Gå til innhold

Dere med Crohns...........

Gjest å så lei jeg er...

Anbefalte innlegg

Gjest å så lei jeg er...

Hva pokker spiser dere?

Jeg blir dårlig av alt, selv om jeg tar medisinene mine, løper på do hele tiden.

Det kan nevnes at jeg er 28 år og fikk diagnosen gor 4 måneder siden!

Så dritt lei å forklare alle grunnen til at jeg har gått ned i vekt.

Jeg er ikke underærnært, er 169 høy og 55 kilo, så noe av det jeg spiser setter seg på bena.

Men hva kan jeg spise for å holde litt på maten, er ikke alltid det passer seg å løpe på do annenhver time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si at jeg har hatt Chrons i 5 år. For 2 år siden var jeg hos homeopat fordi jeg ikke orket mer av smerter og diare. Nå bruker jeg ikke medisiner lenger, magen fungerer kjempegreit - bare en sjelden gang har jeg løs avføring. I tillegg har jeg blitt nesten kvitt psoriasisen jeg hadde.

Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg har hatt Chrons i 5 år. For 2 år siden var jeg hos homeopat fordi jeg ikke orket mer av smerter og diare. Nå bruker jeg ikke medisiner lenger, magen fungerer kjempegreit - bare en sjelden gang har jeg løs avføring. I tillegg har jeg blitt nesten kvitt psoriasisen jeg hadde.

Anbefales på det varmeste.

Kan du forklare litt av behandlingen, hva du spiser, og hva du ikke spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har de siste tre årene holdt en diett som ligner en del på den som anbefales av Fedon Lindberg. Hun spiser svært lite hurtige karbohydrater, og passer på å få i seg tilstrekkelig med "gode" proteinkilder (fisk, hvitt kjøtt osv) samt de riktige fettsyrene. Til frokost spiser hun f.eks. cottage cheese og frukt (store nok mengder til å bli god og mett!), og til middag har hun kuttet ut poteter, ris og pasta og benytter i stedet ulike former for grønnsaker (og belgfrukter) som tilbehør.

Hun fikk denne dietten anbefalt via en forsker i Trondhjem som hadde sett på denne type dietters effekt i forhold til autoimmune sykdommer (heter det det???) - og dietten har gjort at min venninne sier hun i dag ikke plages av sin Crohns.

Som deg ønsket hun overhodet ingen vektnedgang (snarere tvert i mot), så selv om det ligner på en av de mest populære "slanke"-menyer for tiden, så var hennes valg basert på de betennelsesdempende virkninger denne dietten ble antatt å ha. Forskjellen fra de som ønsker vektnedgang med Fedon er vel mengden av mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest å så lei jeg er...

Først må jeg takke for svar, kanskje det er hjelp å få her!

Jeg har alltid vært av den litt usunne typen, men har virkelig prøvd å ta meg sammen nå, men synes det er lite lønn for strevet.

Er veldig glad i frukt, som jeg desverre blir veldig dårlig av, spesielt vannmelon, men også eple og banan, så frukt spiser jeg nesten ikke lenger!

Grovt brød går rett igjennom, helt håpløst, og det samme gjelder andre forsåvidt sunne matvarer!

Men riskaker er litt ok, men er blitt så lei av å spise dem...

Men det verste er å komme på noe til middag, har ikke bare meg selv å tenke på da, så middagstips tas imot med takk.

Pølser og kjøttdeig er pyton, og det samme med krydret mat.

Men til deg som går til homeopat, hva innebærer det egentlig, og koster det mye?

Hvor får man flere opplysninger om en sånn diett som lignet Fedon Lindberg sin, høres interresant ut det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare litt av behandlingen, hva du spiser, og hva du ikke spiser?

Homeopaten anbefalte meg dette:

Kostråd og kosttilskudd ved Chron’s sykdom.

Kosttilskudd:

Multivitamineral - dobbel daglig dose. (F.eks Spektro)

Omega-3 fettsyrer – dobbel daglig dose. (F.eks Eskimo-3 eller Udo’s Choice)

Sink – Dobbel daglig dose.

Magnesium – 400-600 mg daglig. Tas på ettermiddagen/kvelden for best opptak.

Kostråd:

Mange reagerer negativt på hvete og melkeprodukter. Det kan være greit å prøve 4 uker på streng diett. Blir man bedre kan man reintrodusere en og en av dem for å se om man evt. kan spise noe av det.

Mat med arakidonsyre (stort sett rødt kjøtt) kan forårsake kramper og smerter i tarmen og bør unngås.

Mat med mye fiber anbefales, men helst ikke hvetefiber.

I tillegg fikk jeg en homeopatisk medisin som var tilpasset meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først må jeg takke for svar, kanskje det er hjelp å få her!

Jeg har alltid vært av den litt usunne typen, men har virkelig prøvd å ta meg sammen nå, men synes det er lite lønn for strevet.

Er veldig glad i frukt, som jeg desverre blir veldig dårlig av, spesielt vannmelon, men også eple og banan, så frukt spiser jeg nesten ikke lenger!

Grovt brød går rett igjennom, helt håpløst, og det samme gjelder andre forsåvidt sunne matvarer!

Men riskaker er litt ok, men er blitt så lei av å spise dem...

Men det verste er å komme på noe til middag, har ikke bare meg selv å tenke på da, så middagstips tas imot med takk.

Pølser og kjøttdeig er pyton, og det samme med krydret mat.

Men til deg som går til homeopat, hva innebærer det egentlig, og koster det mye?

Hvor får man flere opplysninger om en sånn diett som lignet Fedon Lindberg sin, høres interresant ut det og!

Du finner homeopater der du bor på www.nhl.no eller i Gule Sider.

Homeopaten jeg var hos stilte meg masse spørsmål, både om Chrons'en og om alt mulig annet ved meg. Både det fysiske men også det psykiske. Tror vi snakket i nærmere 2 timer den første gangen.

Så fikk jeg resept på en homeopatisk medisin og kostråd. (Se svar til dimi.)

Første timen kostet 500,-.

Jeg hadde ny time omtrent 1 månte etterpå. Den kostet 250,-. Medisinen kostet litt over 100,- og kosttilskuddene ganske mye mer - men det er helsekost det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...