Gå til innhold

Til utleiere, og dere som mener noe om dette

Anbefalte innlegg

Gjest På flyttefot?
Skrevet

Jeg og mannen skal separeres. Vi har tre unger. Jeg har gått hjemme med de to minste i tre år nå, fordi de kom ganske tett. Jeg har ingen inntekt, men mottar barnetrygd.

Det er jeg som må flytte ut. Jeg, som ikke eier noe som helst. Jeg har ikke hatt mulighet til å opparbeide meg noe heller. Økonomisk sett har det lønt seg at jeg var hjemme med barna.

Siste utvei for å i det hele tatt komme meg ut, er å gå på sosialen. De kan hjelpe meg med "sosial garanti" - et brev som utleierne får som en garanti for depositum, og at husleien blir betalt. Og blir det vanskelig, kan de bistå med depositum i kontanter.

Jeg ønsker ikke å bli en evig sosial klient, så min plan er å komme meg ut i jobb raskest mulig etter jeg har fått meg en leilighet. Ønsker å klare meg selv. Jeg har dessuten ingen betalingsanmerkninger. Jeg har aldri fått en inkasso. Ungene kommer jeg til å ha 50 % av tiden (delt omsorg).

Jeg har sett på noen leiligheter. Men så fort jeg forteller at jeg dessverre må få hjelp fra sosialen, blir utleierne skeptiske, og jeg blir plutselig lite aktuell. Dårlige erfaringer, sier de.

Men for meg er dette siste utvei. Jeg må ut, og dette er eneste mulighet for meg.

Jeg kan godt skjønne at det er mer fristende å velge noen med fast jobb, og sikker inntekt. Men sosialen skal da egentlig sikre husleien de også? Iallefall intill videre?

Ønsker ingen sympati, det er ikke synd på meg. Men jeg skjønner likevel ikke hvorfor det er så ille med "sosial garanti".

Jeg kommer ikke til å flytte ut hvis alle ser like sort på det...

Gjest vært der
Skrevet

Det utleierne tenker på er at sosialen faktisk flere ganger IKKE har betalt skadene når de stilte sikring for depositum.

Så det er ikke rart de er skeptiske.

Dette i tillegg til de ihuga gamle oppfatningene om at det bare er alkoholikere og narkomane som er sosialklienter.

Be sosialen om å hjelpe deg med penge(ev.lån) til depositum slik at du slipper å fortelle dette til de du skal leie hos.

Hvis ikke må du forsøke å få lånt disse pengene hos familie/kjente.

Skrevet

Sosialgaranti garanterer bare husleie, ikke skader som er gjort på leiligheten. Dessuten er sosialkontoret utrolig sene til å betale hvis det er noe. De kan trekke det ut i mange måneder og det er det faktisk endel som ikke har råd til.

Gjest vært der
Skrevet

Sosialgaranti garanterer bare husleie, ikke skader som er gjort på leiligheten. Dessuten er sosialkontoret utrolig sene til å betale hvis det er noe. De kan trekke det ut i mange måneder og det er det faktisk endel som ikke har råd til.

De har også depositumsgaranti, men denne fungerer elendig. Mange kontorer betaler ikke når de skal. (skader - hovedgrunnen til å ha depositum)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...