Gå til innhold

Høy puls - farlig?

Gjest glad i trening

Anbefalte innlegg

Gjest glad i trening

Jeg er ei jente på 21 år som har et spørsmål angående pulsen min. Jeg har hele livet hatt litt høyere hvilepuls enn det som har vært vanlig, nå ligger den på ca 70 slag. Når jeg trener, blir pulsen min raskt veldig høy. Jeg har ikke vært så klar over dette før jeg det siste året har målt pulsen innimellom mens jeg trener og har sammenliknet meg med folk jeg trener sammen med. Nå skal man vel ikke sammenlikne seg så mye med andre, for alle er forskjellige, men hvis jeg skal varme opp før en trening, går pulsen min kjemperaskt opp til 150-160 slag, og da kan jeg snakke helt normalt og uanstrengende og føler jeg ikke sliten! Er ikke det litt rart...? Han jeg pleier å trene sammen med, pleier å ha en puls på kanskje 120 når jeg har puls på 160... (Nå er nok han i litt bedre form enn meg, da.) Pulsen min stiger altså kjemperaskt opp til sånn ca 160 slag, så stiger den mer saktere oppover. Jeg har ikke målt makspuls i det siste, så jeg vet ikke helt hva den er, men den har ligget på ca 200 i perioder før.

Jeg har anstrengelsesastma, det vil si, jeg fikk diagnosen da jeg var mindre, for 6-7 år siden. Da hadde jeg et anfall og lungekapasiteten min ble målt til å være 30 % mindre enn normalt, men jeg tror ikke den er så dårlig nå, det var nok bare rett etter anfallet. Nå i senere tid har jeg ikke testet astmaen min, men merker jeg kan få litt problemer hvis jeg ikke varmer opp riktig og gradvis.

Jeg har trent ganske jevnt de siste 4-5 årene på treningsstudio, med unntak av noen perioder på 1-2 måneder innimellom. Derfor ser jeg ikke på meg selv som en som er i dårlig form. Jeg vet jo at høy puls kan ha med dårlig kondisjon å gjøre, og jeg har nok vært i bedre form før enn jeg er i nå, siden jeg ikke fikk trent så mye i sommer, men jeg ser på meg selv som en som er godt over gjennomsnittet av befolkningen når det gjelder form.

Akkurat nå trener jeg tre ganger i uka, 1-2 ganger styrke på treningsstudio og 1-2 ganger spinning (spinning på 60-90 minutter hver gang.)

Jeg er 164 cm høy og veier 54 kg.

Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men moren min er født med en liten hjertefeil.

Det jeg er redd for, er at det er noe galt med meg og at når jeg overanstrenger meg er det farlig. Jeg er glad i å presse meg selv og elsker å trene, og oppnår ganske høy puls når jeg er på spinning. Men hvorfor har jeg så høy puls? Kan det ha noe med oksygenopptak til kroppen eller noe sånt? At siden jeg har astma, sliter kroppen med å ta opp det oksygenet den trenger, og derfor "sliter" litt med det?

Håper noen tar seg tid til å lese det lange innlegget mitt og gi meg noen gode svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Puls generelt er veldig individuelt. Jeg har også höyere puls enn andre og også relativ höy hvilepuls selv om jeg er meget godt trent. Til sammenligning med typen min som har en hvilepuls som er ca 10slag lavere enn min men jeg er bedre trent enn han. Min maxpuls er forövrig 198 (jeg er 27) også höyere enn gjennomsnittet. Det kan vaere en idé å kjöpe en pulsklokke. Den billigste modellen (som bare viser pulsslag) koster rundt 500kr og da får du jo litt bedre oversikt over din egen puls og hva som er vanlig for deg.

Når det gjelder det at du har astma og sier at du er litt redd for å overanstrenge deg så kan det jo vaere en idé og bestille en tid til legen for å få vite hvordan lungekapasiteten din er og også sånn at du får svar på spörsmålene dine fra en fagperson.

Vet ikke hvor viktig dette er for deg- men til info kan du få testet max oxygenopptak på NIMI til 500kr.

mvh

tb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-glad i trening.

Dette tror jeg er helt normalt !! Hvilepuls og max puls varierer enormt selv bland topptrent ungdom. Så det er slik du selv nevner, registrering av puls på trening er nyttig for at du kan lære noe om deg selv og hvordan formen utvikler seg. Ikke sammenlikn med andre.

Du nevner at du har hatt noe astmaplager men sier ikke noe om medisinbruk. Noen slike medisiner kan øke hvilepulsen noe, men får ellers ingen konsekvenser.

Sjekker du pulsen etter å ha tatt skikkelig i, så er pulsfallet i etterkant en nyttig informasjon for å si noe om din form.

Treningen du gjør høres bra ut, men for å bedre grunnkondissen din (den aerobe kapasitet), så ta litt lengre rolige turer på sykkel, beina eller på ski. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - glad i trening

-glad i trening.

Dette tror jeg er helt normalt !! Hvilepuls og max puls varierer enormt selv bland topptrent ungdom. Så det er slik du selv nevner, registrering av puls på trening er nyttig for at du kan lære noe om deg selv og hvordan formen utvikler seg. Ikke sammenlikn med andre.

Du nevner at du har hatt noe astmaplager men sier ikke noe om medisinbruk. Noen slike medisiner kan øke hvilepulsen noe, men får ellers ingen konsekvenser.

Sjekker du pulsen etter å ha tatt skikkelig i, så er pulsfallet i etterkant en nyttig informasjon for å si noe om din form.

Treningen du gjør høres bra ut, men for å bedre grunnkondissen din (den aerobe kapasitet), så ta litt lengre rolige turer på sykkel, beina eller på ski. Lykke til.

Takk for svar! Jeg fikk en inhalator med astmamedisin etter det anfallet jeg hadde da jeg var mindre, men jeg fikk voldsomme skjelvinger av den, så jeg sluttet ganske raskt. Jeg merket at den hjalp, men jeg syntes bivirkningene var verre.

Ellers er det fint å høre at det virker som om alt er normalt. Det er riktig at pulsen min synker ganske raskt etter at jeg har anstrengt meg, og jeg vet at dette tyder på bra form. Sikkert et bra tips å ta lengre økter i roligere tempo også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - glad i trening

Puls generelt er veldig individuelt. Jeg har også höyere puls enn andre og også relativ höy hvilepuls selv om jeg er meget godt trent. Til sammenligning med typen min som har en hvilepuls som er ca 10slag lavere enn min men jeg er bedre trent enn han. Min maxpuls er forövrig 198 (jeg er 27) også höyere enn gjennomsnittet. Det kan vaere en idé å kjöpe en pulsklokke. Den billigste modellen (som bare viser pulsslag) koster rundt 500kr og da får du jo litt bedre oversikt over din egen puls og hva som er vanlig for deg.

Når det gjelder det at du har astma og sier at du er litt redd for å overanstrenge deg så kan det jo vaere en idé og bestille en tid til legen for å få vite hvordan lungekapasiteten din er og også sånn at du får svar på spörsmålene dine fra en fagperson.

Vet ikke hvor viktig dette er for deg- men til info kan du få testet max oxygenopptak på NIMI til 500kr.

mvh

tb

Tusen takk for svar! Bra å høre at det finnes andre som også har høy puls på tross av god form. Det med pulsklokke er noe jeg har tenkt på, men det skal jeg få kjøpt meg! Jeg måler pulsen manuelt innimellom, mne det er greit å få det nøyaktig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...