Gå til innhold

kostliste

Gjest lullis

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange år med spiseforstyrrelser har jeg bestemt meg for å sette meg selv på en kostliste. Vil spsie regelmessig og normalt igjen! Jeg er nå 1.68 m og 65 kg, ønsker å gå ned til 60 kg, og holde vekta stabil der. Jeg trener 4-5 ganger i uken.

Frokost:

-2 skiver med pålegg

-1 glass lettmelk

-2 gulrøtter

Lunch:

-1 skive med pålegg

-1 yoghurt

-1 eple

Middag:

-1 porsjon vanlig middag

etter trening: 1 banan

Kvelds:

-2 knekkebrød med rikelig med proteinrikt pålegg (ex egg, makrell o.l)

-1 frukt

Er denne listen ok? Vil jeg kunne nå målene mine med dette opplegget?

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ikke så verst ut det der (litt avhengig av hva du bruker som pålegg til frokost og lunsj), men jeg lurer litt på hvorfor du vil ned til 60 kg.

Er det fordi det er viktig for deg å veie nøyaktig 60 kg, eller er det fordi du rett og slett vil se bedre ut?

For målet burde aldri være å gå ned til en bestemt vekt. Målet burde være for eksempel å bli bedre trent. Du trener jo, og det er nærliggende å tro at du med mer muskler på kroppen kan holde vekta på 68 kg og likevel se sabla bra trent ut.

Det er alt for mye fokus på vekt, og vekta sier ingenting om din form (selvsagt med mindre du veier 40 eller 160 kg...).

Eksempler på mål du burde ha:

- Få fettprosenten ned (trenger ikke å være forenlig med å gå ned i vekt).

- Gå ned 5 cm. i livvidde.

- Bli litt mindre over rumpa.

- Få mageruter.

...osv.

Du kan gå ned 8 kilo og være i langt verre form enn du er nå. Rett og slett fordi det er mye, mye enklere å miste muskler (som veier mer enn fett), enn fett.

Det betyr at fettprosenten vil gå opp og forbrenningen ned.

Vel, dette var egentlig ikke bare rettet mot deg, men veldig mange jeg ser skriver her. For fokuset bør aldri være på vekt. Vekta sier jævla lite.

Bruk eventuelt speil og målebånd i stedet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke så verst ut det der (litt avhengig av hva du bruker som pålegg til frokost og lunsj), men jeg lurer litt på hvorfor du vil ned til 60 kg.

Er det fordi det er viktig for deg å veie nøyaktig 60 kg, eller er det fordi du rett og slett vil se bedre ut?

For målet burde aldri være å gå ned til en bestemt vekt. Målet burde være for eksempel å bli bedre trent. Du trener jo, og det er nærliggende å tro at du med mer muskler på kroppen kan holde vekta på 68 kg og likevel se sabla bra trent ut.

Det er alt for mye fokus på vekt, og vekta sier ingenting om din form (selvsagt med mindre du veier 40 eller 160 kg...).

Eksempler på mål du burde ha:

- Få fettprosenten ned (trenger ikke å være forenlig med å gå ned i vekt).

- Gå ned 5 cm. i livvidde.

- Bli litt mindre over rumpa.

- Få mageruter.

...osv.

Du kan gå ned 8 kilo og være i langt verre form enn du er nå. Rett og slett fordi det er mye, mye enklere å miste muskler (som veier mer enn fett), enn fett.

Det betyr at fettprosenten vil gå opp og forbrenningen ned.

Vel, dette var egentlig ikke bare rettet mot deg, men veldig mange jeg ser skriver her. For fokuset bør aldri være på vekt. Vekta sier jævla lite.

Bruk eventuelt speil og målebånd i stedet.

Lykke til!

takk for svar!

Jeg vil gå ned de kiloene og veie rundt 60 kg fordi jeg vet at jeg best liker kroppen min da. (veide 60 kg for ca et år siden, og var veldig fornøyd da) Jeg vet jeg har mye muskler, så jeg vil først og frsmt ned i fettprosent, men kan godt slanke musklene litt også.. Jeg er ikke i utgangspunktet så opptatt av vekten i seg selv, er helt enig med poenget ditt der. Grunnen til at jeg setter 60 kg-grensen er som sagt fordi jeg vet at jeg var fornøyd da jeg veide det, og nå føler jeg meg "tung".

Vil jeg gå ned med den kostlisten jeg satte meg tror du?

tusen takk for konstruktivt svar!

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ikke verst ut det der. Men pass på at du får i deg nok proteiner også til frokost og lunsj.

Treninga de har selvsagt også en del å si.

Ikke stress, og gå over ned over tid. Men det virker som om du har rimelig god kontroll på det du driver med, så dette klarer du.

Det er også viktig at du lytter til kroppen din, og ser ting an etter som resultatene kommer eller går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ikke verst ut det der. Men pass på at du får i deg nok proteiner også til frokost og lunsj.

Treninga de har selvsagt også en del å si.

Ikke stress, og gå over ned over tid. Men det virker som om du har rimelig god kontroll på det du driver med, så dette klarer du.

Det er også viktig at du lytter til kroppen din, og ser ting an etter som resultatene kommer eller går.

Den skulle under ditt andre innlegg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Jeg vil gå ned de kiloene og veie rundt 60 kg fordi jeg vet at jeg best liker kroppen min da. (veide 60 kg for ca et år siden, og var veldig fornøyd da) Jeg vet jeg har mye muskler, så jeg vil først og frsmt ned i fettprosent, men kan godt slanke musklene litt også.. Jeg er ikke i utgangspunktet så opptatt av vekten i seg selv, er helt enig med poenget ditt der. Grunnen til at jeg setter 60 kg-grensen er som sagt fordi jeg vet at jeg var fornøyd da jeg veide det, og nå føler jeg meg "tung".

hilsen

ok!

Jeg spiser proteinrikt pålegg på brødskivene mine, så det går vel bra!

Takker igjen for bra svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Et svar her

takk for svar!

hilsen

Muskler mister man hvis man ikke trener på en god stund...

Det går ikke ann å slanke musklene, så lenge man trener blir som regel muskelmassen bygget opp igjen..

Har selv prøvd å gå ned via trene. Det endte bare opp med at jeg gikk opp i vekt pga jeg fikk større muskelmasser i kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...