Gå til innhold

NHD.Somadril og bivirkninger


Bugge1365380662

Anbefalte innlegg

Nåja, tror kanskje han ikke helt deler dét synet :-P

*hvilket minner meg om at jeg må finne en ny fastlege*

Han har sikkert aldri hatt skikkelig vondt. Det er som mennesker som skryter av at de aldri har tatt medisiner men så har de heller aldri hatt mer vondt enn en vanlig hodepine.

Og dersom de får akutte smerter så spiser de det de får og forklarer det med at de har fått det av legen. Akkurat som vi andre ikke har fått det.

Og så har vi de som sier at siden jeg er vant med å ha vondt så er det mye verre for dem.

men vondt er vondt og det kan ta rotta på de fleste når det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har sikkert aldri hatt skikkelig vondt. Det er som mennesker som skryter av at de aldri har tatt medisiner men så har de heller aldri hatt mer vondt enn en vanlig hodepine.

Og dersom de får akutte smerter så spiser de det de får og forklarer det med at de har fått det av legen. Akkurat som vi andre ikke har fått det.

Og så har vi de som sier at siden jeg er vant med å ha vondt så er det mye verre for dem.

men vondt er vondt og det kan ta rotta på de fleste når det står på.

Noen flere kjente fakta er:

- Smerte er subjektivt, og må derfor behandles med utgangspunkt i pasientens subjektive opplevelse.

- Undersøkelser viser at helsepersonell ofte gir for svak smertelindring (morfin) til pasienter av overdreven frykt for at det skal hemme pusten, mens hemming av pusten på grunn av smertepåvirkning er et vel så stort problem.

osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kjære deg!

Nå kjenner jeg at jeg blir skikkelig sint her.Psykiateren min kommer sikkert tilå bli glad for akkurat det,så da har vel svaret ditt en slags misjon.Jeg opplever at du møter meg med en arrogant holdning, og ikke minst det motsatte av en lydhør holdning.Jeg er ikke spesielt glad i rus,avholdsmenneske som jeg i praksis er.Og har du tilstrekkelig sterke smerter opplever du heller ikke rusen ved P.forte,er nå min erfaring.

Det du indirekte sier er at vi er mer avhengige enn vi tror,siden du ikke forventer å få medhold av dine pasienter når de sier at Paracet ikke virker like godt som Paralgin Forte. Da føler jeg at du ikke tar meg og andre smertepasienter som har prøvd ut dette i årevis på alvor.Jeg tok ikke min første Paralgin Forte før for noen få år siden.Før hadde jeg bare Paracet og Ibux o.l.

Jeg har fått en ny livskvalitet etter at denne medisinen kom inn i mitt liv,siden den hjelper meg ofte godt de verste smertedagene.Mange ganger prøver jeg med 2 Paracet først,og må sitte og pine meg gjennom den tiden det tar før det er forsvarlig å ta P.Forte.Dessuten har jeg et lite forbruk i forhold til smertetilstanden min,i følge min psykiater som følger meg opp ukentlig.

Det jeg er mest skuffet over er at du ikke hører/lytter og tar på alvor det jeg og tydeligvis andre pasienter av deg sier.Et lite tips til slutt;kall aldri denne medisinen for dirty drug slik du gjorde i et tidligere svar.Sammenkoblingen mellom disse ordene og en kropp man kanskje hater pga.svært mye smerter er ikke spesielt god.

Fortsatt vennlig hilsen bugge.

1. Jeg setter stor pris på direkte og klare tilbakemeldinger. Jeg bruker det selv og er glad når jeg får det fra andre. Takk skal du ha :-)

2. Jeg må referere til vitenskap - også når den strider mot manges erfaring. Det fører til at tanker brytes og kanskje utvikles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg setter stor pris på direkte og klare tilbakemeldinger. Jeg bruker det selv og er glad når jeg får det fra andre. Takk skal du ha :-)

2. Jeg må referere til vitenskap - også når den strider mot manges erfaring. Det fører til at tanker brytes og kanskje utvikles.

"Jeg må referere til vitenskap" - ja, det må du!

Så vidt jeg kan se har du ikke belegg i linkene du oppga for det du påstår.

Link nr 1 snakker om AKUTTE smerter, og farer nokså med harelabb over kroniske smerter, som innsenderne er opptatt av.

Link nr 2 er direkte i motstrid med din påstand.

Sitat:

"Den smertelindrende virkningen av paracetamol kan forsterkes og forlenges med et ikke-steroid antiinflammatorisk middel (NSAID) i tillegg (5). Først når en slik kombinasjon er utilstrekkelig, er det aktuelt å legge til et opioid. ---Det er godt dokumentert at kodein har en tilleggseffekt til paracetamol ved moderate til sterke akutte smerter ---(2, 5)."

Dette betyr da på godt norsk at noen trenger PF i tillegg til paracet?? Selv om også dette utsagnet går på AKUTTE smerter.

For meg ser det for øvrig ut som de to artiklene i samme nummer er litt uenige om emnet.

Er det du eller jeg som ikke er riktig våken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg finner i disse artiklene, i lys av denne diskusjonen:

1) Akutte smerter: For svakere smerter har PF ingen tilleggseffekt i forhold til Paracet. Når det gjelder moderate til sterke, akutte smerter uttrykker de to artiklene seg ikke helt likt. Den ene er litt reservert, den andre mener at PF klart er bedre enn for eksempel Paracet.

2) Kroniske smerter: Dette er veldig lite undersøkt. Men siden PF er nært i slekt med morfin (se nedenfor), antar man at ekstra-effekten forsvinner i løpet av få uker. (Effekten av morfin avtar etter fast bruk.) Man er av samme grunn veldig på vakt mot bivirkninger, avhengighet og misbruk.

3) Problem som er spesielt for PF: Paralgin Forte er i praksis som en Paracet-tablett med tillegg av noe som heter kodein. Kodein i seg selv hjelper lite mot smerter, det er etter omdanning i kroppen til morfin at det hjelper. Da oppstår et stort problem på legekontoret: Folks kropper (les: folks lever) omgjør kodein til morfin på svært individuelle vis. Medisiner som Seroxat kan også forstyrre omdanningen. Så når legen skriver ut samme mengde kodein (PF) til 100 personer, vil kanskje 10 ikke få noe morfin i det hele tatt, mens de 90 andre får helt ulike morfindoser. Hviken lege ønsker på en slik måte å ”skyte med hagle”?

Hvis jeg var kronisk smertepasient og PF bruker, ville jeg av dette slutte:

Effekt ved langsiktig bruk er dårlig kjent, men er i verste fall som for morfin. Jeg får da for sikkerhets skyld bruke dem så lite som mulig. Ved uregelmessig bruk og observanthet skulle jeg kunne beholde max effekt og unngå avhengighet.

Jeg skjønner at legen har et skyte-med-hagle-problem på gruppenivå, men jeg personlig har erfart at jeg tilhører den prosentandelen som blir godt hjulpet, så dette problemet angår ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg finner i disse artiklene, i lys av denne diskusjonen:

1) Akutte smerter: For svakere smerter har PF ingen tilleggseffekt i forhold til Paracet. Når det gjelder moderate til sterke, akutte smerter uttrykker de to artiklene seg ikke helt likt. Den ene er litt reservert, den andre mener at PF klart er bedre enn for eksempel Paracet.

2) Kroniske smerter: Dette er veldig lite undersøkt. Men siden PF er nært i slekt med morfin (se nedenfor), antar man at ekstra-effekten forsvinner i løpet av få uker. (Effekten av morfin avtar etter fast bruk.) Man er av samme grunn veldig på vakt mot bivirkninger, avhengighet og misbruk.

3) Problem som er spesielt for PF: Paralgin Forte er i praksis som en Paracet-tablett med tillegg av noe som heter kodein. Kodein i seg selv hjelper lite mot smerter, det er etter omdanning i kroppen til morfin at det hjelper. Da oppstår et stort problem på legekontoret: Folks kropper (les: folks lever) omgjør kodein til morfin på svært individuelle vis. Medisiner som Seroxat kan også forstyrre omdanningen. Så når legen skriver ut samme mengde kodein (PF) til 100 personer, vil kanskje 10 ikke få noe morfin i det hele tatt, mens de 90 andre får helt ulike morfindoser. Hviken lege ønsker på en slik måte å ”skyte med hagle”?

Hvis jeg var kronisk smertepasient og PF bruker, ville jeg av dette slutte:

Effekt ved langsiktig bruk er dårlig kjent, men er i verste fall som for morfin. Jeg får da for sikkerhets skyld bruke dem så lite som mulig. Ved uregelmessig bruk og observanthet skulle jeg kunne beholde max effekt og unngå avhengighet.

Jeg skjønner at legen har et skyte-med-hagle-problem på gruppenivå, men jeg personlig har erfart at jeg tilhører den prosentandelen som blir godt hjulpet, så dette problemet angår ikke meg.

Bra fremheving av forskjellen i å vurdere noe på gruppenivå og individnivå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for støtten!

Ble nesten litt redd av meg selv etter at jeg sendte innlegget.Det er egentlig ikke helt likt meg å være så direkte,men kanskje årene i terapi er på vei til å forandre meg....

Ingen artikkel kan forandre på min opplevelse av dette.

Vennlig hilsen bugge.

En kvinne med en erfaring behøver aldri bøye seg for en mann med en teori.

Stå på, Bugge!

Vakkert! Du er klartenkt også når du er sint. Bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...