Gå til innhold

Gode råd for ny livsstil?

Gjest BMI på 33 Mangler motivasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en BMI på 33, samme som min alder forresten. Ønsker å komme i gang med en ny og bedre livsstil. Dere som har klart å komme igang,har noen noen gode råd? Spesielt sliter jeg med å komme i gang.

Skrevet

1) Viktig at du setter deg SMÅ mål i starten. Ikke prøv å legg om hele livsstilen på en gang, da vil du bare oppleve å feile og miste motet. Det er bedre å spise LITT MINDRE godterier og å gå tur LITT OFTERE enn du pleier.

2) Start gjerne med å gå små turer. Det er viktig med bevegelse, og du trenger ikke gå i treningsstudio for å gå ned noen kilo.

Et kvarters tur hver dag, klarer du det?

Gå trappen framfor å ta heisen når du har anledning.

3) Og så finner du fram til noen gode ting å spise som samtidig er sunne og med lite kalorier.

Får du veldig lyst på godterier, eller mat mellom måltidene, så spis FØRST et eple eller gulrot, og drikk et glass vann. Det demper sulten. Drikk lettbrus eller vann istedenfor vanlig brus.

Slike små ting.

En av mine favoritt-desserter er selvlaget fruktsalat (1 eple, 1 banan, 1 appelsin, 1 skive ananas) med kalorifattig vaniljesaus på.

4) Husk at det tar ca. 3 uker å lage en ny vane, det er ikke så veldig lenge.

5) De dagene du ikke får det til, må du ikke bebreide deg selv, men huske at du får en ny dag i morgen. Jeg tror en nøkkel er å gjøre den positive nye starten gang på gang, gjennom hele livet. Da blir det lettere og lettere etterhvert.

Lykke til!

Skrevet

For å komme i gang slanking og en ny livsstil måtte jeg gå på kurs. Klarte det ikke alene - mange forsøk.

Jeg fulgte dagsmenyene ganske slavisk. Tror det er spesielt viktig å få med seg alle måltider, hele 5 - her hadde jeg nok forsyndet meg,

Til å begynne med veide jeg porsjonene - etterhvert ble mer på øyemål - med kontoller med jevne mellomrom.

Egentlig var det ikke så vanskelig heller !

Og så var det bra med dette riset bak speilet - vektkontrollen på kurset - en gang pr uke.

Jeg trimmer ikke så mye, men jeg går mer enn før, var litt for snar til å sette meg i bilen tidligere.

På 5 mnd har jeg gått ned 13 kg - og enda skal jeg ned litt mer.

NB Jeg har gått ned 2 størrelser i klær ! Det er fantastisk !

Om jeg klarer å holde meg til det nye matmønsteret ?

Ja, nesten.

Jeg anbefaler sterkt at du melder deg på et kurs.

Lykke til !

Skrevet

Begynn med å sette deg ned og skrive en liste over alle grunner og fordeler du har ved å leve et sunnere liv. Den sparer du på, og tar frem de gangene du lurer på hva du holder på med. ;o)

Jeg har en ringperm. Der har jeg satt inn _min_ liste med gode grunner ( 11 punkter i alt). Der samler jeg også gode, lette oppskrifter jeg kommer over, noen helseartikler fra nett og utklipp fra Grete Roedes kurshefte. I tillegg bruker jeg den som en slags dagbok/huskeliste og noterer ned hva jeg gjør bra, erfaringer, tips - og vitale mål.

Jeg veier meg nemlig ikke, men tar i stedet mål av hals, bryst, liv, rompe og lår med jevne mellomrom. Slik unngår jeg å bli hekta på vekta, med dertilhørende opp- og nedturer.

Jeg spiser en sunn, god frokost hver dag, slik at jeg har krefter og får satt i gang forbrenningen. Toro frokostgrøt med havregryn, havrekli, solsikke og linfrø er min favoritt.

Jeg drikker mye vann, og lar det ikke gå mer enn fire timer mellom hvert måltid. Blir det lenger, tar jeg meg et lite mellommåltid med feks en grukt eller noen grønnsaker.

Jeg har gjort noen enkle bytter, bl.a. vanlig ris med villris, vanlig pasta med fullkornnmakaroni og vanlig brød med rugbrød, speltbrød eller flerkornbrød.

Jeg dropper smør, fete sauser og majones.

Har jeg lyt på saus eller dressing, lager jeg feks en tzatziki av yoghurt naturell, eller en karrisaus basert på yoghurt. Færre kalorier, men det gir allikevel en deilig fråtsefølelse.

Til middag passer jeg på at hoveddelen av måltidet består av grønnsaker.

Jeg har en ergometersykkel som jeg sykler på 4-6 ganger i uka, pluss litt styrketrening og pilates. Har kjøpt en pilates-DVD som fungerer kjempefint.

En gang i uka skeier jeg skikkelig ut og koser meg skikkelig. Er det spesielle anledninger, koser jeg meg også ekstra. Det er ikke de spesielle anledningene som gjør en usunn, det er hverdagsvanene.

Her er noen gode artikler for motivasjon og ny livsstil:

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,416846,00.html

http://www.klikk.no/showstream.asp?article=3291

Skrevet

Tilfeldigvis nevnte jeg mitt vektproblem for fastlegen min i begynnelsen av mai. Han foreslo å forsøke Reductil, og en kombinasjon av Reductil og en diett inspirert av Fedon har gitt en vektnedgang på 25 kg på 4 måneder. Har fortsatt 15 kg som skal vekk, men er lite stresset for det nå.

For meg ble Reductil den drahjelpen som skulle til. Har lite sultfølelse, og forbrenningen holder seg normal selv om jeg spiser lite.

Jeg beveger meg selvfølgelig også en god del, men det har jeg gjort hele tiden.

Gjest BMI på 33 Mangler motivsjon
Skrevet

Tilfeldigvis nevnte jeg mitt vektproblem for fastlegen min i begynnelsen av mai. Han foreslo å forsøke Reductil, og en kombinasjon av Reductil og en diett inspirert av Fedon har gitt en vektnedgang på 25 kg på 4 måneder. Har fortsatt 15 kg som skal vekk, men er lite stresset for det nå.

For meg ble Reductil den drahjelpen som skulle til. Har lite sultfølelse, og forbrenningen holder seg normal selv om jeg spiser lite.

Jeg beveger meg selvfølgelig også en god del, men det har jeg gjort hele tiden.

25 kg var jo svært mye på så kort tid. Spiser du forholdsvis normal slankemengde, eller spiser du svært lite? Jeg kjenner nemmelig at jeg ikke orker sultekurer, men har ellers lurt på å be legen om Reductil.

Gjest BMI på 33 Mangler motviasjon
Skrevet

Begynn med å sette deg ned og skrive en liste over alle grunner og fordeler du har ved å leve et sunnere liv. Den sparer du på, og tar frem de gangene du lurer på hva du holder på med. ;o)

Jeg har en ringperm. Der har jeg satt inn _min_ liste med gode grunner ( 11 punkter i alt). Der samler jeg også gode, lette oppskrifter jeg kommer over, noen helseartikler fra nett og utklipp fra Grete Roedes kurshefte. I tillegg bruker jeg den som en slags dagbok/huskeliste og noterer ned hva jeg gjør bra, erfaringer, tips - og vitale mål.

Jeg veier meg nemlig ikke, men tar i stedet mål av hals, bryst, liv, rompe og lår med jevne mellomrom. Slik unngår jeg å bli hekta på vekta, med dertilhørende opp- og nedturer.

Jeg spiser en sunn, god frokost hver dag, slik at jeg har krefter og får satt i gang forbrenningen. Toro frokostgrøt med havregryn, havrekli, solsikke og linfrø er min favoritt.

Jeg drikker mye vann, og lar det ikke gå mer enn fire timer mellom hvert måltid. Blir det lenger, tar jeg meg et lite mellommåltid med feks en grukt eller noen grønnsaker.

Jeg har gjort noen enkle bytter, bl.a. vanlig ris med villris, vanlig pasta med fullkornnmakaroni og vanlig brød med rugbrød, speltbrød eller flerkornbrød.

Jeg dropper smør, fete sauser og majones.

Har jeg lyt på saus eller dressing, lager jeg feks en tzatziki av yoghurt naturell, eller en karrisaus basert på yoghurt. Færre kalorier, men det gir allikevel en deilig fråtsefølelse.

Til middag passer jeg på at hoveddelen av måltidet består av grønnsaker.

Jeg har en ergometersykkel som jeg sykler på 4-6 ganger i uka, pluss litt styrketrening og pilates. Har kjøpt en pilates-DVD som fungerer kjempefint.

En gang i uka skeier jeg skikkelig ut og koser meg skikkelig. Er det spesielle anledninger, koser jeg meg også ekstra. Det er ikke de spesielle anledningene som gjør en usunn, det er hverdagsvanene.

Her er noen gode artikler for motivasjon og ny livsstil:

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,416846,00.html

http://www.klikk.no/showstream.asp?article=3291

Takk for gode råd. Dette høres fornuftig ut. Den ene linken på klikk der var spesielt fin, da det er motivasjonen jeg sliter med. Tror jeg skal lese den hver dag. Hjernevasking må vist til : )

Gjest BMI på over 33 Mangler motivasjon
Skrevet

For å komme i gang slanking og en ny livsstil måtte jeg gå på kurs. Klarte det ikke alene - mange forsøk.

Jeg fulgte dagsmenyene ganske slavisk. Tror det er spesielt viktig å få med seg alle måltider, hele 5 - her hadde jeg nok forsyndet meg,

Til å begynne med veide jeg porsjonene - etterhvert ble mer på øyemål - med kontoller med jevne mellomrom.

Egentlig var det ikke så vanskelig heller !

Og så var det bra med dette riset bak speilet - vektkontrollen på kurset - en gang pr uke.

Jeg trimmer ikke så mye, men jeg går mer enn før, var litt for snar til å sette meg i bilen tidligere.

På 5 mnd har jeg gått ned 13 kg - og enda skal jeg ned litt mer.

NB Jeg har gått ned 2 størrelser i klær ! Det er fantastisk !

Om jeg klarer å holde meg til det nye matmønsteret ?

Ja, nesten.

Jeg anbefaler sterkt at du melder deg på et kurs.

Lykke til !

Har litt dårlig erfaring fra det dessverre. Da det bare ble stress for meg, og da lurte jeg meg selv litt. Gikk på Nutrilett et par dager før veiing, og spiste alt for mye ellers. Kunne kanskje tenkt meg å forsøkt Grete Roede en gang, eller Lindberg(men sistnevnte er vel alt for dyrt tror jeg). Er det det du går på?

Skrevet

25 kg var jo svært mye på så kort tid. Spiser du forholdsvis normal slankemengde, eller spiser du svært lite? Jeg kjenner nemmelig at jeg ikke orker sultekurer, men har ellers lurt på å be legen om Reductil.

Jeg teller ikke kalorier, men vil tippe at det ligger rundt 1000 i døgnet.

Men poenget med Reductil er nettopp at man kjenner seg lite sulten, og derfor ikke er så opptatt av mat.

Du kan selvfølgelig velge vektreduksjon i et mye langsommere tempo enn jeg har gjort.

Skrevet

1) Viktig at du setter deg SMÅ mål i starten. Ikke prøv å legg om hele livsstilen på en gang, da vil du bare oppleve å feile og miste motet. Det er bedre å spise LITT MINDRE godterier og å gå tur LITT OFTERE enn du pleier.

2) Start gjerne med å gå små turer. Det er viktig med bevegelse, og du trenger ikke gå i treningsstudio for å gå ned noen kilo.

Et kvarters tur hver dag, klarer du det?

Gå trappen framfor å ta heisen når du har anledning.

3) Og så finner du fram til noen gode ting å spise som samtidig er sunne og med lite kalorier.

Får du veldig lyst på godterier, eller mat mellom måltidene, så spis FØRST et eple eller gulrot, og drikk et glass vann. Det demper sulten. Drikk lettbrus eller vann istedenfor vanlig brus.

Slike små ting.

En av mine favoritt-desserter er selvlaget fruktsalat (1 eple, 1 banan, 1 appelsin, 1 skive ananas) med kalorifattig vaniljesaus på.

4) Husk at det tar ca. 3 uker å lage en ny vane, det er ikke så veldig lenge.

5) De dagene du ikke får det til, må du ikke bebreide deg selv, men huske at du får en ny dag i morgen. Jeg tror en nøkkel er å gjøre den positive nye starten gang på gang, gjennom hele livet. Da blir det lettere og lettere etterhvert.

Lykke til!

Takk for gode råd. Tålmodighet er en dyd som jeg ikke har, så jeg har sikkert gått ofte i den fella og forsøke og gjøre alt på en gang. Og da gjerne alt eller ingenting. Full slankekur, eller full utskeielse. Begge ting er sikkert like farlig. Får kanskje begynne å kjenne etter om jeg er mett, for det er jeg sikkert ofte men spiser fordet av andre grunner...

Gjest BMI på 33 Mangler motviasjon
Skrevet

Jeg teller ikke kalorier, men vil tippe at det ligger rundt 1000 i døgnet.

Men poenget med Reductil er nettopp at man kjenner seg lite sulten, og derfor ikke er så opptatt av mat.

Du kan selvfølgelig velge vektreduksjon i et mye langsommere tempo enn jeg har gjort.

Takk for raskt svar igjen. Har du merket noen bivirkninger, for jeg er litt redd for det. Hvor mye koster det i måneden? Jeg har egentlig tenkt å gi meg selv en frist på 1 måned, har jeg ikke klart å gå ned til da, vil jeg be legen om Reductil.

Skrevet

Takk for gode råd. Dette høres fornuftig ut. Den ene linken på klikk der var spesielt fin, da det er motivasjonen jeg sliter med. Tror jeg skal lese den hver dag. Hjernevasking må vist til : )

Hjernevasking er svært undervurdert. ;o)

Jeg kan sitte og skrive linje på linje i boka mi med "Jeg er flink. Jeg er sterk. Det er jeg som bestemmer over mitt liv. Jeg blir lykkelig av å være i god form".

Virker kanskje litt teit, men det virker faktisk - det bedrer motivasjonen!

Om du skal peppe opp deg selv, må du unngå å bruke ordet "ikke". I stedet for å si "jeg skal ikke sprekke, jeg skal ikke spise godter" etc, bør du velge formuleringer som "Jeg skal klare dette, jeg skal velge sunne løsninger" etc.

Jeg har klart dette en stund nå, og har kommet meg over den kneika der jeg vanligvis sklir ut. Så jeg ser lyst på fremtiden og er fornøyd med metoden.

Lykke til!

Skrevet

Takk for raskt svar igjen. Har du merket noen bivirkninger, for jeg er litt redd for det. Hvor mye koster det i måneden? Jeg har egentlig tenkt å gi meg selv en frist på 1 måned, har jeg ikke klart å gå ned til da, vil jeg be legen om Reductil.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger. Prisen er litt i overkant av 500,- pr mnd.

Skrevet

Takk for gode råd. Tålmodighet er en dyd som jeg ikke har, så jeg har sikkert gått ofte i den fella og forsøke og gjøre alt på en gang. Og da gjerne alt eller ingenting. Full slankekur, eller full utskeielse. Begge ting er sikkert like farlig. Får kanskje begynne å kjenne etter om jeg er mett, for det er jeg sikkert ofte men spiser fordet av andre grunner...

Et tips kan være å ha en dag i uka da du unner deg noe godt. Jeg gikk opp mye av medisiner og la på meg sånn at jeg måtte legge om kostholdet. Jeg hadde en dag i uka da jeg spiste hva jeg ville. En annen ting er at søt frukt hjelper på søtsug, men det kan være en overgang før du merker det. Jeg hadde aldri spist noe særlig frukt, men ble fort veldig glad i det. De viktigste fruktene å holde seg unna er banan og meloner av forskjellig slag. Banan er greit bare etter en hard treningsøkt fordi du da ¨trenger å få opp blodsukkeret fort.

Gjest bmi 32 - var tidligere på 42
Skrevet

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger. Prisen er litt i overkant av 500,- pr mnd.

Hva skjer når du slutter med tablettene da??

Da vil vel matlysten komme tilbake, for du kan vel ikke fortsette med tablettene resten av livet???

Skrevet

Hva skjer når du slutter med tablettene da??

Da vil vel matlysten komme tilbake, for du kan vel ikke fortsette med tablettene resten av livet???

Forhåpentligvis er nye vaner da blitt automatiserte.

Man kan bruke Reductil i opptil ett år, og i følge min fastlege har hans pasienter ikke hatt noen problemer med å bevare vektnedgangen etter at de har sluttet med Reductil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...