganske vanlig etter en fødsel og at det kan

-gå over av seg selv

-oppereres

-kortisonsprøyte

MEN mitt spørsmål er, bør jeg vente med og gjøre noe før jeg er ferdig med og amme, kan dette være ammerelatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uglemor

Aha, jepp det var det doktoren sa. Men vet du om det går over av seg selv når jeg slutter og amme?

Kanskje dette kan være til hjelp, det står ingenting om at det vil bedre seg etter amming her:

Karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelsyndrom oppstår ved trykk på nervus medianus i håndrotsgangen (canalis carpi).

Årsak: kan være oppsvulming av strukturene i dette området, brudd, hevelse, seneskjedebetennelse, yrkesbetinget overbelastning, kronisk muskulært overanspenthet, ubevist maksimal fleksjon eller hyperekstensjon av håndleddet under søvn.

Tilstanden er hyppigst hos middelaldrende kvinner og hos reumatikere, men oppstår også ofte hos gravide, eventuell ifølge svangerskapsgestose.

Symptomer: Hovedsymptomene er smerter og dovning (parestesier) i nervus medianus' utbredningsområde, det vil si håndens radialside (tommelfinger til og med middelfinger).

Smertene er ofte verst sent på natten og om morgenen. I uttalte tilfeller kan tilstanden medføre muskelatrofi i tommelen og nedsatt kraft ved «pinsettgrep».

Diagnosen: Diagnosen er som regel lett å stille. Av og til kan nakkelidelser gi et tilsvarende bilde. Undersøkelse av nerveledningshastigheten er til hjelp for å fastslå diagnosen.

Behandlingen: I begynnelsen kan det prøves med håndleddskinner som stabiliserer håndledd om natten, for å forhindre maksimal fleksjon eller hyperekstensjon i håndledd.

Gravide bør undersøkes med tanke på svangerskapsgestose: framgangsrik behandling (magnesiummangel) reduserer ødem og dermed symptomene.

Hos gravide kan det vanligvis avventes til fødselen, men for øvrig behandles terapiresistent carpaltunnelsyndrom med operativ gjennomskjæring av ligamentum carpi transversum.

Prognose: Prognosen er godt når pas. kommer tidlig til behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette kan være til hjelp, det står ingenting om at det vil bedre seg etter amming her:

Karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelsyndrom oppstår ved trykk på nervus medianus i håndrotsgangen (canalis carpi).

Årsak: kan være oppsvulming av strukturene i dette området, brudd, hevelse, seneskjedebetennelse, yrkesbetinget overbelastning, kronisk muskulært overanspenthet, ubevist maksimal fleksjon eller hyperekstensjon av håndleddet under søvn.

Tilstanden er hyppigst hos middelaldrende kvinner og hos reumatikere, men oppstår også ofte hos gravide, eventuell ifølge svangerskapsgestose.

Symptomer: Hovedsymptomene er smerter og dovning (parestesier) i nervus medianus' utbredningsområde, det vil si håndens radialside (tommelfinger til og med middelfinger).

Smertene er ofte verst sent på natten og om morgenen. I uttalte tilfeller kan tilstanden medføre muskelatrofi i tommelen og nedsatt kraft ved «pinsettgrep».

Diagnosen: Diagnosen er som regel lett å stille. Av og til kan nakkelidelser gi et tilsvarende bilde. Undersøkelse av nerveledningshastigheten er til hjelp for å fastslå diagnosen.

Behandlingen: I begynnelsen kan det prøves med håndleddskinner som stabiliserer håndledd om natten, for å forhindre maksimal fleksjon eller hyperekstensjon i håndledd.

Gravide bør undersøkes med tanke på svangerskapsgestose: framgangsrik behandling (magnesiummangel) reduserer ødem og dermed symptomene.

Hos gravide kan det vanligvis avventes til fødselen, men for øvrig behandles terapiresistent carpaltunnelsyndrom med operativ gjennomskjæring av ligamentum carpi transversum.

Prognose: Prognosen er godt når pas. kommer tidlig til behandling.

Tusen hjertelig takk for mye info. Tenker jeg bestiller time hos legen min jeg. Symptomene stemmer jo veldig bra.

Igjen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...