Gå til innhold

Finn fem feil ! (eller noe lignende)...Går ikke ned, spiser jeg feil?

Gjest prøver så godt jeg kan...

Anbefalte innlegg

Gjest prøver så godt jeg kan...

Hei, nå lurer jeg på om noen kan hjelpe meg litt. Er nokså fortvilet, for jeg ønsker så gjerne å gå ned litt før bryllupet. Og jeg er ikke en sånn tynn flis som ikke behøver det. Er helt normal, veier 70 kilo og er 173 høy. Min idealvekt er 67, så det er snakk om få kilo...

Jeg starter dagen med frokost. Dette er enten: En skive, en bolle med Spesial K eller bare en frukt dersom jeg har dårlig tid.

Lunsj spises på jobb, og den består alltid av to grove skiver med normalt pålegg - samt en frukt.

Ofte før jeg drar hjem fra jobb tar jeg også en frukt eller en gulrot, for å forhindre lysten på å kjøpe sjokolade i butikken. (Kjenner blodsukkeret er lavt når jeg går fra jobb...)

Så er det middag: Denne består alltid av mager mat, som svinekjøtt, kylling, fisk etc - og ofte med ris, pasta eller bare litt potet til. Her teller jeg kalorier, sånn ca ihvertfall - og går ikke over 400-450 kalorier.

Kveldsmat er en bolle Spesial K uten sukker, eller en skive.

Jeg syns selv jeg spiser sunn, normal mat.

I tillegg sykler jeg frem og tilbake til jobb, noe som betyr 10 minutter hver vei. Frokosten spiser jeg når jeg er fremme på jobb.

Jeg trener ikke noe i tillegg, men går meg en halvtime-times tur hver dag i tillegg til syklingen til jobb.

Forbruker jeg ikke mer enn jeg putter i meg her, da?

Vil gjerne ha korrigeringer...for vekten står stille.

Finnes det evt noe helskost-greier jeg kan spise i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt ut det meste av poteten, pastaen eller risen med grønnsaker til middag. Spis heller 3-4 Ryvita knekekbrød med magert pålegg istedet for Spesial K. Om du ikke allerede gjør det drikk skummet melk, og Youghurt med redusert mengde fett. Kutt ut fete oster og smør. Prøv å øke gå turene til en time annenhver dag istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser helt ok. Jeg tror rett og slett du ikke behøver å gå ned de siste kiloene, fordi det virker som om kroppen din er i balanse slik den er og er fornøyd med det. Hvis du presser den til å gå ned i vekt vil den godt mulig reagere med å gi deg hunger etter mer mat enn det du spiser nå, og da blir det bare rot.

Vær fornøyd med deg selv du, og ikke kav for mye med de få kiloene der. Du risikerer bare å legge på deg det dobbelte etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo kjempeflott ut.

Et lite spørsmål til hva som legges på brødskivene. (Her finnes det jo helt klart veldig fete varianter)

Du kommer nok også til å få beskjed av andre her og kutte ut/ned på karbohydratene. (Dvs. brød, pasta, poteter, ris m.m.) Dette hjelper godt for noen.

Jeg er/var vel omtrent som deg, og ønsket å korrigere litt.

La da om kostholdet omtrent tilsvarende det du beskriver her. Jeg oppdaget at jeg lurte meg selv litt på hva jeg spiste mellom måltidene + hva jeg drakk. (Kjeks/godterier) Jeg drikker nå mer vann.

Spiste også LITT mindre/magrene enn før.

Jeg gikk da ned ca. 6-7 kilo i løpet av 6 mnd.

Jeg tror løsningen for meg var at jeg kjøpte meg spinningsykkel, og syklet ca. 3 ggr. pr. uke i 45-60 minutter. Kiloene var seige å få av, men jeg føler nå at målet er nådd. Som dårligst gikk jeg bare ned 1/2 kilo på en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rett og slett ut som om du spiser litt lite.

Siden du åpenbart teller kalorier til middagen og derfor er litt inne i dette, så ville jeg tatt en uke (eventuelt bare 1 dag dersom du alltid spiser nogenlunde det samme) hvor jeg sjekket alt jeg spiste, og så regnet ut hvor mye du inntar i prosent av henholdsvis proteiner, karbohydrater og fett.

Jeg mistenker at du vil ligge langt under det fornuftige hva angår proteiner (for ikke å snakke om at kcal-nivået ditt sannsynligvis er godt under hva du bør spise). For uten å vite hva denne K-tingen du dytter i deg er (det er vel en frokostblanding?), så tviler jeg på at den inneholder mye proteiner, og brødskivene dine inneholder i hvert fall ikke rare greine med midre du bruker kyllingbryst eller hele egg som pålegg.

Selv har jeg veldig gode erfaringer med å ligge på ca. 30 % proteiner, 60 % karbohydrater og 10 % fett, men Fedon vil selvsagt påstå at dette bare er en illusjon.

De som under her maser om poten du spiser til middag kan umulig være noe annet enn utenkende slaver av Fedon eller Atkins, så jeg ville ikke tatt dem videre seriøst.

Det viktige for deg er:

- Finn ut hvilket kcal-nivå du ligger på.

- Finn så ut hvor mye en jente med din vekt bør innta når hun vil ned i vekt (stikk innom en eller annen treningsside - Grete Rohede med sine kcal-nivåer som ikke tar i betraktning vekt og høyde er ikke til å stole på).

- Prøv å basere så mye som mulig av kosten din på proteiner.

- Hvis du har muligheten til å trene et par-tre ganger i uka vil det gjøre underverker.

Til sist: Dette med "trivselsvekt" er et merkelig uttrykk. Jeg ser at enkelte andre her skriver at du "kanskje er på din trivselsvekt og at det er derfor du ikke går ned i vekt", men det vet jo selvfølgelig ikke de noe om. Du derimot - som ser deg selv i speilet hver dag og ser de 3 kiloene med fett over midjen - du vet det.

Og vil du ha vekk disse så har du ikke funnet din såkalte "trivselsvekt" enda.

Det er så mange merkelige uttrykk for tiden. Det er "ja-mat", "nei-mat" (er vi på barnehagenivå, eller er vi på barnehagenivå?), "trivselsvekt", og gud-vet-hva.

Drit i alt dette. Få i deg den mengden kcal du trenger for å gå ned i vekt, tren, få i deg nok proteiner, og ikke tro at poteter og karbohydrater er fienden din.

Det er tross alt ikke mange år siden idrettsutøvere som skulle ned i vekt til det ekstreme, ikke hadde problemer med verken poteter eller ris.

Og ingenting har skjedd med potetene eller risen siden den gang - uansett hva Fedon og Atkins forteller deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...